vime22 Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Cześć, mam problem: nałożyłem na model (testowy:P) kilka warstw Tamiya TS-80 (w puszce), pokrył ładnie, bez przypałów. Natomiast kłopot zaczyna się wówczas, gdy w linie podziału chcę wpuścić Tamiya Panel Line Accent Color. W miejscach gdzie przyłożę pędzelek, Panel Liner "wpija się" w farbę i jest już nie do usunięcia przy pomocy Enamel Thinnera. W miejsca, gdzie chcę nałożyć PL, daję najpierw trochę Enamel Thinnera, dopiero potem kładę Panel Liner. Wiem, że teoretycznie pod washe lepiej dawać satynę albo błysk, ale pytanie, czy na macie zawsze tak się będzie dziać, czy po prostu dałem za mało lakieru? A może źle jakoś położyłem farbę? Powierzchnia nie jest jakaś super gładką, ale przy macie to normalne chyba... Czy nakładaliście kiedyś Panlel Line Accent Color tamki na matowy lakier i moglibyście się podzielić opinią? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrykvel Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 "Wiem, że teoretycznie pod washe lepiej dawać satynę albo błysk" I dalej się zastanawiasz w czym problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solo Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Czy nakładaliście kiedyś Panlel Line Accent Color tamki na matowy lakier i moglibyście się podzielić opinią? Po nałożeniu Panel Line Accent Color tamki na matowy lakier Panel Line Accent Color zostaje na matowym lakierze już na zawsze. Sorry, kombinujesz jak koń pod górę, zamiast postępować zgodnie z tzw. sztuką. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vime22 Posted December 10, 2017 Author Share Posted December 10, 2017 Dzięki za odpowiedź. No właśnie czytałem o tym sporo zanim w ogóle spróbowałem, większość opinii była taka, że na macie ciężko się usuwa czasami... Jak możesz, zerknij na to: Procedura jest dokładnie taka, jaką sam zrobiłem: czarna tamka, biała, na to szara. Schnie i na to dull coat (ts-80). Na to enamel thinner (używam dokładnie tych samych produktów) i mu jakoś kurde nie wsiąka panel line... Dlatego pomyślałem, że może ja coś źle robię po drodze i może ktoś by coś doradził. Problem jest taki, że chcę mocno matowy look finalny, a jak na inną próbkę nałożyłem błysk, to nie mogłem już później uzyskać takiego matu, jak przed tym lakierem. Mimo nawet nakładania kilku warstw matu.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solo Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 No to w czym problem: kładziesz bardzo błyszczący lakier (najlepiej Gunze GX-100 albo Tamiya X-22), kilka warstw, najlepiej tzw. mokrych, jak to wszystko dobrze wyschnie to kładziesz wash, odczekujesz chwilę (ale nie za długo, bo ten wash Tamki jak mocno zaschnie to nawet z błyszczącego lakieru trudno go zmyć) i zmywasz, potem jak wszystko ładnie wyschnie to kładziesz kilka warstw lakieru matowego i masz matową powierzchnię modelu. Tak to się mniej więcej z reguły robi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vime22 Posted December 10, 2017 Author Share Posted December 10, 2017 ok, tylko tak jak pisałem: nie mogłem później tego błysku zniwelować matem... może więcej muszę jeszcze tego lakieru nawalić... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrykvel Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Odwrotnie. Nakładając dużo grubych warstw, każda kolejna rozpuszcza to co jest pod nią. Lakier matowy akurat najlepiej nakładać mgiełkami dając czas na wyschnięcie. Na filmiku widać dobrze położony kolor matowy, który ma gładką powierzchnię. Jeżeli u Ciebie powierzchnia przypomina papier ścierny, to będzie wchłaniać wash jak gąbka. Jak chcesz szybko osiągnąć bardzo głęboki ale nie trupi mat to możesz nałożyć Tamiya X-21 flat base. Jest to czyste medium do mieszania z farbami by uzyskać mat, ale rozcieńczona daje bardzo szybko głęboki mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vime22 Posted December 10, 2017 Author Share Posted December 10, 2017 Oo, dzięki. To prawda, powierzchnia u mnie nie jest gładka. Robiłem kilka testów na łyżkach plastikowych (:P) i co prawda te pokryte lakierem były ciut gładsze niż te bez niego, ale dalej można wyczuć lekką chropowatość. Może nie papier ścierny, ale gładkie to to nie jest. Jeśli chodzi o to, jak nakładałem: z odległości mniej więcej od dłoni do łokcia rozpylałem lakier z puszki i przeciągałem po malowanej powierzchni. I tak 7-8 razy. Dałem wyschnąć parę minut i jeszcze raz. Czyli myślisz, że gdybym nałożył więcej warstw, powinno być lepiej? Spróbuję jeszcze 2 razy to powtórzyć, może wyjdzie... a jak nie, to skorzystam z rady satyny/błysku i x-21. Btw., czy satyna na takie manewry jest też dobra, czy koniecznie błysk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solo Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Pod wash najbezpieczniej błysk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vime22 Posted December 10, 2017 Author Share Posted December 10, 2017 @patrykvel Czy mógłbyś jeszcze zdradzić jak mocno rozcieńczasz x-21? Tak samo jak farby, mniej więcej 1:1 z x-20a? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrykvel Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Raczej 3:1, ale ja zawsze dobieram rozcieńczenie na oko biorąc pod uwagę co i jak chcę malować. 1:1 to jest zbyt lepka mieszanka do mojego stylu malowania, dodatkowo łatwiej o odkurz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vime22 Posted December 16, 2017 Author Share Posted December 16, 2017 pod washa chcę kupić gunze III super clear, mam natomiast pytanie: czy do aero można go rozcieńczyć np. z Tamiya X20a, czy trzeba nabyć Levelling Thinner od Mr Hobby? Pytam, bo x20a mam dużą butlę, pytanie, czy się nada, czy dokupić jeszcze ten rozcieńczalnik od gunze? Czytałem że Laquer Thinner od tamki by do tego pasował, natomiast ten do akryli - nigdzie nie znalazłem informacji. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Greif Posted December 16, 2017 Super Moderator Share Posted December 16, 2017 skoro coś jest do akryli to nie do lakierów, jedynie leveling daje radę większością farb także musisz nabyć lub zmienić na akryl tamki... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vime22 Posted December 16, 2017 Author Share Posted December 16, 2017 Ok, dzieki:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vime22 Posted December 28, 2017 Author Share Posted December 28, 2017 Jeszcze jedno pytanko w temacie: dzwoniłem do sklepu, facet powiedział mi, że jeśli maluję tamkami rozcieńczanymi X20a, Gunze Super Clear III rozcieńczany Levelling Thinnerem może źle zareagować z farbą. Podobno Gunze jest super, ale używany z farbami Gunze serii C. Czy ktoś z Was używał Gunze na tamkę i może się podzielić opinią? W sklepie polecono mi Vallejo Premium zamiast Gunze, ale wolę podpytać Was o zdanie, zanim cokolwiek zakupię. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bożo wpożo Posted December 28, 2017 Share Posted December 28, 2017 To jakieś brednie . Takie same jak to , żeby polecać vallejo zamiast gunze . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vime22 Posted December 28, 2017 Author Share Posted December 28, 2017 czyli gunze super clear III mogę spokojnie na tamkę kłaść i lepiej go brać zamiast vallejo premium? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrykvel Posted December 28, 2017 Share Posted December 28, 2017 Tak, ale nie wiem czy rozcienczysz go x-20a. Jeżeli nie chcesz kupować od razu levelling thinnera, to możesz kupić Tamke x-22. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vime22 Posted December 28, 2017 Author Share Posted December 28, 2017 nie nie, jeśli bym kupił gunze to od razu z levelling thinnerem. Chodzi mi o to, że mam dosyć eksperymentowania z lakierami i chcę coś, co będzie działać na 100%. Położyłem satynę miga rozcieńczoną 1:3 z x20a, a i tak wpija Tamiya Panel Line Accent Color, że nie idzie tego później usunąć tam gdzie nadmiar... Widać normalnie jak wsiąka zamiast spływać... Dziwne, bo satyna ładnie błyszczy, a położona 4-5 warstw (najpierw mgiełki, potem na morko). Dlatego chyba błysk będzie konieczny. Nie wiem jak wiara na YT to robi, że kładą mat, a na to washa i spoko im się to zmywa... próbowałem na 100 sposobów i u mnie nawet na satynie Panel Liner tamki wpija się niemiłosiernie. Dlatego może to gunze, a później będę kombinował jak to zmatowić, np. tym x21 flat base. Ciekawe czemu w sklepie gadali, że jeżeli tamki rozcieńczane x20a, to gunze na levelling thinnerze może to przeżreć:-S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrykvel Posted December 28, 2017 Share Posted December 28, 2017 Bo może przeżreć ale to trzeba lać bardzo grube warstwy. Taka właściwość rozpuszczalników biocelulozowych. Samochodowe to nawet plastik rozpuszczają. :p Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vime22 Posted December 28, 2017 Author Share Posted December 28, 2017 Ok dzięki:) Czyli reasumując: mając do wyboru Gunze gx100 + Levelling Thinner i Vallejo Premium, polecalibyście jednak Gunze do aerografu, tak? (dysza 0.3) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solo Posted December 28, 2017 Share Posted December 28, 2017 Jeśli masz do wyboru farby Gunze albo Vallejo (do aerografu) zawsze wybieraj Gunze. Bez wyjątków. Prosta zasada. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kozi84 Posted December 2, 2018 Share Posted December 2, 2018 A jak się zachowuje Tamiya Panel Line Accent Color na lakierze sidolux ? Ktoś próbował ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zzz Posted December 3, 2018 Share Posted December 3, 2018 Płynie po nim. Możesz spokojnie użyć. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muerto87 Posted December 15, 2018 Share Posted December 15, 2018 (edited) mam pytanie. Użyłem lakieru Vallejo satin, następnie chciałem nanieść kilka śladów eksploatacyjnych/brudu firmy AK (np. streaking grime) i po użyciu ak white spirit zostały mi białe przebarwienia. Efekty lekko się zmyły jak planowałem ale przebarwienia psują efekt. Można coś z tym zrobić? Edited December 15, 2018 by Muerto87 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.