Skocz do zawartości

Panavia Tornado Gr.1 - Eduard 1:48


Stojkovic

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

Na codzień kleję modele pancerne i w tym się specjalizuję.

Co jakiś czas jednak ciągnie mnie do zrobienia czegoś powietrznego.

Stąd jakimś cudem udało mi się dostać Tornado w wersji limitowanej z czasu wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku.

 

1844823963_tornado1.thumb.png.69ba256663349137e049ead5e50b8686.png

Strona z in-box'em: https://www.eduard.com/eduard/desert-babe-1-48.html?listtype=search&searchparam=Tornado

 

 

W tym miejscu chce prosić was o pomoc w interpretacji instrukcji i podpowiedzi co i jak zrobić, bo moja wiedza w temacie lotnictwa jest niewielka.

Zatem zanim zacznę się na poważnie za składanie tego modelu chcę się jak najwięcej dowiedzieć, co by wyszło coś z tego sensownego.

Model planuje wykonać w stanie spoczynkowym na płycie lotniska z otwarta kabiną.

 

1. Jest to przepak Revella. Jeśli mieliście styczność z tym modelem podpowiedzcie na co trzeba uważać?

2. Czy prócz żywicznych foteli i kół oraz blaszek w zestawie warto dokupic do tego modelu jakieś dodatki i waloryzacje? Myslę o rurkach z Mastera i drabinie fototrawionej z Eduarda

https://www.scalemates.com/kits/master-am-48-032-panavia-tornado-pitot-tube-and-angle-attack-probes--147996

https://www.eduard.com/eduard/tornado-ladder-1-48.html?listtype=search&searchparam=Tornado

 

3. Czy żywiczne sprzęty pod skrzydła warto kupić na zamianę zestawowych i czy pasują do GR.1?

https://www.scalemates.com/kits/eduard-648527-boz-ec-pod--1262791

https://www.scalemates.com/kits/eduard-648528-sky-shadow-ecm-pod--1262792

4. Czy ktoś produkuje figurkę pilota RAF-u z tego okresu w skali 1:48 w pozycji stojącej?

 

Wstepnie zdecydowałem się na malowanie "Helen"  z bazy w Muharraq (Bahrajn).

356283851_Beztytuu.png.1a8c439ed1c756d647189a4159c0c1b8.png

Akurat na tej grafice średnio to widac, ale na fotkach widziałem osmalenie dolnej części ogona nad silnikami - rozumiem, że po prostu tak się brudziły?

Generalnie zbieram wszelkie info zanim zabiorę się do pracy więc wszelka pomoc mile widziana.

Dzięki z góry za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 110
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

14 minut temu, Stojkovic napisał:

3. Czy żywiczne sprzęty pod skrzydła warto kupić na zamianę zestawowych i czy pasują do GR.1?

Warto, Eduarda. W ogóle Eduard chyba już trzeci miesiąc z rzędu wypuszcza specjalnie dla tego zestawu uzbrojenie i zasobniki, więc warto rozważyć ich zakup, w zależności od wybranej konfiguracji naturalnie.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Stojkovic napisał:

na tej grafice średnio to widac, ale na fotkach widziałem osmalenie dolnej części ogona nad silnikami - rozumiem, że po prostu tak się brudziły?

 

 

Wszystkie Tornada będące w użytkowaniu brudzą dosyć mocno statecznik pionowy, a to wynika z konstrukcji odwracacza ciągu (Tornado nie ma bowiem spadochronu hamującego).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Solo napisał:

Warto, Eduarda. W ogóle Eduard chyba już trzeci miesiąc z rzędu wypuszcza specjalnie dla tego zestawu uzbrojenie i zasobniki, więc warto rozważyć ich zakup, w zależności od wybranej konfiguracji naturalnie.
 

Dlatego proszę o podpowiedź czego w 1991 roku uzywał RAF, a co jest juz dużo późniejszym rozwiązaniem. Nie chcę popełnic gafy.

 

12 minut temu, KP.Taurus napisał:

Wszystkie Tornada będące w użytkowaniu brudzą dosyć mocno statecznik pionowy, a to wynika z konstrukcji odwracacza ciągu (Tornado nie ma bowiem spadochronu hamującego).

Czyli będę w swoim  też tak brudził.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Stojkovic napisał:

Dlatego proszę o podpowiedź czego w 1991 roku uzywał RAF, a co jest juz dużo późniejszym rozwiązaniem. Nie chcę popełnic gafy.

Tutaj niestety nie potrafię pomóc bo w ogóle się na Tornadach nie znam, nie orientuję, w ogóle ich nie lubię i nie interesuję się. Jedyne co wiem to że ten zestaw Revella nie jest najlepiej spasowany i warto nastawić się na ciężką pracę z obróbką plastiku.

Ale jak już ustalisz co chcesz podwiesić, to pamiętaj że Edek natłukł tych żywicznych podwieszeń do tego zestawu bardzo dużo i warto to sobie przejrzeć.

Edytowane przez Solo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.rafmuseum.org.uk/documents/research/RAF-Historical-Society-Journals/Journal-27A-Seminar-Birth-of-Tornado.pdf

W okolicach strony 105-110 poszukaj jest tam kilka stron o uzbrojeniu jakie było dla GR.1 "przewidzianym standardem". Tyle, że to początki tego samolotu ? Jak znajdę coś więcej to podrzucę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Solo napisał:

Tutaj niestety nie potrafię pomóc bo w ogóle się na Tornadach nie znam, nie orientuję, w ogóle ich nie lubię i nie interesuję się. Jedyne co wiem to że ten zestaw Revella nie jest najlepiej spasowany i warto nastawić się na ciężką pracę z obróbką plastiku.

Ale jak już ustalisz co chcesz podwiesić, to pamiętaj że Edek natłukł tych żywicznych podwieszeń do tego zestawu bardzo dużo i warto to sobie przejrzeć.

OK, czyli jaki Revell w pancerce taki i w lotnictwie się okazuje.

Czyli podsumowując dodatki z mastera i drabinę z Edka mogę brać w ciemno. Co do reszty szpeju podwieszanego to spokojnie przestudiuję co proponuje eduard i ew. postaram się znaleźć odpowiedniki w żywicy.

 

11 minut temu, thor_ napisał:

https://www.rafmuseum.org.uk/documents/research/RAF-Historical-Society-Journals/Journal-27A-Seminar-Birth-of-Tornado.pdf

W okolicach strony 105-110 poszukaj jest tam kilka stron o uzbrojeniu jakie było dla GR.1 "przewidzianym standardem". Tyle, że to początki tego samolotu ? Jak znajdę coś więcej to podrzucę.

Dzięki wielkie - fajne info!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak patrze na wybrane przez Ciebie "malowanie" i się zastanawiam... niby wersja GR.1 miała dwa działka i dopiero w wersji GR.4 za lewe bodaj działko wsadzili systemy celownicze/naprowadzające. Wcześniej były podwieszanymi zasobnikami. Na tej grafice jest taki "stały" zasobnik  w miejscu działka mniej więcej... Ale niestety strzelam z pamięci sięgającej lat 1990-2000 wiec mogę się mylić. Postaram się to tez zweryfikować.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę zerkał kątem oka i kibicował. Ja mam co prawda Revellowego Tornado GR 4, ale tutaj duża część wyprasek się powtarza.

Widziałem warsztaty w sieci i nie jest to na pewno łatwy model. Ja do mojego mam tylko pitota Mastera i koła Eduarda.

Edytowane przez Mates
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, thor_ napisał:

Tak patrze na wybrane przez Ciebie "malowanie" i się zastanawiam... niby wersja GR.1 miała dwa działka i dopiero w wersji GR.4 za lewe bodaj działko wsadzili systemy celownicze/naprowadzające. Wcześniej były podwieszanymi zasobnikami. Na tej grafice jest taki "stały" zasobnik  w miejscu działka mniej więcej... Ale niestety strzelam z pamięci sięgającej lat 1990-2000 wiec mogę się mylić. Postaram się to tez zweryfikować.

 

Będę wdzięczny za info. Swoją drogą sporo jest materiału video na temat Tornad w Zatoce:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swojego czasu koncerny zaangażowane w produkcję Tornad bardzo starały się promować ten samolot. W sumie, poza wynalazkiem w wersji IDV - myśliwskiej, to była całkiem udana maszyna do szybkich i potężnych ataków na skoncentrowane cele naziemne. Stąd pewnie sporo archiwalnych filmów po sieci się ostało ? Typowy samolot szturmowy-dziecko zimnej wojny ? Taki współczesny Ił-2 ?

Edytowane przez thor_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tornado ADV był faktycznie słabym myśliwcem, ale to okazało się na koniec jego służby. Natomiast Tornado w wersji uderzeniowej to bardzo dobry samolot niezależnie od wersji. Nie jest to "taki współczesny Ił-2". Takimi są raczej A-10 i Su-25.

Model Tornado Revell'a to najlepszy model tego samolotu nie tylko w skali 1/48 ale w ogóle. Może trudny w montażu, ale nadal najlepszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten piaskowy kolor to był widze w dwóch odcieniach w marmurek robiony?

Eduard w instrukcji tak sugeruje a na filmie widac raczej że był jednolity.

Więc zakładam, że chodzi o efekciarstwo vs reality?

Tu odnośnik do strony

http://www.aeroflight.co.uk/pics/gulfwar/gwtornados2.htm

 

Tornado GR 1 'Helen' ZD892 (BJ-H) full mission tally.jpg

Tornado GR 1 'Helen' ZD892 (BJ-H).jpg

Tornado GR 1 'Helen' ZD892 Snoopy Sidewinder.jpg

Edytowane przez Stojkovic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pociągnę trochę temat "prawdziwka" ?

A-10 i Su-25 to typowe samoloty pola walki. Które mają przetrwać silny ostrzał i "być w pobliżu" w razie "W". Ił-2 owszem był opancerzony i trwały jak wspomniane dwa, ale sposób jego użycia był inny. Samoloty atakowały kluczami po 3 (najczęściej i wg zaleceń) podchodziły do celu na pełnej prędkości nurkowały nań pod kątem zbliżonym do 3-40 stopni i w teorii po takim ataku albo wracały albo odchodziły daleko od celu i wracały w podobny sposób. Tornado w sumie miało podobny schemat ataku. Tyle, że nie nurkowało ale podchodziło na niskim pułapie i całość uzbrojenia najczęściej wywalało na raz i uciekało znad celu nadal na małym pułapie. A-10 i Su-25 w czasie ataku prowadza dość energiczną i "manewrową walkę" z celami na ziemi. Bardzo często zbierając konkretny ogień. 

Iły-2 oczywiście były wykorzystywane też do bezsensownych ataków i kręcenia się nad przeciwnikiem. Ale nie takie było założenie użycia dla nich. Zresztą ciężko znaleźć odpowiednik Tornado na drugowojennych teatrach działań. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Stojkovic napisał:

Ten piaskowy kolor to był widze w dwóch odcieniach w marmurek robiony?

Nie do końca rozumiem pytanie.
Bierzesz zdjęcie maszyny którą robisz i używasz technik jakich tylko chcesz. Na wszystkich zdjęciach widać raczej jednolity kolor i bardzo ale to bardzo brudny samolot.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Stojkovic napisał:

Ten piaskowy kolor to był widze w dwóch odcieniach w marmurek robiony?

Eduard w instrukcji tak sugeruje a na filmie widac raczej że był jednolity.

Więc zakładam, że chodzi o efekciarstwo vs reality?

Ten "pustynny" kolor angielskich maszyn RAFu to w sumie nie tyle piaskowy co piaskowy wpadający w róż ? Nie pamiętam jego nazwy ale jest "dziwny" ?

RAF Fairford. July, 1991. RAF Panavia Tornado GR1, ZA452  GK. Gulf Killer"; "Gaynor".  20 Sqn. RAF.

 

Edytowane przez thor_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Solo napisał:

Nie do końca rozumiem pytanie.
Bierzesz zdjęcie maszyny którą robisz i używasz technik jakich tylko chcesz. Na wszystkich zdjęciach widać raczej jednolity kolor i bardzo ale to bardzo brudny samolot.

Czasem zdarza się że maszyny były fabrycznie jednolity kolor a potem polowa przeróbka i jakieś wariacje w kamo - przynajmniej tak jest w pancerce - stąd pytanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie, te maszyny raczej nie był przemalowywane, szczególnie że to by musiał być jakiś inny kolor.
Trzymałbym się raczej instrukcji w tym temacie. Lepiej pomyśl o brudzeniu, bo tutaj to jest pole do popisu i no i jest to raczej konieczność w przypadku tych maszyn.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O bardzo dziękuję za info o farbie - jeszcze nie robiłem zakupów chemii pod ten model.

Przyda się do tego jakiś jaśniejszy z MRP co by lekka modulację zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.