Skocz do zawartości

[W] Willys MB S.A.S Europe


mandrivecs

Rekomendowane odpowiedzi

Robiąc świąteczne porządki w magazynku wpadłem przypadkiem na ten model:

100_3790_zpsaa105c86.jpg

Po bliższym zapoznaniem się z zawartością pudełka okazało się, że w środku są również dedykowane blaszki Eduarda...

Z racji ukończenia M151 z Wietnamu nosiłem się z zamiarem rozpoczęcia następnego projektu i choć pierwotnie plany były inne (choć bardzo zbliżone - Kubisz wie o co chodzi ) to padło na ten ciekawy pojazd...

W sieci znalazłem zdjęcie maszyny chyba najbardziej zbliżonej do tego co dał producent modelu:

SAS_jeep_18_November_1944_zpsca046231.jpg

Nie wiem tylko, czy odwzorowywać ten konkretny egzemplarz, czy zostawić sobie pewną dowolność dla urozmaicenia modelu...

Jeśli ktoś posiada zdjęcia, czy inna dokumentację jeepów SAS będę wdzięczny za umieszczenie jej w tym wątku. Proszę również o porady i podpowiedzi w trakcie budowy...

Ps. Zdjęcia jakiej maksymalnej szerokości mogę umieszczać w postach, żeby wyświetlały się bez problemu na stronie..?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...To, że zbiorniki są za duże zauważyłem - zmniejszenie ich nie będzie jednak proste, ale da się zrobić; dodatkowego zbiornika pod siedzeniem pasażera jednak nie wyczaiłem - dzięki za podpowiedź... Będzie problem z rozkminieniem rury wydechowej, może ktoś ma jakieś sugestie..? Osłonę chłodnicy z dwoma żebrami zrobię z osłony innego jeepa, którą mam z jakiegoś złomu - usunę niepotrzebne żebra i zostawię tylko dwa... To, że z zewnątrz odkręcili co się tylko da też zauważyłem... A czy pod maską wszystko zostało na swoim miejscu? Chodzi mi głównie o reflektory, kierunkowskazy przednie i np. trąbkę klaksonu..?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od Kolegi Pawła Leszczyńskiego dostałem zdjęcie oryginału w kolorze:

Kolor_zps7c25b662.jpg

...i na jego podstawie mam parę pytań o przemyślenia:

1) Lewy reflektor jest - widać fragment szkła... a prawy..? Jest osadzony tak głęboko, czy wymontowany..? Choć na żadnym dostępnym zdjęciu nie widziałem pojazdu ze zdemontowanym reflektorem - co najwyżej zasłonięte zaślepami, ale nie widać dziury... ???

2) W miejscach po kierunkowskazach pod reflektorami zostały dziury... kierunkowskazy przeniesione na błotniki... ?

3) Na lewym błotniku prawdopodobnie przeniesiony kierunkowskaz i skrzynka, którą widać na zdjęciu... Resztę elementów z zestawu pominąć..?

4) Na masce na wysokości dodatkowego reflektora mamy nawiercone symetrycznie po 4 dziury..? z prawej jak i lewej strony..?

Proszę o przemyślenia - to tak na początek... Najbardziej interesuje mnie sprawa prawego reflektora...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Nowy rok się rozpoczął, więc czas zacząć dłubaninę przy modelu, żeby do końca 2015 się wyrobić...

Na początek "doprowadzona do stanu właściwego" osłona chłodnicy, czyli przedni grill... jak było widać na zdjęciach we wcześniejszych postach winny być usunięte kierunkowskazy, reflektory bez zaślepień, dwa żebra na środku grilla, a chłodnica bez dodatkowego opancerzenia. Element osłony wziąłem ze złomu, który mam w magazynku, gdyż producent modelu uraczył mnie grillem, który wszystkie żebra miał usunięte... Tak to wygląda teraz:

DSCF8537_zps307edd4f.jpg

 

Udało mi się znaleźć tylko jedno zdjęcie, gdzie wymontowany jest przedni reflektor, a w jego miejscu nie ma zaślepienia, tylko otwór zaglądający do silnika (pojazd na drugim planie):

xcds1_zps854755de.jpg

W swoim modelu zrobię tak samo - prawą lampę usunę zupełnie, tak samo jak kierunkowskazy, zostanie tylko lewa...

 

Sklejony główny element nadwozia - usunąłem odlane pedały - będą z blaszek fototrawionych. Usunąłem też wypukłości na tylnej płycie, służące do ustalenia położenia stojaka dla km-ów - wylatuje on na zewnątrz, tak jak powinien być zamontowany... Zeszlifowałem również przednie błotniki - znikną z nich elementy, które dał producent zestawu, a zostaną tylko przeniesione kierunkowskazy i skrzynki... Usunąłem również podnóżki - przedłużenia przednich błotników - znów poprawka po Italeri...

DSCF8531_zps1ea49c04.jpg

 

Trochę pracy będzie kosztowała przeróbka podwozia: trzeba dodać dodatkowy zbiornik paliwa pod siedzeniem pasażera, co wymusi zmianę położenia rury wydechowej, trzeba uzupełnić nadkola w tylnych błotnikach, oraz dodać ożebrowanie przy przednich...

DSCF8535_zps94703914.jpg

...jak na poniższym zdjęciu:

body1_zps99fca548.jpg

 

Usunąłem jeszcze fragmenty przednich i tylnych zderzaków, będą z blaszek... Przedni jest zupełni inny, niż daje zestaw z pudełka...

DSCF8540_zpsa0600df4.jpg

 

Chyba trafił mi się zestaw z bardzo starych form, ponieważ w pudełku nie ma elementu, który nie miał by nadlewek, bądź śladów po wypychaczach... Dosłownie wszystko trzeba szpachlować i szlifować :mur:

 

Co do dalszych rozkminień tematu, to zakładam, że jeśli chodzi o mocowania, uchwyty itp. to strona prawa pojazdu równa się lewej - robię z obu stron tak samo!

Co do innej tylnej opony na prawym kole - będzie z zestawu Legend LF1232 SAS Jeep Wheel set (1/35). Założona będzie tylko na to jedno koło - najczęściej spotykany wariant na zdjęciach - nie spotkałem zdjęcia, żeby inne opony były na całej osi... Wymiana następowała zapewne dla zmylenia wroga - w ten sposób pojazd zostawiał dwa różne ślady..!

Farbą bazową będzie oliwkowozielony z palety Tamiya - wydaje się najodpowiedniejszy dla tego konkretnego egzemplarza (sugerując się kolorowym zdjęciem) - choć pojazdy te bywały oliwkowe, szare itp...

 

Jeśli ktoś z Was ma inne sugestie, przemyślenia czy pomocne informacje, to proszę o podpowiedzi... puki nie jest za późno Chciałbym, żeby ten model był maksymalnie zgodny z oryginałem..!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie myślę, że chcąc zrobić jak najlepszy model, poszukałbym jako bazy Tamiyi, może gdzieś udałoby się kupić za niezły pieniądz. Ale że już trochę podziałałeś, więc nie ma tematu. I z Italeri da się na pewno sporo wyciągnąć. Działaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak naprawdę, żeby ułatwić sobie pracę to należałoby mieć da te modele - Italeri (ze względu na elementy do SAS) oraz Tamiya dla elementów samego Jeepa... A teraz to już najprościej kupić sobie nówkę Dragona 6725 SAS 1/4-Ton Truck ETO:

http://www.mojehobby.pl/products/SAS-1-4-Ton-Truck-ETO.html

 

Jeśli ten mi wyjdzie i mi się spodoba, to Dragona sprawie sobie dla innej wersji...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jest Dragon, ale skoro już masz, to co masz, to trzeba robić model A jak już go zrobisz, to do kompletu LRDG

Kupowanie nowych a co za tym idzie i drogich zestawów jest pewnym rozwiązaniem - mamy przecież dostępne nowe jeepy od Bronco, które dystansują Tamiyę... Ale za tak mały model trzeba zapłacić ko. 120 PLN... nie ma złotego środka... mam to co mam i postaram się z tego pokleić ile się da..!

 

Swoją drogą Chevrolet LRDG to też ciekawy temat... Model robi Tamiya... Doszedłby również jeep SAS w wersji pustynnej i Land Rover Pink Panther... Można by poklieć też drugiego europejskiego willysa SAS z M2 na przedzie zamiast vickersów... Ciekawych tematów jest naprawdę bardzo dużo

 

Na razie skupiam się na tym... Co będzie potem - zobaczymy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mandrivecs napisa- ,,jedno zdjęcie, gdzie wymontowany jest przedni reflektor,, - przygladajac sie 1 fotce mam wrazenie iz reflektor (lub cos co tam bylo np ,nr lub godlo np) zostal wyretuschowany. Prawy -widac nie tylko oszklenie ale rownierz tzw garnek gdzie wkladany jest reflektor a lewy ... ? nic,czarna plama. Ale to tylko moje domysly.

 

Dzięki za podpowiedź, ale oglądając zdjęcie w dużej rozdzielczości pod poniższym linkiem (powiększ na maksa):

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/An_SAS_jeep_manned_by_Sergeant_Schofield_and_Trooper_Jeavons_of_1st_SAS_near_Geilenkirchen,_Germany,_18_November_1944._B11921.jpg

 

...widać, że nie było tam retuszu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wyniku małej polemiki na PWM Forum otrzymałem takie informacje od Kolegi Shermana - cytuję fragment: "O szarych nie słyszałem szczerze mówiąc. Chyba że chodzi Ci o to że S.C.C. 15 (a takim kolorem w oryginale pomalowano Willisa SASu) płowiał w kierunku szarości (oryginalny Olive Drab w kierunku brązu)" Widać Kolega wie więcej ode mnie (kolejne ważne info) i trzeba będzie przeanalizować barwę S.C.C.15, na razie znalazłem tyle:

SCC15 - Olive Drab / Khaki Drab / Australian Standard Colour M - In use 1944-45.

Authorized by ACI 533 Apr.44 as standard overall colour in Europe.

More green then US Olive Drab.

Xtracolor robi farbkę X816 - British Army Khaki Drab... - trzeba będzie pokombinować z tymi zielonymi kolorkami...

 

Udało mi się znaleźć jeszcze jedno podkolorowane zdjęcie:

SASss_zps447eb1a7.jpg

 

...jak widać jest to jakiś reportaż z "National Geographic"... Może ktoś zna tytuł, czy namiary na niego..?

 

I rozwinięcie tematu tylnej płyty... Paweł Leszczyński zwrócił mi uwagę, czy klapa przypadkiem nie zachodzi na tył samochodu...

Zacząłem się zastanawiać i faktycznie płyta z zestawu Italeri różni się od tej, którą zastosowano w tym konkretnym pojeździe...

Italeri rozwiązało to w ten sposób, że na klapie seryjnego willysa dołożono na górze kolejny element i dodano płaskownik i nitowania z tyłu (na zewnątrz (inbox zestawu - można podejrzeć: http://www.mojehobby.pl/products/Commando-Car.html ). Ten sposób dodania tylnej osłony był faktycznie stosowany. Ten wariant występuje we wszystkich innych modelach tego wozu np. Dragon 1/35 czy 1/6...

 

Jednak przeglądając zdjęcie tego konkretnego pojazdu widzimy że:

tylnaos1420ona_zps2394b7d1.jpg

...dołożona płyta jest oparta na tylnej burcie jak w modelu Italeri (kolor czerwony) jednak poniżej widzimy fragment dodatkowej płyty (krawędź) i nitowania od strony wewnętrznej (kolor niebieski - różnice).

 

Wygląda to jakby dwie płyty zachodziły na siebie... widzimy właśnie takie rozwiązanie na zdjęciach poniżej:

sas_france602_zpsd721841b.jpg

SASss_zps447eb1a7.jpg

...reasumując - w modelu praktycznie tylna kalpa i płyta (poza lampami - zostają odkryte) do zeszlifowania, płaskowniki i nitowanie przenieść trzeba do wewnątrz oraz dodać dodatkową płytę na tylnej burcie - wygląda na minimalnie szerszą od górnej..!

 

Kolejną niewiadomą, jak do tego zamocowane jest koło zapasowe... :czyta:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No widzisz - nie do końca...

"Budujemy" ten pojazd:

SAS_jeep_18_November_1944_zpsca046231.jpg

 

...na masce nie ma koła, a wyraźnie widać jego krawędź za tylną płytą...

tylnaos1420ona_zps2d344ea5.jpg

 

...która zbudowana jest z dwóch płyt jak w poście powyżej - czyli standardowe mocowanie odpada...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważne informacje od Pawła Leszczyńskiego z Forum PWM:

...jak widać jest to jakiś reportaż z "National Geographic"... Może ktoś zna tytuł, czy namiary na niego..?

Film czarno-biały:

http://www.youtube.com/watch?v=g8849TMrRhU

czas - 18:13

 

Kolejną niewiadomą, jak do tego zamocowane jest koło zapasowe... :czyta:

Myślę że przeniesiono w inne miejsce standardowe mocowanie. Na filmie widać iż zdemontowano zderzaki - myślę że w tym pojeździe może być analogiczne rozwiązanie.

 

Jeszcze spójrz na skrzynkę zamocowana na błotniku po stronie kierowcy - wydaje się ona szersza niż stelaż w którym jest plecak - możliwe że jest przyspawana/przyśrubowana.

 

Teraz zauważyłem, czy pod nogą strzelca (trzy sprzączki na bucie) nie ma jakiejś łaty na karoserii?

 

Standardowy stelaż:

http://www.sofmilitary.co.uk/airborne-jeep-battery-carrier-product,12927

 

Fotka z okresu wojny:

sasjeepcolor3.jpg~original

i najprawdopodobniej oryginalny kolor na pojeździe zachowanym do dziś:

sasjeepcolor.jpg

sasjeepcolor4.jpg~original

sasjeepcolor2.jpg

sasjeepcolor1.jpg

 

Dzięki za kolorowe fotki - barwa waha się między OliveDrab, a OliveGreen - coś się pokombinuje w swoim czasie..!

Wielkie dzięki za film - sporo tyłu na nim widać - mocowanie km-ów, usunięte zderzaki - zgodzę się, że w tym przypadku ich usunięcie jest również bardzo prawdopodobne - najpewniej dla zmniejszenia masy własnej, a część obowiązków zderzaka przejęła na siebie dodatkowa płyta..!

Do zastanowienia, ale w swoim modelu też prawdopodobnie je pominę... Taki układ wydaje mi się logiczny...

Skrzynka jest szersza - to widziałem - może gdzieś się taka znajdzie na innym zdjęciu, a łatę na karoserii też przyuważyłem - wydaje się prostokątna...

 

Dodatkowe zbiorniki paliwa będę zmniejszał do akceptowalnego poziomu. Sądzicie że merytorycznie przeszły by skrzydełka SAS na tylnej klapie jak na fotkach czy filmie tamtego pojazdu..?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega Juan podesłał bardzo ciekawy link, znajduje się tam krótki opis w języku hiszpańskim:

 

"La primer foto que publicó Mariano, que ahora repito, aparentemente tiene una historia. El conductor era el soldado Jeavons y su acompañante el sargento Schofield. Durante la Segunda Guerra Mundial, estaban en la frontera entre Holanda y Alemania, en misión de reconocimiento por delante del primer ejército canadiense. A pesar de que se les había ordenado no entrar en territorio alemán, cruzaron la frontera y llegaron un pueblo en el que se encontraron con el ejército alemán. Al tratar de escapar, se encontraron de frente con un tanque alemán, que apuntaba hacia el otro lado. Mientras trataban de dar la vuelta en una estrecha calle del pueblo, el tanque iba girando la torreta para tratar de dispararles. Finalmente, lograron escapar y de regreso a las filas aliadas se tomaron esta fotografía en la que, según el libro "se los ve un poco pálidos". El soldado Jeavons murió algún tiempo después, pero el sargento Joe Schofield, herido en 1945, sobrevivió a la guerra y permaneció en el regimiento SAS 22 hasta la década del 70.

 

Las fotos que siguen, después de la de ellos, son el vehículo restaurado."

Tłumaczył nie będę, niech każdy pokombinuje z translatorem, żeby nie było nieporozumień :git:

 

A pod nim takie zdjęcia:

Oryginał!!!

Juan1_zps8a1893d3.jpg

 

...i powojenna rekonstrukcja:

Juan6_zps26b0a70e.jpg

Juan5_zps206af79d.jpg

Juan3_zpsa06c54cb.jpg

Juan2_zps497f4f42.jpg

Juan7_zps6387a581.jpg

Juan8_zps71c5b6aa.jpg

Juan4_zps193a5727.jpg

Juan9_zpsfa86912b.jpg

Juan10_zps36713e6f.jpg

Juan12_zps380cfe89.jpg

Juan13_zps38e71fe6.jpg

Juan11_zps7a0a5583.jpg

 

NO TO JESTEŚMY W DOMU!!! :git:

Z niektórymi szczegółami nie musimy się zgadzać, mając zdjęcie oryginału w dużej rozdzielczości, ale potwierdzają się wszystkie dotychczasowe przypuszczenia, a parę innych szczegółów fajnie widać... Autor rekonstrukcji zostawił sobie trochę dowolności, ale ją skoryguje się na podstawie dostępnych zdjęć...

Wielkie dzięki JUAN

 

A tu zdjęcie skrzynki na lewym błotniku:

Juan14_zpsf4575d26.jpg

 

No to mamy prawie komplet dokumentacji do budowy...

(Jeszcze trochę silnika muszę zorganizować i będzie git :gut: )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawia mnie idea usuniecia tych szesciu zeber oslony chlodnicy Czy naprawde zysk na wadze warty byl narazenie badz co badz delikatnej konstrukcji chlodnicy na uszkodzenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biorąc pod uwagę, że usuwano nawet najmniejsze uchwyty, czy skracano zderzaki to chyba konieczność zmniejszenia masy zwyciężyła... późniejsze wersje miały dodawaną osłonę (montowaną zapewne po "zrzucie")...

 

Pytanie w kwestii siedzenia pasażera i zbiornika pod nim:

Siedzenie pasażera w tej rekonstrukcji jest i dalej (bliżej zbiorników) i wyżej... Na zdjęciu oryginału widać, że powinny być na tym samym poziomie... Ale pytanie - skoro po stronie pasażera jest dodatkowy zbiornik na paliwo, to zbiornik tej znajduje się tylko pod podłogą (jakiś patent), czy jest to typowy zbiornik jak po stronie kierowcy i znaczna jego część znajduje się też" na górze" pod siedzeniem pasażera..?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Doleciały konieczne zakupy - płytki i profile z Evergreena oraz żywiczne koła z Legend'a - zaczynam rzeźbić podwozie...

...pierwsze efekty niebawem... :gut:

DSCF8569_zps19e731f7.jpg

DSCF8564_zps5da5d753.jpg

 

Ps. Mocowanie skrzynek i stelaży na przednich błotnikach - myślicie, że były przykręcane czy spawane... Przykręcanie wydaje się praktyczniejsze - można zdemontować, ale spaw jest "lżejszy"...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doleciały profile, więc podziałałem przy spodzie wanny:

Wanna1_zpsa3df5e95.jpg

1) dorobiłem wypełnienie tylnych nadkoli,

2) dorobiłem jedną belkę z tyłu,

3) dodałem dodatkowy zbiornik paliwa wraz z opaskami mocującymi (elementy zachodzące na bok pojazdu będą później),

4) dodałem fragmenty wzmocnienia ramy,

5) dodałem mocowanie do ramy w przednich nadkolach,

6) dodałem łby śrub w przednich nadkolach, gdzie na błotnikach z góry przykręcone będą skrzynki.

Wydaje mi się, że tyle wystarczy i z Italerki udało się sporo wyciągnąć...

Teraz pytanie - na jaki kolor pomalować elementy silnika widoczne od spodu..?

 

Bryła złożona do kupy:

Wanna2_zps676726e9.jpg

Udało się zachować współosiowość... Maska położona na sucho ale ładnie dolega...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 years later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.