Skocz do zawartości

A-1H Skyraider Tamiya 1/48


robert p

Rekomendowane odpowiedzi

Zdecydowałem, że następny będzie właśnie ten.

 

Zaczęty jeszcze za kadencji Wessexa, jako jego przerywnik, czy też jeden z kilu przerywników.

 

Zdjęcia robiłem na swój własny użytek i nie sądziłem, że się zdecyduję to publikować, więc nie są najlepszej jakości.

 

Ale do rzeczy.

 

Najpierw do zestawu dokupiłem takie blaszki:

 

A1H-001_zpsec2baf35.jpg~original

 

i zrobiłem klaustrofobiczną kabinkę. Oprócz doklejonych blaszek, przerobiłem to szkiełko z przodu, odcinając to co dała Tamiya i zastąpiłem to przeźroczystym Evergreen’em 0,13mm:

 

A1H_001_zps6c3c6374.jpg~original

 

A1H_002_zps9e656edf.jpg~original

 

A1H_003_zps3a0f07c0.jpg~original

 

A1H_004_zpse2553a23.jpg~original

 

A1H_005_zps430fe4af.jpg~original

 

A1H_006_zpsf7e35ed8.jpg~original

 

po brudzeniu:

 

A1H_007_zpsaab2fa3e.jpg~original

 

A1H_008_zps37bbdc0a.jpg~original

 

A1H_009_zpsd413bf40.jpg~original

 

A1H_010_zps40f10a39.jpg~original

 

Muszę się pochwalić, a może również producenta, że udało mi się skleić kadłub bez szpachlowania. Wyjątek stanowią miejsca, gdzie wystają te anteny...chyba anteny. Tam były tylko małe szparki:

 

A1H_011_zpse23b10f1.jpg~original

 

A1H_012_zps69d16f6d.jpg~original

 

A1H_013_zps2c968dc7.jpg~original

 

A1H_014_zps86f90a5c.jpg~original

 

W trakcie jak się to kleiło, zabiegany facet dostarczył żywiczne wnęki z CMK. Jak to otworzyłem, to nie wiedziałem czy mam płakać, czy się śmiać. Do tej pory nie wiem, czy miałem pecha, czy to tylko CMK nie ma kontroli jakości:

 

A1H_015_zpsb0e3db40.jpg~original

 

A1H_017_zps47e78503.jpg~original

 

A1H_018_zps9102aad7.jpg~original

 

A1H_019_zpsa93f2eaf.jpg~original

 

A1H_020_zpsa2c5bdf5.jpg~original

 

A1H_021_zps11792936.jpg~original

 

A1H_025_zps1361214c.jpg~original

 

A1H_026_zps682a2afb.jpg~original

 

Porównanie jakości obu producentów i różnic, albo bardziej ich brak:

 

A1H_022_zps05323735.jpg~original

 

A1H_023_zpsd65b6257.jpg~original

 

Pokrywy:

 

A1H_024_zps5d5c6f1c.jpg~original

 

W zestawie CMK były również koła. Bardzo wątpliwej jakości. No ale jak się ma pecha, to po całości, a nie tylko w połowie. Poniżej, razem z kołami z Tamki, w których jak widać, próbowałem dość nieudolnie wtedy poprawić bardzo nikły zarys nacięć:

 

A1H_027_zps9475e33b.jpg~original

 

nie miałem wyjścia i zalałem wszystko CA, po czym ładnie wyszlifowałem z polerką:

 

A1H_028_zpsafa5c09a.jpg~original

 

A że spodobał mi się zagęszczony bieżnik z CMK, to postanowiłem przenieść go na koła z Tamki. Wyliczyłem rozstaw rowków, a z przepastnych garażowych zakamarków wygrzebałem dwudziestoletni wysokościomierz i jeszcze starszy komplet płytek wzorcowych. Jedną z piłek micro saw od RB zamontowałem w wysokościomierzu. Podkładając odpowiednie płytki wzorcowe pod jego suwane ramię, regulowałem ustawienie piłki względem zawsze stałej pozycji koła:

 

A1H_028-1_zpsadde19a9.jpg~original

 

A1H_029_zpsb252442e.jpg~original

 

Finalnie wyszło tak:

 

A1H_030_zpsfafdf4e9.jpg~original

 

W międzyczasie przyszły HVAR’Y:

 

A1H_031_zps5d2ec1dd.jpg~original

 

A1H_032_zps08095c5b.jpg~original

 

razem z blaszkami:

 

A1H_033_zpsdcb5951e.jpg~original

 

i zaczęły się przeróbki, żeby je jakoś połączyć z pylonami. A że jest ich dwanaście, to zaistniała potrzeba zrobienia sobie całkiem prymitywnego przyrządu, co by wszystko wyszło jednakowo i w miarę dokładnie.

 

Najpierw wywierciłem przez przyrząd otworki w walcu, w które wsadziłem drucik 0,4mm. Chyba 0,4 bo już nie pamiętam:

 

A1H_034_zpsfa7e984a.jpg~original

 

a że sklejenie przodu z tyłem na styk nie wydawało się za mocne, to zrobiłem to na tzw. czop:

 

A1H_035_zps24bc2a29.jpg~original

 

Po czym za pomocą tego samego przyrządu, który również ustalał położenie wystających drutów z walca względem lotek, połączyłem nierozerwalnie za pomocą CA obie części:

 

A1H_036_zpsd939a6c7.jpg~original

 

który to przyrząd ustalał osiowość lotek względem walca w płaszczyźnie poziomej. Osiowość pionową łapałem na oko:

 

A1H_037_zps8b9b26b5.jpg~original

 

a wyszło tak:

 

A1H_038_zps3c293a11.jpg~original

 

z drugiej strony:

 

A1H_039_zpsade951df.jpg~original

 

Potem zabiegany przyniósł taką żywicę, którą pomalowałem i przykleiłem tam gdzie trzeba, dodając kawałek pręta odciętego od tego, co dała Tamiya:

 

A1H_040_zpsc90c90c6.jpg~original

 

Razem z pokrowcem przybyły żywiczne pylony. Nie powiem, różnica jest:

 

A1H_041_zps8319873c.jpg~original

 

Potem sobie malowałem:

 

A1H_042_zpsb0bf0ec0.jpg~original

 

A1H_043_zpsbb2efb1b.jpg~original

 

A1H_044_zps200ca7c0.jpg~original

 

A1H_045_zpsc7a5484d.jpg~original

 

A1H_046_zps431d1e5b.jpg~original

 

A1H_047_zps73c7f13a.jpg~original

 

A1H_048_zpsb9e1d76c.jpg~original

 

A1H_049_zps6ae6c227.jpg~original

 

A1H_050_zpsed5b6a5d.jpg~original

 

A1H_051_zps75be6ea2.jpg~original

 

Finalnie:

 

A1H_053_zps025471eb.jpg~original

 

A1H_057_zpsa4ddfdd3.jpg~original

 

Prawie finalnie:

 

A1H_054_zps51f9cacf.jpg~original

 

A1H_055_zps5af4022a.jpg~original

 

A1H_056_zps54c1d19e.jpg~original

 

 

 

Na chwilę obecną surfacer jest tylko na skrzydłach z obu stron, a model wygląda tak:

 

A1H_058_zps6bbc2d1d.jpg~original

 

A1H_059_zpsbd3daecd.jpg~original

 

ufff....ale za to teraz będzie na bieżąco....mam nadzieję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 71
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

No te wnęki CMK to wyglądają na żywcem skopiowane części zestawu. Grunt to wysokie standardy w firmie.

 

Swoją drogą, nie zostawiłeś śladów po wpychaczach we wnękach podwozia? Szkoda by było, żeby toto efekt psuło jeśli będzie widoczne na koniec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Cześć!

 

Skyraider to jeden z moich ulubionych samolotów! Z żywicami trzeba uważać - z faktu, ze to żywica jeszcze długo nie wynika, że będzie poprawna albo dobrej jakości - niestety :-(

 

Napisz proszę, jaki samolot robisz - US NAVY, USAF, czy jeszcze jakiś inny - od tego zależą drobne różnice w częściach, ale w tej skali to już ma znaczenie. Polecam moje opracowanie w tym temacie: http://www.vietnam.net.pl/A1pl.htm i http://www.vietnam.net.pl/A1modpl.htm. Mam nadzieję, że to pomoże. A ja życzę powodzenia z budową i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

Czyli US NAVY - w takim razie trzeba by obadać, czy system ratunkowy dla pilota (Yankee seat) jest prawidłowy dla tej maszyny: http://tailspintopics.blogspot.com/2011/10/yankee-tractor-rocket-escape-system.html. Tylne kółko powinno być tylko mała rolką i trzeba by jeszcze sprawdzić rakiety - nie jestem pewien, czy takie jak Ty masz były używane jeszcze w połowie lat sześćdziesiątych. To tyle moich uwag - mam nadzieję, że będą pomocne - życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
Na jednym ze zdjęć z "drobnicą" widzę golenie do Horneta, bodajże Hasegawy

Od HB....niestety.

 

Ujawnisz coś więcej na jego temat czy to ściśle tajne

Czeka na swoją szansę do malowania...

 

Spód. Parę kresek muszę jeszcze dostawić. Ich brak zauważyłem dopiero na zdjęciach...

 

A1H_068_zpsba1d8bda.jpg~original

 

A1H_069_zpsd24439aa.jpg~original

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

Okopcenia i tak przykrywają wszystko! To niesamowite, jak ten samolot świnił. Życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmieniłem koncepcję wymalowania okopceń i pozbyłem się tej fatalnej pod to bazy.

I pomalowałem to, co miało być na prawie biało, czyli C316. Jest dopiero po trzech warstwach:

 

A1H_071_zpsfd124a16.jpg~original

 

A1H_072_zpsbc5f5b6a.jpg~original

 

Tylne lotki(?) od spodu muszę jeszcze zgasić, bo za bardzo odstają:

 

A1H_073_1_zpsa4ff54c6.jpg~original

 

A1H_074_zpsd487dc88.jpg~original

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Mniej więcej góra pomalowana bazowym. Zrobiłem za mocny pre i irytujące jest to, że ciągle gdzieś to za mocno wyłazi w różnym stopniu. Do ogarnięcia:

 

A1H_075_zps3c66f560.jpg~original

 

A1H_076_zps77206e8b.jpg~original

 

A1H_077_zps76d53f49.jpg~original

 

A1H_078_zps59d88d0e.jpg~original

 

Z dołem może jeszcze coś pokombinuję:

 

A1H_079_zps03730c75.jpg~original

 

Pytanie do zorientowanych. Na zdjęciu poniżej zaznaczyłem trzy panele na krawędzi natarcia. Wg instrukcji producenta są one w kolorze czarnym:

 

A1H_075_1_zps8cd8f017.jpg~original

 

Na współczesnych zdjęciach odrestaurowanych A-1H są w kolorze kamo i nie mają krawędzi natarcia w metalu.

Znalazłem też zdjęcia, gdzie te panele są ciemne, ale jednak dużo jaśniejsze niż pas przeciwodblaskowy przed wiartochronem. Więc czarne nie są.

 

Ale są i takie:

 

 

1024px-A-1H_VA-152_USS_Oriskany_1966.jpg

 

Ten kolor tych paneli to od czegoś zależał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Górę może machnij jeszcze jedną warstwą bazowego to i preshading się bardziej wytłumi. A te panele, o które pytasz to pewnie jakieś osłony anten, że w innym kolorze. W internetach cuśtam ludzie piszą jeszcze na temat świateł do lądowania, że w NAVY tam były, a w USAF przenieśli pod skrzydło, a na krawędzi natarcia zamalowywali miejsce po żarówie. To też może być jakiś trop.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mikele zrobię jednak w kolorze jak na zdjęciu powyżej. Już nie będę dociekał co, skąd i dlaczego tak, a nie inaczej.

 

Po zgaszeniu wygląda teraz tak:

 

A1H_080_zps2cd1f51d.jpg~original

 

A1H_081_zps454cf0e4.jpg~original

 

A1H_082_zpsbac955ab.jpg~original

 

A1H_083_zpsd5b5431b.jpg~original

 

I już chyba tak zostawię.

 

Teraz czeka mnie w jakimś stopniu wyzwanie w postaci okopceń.

 

Musiałem zmienić maski, bo te czarne miały jakąś tendencję do samoistnego odklejania się w najmniej oczekiwanym momencie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Cześć!

 

Ładnie te kolory wyglądają, gratulacje! A co to jest GX-100? Życzę powodzenia w dalszych pracach i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Zostało położyć czerwone paski na insygniach (dziwne te kalkomanie, że jedne trzeba kłaść na drugie, ale te na które trzeba położyć inne mają takie przetłoczenia w miejscu gdzie powinna być ta druga). Porąbane.

 

Tudziesz mam dylemat, czy naklejać ten zielony trójkąt na burtach. Jak na moją wyobraźnię, może to wyglądać mało estetycznie:

 

A1H_062_zpsbcc417e4.jpg~original

 

 

 

A1H_090_zpsb880bcf7.jpg~original

 

A1H_091_zps276871cd.jpg~original

 

A1H_092_zps5fe68917.jpg~original

 

A1H_093_zps0d8885d0.jpg~original

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.