Skocz do zawartości

Panavia Tornado Gr.1 - Eduard 1:48


Stojkovic

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 110
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

O widzisz Na Solo zawsze można liczyć z konkretnymi inf. 

Ten kolor to wypadkowa czasów  LRDG SASu to oni pierwsi zaczęli w Afryce przemalowywać na taki kolor swoje pojazdy ? Potem został ten kolor niejako wciągnięty oficjalnie do kolorystyki pustynnej armii brytyjskiej w tym RAFu 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, floggerFAN napisał:

 Najbardziej pasuje mi Mosquito. 

Ooo o nim nie pomyślałem ? To faktycznie bliżej ?

Stojkovic proponuje  powoli zbierać dokumentację do SEPECAT Jaguara GR.1- byłby idealnym partnerem na półce dla tego Tornado ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W czasie pierwszej pustynnej burzy na bank wszystko co tam poleciało to były standardowe GR.1 O ile pamiętam nie przemalowano wszystkich które brały udział w Pustynnej burzy w 1991 roku. Czytałem jakieś wspomnienia swojego czasu jednego z pilotów Tornada z tamtego czasu który latał "zielonym" i na początku "bał się że nie lata przemalowanym samolotem. Ale kiedy kilka pierwszych lotów wykonał w towarzystwie amerykańskich F-15E przeszło mu  ponoć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile pamiętam były malowane na miejscu. Ale to też musiałbym zweryfikować. Opieram się na tym co czytałem w latach 1990-2000 A teraz na szybko staram się coś  znaleźć w sieci. Poza GR.1 były też oczywiście myśliwskie F.3 które były na bank w szarych kolorach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, thor_ napisał:

Musiałbym szukać. Ale o ile pamiętam to Tornado dostarczane do RAFu nie były malowane na "pustynny", więc stawiam, że standardowe "camo" tym zamalowywali.

dokładnie.

Jeśli chodzi o podwieszenia to do podświetlania celów był stosowany osobny zasobnik. Samoloty z tamtego okresu nie mogły jednocześnie podświetlać celu i go atakować. Dlatego sprowadzono (na uzupełnienie strat) Blackburn Buccaneer do podświetlania celu. No też przydałby się ten brzydal do kolekcji wraz Jaguarem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale gdzie? Ani przez chwile nie szydziłem.

Pisałem, że wszystkie Tornado które trafiły do RAFu do momentu wybuchu wojny w zatoce były w standardowym malowaniu szaro-zielonym. Nie dostarczano RAFowi samolotów malowanych w "pink desert" dopiero potem w jednostkach je przemalowywano. Część z nich była przemalowywana na miejscu w Arabii Saudyjskiej o ile dobrze pamiętam. I na bank część z użytych tam maszyn wróciło w standardowym kamo do UK po działaniach albo w ich trakcie. 

Edytowane przez thor_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to w takim razie zwracam honor, widać źle odczytałem.
Moim zdaniem byłoby to dziwne gdyby je malowali na miejscu, bo raczej tam nie za bardzo był czas i możliwości na takie fanaberie, szczególnie że w UK mieli chyba czas żeby maszyny przygotować, także jeśli chodzi o kamuflaż.
No ale to tylko moje gdybanie, możliwe że poleciały tam wszystkie szare i dopiero na miejscu je malowali. Swoją droga ten desert pink to ciekawy odcień, nie mam pojęcia skąd go wzięli i dlaczego akurat taki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypomnę, ze interwencja w czasie pierwszej pustynnej burzy to była w zasadzie operacja tylko USA, UK i Arabii saudyjskiej potem dołączyły inne kontyngenty. Pierwsze uderzenia lotnictwa to na szybko zorganizowana akcja lotnictwa USAF i RAF wiec mogli się nie wyrobić z malowaniem. Pamietam jak cały świat był zaskoczony szybką decyzją o ataku. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Solo napisał:

Swoją droga ten desert pink to ciekawy odcień, nie mam pojęcia skąd go wzięli i dlaczego akurat taki.

Poszukaj informacji o pustynnych patrolach SASu tam będziesz miał informację o genezie tego koloru. Brytyjscy komandosi sami przemalowywali zielone pojazdy które im dostarczano do Afryki na taki własnie kolor. Mieli tam takiego jednego "agenta" co to wymyślił jakieś 99% stosowanych potem przez SAS wynalazków ? W tym ten kolor ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale Desert Storm formalnie zaczął się w styczniu, a inwazja na Kuwejt miała miejsce w sierpniu poprzedniego roku, więc lotnictwo miało czas na przygotowania. Chyba że mowa o Desert Shield, która zaczęła się dużo wcześniej - jeśli w czasie tej drugiej operacji brały udział Tornada przerzucane na szybko z UK to wtedy ok, mogli malować na miejscu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pisałem, nie pamiętam dokładnie, utkwiło mi w pamięci to co napisałem o tych wspomnieniach, że latali tam też nie przemalowanymi. Być może malowane były w UK a nie przemalowane doleciały jakoś jako uzupełnienie/wsparcie później? Nie mam pojęcia na dziś. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, thor_ napisał:

Przypomnę, ze interwencja w czasie pierwszej pustynnej burzy to była w zasadzie operacja tylko USA, UK i Arabii saudyjskiej potem dołączyły inne kontyngenty. Pierwsze uderzenia lotnictwa to na szybko zorganizowana akcja lotnictwa USAF i RAF wiec mogli się nie wyrobić z malowaniem. Pamietam jak cały świat był zaskoczony szybką decyzją o ataku. 

to nie było tak. 

2 sierpień atak Iraku na Kuwejt

7 sierpień przygotowanie do obrony Arabii Saudyjskiej, gromadzenie zasobów, ćwiczenia itp do ultimatum ONZ (15 styczeń) 17 stycznia atak.

Siły powietrzne

USA, W. Brytania, Arabia Saudyjska, Włochy, Belgia, Francja, Kanada

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie tak kojarzyłem że jakiekolwiek działania zbrojne państw sprzymierzonych miały miejsce dopiero po ultimatum ONZ, czyli kilka miesięcy po zajęciu Kuwejtu. Musieli mieć czas na przerzucenie wojsk do Arabii, nie tylko sił lotniczych przecież. Musiało to potrwać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację, pamiętałem tylko, że NATO jako takie nie zadeklarowało wtedy udziału. USA zebrało swoja koalicję oparta głównie na własnych siłach i siłach brytyjskich. Arabia Saudyjska dołączyła bo miała w tym interes - obronę własnych granic. Włochy były bodaj drugim krajem obok UK który od razu zadeklarował udostępnienie baz (m.in. z Aviano na początku latały F-15 i tam wracały a stałą bazę operacyjną tam właśnie miały F-117) i własnego lotnictwa. Belgia i Kanada to chyba były kontyngenty lądowe tylko i wyłącznie. Nie pamiętam jak z Francją ale chyba też latali. 

Edytowane przez thor_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoją drogą, taki świetny konflikt (od strony modelarskiej rzecz jasna), a znalezienie jakiś kalkomanii do lotnictwa z tego okresu dziś chyba graniczy z cudem. Coś tam chyba Caracal wydrukował swego czasu, ale tak żeby wziąć i zamówić jakieś kalki do F-16, czy F-15 to raczej trudno. A szkoda, bo byłoby co budować.
Swego czasu były do kupienia fajne kalkomanie do A-7 w pustynnym kamuflażu, ale nawet ich już nie można kupić, chyba że gdzieś na ebaju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda jest taka, że amerykańskie lotnictwo nie było w żaden sposób wyjątkowo tam "malowane" najbardziej znany F-15E z tamtego konfliktu to Johnson-Seymour bodaj i to po prostu "zwykły" E ? Tak samo F-16- tki ustalasz dywizjon, i malujesz standardowo i tyle ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.