Skocz do zawartości

Panzer IV ausf. D DAK - Gorące dni, zimne noce = Afryka


Stojkovic

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 60
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Spytałem o malowanie mając nadzieję że zechcesz zrobić w konkursowym modelu prawdziwe malowanie z początku walk „Deutsches Afrikakorps” na czarnym lądzie z pierwszoplanowym bohaterem: Pz.Kpfw.IV ausf.D bez dodatkowych płyt pancernych z 5 Dywizji Lekkiej.

Takie malowanie można wykonać tylko i wyłącznie z maszynami pierwszego rzutu.(Nie tylko "czwórki")

Pierwsze siły niemieckie wyładowane w Trypolisie 8-10 marzec 1941.

Był to 5.Panzer Regiment nowopowstałej 5.Dywizji Lekkiej.W skład w/w jednostki wchodziło między innymi

- 17 Pz.Kpfw.IV ausf.D.(Były też Panzer I; II; III).

Teraz trochę o malowaniu pojazdów w Afryce :

Początek - luty 1941 - Pojazdy przydzielone do DAK początkowo malowane były standardowo

tj. jednolicie kolorem RAL 7021 Schwarzgrau (Black grey).Skąd ten kolor?

Rozkaz Nr.864 z 31-07-1940 roku (kolory zostały wybrane z Farbkarte - schemat kolorów - 840 B2 z czerwca 1932) - wprowadzono jednokolorowe malowanie Dunkelgrau Nr.46

10-02-1941 - Dunkelgrau Nr.46 dodany do palety kolorów RAL i zapisany jako RAL 7021 Schwarzgrau (Black grey).

Popularna nazwa Panzergrau.

http://s61.photobucket.com/user/RadekRz/media/Na%20forum/korps-19.jpg.html

I teraz : kamo pustynne na tych pojazdach - załogi robiły przez mieszanie wody z piaskiem.Tą miksturą mazano pancerze.Po odpadnięciu tego błotka robiono nowe."Malowano" zapewne pędzlami lub jakimiś szczotkami.Przyznaję nie łatwe do osiągnięcia na modelu.

Do koloru Dunkelgelb nach Muster - dochodzili dość długo :

- W drugiej połowie marca 1941 roku wprowadzono nowy wzór kamuflażu :

RAL 8000 Grünbraun (Green brown) jako kolor bazowy na który nanoszono nieregularne plamy w kolorze RAL 7008 Khakigrau (Khaki grey).

Proporcje to - 2/3 RAL 8000 i 1/3 RAL 7008.

- Kolejna zmiana w marcu 1942 - kolory RAL 8020 Braun (Afrika Braun) jako baza i RAL 7027 Sandgrau

Proporcje to - 2/3 RAL 8020 i 1/3 RAL 7027.

(Kolor RAL 7027 wymazany z tabeli RAL i spotykane nazwy to :Sandgrau ; Grau ; Afrika dunkelbraun '42)

Próby z kolorem Dunkelgelb nach Muster prowadzone w 1942 na froncie wschodnim i w Afryce Północnej.

- Pojazdy wysłane do Afryki od lutego 1943 roku malowane jednolicie Dunkelgelb nach Muster.

I tu wypada jeszcze dodać że:

Odcień - Dunkelgelb nach Muster - został zastąpiony przez Dunkelgelb RAL 7028 zaledwie kilka tygodni po oficjalnym jej wprowadzeniu.

Nowy odcień przyjęty do RAL-Farbtonregister 840 R w marcu 1943.

Wiele pojazdów w "płaszczykach z Afryki" jeździło na froncie wschodnim.

Raczej białe cyfry to był początek i na ciemnym pancerzu malowano białe cyfry.

Dragon dał ich sporo.

No i co Ty na to.

Poza tym że znów długa paplanina.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Meser,

 

Analizowałem trzy dni twoją odpowiedź i zanotowałem sobie na przyszłość.

Do malowania mam jeszcze trochę czasu, będziemy to jeszcze omawiać.

 

Na razie zastanawiam się nad cechami które róznia wersję europejska Ausf. D od tej Tropkialnej...

 

Wiesz coś na ten temat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będziesz zabierał się za wieżę.Więc muszę coś dopowiedzieć o samym modelu.

Charakterystyczne dla wersji "C/D" :

- otwór do wystrzeliwania rakiet sygnalizacyjnych umieszczony z lewej strony wierzchu wieży został zaopatrzony w stożkowe

zamknięcie (Haubecap), które było jednocześnie ekranem lampy sygnałowej.

http://img35.imageshack.us/img35/2858/f17q.jpg

Z tego co widzę tu: http://www.mojehobby.pl/products/Pz.Kpfw.IV-Ausf.D-DAK-Tropical-Version.html

- ta część J7 jest na ramce.

Do części G12 musisz dokleić część J7 tak jest w modelu - Dragon 6265 Pz.Kpfw.IV Ausf.D 3 in 1.

http://www.mojehobby.pl/products/Pz.Kpfw.IV-Ausf.D.html

Do malowania mam jeszcze trochę czasu, będziemy to jeszcze omawiać.

OK.

Na razie zastanawiam się nad cechami które róznia wersję europejska Ausf. D od tej Tropkialnej...

Różnice są niewielkie.W dalszych latach wojny stosowane na wszystkich frontach i na wszystkich wersjach.

- żaluzje na płycie nadsilnikowej to akurat w wersji "D"

- zaczepy do dodatkowych kół jezdnych

- zaczepy na kanistry z wodą i paliwem na wierzchu wieży i w innych miejscach - (niekoniecznie wszystkie wozy)

- zasobnik wieżowy raczej wszystkie wozy

- na tylnej płycie "korytko" na dodatkowe kanistry - widać dobrze w jakim malowaniu są pojazdy

http://i288.photobucket.com/albums/ll200/Boozyo/Pzkpfw%20IV%20ausf%20D%20Dak%20Tristar/12.jpg

http://www.deutsches-afrika-korps.de/download/file.php?id=8868&sid=151fd6f250ca3b351f602e39972aac81

Elementy drewniane inne na wozie 822 niż na wozie 824.I tu od razu CIEKAWOSTKA brak wozu Nr.823.Ale o tym może innym razem.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Póki co męczę narzędzia, gdyż muszę pozamieniać wszystkie zapięcia i klamry. To co dał Dragon to jakaś żenua. Słyszałem, ze w tym zestawie narzędzia to najsłabsza rzecz, ale oferowane przez Dragona klamry odlane jako klocki na trzonkach to pasuje do lat '70.

 

Mam pytanie z innej beczki...

 

http://www.scalemodelguide.com/wp-content/uploads/2012/07/PZ4G-photo-etch-parts-on-tank.jpg

 

Chodzi o ten kątownik z boku zaznaczony (zdjęcie z innego Pz. IV) czy w wersji tropikalnej ausf. D on też był?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kątownika, Dragon w instrukcji pokazuje że jest.. ale nie wykazuje jego wklejenia, więc zapewne wynika to z tego, że kopiowali rysunki do instrukcji z późniejszych wersji.

 

Umęczyłem się syto z tymi poprawkiami narzędzi co dali w pudle...

DSC05118_zpsgrm8uhl6.jpg

DSC05119_zpsodjksj0q.jpg

DSC05120_zpsu3hycdxr.jpg

DSC05121_zpsowvn2cvw.jpg

DSC05123_zpsfzdqudrg.jpg

DSC05124_zpsxptfxyss.jpg

DSC05125_zpsqwpuej4u.jpg

DSC05126_zpswmoa3noi.jpg

DSC05129_zpshinhmcva.jpg

 

Normalnie jazda bez trzymanki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem świetne zdjęcie - 5 Dywizja Lekka przybyła do Afryki i skrzynki na błotniku.

http://s.fishki.net/upload/post/201503/01/1447711/mod-d-tolko-pribyvshie-v-afriku.jpg

Jeśli z pierwszego rzutu do Afryki to koła zapasowe w wersji DAK z boku silnika (z obydwu boków):

http://worldoftanks.ru/dcont/fb/uncommon_images/history_section2/pz_iv/pz_ivd_afr.jpg?MEDIA_PREFIX=/dcont/fb/

http://www.deutsches-afrika-korps.de/download/file.php?id=8868&sid=151fd6f250ca3b351f602e39972aac81

Alternatywa dla wersji "trop" w 12 kroku instrukcji budowy modelu.

Poprawiam wpis i uzupełniam o modyfikacje polowe:

Skrzynka na prawym błotniku - 6 Armia Operacja Barbarossa - lipiec 1941:

http://www.warlordgames.com/wp-content/uploads/2012/09/PzIV_ausf_Db.jpg

Wersja "D" we Francji w maju 1940:

http://pro-tank.ru/images/stories/blog/tanks-wehrmacht/tank-t-4-05-big.jpg

Jak widać rzadko, ale bywały na prawym błotniku.

 

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szpachlę wciepałem jedynie na boki wewnątrz kadłuba na łączenie błotników z płytami bocznymi. Myślałem nad zaokrągleniami błotików z przodu. Pozostałe miejca albo poza zasięgiem albo wygładzą się po surfacerze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba te wszystkie informacje poukładać,wczoraj już było za późno.

Skrzynka na prawym błotniku montowana fabrycznie tylko w wersji "A".

W innych wersjach to modyfikacja polowa.Stosowana też na pojazdach w Afryce.

Z tym że w większości na pojazdach z 4 kompanii 5 PR.I tu pojawia się znów pytanie o malowanie.Jaki pojazd (numer)?

Na fotkach widać różnicę w umieszczeniu kanistrów 8 i 4 kompanii.Koła zapasowe i tu i tu na bocznym pancerzu silnika.

Fotek pojazdów z 4 kompani jest "jak na lekarstwo". Zapewne dlatego że z całej 4 kompanii (10 Panzer IV)

dotarło do Afryki tylko 7 szt.Trzy wozy spalone, podczas załadunku na statek "Leverkusen".(Pożar 3 Panzer IV+10 Panzer III)

Są to tylko domysły brak konkretnych danych z której były kompanii.

Uchwyty do narzędzi teraz wyglądają lepiej niż te oryginalne z plastiku.Choć może parę słów o nich.

Łopata miała osłonę na ostrzu i dopiero uchwyt.Teraz u Ciebie widać pogrubione ostrze.

Na końcu trzonka ogranicznik, aby się nie wysuwała.Podobne też przy łomach i wyciorze (ograniczniki).

Klucze do napinania gąsek - też brak ograniczników.

Zerknij tutaj : http://www.mojehobby.pl/zdjecia/2/1/3/660_a032.jpg

Czepiam się co?

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kątownika, Dragon w instrukcji pokazuje że jest.. ale nie wykazuje jego wklejenia... .

Zapewniam Cię że kątownik stosowany od wersji "E".Jest na ramce "D" i jest oznaczony jako niepotrzebny.(kolor niebieski)

... jak bylo z malowaniami hanomag 251 c?

Interesuje Cię tylko konkretna wersja produkowana przez zakłady Hanomag?

Malowanie pojazdów w Afryce które podałem w poście 21-10-2015 dotyczy nie tylko Pz.Kpfw.IV ausf.D.

Doprecyzuje - daty wprowadzenia (zmiany kolorów/schematy malowania)

- HM Nr.281 z 17 marca 1941 ;

- HM Nr.315 z 25 marca 1942 oraz dla wojsk na Krecie HM Nr.600 ;

- HM Nr.181 z 22-02-1943 (Europejski teatr działań) - jako kolor bazowy Dunkelgelb nach Muster.

I jeszcze jedno na pierwszych pojazdach to błotko z piasku mieszali z tym co mieli pod ręką.

Między innymi - paliwo, oleje, smary, woda i inne płyny które były dostępne.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...oraz dla wojsk na Krecie HM Nr.600 ;

 

Możesz rozwinąć dokładniej:

- jakie kolory były na Krecie od maja 1941

- jakie potem i do kiedy

 

Czy wiesz coś na temat przemalowywania sprzętu po Creforce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.deutsches-afrika-korps.de/viewtopic.php?f=53&t=3957&sid=69d793e7993e740d7e8dc0e61c1f4bf4

 

Proszę bardzo sporo informacji.Które tanki miały dodatkowy pancerz a które nie.Kwestia malowania numerów trudna do określenia albo sama biała obwódka na Panzer grau lub czarne cyfry w białej ,kwestia nie do ustalenia.Dragon dał ciała z tymi wersjami,malowaniami,jaki i detalami,trzeba budować konkretny egzemplarz.Różnice od głupich kapsli na kołach jezdnych ,poprzez uproszczone koła napędowe jak i np.włazy kierowcy,strzelca od wersji E.Pamiętaj że sporo tych IV utracono 14 kwietnia 1941 podczas oblężenia Tobruku.Poczytaj cały temat z linku a zrozumiesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... jakie kolory były na Krecie od maja 1941.

Atak na Bałkany był wymuszony przez klęskę włochów.Przesunięto atak na Rosję.

Początkowe malowanie w ataku na Bałkany takie samo jak na początku walk w Afryce - czyli Dunkelgrau Nr.46 lub jak kto woli RAL 7021 Schwarzgrau.

Atak na Jugosławię 06-kwiecień 1941 następnie Grecja i Kreta.Zakończenie operacji na początku czerwca 1941.Potem to europejski teatr działań.Do rozkazu HM Nr.600 z marca 1942 roku.

Różnice ... i np.włazy kierowcy,strzelca od wersji E.

Włazy kierowcy i strzelca takie same od wersji "B" do wczesnych "F2"

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... miałem na myśli dodatkową osłonę wizjera kierowcy ale to w ogóle chyba wersja E bądź hybryda.

To nie dodatkowa osłona wizjera w wersji "E" ani hybryda - tylko:

- w wersji B-D dwuczęściowa zasłona wizjera kierowcy.

http://hosted.wargamer.com/Panzer/panzer4h.jpg

http://www-d0.fnal.gov/~turcot/Armour/pz3_files/pz3pl.jpg

http://www.abload.de/img/ausfdtauchv6u8l.jpg

http://www.defencetalk.com/pictures/data/4172/Panzer_IV_D_05.jpg

http://i1127.photobucket.com/albums/l622/wigjohn/Panzer%20IV/052.jpg

- od wersji "E" jednoczęściowa zasłona wizjera kierowcy.

http://www.zgapa.pl/zgapedia/data_pictures/_uploads_wiki_mini_715x00/p/PzKpfw_IV_Ausf_E.jpg

http://www.ww2incolor.com/d/553468-2/PZ+VI+ausf+E-+of+11+Panzer+Division

https://farm6.staticflickr.com/5548/9801941763_a36b65d924_b.jpg

... .Kwestia malowania numerów trudna do określenia albo sama biała obwódka na Panzer grau lub czarne cyfry w białej ,kwestia nie do ustalenia... .

Numery pojazdów z pierwszego rzutu do Afryki (bo o takowych pisałem) na pewno białe (w formie obwódki) na bardzo ciemnym Dunkelgrau Nr.46.

Widać to doskonale na tej fotce:

http://s.fishki.net/upload/post/201503/01/1447711/mod-d-tolko-pribyvshie-v-afriku.jpg

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam stałych bywalców.

 

Dzisiaj jako że dzień świąteczny, to pomęczyłem się nieco psychicznie.

Efekt końcowy, to ukończone oba błotniki (zagracone). Generalnie moc wrażeń z blaszkami...

 

DSC05137_zps4zicgufj.jpg

 

Doszedł lewarek z blaszkami zestawowymi, które jak się podgrzeje zapalniczką nieo, to nawet nieźle się gną.

 

DSC05134_zpszanbivtc.jpg

DSC05139_zps7wutaa9g.jpg

 

Przekleiłem też łopatę z mocowaniem pokrowca na antenę, bo na ostatnim foto widziałem, że przykleiłem na odwrót czyli stelaż pokrowca na łopatę i wyszedł by niezły babol.

 

DSC05136_zps2ghlfpli.jpg

 

No i na koniec wisienka na torcie, czyli skomplikowana dłubanina -wyginanie i klejenie by na koniec powstało coś co przypomina system schodków do włażenia na czołg po pijaku. Całość składa się z 11 elementów i muszę przyznać, że jedyna rzecz, która pozwalała mi na jako takie niedrżenie rąk, to fakt, że miałem jak co zapasową konstrukcję z blaszek Eduarda (który wykonał ten element bardziej logicznie i przystępnie do składania).

 

DSC05133_zpsqfnsy0uy.jpg

DSC05140_zpsiffpog5o.jpg

 

Teraz czeka mnie już "tylko" złożenie wieży i kół jezdnych. O ile te drugie to pestka, o tyle sama wieża w tym modelu ma pełne wnętrze i bogato wydetalowana jest cała sekcja działa itp.

 

Tyle smutków na niedzielę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Meser, wiem o tych motylkach, ale odpuściłem na tym etapie, bo to tak drobniutkie elemenciki, że połowa nie doczekałaby malowania, druga odpała by na weatheringu.

 

Niewykluczone, że spróbuję w przyszły weekend powalczyć z nimi dla zasady, ale nie obiecuję.

 

Swoją drogą, toproducent dał 2 rodzaje kół i zaślepek - te które widać na artboxie czyli pełne bandaże gumowe i wystające kołpaki oraz te jak ja to nazywam wyfrezowane koła (np. na stelażu na tylnej bocznej płycie), bez takiej ilości gumy oraz płaskie kołpaki ('późne?).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK! Zgadza się, to bestie bardzo delikatne. Bez tych zamknięć (motylków) wygląda dziwnie.

Zaślepki (kapsle,dekle) są jednym z elementów identyfikacji wersji pojazdu:

- do wersji "D" to część Nr.A31

http://www.manufaktur.dk/panzer0701.jpg

http://www.jeux-strategie.com/fileadmin/articles/upload/sudden/articlePZ4_photo6.jpg

http://www.panzerphotos.com/pictures/00275.jpg

- od wersji "E" to część A1

http://farm4.static.flickr.com/3482/3775771437_242e4525f7.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Bundesarchiv_Bild_146-1979Anh.-001-10,_Panzer_IV,_Ausf._F-1.jpg

Koła jezdne część nr.A18 i A19 "pełna guma".

Dragon ma te ramki wielo-wersjowe dlatego tyle części, dają je do wszystkich pojazdów na podwoziu Pz.Kpfw.IV w różnych konfiguracjach.

Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę o historii Panzer-Regiment 5 to polecam:

http://www.paulmeekins.co.uk/shop_image/product/49681.jpg

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.