Jump to content

Pomoc merytoryczna przy tworzeniu zestawu do polskich T-54/T-55


martinello
 Share

Recommended Posts

Dzień Dobry

Miałem ostatnio okazję korespondować z Matthiasem Roth z firmy MR Modelbau na temat zestawu korekcyjnego do T-54AM będącego w ofercie. Dowiedziałem się, że przygotowywany jest zestaw do T-55U do modelu takom'a, przy realizacji którego nastąpiły trudności.

Pytanie - czy ktoś mógłby zweryfikować poprawność przygotowanego modelu oraz pomóc merytorycznie przy jego korekcie ?

Za zgodą autora publikuję otrzymane zdjęcia próbnych odlewów:

1187923866_MR-35562sample_1.jpg.982db9bcded76286a5e0585b85c21add.jpg

1261627672_MR-35562sample_2.jpg.8e37e1f4dbaf203f82c40015fd93f128.jpg

255400409_MR-35562sample_3.jpg.0ba97e6dd13d85d4e1655f440538372d.jpg78126581_MR-35562sample_4.jpg.d3372d1de40e30cd6f05c3e0a08f6584.jpg

Mnie (a nie jestem specjalistą :) )nie podobają się pokrywy nadsilnikowe, ale innych błędów i poprawek w tym zestawie nie potrafię wskazać.

 

Proszę o kontakt bezpośrednio z autorem na info@mrmodellbau.com lub wpisy tutaj.

Propozycja pomocy obejmuje doradztwo merytoryczne oraz wykonanie modelu referencyjnego. Jeśli ktoś jest zainteresowany to proszę o reakcję. Fajnie, że ktoś przymierza się do zestawu pojazdu używanego w polsce i to jeszcze polskiej produkcji :)

Edited by martinello
literówki
Link to comment
Share on other sites

Witam

Nieprawidłowy jest zasobnik wieżowy. Przetłoczenie w kształcie X powinno być do wewnątrz zasobnika.

rE9KIV2.jpg

Zasobnik wieży na T-55 A DDR.  Na tym czołgu prawdopodobnie wzoruje się firma MR Modelbau.

hus0tuzq6buz.jpg

Edited by robertmodelarz
Link to comment
Share on other sites

Klapy nadsilnikowe też wydają się nieprawidłowe -to poniżej to chyba czeska produkcja z wewnętrzną kratownicą:

 

Nasze powinny być bez tych płaskowników widocznych jako przekątna dzieląca prostokąt na dwa trójkąty. 

Edited by robertmodelarz
Link to comment
Share on other sites

Strasznych bzdur narobił zwłaszcza na lewym błotniku. Najprościej jak można. T-55U to jest to samo co T-55A tyle, że powstało z przeróbki T-54 na T-55 a nie jest fabrycznym T-55. Bardzo dobrze rozpracował temat Miniart robiąc T-55 Polish Prod. T-55U od T-55A można poznać w zasadzie tylko po innym spawie z przodu kadłuba (T-54 miało łączenie na jaskółkę a T-55 ma spaw prosty) i spawy na wieży w miejscach zaspawanych elementów które były w T-54.

Link to comment
Share on other sites

Inna jest też osłona jarzma armaty na górze, przy połączeniu brezentowego pokrowca. Prostokąt powinien być gładki bez wypukłego przetłoczenia w kształcie litery X widoczne w czeskiej wersji na ostatnim zdjęciu.

 

 

 

Edited by robertmodelarz
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Flachenty napisał:

Strasznych bzdur narobił zwłaszcza na lewym błotniku. Najprościej jak można. T-55U to jest to samo co T-55A tyle, że powstało z przeróbki T-54 na T-55 a nie jest fabrycznym T-55. Bardzo dobrze rozpracował temat Miniart robiąc T-55 Polish Prod. T-55U od T-55A można poznać w zasadzie tylko po innym spawie z przodu kadłuba (T-54 miało łączenie na jaskółkę a T-55 ma spaw prosty) i spawy na wieży w miejscach zaspawanych elementów które były w T-54.

Zobacz, że konfiguracje lewego błotnika na tych 4 fotkach są dwie. Jedna prosta (mniej więcej jak w T-55 polish prod. Miniartu) a druga jak w T-54AM. Autor prawdopodobnie założył, ze tak wygląda T-55U przerobiony z T-54AM ?

T-54AM to taki z zestawu https://www.mrmodellbau.com/1-35-MR-Models/Komplettmodelle-Umbausaetze/NVA-Nationale-Volksarmee/MR-35548-Ruestsatz-T-54AM-Polnische-Volksarmee-TAKOM::839.html z dodatkowymi zbiornikami w kształcie L na błotnikach.

Czy istniały takie T-55U - nie wiem...

Przy okazji pytanie - czy tylne beczki były połączone przewodami z instalacją paliwową ?

Edited by martinello
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, martinello napisał:

Zobacz, że konfiguracje lewego błotnika na tych 4 fotkach są dwie. Jedna prosta (mniej więcej jak w T-55 polish prod. Miniartu) a druga jak w T-54AM. Autor prawdopodobnie założył, ze tak wygląda T-55U przerobiony z T-54AM ?

T-54AM to taki z zestawu https://www.mrmodellbau.com/1-35-MR-Models/Komplettmodelle-Umbausaetze/NVA-Nationale-Volksarmee/MR-35548-Ruestsatz-T-54AM-Polnische-Volksarmee-TAKOM::839.html z dodatkowymi zbiornikami w kształcie L na błotnikach.

Czy istniały takie T-55U - nie wiem...

Przy okazji pytanie - czy tylne beczki były połączone przewodami z instalacją paliwową ?

Jak już pisałem T-55U to w zasadzie to samo co T-55. Nie kojarzę żebyśmy mieli T-54AM. A propo beczek to w T-55 były to po prostu beczki. U nas dopiero T-72 miało instalację do podłączenia beczek.

Link to comment
Share on other sites

49 minut temu, Flachenty napisał:

... Nie kojarzę żebyśmy mieli T-54AM..

No...są zdjęcia..., np wydaje się że zdjęcie T-54AM1 ->  324227462_T-54ALWP_10.thumb.jpg.4254b331717ace0fd14e421fb1da3356.jpg

Przy okazji -wg wikipedii :

Wersje produkowane w Polsce

  • T-54A – produkowany w latach 1958–1964
  • T-54AD – czołg dowódczy
  • T-55AM – zmodyfikowany układ paliwowy
  • T-54AM1 – został przystosowany do pokonywania przeszkód wodnych po dnie, miał zwiększoną ilość amunicji artyleryjskiej oraz zmodernizowany układ napędowy i paliwowy.
  • T-54AM2 – oznaczony później jako T-55U, posiadał stabilizację uzbrojenia w dwóch płaszczyznach, zwiększoną ilość amunicji, nowy silnik W-55, hydrauliczne wspomaganie systemu kierowania i urządzenie dymotwórcze TAD.

Kojarzę:

T-54A - jak ruskie T-54A ale z podwójnymi światłami z przodu (+ noktowizor dla kierowcy). Z tyłu mogą być małe beczki do zasłony dymnej

T-54AM - jak w konwersji MR Modelbau. Dodatkowe zbiorniki na błotnikach, z tyłu może być 1 duża beczka na paliwo i 2 małe (cyt. : "zmodyfikowany układ paliwowy"). Zakładam, że nie powinien mieć klap na wlotach do silnika i rury do brodzenia...

A jak wyglądał T-54AM1 - zakładam, że pojawiły się klapy na wlotach do silnika. Ale co ze zbiornikami paliwa ? W jakiej były konfiguracji ? (cyt.: "zmodernizowany układ napędowy i paliwowy" jak to rozumieć ? - zostały zbiorniki dodatkowe na błotnikach ? Czego dotyczyła modernizacja układu napędowego ? - w opisie konwersji do T-54AM opisał autor żeby zastosować koło napędowe z 14 zębami - jak przy gąsienicach RMSh...)

No i najważniejsze pytanie - z jakiej wersji (z jakimi zbiornikami) budowano T-54AM2 czyli T-54U ?

 

 

Edited by martinello
Link to comment
Share on other sites

Konkluzja jest jak rozumiem następująca: zestaw zaproponowany w pierwszym poście nie ma racji bytu na rynku, na którym jest model polskiego T-55 Miniartu - który niewielkim nakładem sił i bez niewyobrażalnych zdolności modelarskich można przerobić na T-55U.

Link to comment
Share on other sites

46 minut temu, martinello napisał:

Konkluzja jest jak rozumiem następująca: zestaw zaproponowany w pierwszym poście nie ma racji bytu na rynku, na którym jest model polskiego T-55 Miniartu - który niewielkim nakładem sił i bez niewyobrażalnych zdolności modelarskich można przerobić na T-55U.

To właśnie chciałem napisać, czy jest sens istnienia takiego zestawu?

Link to comment
Share on other sites

Otrzymałem dziś wiadomość od autora - poniżej tłumaczenie:

to prawda, że Miniart T-55 „Polska produkcja” ma wiele zewnętrznych części wyposażenia T-55 produkowanych w Polsce. Jest to jednak T-55, a NIE zmodernizowany T-54AM wyprodukowany w Polsce. Dwie pokrywy konserwacyjne na pokładzie silnika identyfikują już ten model jako T-55, T-54 miał inny układ tych pokryw (pokrywa konserwacyjna filtra powietrza była kwadratowa i otwarta z boku). Produkowane w Polsce T-54 różnią się od T-54 produkcji rosyjskiej i czeskiej, jeśli chodzi o przykręcanie obudowy silnika, która była dostępna tylko w T-54 z polskiej produkcji. W tym czasie Polska ściśle współpracowała z NRD, T-54AM był dostępny tylko w tych dwóch krajach. Dlatego mogłem użyć wspólnych komponentów dla T-54AM NVA GDR (MR-35547) i dla T-54AM LWP Polska. W obu krajach prawie wszystkie stare T-54 zostały zmodernizowane do T-55AM w latach siedemdziesiątych. W NRD czołgi te oficjalnie nosiły nazwę „T-55Z” (= wyposażenie dodatkowe), ale czołgi te były w wojsku najczęściej określane jako „T-54AM”, ponieważ był to T-54, a nie T-55. W Polsce wszystkie zmodernizowane T-54 zostały oficjalnie oznaczone jako „T-55U”, ale z tego samego powodu ogólnie nazywano je „T-54AM”.

Omówiłem dziś ten temat ponownie z pracownikami Muzeum Historii Wojskowości w Dreźnie i Bundeswehry w Dreźnie, myślę, że moje konwersje reprezentują poprawny T-54AM niemiecki i polski. W zajezdni Bundeswehry w Dreźnie jest kilka exNVA T-54AM i T-55AM z dawnego NVA, przy czym T-54AM były zdecydowanie produkowane w Polsce.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

 

W dniu 5.02.2020 o 14:55, Flachenty napisał:

Strasznych bzdur narobił zwłaszcza na lewym błotniku. Najprościej jak można. T-55U to jest to samo co T-55A tyle, że powstało z przeróbki T-54 na T-55 a nie jest fabrycznym T-55. Bardzo dobrze rozpracował temat Miniart robiąc T-55 Polish Prod. T-55U od T-55A można poznać w zasadzie tylko po innym spawie z przodu kadłuba (T-54 miało łączenie na jaskółkę a T-55 ma spaw prosty) i spawy na wieży w miejscach zaspawanych elementów które były w T-54.

Jednak Niemiec miał rację z tym szpejem na lewym błotniku. T-54 o nr X232 ma taki układ dosyć dziwnych zbiorników paliwa. W klasycznej wersji T-54- powinny być zasobniki na części zapasowe i rzeczy osobiste załogi. Prawdopodobnie w Reichu zabłąkała się jakaś poprzerabiana nasza 54 w wersji DDR.  Nazwijmy ją wersją MID.

_49A3444.JPG

Link to comment
Share on other sites

Pytanie mam do znawców tematu o ten zasobnik na lewym błotniku. Występował on z klapą o przetłoczeniu w kształcie X typowe dla T-54 lub pojedynczymi prostymi przetłoczeniami w T-55. Znalazłem taki zupełnie gładki w podobno nasza produkcja nr boczny 417. Niemiec pisze, że on polski jest. Wg mojej wiedzy to jakiś Czech przemalowany na potrzeby muzeum.

 

 

 

Edited by robertmodelarz
Link to comment
Share on other sites

Tak to proponuje Niemiec. Drugi zaznaczony strzałką zasobnik też jest od czapy. Takie coś widziałem na późniejszych wersjach T-55 Czeskich i DDR ale na wieży.

 

 

Edited by robertmodelarz
Link to comment
Share on other sites

Czy dobrze widzę - czołg z DDR ma gąsienice RMSh i koło napędowe z 14 zębami ?

O takiej zmianie jest napisane w instrukcji do zestawu MR Modellbau do polskiego T-54AM, ale czy u nas w T-54 / T-55 też prowadzono takie modernizacje - poza Meridą gdzie jest to oczywiste ?

A co do niemieckiego czołgu w Kołobrzegu - bez przesady... Na tym (i wszystkich innych forach, może tylko poza forum dedykowanym pojazdom IDF :) ) najwięcej buduje się niemieckich czołgów, duża część z nich na ulicach polskich miast.

Edited by martinello
Link to comment
Share on other sites

DDR-owiec ewidentnie na RMSH. Właśnie, kiedy pojawiły się u nas te gąsienice i czy dostały je wozy w wersjach poniżej Meridy? Sprawa interesuje mnie znowu w kontekście Revella w 1:72, planuję wóz z 11 batalionu czołgów średnich 7 ŁDD (w 1978 przeformowany na batalion czołgów pływających). Revell dał właśnie RMSH. Poniżej jedyne znane mi zdjęcie polskiego T-5x poniżej Meridy z RMSH (Koledzy spróbujcie określić jaka to wersja czołgu). Nazwa pliku wskazuje na Kopalnię Wujek w okresie stanu wojennego, ale sami wiecie jak to bywa z opisem zdjęć w necie... Lokalizację po napisie na murze w tle może uda się określić? Numer taktyczny pasuje do 10 DPanc, czyli jak najbardziej może to być Wujek.

wujek_1.jpg?itok=hELfTi00

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.