Skocz do zawartości

M113A2GE WEM 1:72 Trumpeter


Michal_G

Rekomendowane odpowiedzi

W najbliższym czasie zaczynam takową amerykańsko (z pochodzenia) - niemiecko (z przeróbek) - polską (po aktualnym użytkowniku) opancerzoną sanitarkę na gąsienicach. Będzie to 298-ka z 10 BKPanc ze Świętoszowa. Podstawą będzie model Trumpetera

f8c33ca417807fddeae638662b578ed1.jpg

Fotka ze strony sklepu Exito.

 

Kalki będą z Toro Model.

Z dokumentacji podeprę się kilkoma zdjęcia które zrobiłem na święcie 10 BKPanc w 2010 roku, fotkami z

http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=70&t=38019 oraz modelem "referencyjnym" http://modelwork.com.pl/viewtopic.php?f=68&t=38441&p=580376

Na "starym PWM-ie" był wątek ze zdjęciami naszych M113, w tym z wnętrzem - niestety forum "leży" od jakiegoś czasu, może ktoś ma fotki zgrane na dysk i poratuje?

Planowane malowanie (poprawcie w razie potrzeby dobór kolorów):

zasadniczy zielony - Model Master 4734 Medium Green

brązowy - Vallejo 70872 chocolate brown (czy nie będzie trochę za ciemny?)

czarny - Vallejo 70850

Bardzo by mi pomogły informacje o kolorach wnętrza (w tym przedziału silnikowego) i zakresie przeróbek wnętrza w stosunku do wersji "bojowej" - Trumpeter dał sporo elementów wnętrza a włazy da się zrobić otwarte, chciał bym to wykorzystać.

Z elementów do dorobienia rzuca się w oczy dodatkowy pojemnik na szpeje wszelakie na przednim pancerzu - z blachy i drutu dam radę zrobić. Niemieckich gąsienic do M113 w 1:72 chyba nie ma do kupienia, zresztą zestawowe są na tyle podobne że w tej skali chyba nie będzie widać dużej różnicy.

 

Wszelka pomoc w zakresie detali naszych M113 bardzo wskazana!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

No wreszcie coś ciekawego się pojawiło na forum . Będę kibicował przy budowie, zwłaszcza, że chętnie zobaczę "kuzyna" mojego modelu w pomniejszeniu. Z szybkich uwag, to co jeszcze pamiętam, będziesz miał problem z kalkami. Ja miałem własne, drukowane jak ToRo Model nawet nie myślało o ich wydaniu, dlatego udało mi się to ominąć. Mianowicie jeden ułan jest skierowany w złą stronę, chyba ten na prawym boku. Być może jeszcze coś jest nie tak, ale teraz już nie pamiętam, a zgodności wymiarowej nie ocenię, bo nigdy nie miałem kalek polskiego producenta w ręku.

 

Odezwij się na PW, podeślę Ci na maila zdjęcia, które mam. Chyba zapisywałem te ze starego PWM na dysk.

 

Powodzenia, gdyby co, pytaj, może uda mi się dobrze doradzić .

 

Pozdrawiam!

Konrad

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za uwagę co do kalek, tego bym chyba nie zauważył - rzeczywiście "wiewiórki" przeznaczone dla 298 są niepoprawne. Obydwie powinny być identyczne, a są w lustrzanym odbiciu. Żeby było ciekawiej np. M577 0113 (oryginał) ma "lustrzane". Ale to proste do rozwiązania - wezmę brakującą "wiewiórkę" z 294, raczej nie planuję klejenia dwóch praktycznie identycznych wozów. Na PW odzywam się za chwilkę w sprawie fotek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Prace ruszyły. Kadłub pomalowany Model Masterem 4734 Medium Green (pędzlem). Problemy zaczęły się z wnętrzem. Dolne powierzchnie powinny być szare - wykorzystałem Pactrę A92 Grauviolet RLM 75. Natomiast mam wątpliwości co do elementów pionowych wnętrza - w naszych M113 są chyba białe? A może jasno szare? Dobrze mi się wydaje że masz WEM-y mają zdemontowane ławki w przedziale desantowym, by mieściły się stelaże noszy? Skrzynki montowane przy tylnej rampie wewnątrz pojazdu powinny być białe? Wszystkie włazy od strony wewnętrznej powinny być zielone, by w pozycji "otwarte" nie zdradzały położenia pojazdu - tak widzę na zdjęciach, zgadza się? Elementy silnika szare, ciemniejsze niż dolne powierzchnie?

Na fotkach poniżej elementy wnętrza (oczywiście to nie są wszystkie) tylko włożone, nie przyklejone. Widać że będzie jeszcze trochę roboty ze szlifowaniem poziomych powierzchni nad gąsienicami po stronie wewnętrznej.

5tzp.jpg

rppx.jpg

mn4h.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Zmontowane koła jezdne i wnętrze. Wnętrze jednak białe, miejscami dostanie jeszcze jedną warstwę bo nie bardzo pokryło. Wytarcia - srebrna kredka i ołówek.

 

Niestety w trakcie prac - zachciało mi się sklejać na balkonie - odpadło jedno koło jezdne i wyleciało za balkon, mimo poszukiwań pod blokiem nie znalazło się. Koledzy pomóżcie - może ktoś ma niepotrzebne koło jezdne do M113 w 1:72 i może odstąpić / sprzedać / wymienić? Jak się nie uda nic zdobyć to model diabli wezmą niestety, dorobić się nie podejmuję...

 

Jeżeli uda się zdobyć koło to w kolejnym etapie dojdą gąsienice i ich osłony a potem brudek wewnątrz. W związku z tym seria wątpliwości:

1) gąsienice - nakładki gumowe od strony zewnętrznej i wewnętrznej zostawił bym jakie są (czarna guma), elementy wchodzące w zęby koła napędowego pomaluję na kolor naturalnej stali. Jaki kolor washa między ogniwa radzicie?

2) wnętrze - jaki kolor washa na białych elementach? W przedziale silnikowym dam trochę szaro-czarnego brudu z suchych pasteli, w desantowym ziemisto-błotnistego.

 

bzay.jpg

wh9p.jpg

ngj2.jpg

qboi.jpg

q5hn.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie otwarty - o ile w ogóle będzie, bo niestety jak na razie problemu zgubionego koła jezdnego nie udało się w żaden sposób rozwiązać. Ponawiam apel - jak ktoś ma niepotrzebne to przygarnę, kupię, wymienię. A może ktoś z Kolegów mógł by odlać w żywicy na podstawie plastikowego elementu? Mogę zdemontować któreś koło i podesłać na wzór. Podeszło by chyba również koło od Bradleya - jest albo takie same albo bardzo podobne.

 

Przy okazji wnętrza - w składzie złomu modelarskiego wyszperałem dwa fotele, najprawdopodobniej od BTR-60 ICM-u. W związku z tym przymierzam się do ich wykorzystania - bardzo by się przydało zdjęcie pokazujące lokalizację foteli kierowcy i dowódcy w M113.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak, odlewanie jednego koła jest bez sensem, może jakaś dusza się ulituje i znajdzie w swoim bałaganie to jedno, jedyne, albo... pozostaje gotowy układ do M113 z MT, który mam nadzieję, pojawi się ponownie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problemu z kołami ciąg dalszy. Wypatrzyłem coś takiego:

http://modelsua.com/M113-APC-roadwheels-for-Italeri-Trumpeter-kits.html

tylko że niedostępne. Gdyby ktoś z Kolegów widział gdzieś do kupienia - proszę o informację.

 

Wpadł mi do głowy pomysł zbudowania małej podstawki udającej betonkę w koszarach, założenie rozpiętej gąsienicy pod hasłem "wymieniamy uszkodzone koło, właśnie je zdjęliśmy". Tylko do tego przydała by mi się jakaś podkładka jak by taka operacja przebiegała. To znaczy:

1) czy do wymiany koła zdejmuje się osłony gąsienic? Chyba tak, skoro zdejmuje się je do obracania gąsienicy.

2) czy do wymiany koła rozpina się gąsienicę (przypuszczam że tak), jeżeli tak to w którym miejscu w stosunku do wymienianego koła?

3) jak wygląda kadłub przy zdjętym kole - w modelu jest wahacz i oś do nałożenia koła, chyba trzeba by oś usunąć?

To by mogło uratować model gdyby jednak nie udało się koła zdobyć. Oczywiście jestem otwarty na inne sugestie "co zrobić żeby pokazać M113 bez jednego koła".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpadł w moje ręce M113 ACAV od ESCI - za 15 zł mam do wykorzystania koła. Będą wymagały nieco obróbki - mają tylko zewnętrzną tarczę i to za grubą. Zeszlifuję ją do właściwej grubości a wewnętrzną (gładką) dorobię z kawałka blaszki lub płytki plastiku. Różnice pomiędzy zewnętrzną tarczą u Trumpetera i Esci znikną spokojnie pod błotem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Prace idą do przodu. Brakujące koło wzięte z modelu Escii - a dokładniej mówiąc dwa koła od Escii pocienione i sklejone razem. Na obecnym etapie widać że się różni od kół Trumpetera, ale myślę że pod brudem różnica zaniknie. Gąsienice jak na gumisie całkiem niezłe. Idealnym ułożeniem zwisów górnego begu nie zajmowałem się gdyż i tak fartuchy zasłonią. Zdjęcia poniżej przedstawiają model w wersji do analizy "co zamykać a co nie". Fartuchy, górna i przednia płyta pancerna, tylna rampa i zbiorniki dodatkowe są założone bez kleju, dla zbadania "jak to wyjdzie". Na obecnym etapie skłaniam się ku takiej konfiguracji jak na zdjęciach (czyli wszystko otwarte poza włazem do przedziału silnikowego na przedniej płycie, bo ją musiał bym odcinać). Zależy mi na pozostawieniu otwartego górnego włazu do przedziału silnikowego, bo przez niego silnik widać. I tu dwa problemy:

1) w jakim kolorze jest ten właz od wewnętrznej strony? Właz do przedziału bojowego na pewno zielony, ale jak z tym do silnikowego? Logicznie było by zielony, ale z drugiej strony czy ten właz otwiera się w polu?

2) elementy prostokątne przy zewnętrznej krawędzi tego włazu - w rzeczywistości są takie czy to tylko elementy montażowe pomysły Trumpetera i trzeba ściąć a miejsca na nie w bocznej ścianie zaszpachlować?

Fotki tym razem ciut słabsze, przy sztucznym świetle robione.

fomp.jpg

46x2.jpg

dync.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

takie otwarcie włazów, jakie przedstawiłeś na swoim modelu jest niestety niemożliwe w prawdziwym pojeździe.

Tylny właz przedziału bojowego nie ma możliwości stania w pionie, musi "leżeć".

Otwarty przedział silnikowy wygląda tak (zauważ że na włazie znajduje się część układu chłodzenia silnika -chłodnica oraz wentylator ):

 

m-113a2-dvic342_zps56bb536a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Barthass dzięki za fotkę! Jak widać żeby zostawić otwarty górny właz przedziału silnikowego trzeba by co najmniej chłodnicę i wentylator dorobić. Co gorsza na zdjęciu widać inny niż w modelu

Trumpetera podział na elementy - część przedniej płyty podnosi się z górną. Tylko pytanie czy to we wszystkich wersjach M113 tak jest... Jakieś fotki naszych M-ek z otwartą górną pokrywą przedziału silnikowego ktoś ma? A może jakąś dokumentacje chłodnicy i wentylatora ktoś posiada?

Nie spieszy się, w najbliższym czasie i tak biorę się za fartuchy gąsienic - przednia część ma inny kształt niż mają nasze wozy, coś dorobię z plastiku z opakowania po margarynie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podział włazu nad silnikowego w modelu Trumpetera jest błędny. Właz taki jak na zdjęciu jest identyczny na wszystkich wersjach M113 ( po za paroma, mającymi zupełnie inny kształt kadłuba), począwszy od najstarszej wersji- właz zachodzi na przód pojazdu.

 

engine2_zps20ede088.jpg

 

M-113engine_zpsf4742981.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za kolejne fotki. Chyba skończy się na otwarciu włazu w przedniej płycie i pozostawieniu górnego włazu do przedziału silnikowego w pozycji zamkniętej. Będę się przymierzał do cięcia. Ale dał Trumpeter ognia, dali całkiem fajny silnik a żeby go pokazać trzeba ostro model przerabiać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Powoli do przodu. Wycięty właz do przedziału silnikowego, dorobiony nowy. O ile dobrze widzę nasze WEM-y nie wożą dodatkowych ogniw gąsienic na przednim pancerzu - odciąłem je (miejsce po nich wymaga jeszcze doszlifowania). Założone boczne fartuchy. Odcięte amerykańskie światła z dodatkowych zbiorników paliwa (miejsce odcięcia wymaga jeszcze doszlifowania) - będę dorabiał niemieckie. Zbiorniki wyprostowałem po robieniu zdjęć. Fotki przedstawiają planowaną finalną konfigurację włazów - chyba jest poprawna?

Co do wnętrza ograniczę się najprawdopodobniej do dorobienia dźwigni w przedziale kierowania i wentylatora w przedziale silnikowym.

 

Problem mam z siedzeniami dowódcy i kierowcy. Z M-113 ACAV od Escii podebrałem siedzenie dowódcy:

micx.jpg

Wydaje mi się że jest dobre i trzeba je zamontować przodem do ściany między przedziałem desantowym a silnikowym, odcinając trójkątny element mocujący który w wersji ACAV mocuje tył siedzenia do pionowego słupa. Dobrze kombinuję?

Siedzenie kierowcy jest takie same? Jak by je można było dorobić, bazując na siedzeniu dowódcy?

Siedzenie od BTR-60 jak na fotce poniżej chyba nie podejdzie?

aiky.jpg

 

Poniżej fotki stanu aktualnego. Płyty: górna i przednia założone do zdjęć, nie przyklejone.

rcck.jpg

xtbd.jpg

rqk9.jpg

fy74.jpg

9jjn.jpg

7mej.jpg

8omy.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jeszcze nie przykleiłeś góry to może warto pokusić się jej przeróbki

Najłatwiejsza z nich to przesunięcie do góry linki do zamykania prostokątnego włazu nad przedziałem transportowym.

Polecam moje wątki i M113 (Austarlia i Liban) - tam masz wszelakie niezbędne przeróbki.

 

Nie siedzę w niemieckich wersjach ale podejrzenia budzi prostokątne ustrojstwo do mocowania falochronu w pozycji otwartej.

Bravo za temat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rtoipmodest dziękuję za rady, mam zdjęcie otwartego górnego włazu przedziału desantowego jednej z naszych M-ek i sprawdzę. Jakie blaszki do M-113 wykorzystałeś w swoim modelu? Przeszperałem parę sklepów modelarskich i nie znalazłem nic...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Model zamknięty, prace nad wnętrzem skończone. Tylna rampa i właz do przedziału silnikowego tym razem zdjęte do zdjęć. Usunięte mocowanie km-u (WEM-y go nie mają). I to by było na tyle w zakresie wykorzystania tego co Trumpek dał w pudełku. Światła będę dorabiał.

Czy ktoś z Kolegów (może Zderzak?) ma może rozrysowany w jakimś formacie komputerowym pojemnik na szpeje wszelakie który Niemcy dali na przedni pancerz i może udostępnić? Jeżeli nie to sam rozrysuję (zdjęcia mam) bo dorobić go koniecznie trzeba.

kgGuDzhjKdfT

xCgoaS9tW8NT

xfCtBHS6gnWy

DtuNbeeDUWAw

lhGumK2Qkq4U

lSWlS9bRkR9b

ufZZffe73g0P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

Po ponad dwóch latach przerwy wracam do tematu. Dorobiony pojemnik na przednim pancerzu (będzie jeszcze trochę szpachlowania, szlifowania i malowania przy nim), skrzynka na górnym pancerzu i osłony reflektorów na przednim. Reflektory wezmę chyba od T-34 (mam dwa nadliczbowe). "Trójkąty" na górnym pancerzu najprawdopodobniej zetnę i zastąpię szkieletem z drutu. Coś mi się farba źle rozmieszała do malowania skrzynki na górze i jej okolic, to się poprawi. Pojemnik na przednim pancerzu do zdjęć zamocowany na taśmie Tamiyi, finalnie chyba będzie opuszczony w dół (i otwarty właz do przedziału silnikowego).

M-113_2016.09.04_07_zps0qj6ljjg.jpg

M-113_2016.09.04_05_zpsyfa98mj3.jpg

M-113_2016.09.04_03_zpsgqo5onl7.jpg

M-113_2016.09.04_01_zpshtrbbire.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Przy okazji prac przy górnej płycie pancernej "odeszła" mi ona od kadłuba. Pojawiła się więc możliwość żeby jednak uzupełnić wnętrze przedziału desantowego. Czy ktoś z Kolegów ma rysunki jego wyposażenia i może podzielić się się nimi? Niestety zdjęcia robione najczęściej od tyłu pod ostrym kątem nie pozwalają (przynajmniej przy moich umiejętnościach) na rozpracowanie tematu i dorobienie wyposażenia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...

Kolejny powrót do tematu po prawie roku. Wnętrza przedziału desantowego jednak nie będzie, dorabianie przerosło mnie. Obecnie zrobiłem "trójkąty" na górnym pancerzu (z plastikowych pręcików), walczę z tylnymi światłami. Przy okazji maluję kamuflaż. W instrukcjach od kalek Toro jest błąd - oryginał ma osłony gąsienic zielone, w instrukcji brązowe i czarne plamy zachodzą na nie. Poza tym rozkład plam zgadza się ze zdjęciami które zrobiłem na święcie 10 BKPanc w 2010 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.