Skocz do zawartości

Fokker F.VIIa/1m Bristol Jupiter – 1/72 (Broplan)


Jarekk

Rekomendowane odpowiedzi

Model Fokkera F.VII chodził za mną od wielu lat. Na początku był Broplan (vacu ze swoimi minusami), potem Zvezda a na końcu Valon. Zebrało się tego 5 sztuk w poczekalni.

Fokker F.VII rzadko pojawiają się na forach modelarskich. A szkoda, bo to bardzo ciekawy samolot ze względu na sylwetkę, swoją historię i szerokie stosowanie w lotnictwie polskim. Tylko w polskim malowaniu można wykonać kilka różnych jego wersji w bardzo ciekawych malowaniach. Postanowiłem zrobić sobie małą przerwę w pancerce i padło na Fokkera.

 

Na warsztat jako pierwszego wziąłem Fokker F.VIIa/1m z silnikiem Bristol Jupiter VII F w wojskowym malowaniu z Dęblina.

 

FokkerF-VII1m_zpssikrm6ow.jpg

 

Poszperałem w Internecie i znalazłem sporo ciekawych materiałów do tego modelu w tym kilka planów. Plany, co najmowej trzy, lekko się różnią i wymagają korekty zdjęciowej.

 

DSCN0338_zps8dgelaza.jpg

 

Model tej wersji, już leciwy, produkuje firma „Broplan” z Gdańska. „Broplanów” raczej nie uraczymy w naszych sklepach, ale pan Janusz Brożek chętnie odpowiada na maile i można je kupić bezpośrednio u niego poprzez pocztę. Taką też drogą MS-23 wylądował u mnie. Model przedstawia wersję z silnikiem Lorraine-Dietrich.

 

DSCN0334_zpsmhdrzide.jpg

 

Model Fokkera to klasyka Vacu, z pewnymi częściami może być problem, więc zostaną one zastąpione zamiennikami z polistyrenu i żywicy.

 

DSCN0335_zps7dyizxcz.jpg

 

Postępem w budowie modeli vacu, jaki znalazłem na forach, jest stosowanie piłki-żyletki zamiast papieru ściernego do wycinania dużych części. Jak to ulga w kurzeniu.

 

DSCN0336_zpssgfi9imc.jpg

 

Na początek na warsztat poszedł płat. Jego prawidłowe wykonanie to sukces modelu. Bezpośrednie sklejenie tych czterech części to podstawy błąd zaczynających przygodę z vacu. Nie da się uzyskać skrzydła o prawidłowym przekroju i nie zwichrowanego. Zawsze coś się naciągnie. Dlatego na początek poszło usztywnianie skrzydła.

 

DSCN0341_zpsjrsixmys.jpg

 

Później sklejenie prostego skrzydła nie stanowi już problemu. Przy okazji wyszło, że lotki są za długie i trzeba je skrócić o 6 mm. Skrzydło wymaga jeszcze doszlifowania i poprawienia linii podziału. Po porównaniu ze skrzydłem Valona profil wyszedł bardzo ładnie.

 

DSCN0343_zpscvyqekim.jpg

 

Cały urok vacu jest w kadłubie. Ścianki po otwarciu drzwi wyglądają pięknie (są cienkie). Ale wymagają też usztywnienia. Już te trzy ścianki działowe powoduję, że kadłub robi się sztywny.

 

DSCN0344_zpsfj9niaa5.jpg

 

Do błędów kadłuba można zaliczyć nieprawidłowe umieszczenie drzwi do bagażnika po prawej sztonie. Trzeba je przesunąć o 1 cm do tyłu.

 

cdn

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarekk. Będę oglądał z wielkim zainteresowaniem. Twoje pancerne warsztaty, były klasa sama w sobie. To i tu z pewnością będzie kawał świetnego modelarstwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co z eksperymentalnym MiG-iem?

Kolejka. Chociaż coraz głośniej domaga się powrotu na warsztat.

 

Fokker ma być modelem na 1-2 miesiące a nie rok.

Usterzenie i koła Fokkera chce skopiować z Valona, dodać trochę blaszek i zamówić kalki.

 

Jarek - masz we mnie wiernego widza, bo Fokker mnie też mocno interesuje, choć faworytem jest P-PAAA.

Co do P-PAAA to dużo materiałów jest dostępnych, tylko wybór Valon z grubymi ścianami czy vacu Broplan?

Moim apogeum Fokkerów będzie rasowy bombowiec.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ooo! piękny temat. Znając Twoje prace, będę niecierpliwie czekał na postępy i każdą aktualizację. Maszyna bardzo ciekawa, choć wolę 3m, jednak ta przeróbka do Jupitera zapowiada się ciekawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super temat a i vacu niełatwe. Nawet jak nie będę się odzywał to i tak będę podglądał.

A'propos materiałów. To widziałeś:

http://merlin.pl/Wielki-Leksykon-Uzbrojenia-Wrzesien-1939-Tom-64-Samolot-Fokker-F-VII-3M_Wojciech-Mazur/browse/product/1,1688293.html

Parę ciekawych zdjęć tam jest, aczkolwiek dolnego stanowiska nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano pytam, bo to w sumie jedyna publikacja z jaką się spotkałem. Temat Fokkera jest traktowany dość "po macoszemu". Gdzieś ze dwadzieścia lat do tyłu wydawnictwo Sigma zapowiadało w serii Aerohobby dwie pozycje,w których mogło by coś być, ale w nie wiem czy wyszły: "Uzbrojenie polskiego lotnictwa 1918-1939" i "Samoloty transportowe lotnictwa polskiego". Mam dwie inne pozycje z tej serii i są dość bogate w zdjęcia, opisy i plany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcia nie wstawiam, bo nic ciekawego nie będzie widać. Szczeliny w całym płacie zalane kropelką i zeszlifowane na płasko.

Zdecydowałem, że skrzydło będzie miało taśmy i zostaną one wydrukowane jako kalkomania. Muszę jeszcze obliczyć ile tej taśmy ma być. Myślę, że będzie ponad 1m.

Szukam po zdjęciach czegoś wiarygodnego o zbiornikach paliwa. Stawiam, że zasłonięte były sklejką, mocowaną do skrzydła czymś co przypomina dwie linki, chociaż może to być i taśma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukam po zdjęciach czegoś wiarygodnego o zbiornikach paliwa

 

Masz na myśli te skrzydłowe? Rzeczywiście nie jest łatwo to rozkminić. Ciekawe zdjęcie jest z Lotnictwie z Szachownicą nr 37, choć też nie wyjaśnia wszystkiego. Daj znać czy masz ten numer.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, mam oczywiście komplet. Zaraz zajrzę. Dzięki.

 

Zdjęcie 3 na 39 stronie jest chyba najciekawsze.

Ze zdjęć 3 i 4 właśnie wnioskuję, że zbiorniki były osłonięte sklejką.

Na zdjęciu 3 widać otwartą osłonę do prowadzenia astronawigacji.

Te dziwne fajki ze strony 37 rzadko, ale można spotkać.

 

Nie za bardzo widać jednak wlewów paliwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.