Jump to content
Stojkovic

Panavia Tornado Gr.1 - Eduard 1:48

Recommended Posts

No wspomniany A-7 jednak był pomalowany nietypowo.
Co do nawet tych zwykłych kamuflaży, to weź znajdź kalki które przedstawiają maszyny z tego okresu, czyli przełomu lat 80 i 90.
Raczej trudno będzie, a do tego to muszą być maszyny które tam latały w tym czasie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, floggerFAN napisał:

każdy uczestnik otrzymał swoją strefę. Kanadyjczycy patrolowali północną i środkową Zat. Perską. Belgia na Mirage 5 operowała z Turcji.

Czyli pamięć mi szwankuje 😉 Albo to efekt nie lubienia Mirage 😉 poniżej wersji 2000 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

W temacie Tornado & Desert Pink polecam też filmik z kanałuPeri's Models: 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Solo napisał:

Swoją drogą, taki świetny konflikt (od strony modelarskiej rzecz jasna), a znalezienie jakiś kalkomanii do lotnictwa z tego okresu dziś chyba graniczy z cudem. Coś tam chyba Caracal wydrukował swego czasu, ale tak żeby wziąć i zamówić jakieś kalki do F-16, czy F-15 to raczej trudno. A szkoda, bo byłoby co budować.
Swego czasu były do kupienia fajne kalkomanie do A-7 w pustynnym kamuflażu, ale nawet ich już nie można kupić, chyba że gdzieś na ebaju.

Do F-16 masz Elite Decals z różnymi grafikami. Ja mam ten zestaw:

https://www.hannants.co.uk/product/ELT48003?result-token=HIMOs

Obydwie maszyny w wersji Block25

Inne zestawy do F-16:

https://www.hannants.co.uk/manufacturer/elite-decals/products?search_direction=asc&scale_id=955

Przepraszam Autora za zaśmiecanie tematu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, KP.Taurus napisał:

W temacie Tornado & Desert Pink polecam też filmik z kanałuPeri's Models: 

 

Bardzo dziękujzafilmę   - niezwykle się przyda.

Co do dyskusji na temat malowania - widać niechcący zupełnie rozpocząłem ciekawy wątek modyfikacji polowych Tornad w Zatoce. Czyli jednym słowem wychodzi na to, że bywało jak w pancerce.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, Solo napisał:

Swego czasu były do kupienia fajne kalkomanie do A-7 w pustynnym kamuflażu, ale nawet ich już nie można kupić, chyba że gdzieś na ebaju.

31940_rd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jak przeglądam sieć i publikacje "papierowe" to coraz bardziej zaczynam wierzyć we to, że pojedyncze samoloty malowano "na pokaz" w tamtym okresie... Z dywizjonu 43 z którego jest bodaj ten A7 tylko ten o numerze 400 dostał takie malowanie 😉

Piszę o lotnictwie USA.

Edited by thor_

Share this post


Link to post
Share on other sites

On dostał takie malowanie już po zakończeniu służby w Zatoce, z tego co czytałem to go pomalowali w to pustynne kamo tuż przed odlotem do bazy macierzystej w USA.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, _OldMan_ napisał:

31940_rd.jpg

Ja pisałem o kalkomaniach CAM Decals, nie produkowanych już od kilku lat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie nie wiem ile to wniesie do dyskusji ale z tego co sie orientuje to aby przezucic kilka samolotow z europy UK, Belgia, Niemcy, Farncja itp to kwestia ok 2-3h wiec zadnych specjalnych przygotowan nie potrzeba. Bardziej zaplecze tech i zaopatrzenie trudniej zorganizowac bo to juz kilka transportow potrzeba. Nie pamietam teraz gdzie dokladnie czy Iraq, Afganistan czy moze do Syrii brytyjskie potrafily latac prosto z UK 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
14 minut temu, kzugaj napisał:

Panowie nie wiem ile to wniesie do dyskusji ale z tego co sie orientuje to aby przezucic kilka samolotow z europy UK, Belgia, Niemcy, Farncja itp to kwestia ok 2-3h wiec zadnych specjalnych przygotowan nie potrzeba. Bardziej zaplecze tech i zaopatrzenie trudniej zorganizowac bo to juz kilka transportow potrzeba. Nie pamietam teraz gdzie dokladnie czy Iraq, Afganistan czy moze do Syrii brytyjskie potrafily latac prosto z UK 

Święte słowa 😉 Ale zawsze jest jakieś ale 😉 Z dalszych baz latały samoloty "bombowe". Samoloty myśliwskie i "pola walki" muszą być blisko bo muszą reagować natychmiast. Tornado w wersji GR.1/GR.4 to samolot pola walki/uderzeniowy, więc musi być dostępny "od zaraz".

 

A no i to o czym piszesz, że latały samoloty nad Syrię np prosto z UK to tez święte słowa, ale tak możesz robić kiedy prowadzisz tylko operację lotniczą bez oddziałów lądowych które wymagają wsparcia. Czyli jak potrzebujesz mieć do dyspozycji wsparcie to musi być na miejscu

Edited by thor_

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minut temu, Solo napisał:

Ja pisałem o kalkomaniach CAM Decals, nie produkowanych już od kilku lat.

Jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cytat

tornado w wersji GR.1/GR.4 to samolot pola walki/uderzeniowy

Podczas pustynnej burzy ich głównym zadaniem były chyba misje SEAD i bombardowanie lotnisk więc według twoje terminologi robiły raczej za bombowce.

Cytat

że latały samoloty nad Syrię np prosto z UK

z Cypru latały to nie B-1 czy inny Vulcan 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Działania lądowe trwały chyba 4 dni, wtedy lotnictwo nie miało tam juz za dużo do roboty, bo wcześniej zmasakrowali iracką armię z powietrza. To nie była taka wojna jak dziś w Syrii czy Afganistanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cytat

zmasakrowali iracką armię z powietrza

Wedle raportów USAF 😉 inne źródła bywają bardziej powściągliwe w ocenie skuteczności bombardowań. Nie zmienia to faktu, że Toranada za samolot wsparcia pola walki nie robiły. Nie był zresztą do tego planowany. To miał być samolot uderzeniowy, ale do szybkich uderzeń za linią frontu. Coś jak F-111 czy Su-24.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, hellvis napisał:

Wedle raportów USAF 😉 inne źródła bywają bardziej powściągliwe w ocenie skuteczności bombardowań.

Chodziło mi raczej o to, że w pierwszym okresie (trwało to chyba koło miesiąca) lotnictwo sprzymierzonych regularnie likwidowało irackie lotnictwo, infrastrukturę i zgrupowania wojsk. I byli chyba na tyle skuteczni, bo gdy siły lądowe weszły do akcji, to po 4 dniach zatrzymali się pod Bagdadem i to był koniec wojny. Dlatego obstawiam że jednak panowali w powietrzu na tyle, że siły lądowe niezagrożone zrobiły swoje w parę dni.
Co do tej wątpliwej skuteczności to może masz na myśli polowanie na SCUDy, które faktycznie było bardzo trudne, no ale weź znajdź na takim obszarze małe, ruchome wyrzutnie rakiet. Tutaj faktycznie szło im chyba kiepsko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pod Bagdad nikt tam wtedy nie jechał, nie ta wojna. Co do skuteczności to chodziło mi o późniejsze oceny gdzie wychodziło, że aż tak wielkich strat od bombardowań Irakijczycy nie ponieśli. Przynajmniej puki byli na umocnionych pozycjach, rozstrzelani podczas ucieczki na autostradzie śmierci to już epilog. SCUDy to zdaje się właśnie Tornada miały ganiać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, hellvis napisał:

Pod Bagdad nikt tam wtedy nie jechał, nie ta wojna.

Ta wojna, ta. Nie doszli do Bagdadu bo kazali im stanąć, ale gdyby było trzeba to raczej Irakijczycy nie byli ich w stanie powstrzymać. Tutaj to już była czysta polityka która potem Busha kosztowała przegrane wybory, gdyby nie zatrzymał wojsk w połowie drogi to by weszli do Bagdadu i byłoby po zawodach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://konflikty.pl/wp-content/uploads/2010/02/mapa_obrazujaca_rozmieszczenie_wojsk_podczas_operacji_pustynny_miecz.jpg

od Al-Nasiriyah do Bagdadu to tak z pół Iraku trzeba przejechać

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, Solo napisał:

gdyby nie zatrzymał wojsk w połowie drogi to by weszli do Bagdadu

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gdybym zapisał się na taniec towarzyski w podstawówce to tera bym występował w Tańcu z Gwiazdami....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jeśli chodzi o dedykowane farby to jest jeszcze Alclad ALCE024 RAF Desert Sand (Desert Pink).

Co do niejednolitego malowania to jakimś tropem jest też notka z farb Hataki:

HTK-C068 – US Army Desert Sand – FS30279, used for improvised desert camouflage of RAF Tornado GR1/1A, Jaguar GR1A and Buccaneer during Op Granby

 

Edited by kraszewskip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planuję zrobić jakiś lekki fading czy też płowienie bardziej po polskiemu.

Do malowania to jeszcze daleka droga, więc wiem juz jaki kolor i co mniej więcej na nim się (pod nim też) działo.

Przeglądając wypraski i co więcej przeglądając umieszczony w tym watku film z budowy Tornada widzę szew taki esowaty na oszkleniu kabiny - to jest do zeszlifowania czy tak ma być?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.