Jump to content

McDD F-4J Phantom II, Italeri ex ESCI


Staryfajter1954
 Share

Recommended Posts

     Dziś zaprezentuję inbox modelu samolotu McDD F-4J Phantom II z zestawu firmy Italeri. Zestaw ten podobnie jak wersja E i RF sprzedawane przez włoskiego producenta powstają z form legendarnej firmy ESCI. Modele te miały swój rynkowy debiut na początku lat 80 i są nadal dostępne w sklepach modelarskich (oraz giełdach) w nowych efektownych pudełkach, z nowymi pięknymi kalkomaniami oraz nowymi instrukcjami. A jak się prezentują wypraski tych modeli ? Jak na wypraski, których formy liczą sobie 41 lat to są one w bardzo dobrej kondycji (dotyczy to zarówno części z szarego plastiku jak i bezbarwnej, dzielonej osłony kabiny). Detal nadal jest ostry, linie podziałowe (wklęsłe) nadal doskonale widoczne a nadlewki jeśli w ogóle występują to są  niewielkie i łatwe do usunięcia.
Prezentowany na zdjęciach zestaw mimo iż nadal jest obecny na rynku nie został w jakiś znaczący sposób zmodyfikowany przez Italeri i pod względem technologicznym oraz technicznym prezentuje poziom modeli lat 80-90. Widać to po chociażby po detalach, którym brakuje finezji znanej ze współczesnych modeli. Mimo to całość nie prezentuje się źle.
 

      Kokpit wyposażono dość standardowo (fotele, drążki sterowe, tablice przyrządów) ale i tu tragedii nie ma - na fotelach załogi odwzorowano pasy a tablice przyrządów posiadają wygrawerowane przyrządy pokładowe. Natomiast w lukach podwozia odwzorowano ich wewnętrzne struktury. 

      Uzbrojenie podwieszane to cztery pociski AIM-7 Sparrow i cztery AIM-9 Sidewinder. Pozostałe podwieszenia to dwa podskrzydłowe i jeden podkadłubowy zbiornik paliwa. 

 

      Na koniec kilka słów na temat arkusza kalkomanii. Pozwala on na wykonanie modelu w jednym z następujących schematów malowań: US NAVY VF-213 „Black Lions”, US MARINE CORPS VMFA-451 oraz RAF 74 Squadron. Poza oznakowaniami państwowymi i dywizjonowymi zestaw kalkomanii zawiera również napisy eksploatacyjne oraz tablice przyrządów i panele boczne. 

     Podsumowując czy warto kupić dziś ten zestaw ? Myślę, że dla mniej wymagających modelarzy zestaw ten spełni oczekiwania a bardziej zaawansowani sięgną po zdecydowanie nowsze i lepsze zestawy Hasegawy i Tamiya.

2F697172-90F5-4680-9F58-99B2C001EEAD.jpeg

8D946285-5083-41AA-9659-C365D37513DB.jpeg

4C8CF762-1ED1-4842-8AA7-94F1D45AB657.jpeg

B30F8834-12AA-4623-8AA0-BA3E4DFA105F.jpeg

AD9864B8-33EA-4B67-BEC2-3620593E7BAE.jpeg

2DA264B3-4CB5-492B-9158-9DF6940220AD.jpeg

8F84C52F-7FAD-47A8-A262-07C7145EA5DC.jpeg

D3E9BF1C-EA7F-46F1-8888-C3C94E6448CA.jpeg

3D5E214D-4F04-4BAC-938A-B99DC1094449.jpeg

EE266CB9-486B-43DC-B614-4B180DD78E73.jpeg

FFEDB8D4-2834-4C39-B028-81DF9D281849.jpeg

1B3BAD49-EF29-4507-B6B0-2F98E7F1B416.jpeg

4B6CA3B5-9B81-418E-910D-6083093C199F.jpeg

0B16F78B-BD99-42DE-9CB3-65EE880867D2.jpeg

6E16DC7D-2706-464F-9205-129CDD3BF253.jpeg

26F781CD-3B31-4418-BDC6-6092B2574356.jpeg

A7F49A2A-7B13-44AF-B22F-60DC69ACCF26.jpeg

465D1C11-02B5-4BDD-9895-BD4F9E3E4681.jpeg

567B94EC-5F15-4118-A6E2-E51CE124A119.jpeg

70A3FC89-3D87-4433-A32A-9421108305A4.jpeg

A40EA533-6E15-480B-81CF-823E93B19F01.jpeg

DDE4E7BE-D4C5-40E1-AB7E-B24B85F30765.jpeg

B1CEFBD8-95B0-430D-9CE8-D8FAB1AF349B.jpeg

D95AB8C7-2F16-4586-89C3-25552E57FA01.jpeg

E72E8789-B017-404A-A74F-66B69E26DC92.jpeg

6351866F-01B1-47B8-9B8A-EBA7B5A43734.jpeg

FACF4239-6583-478B-A0F1-931BB89EC7C7.jpeg

5DA9D47F-BDEB-4F35-94AC-353BD2FC6DF5.jpeg

9A25FCFD-5183-4924-A3C0-2BED52EF74C7.jpeg

4172662C-324F-43C0-A88A-13783678B8C6.jpeg

C17CCDA2-2A85-4861-AC10-ADBB81800B88.jpeg

9596585D-25F9-49B3-B647-38740DC9F775.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Staryfajter1954 napisał:

Podsumowując czy warto kupić dziś ten zestaw ? Myślę, że dla mniej wymagających modelarzy zestaw ten spełni oczekiwania a bardziej zaawansowani sięgną po zdecydowanie nowsze i lepsze zestawy Hasegawy i Tamiya.

 

Nie zapominaj o dość dobrych zestawach Academy. Tak w 1/48 jak i 1/72. 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kalki ciekawe, ale niezbyt dobre, a model pod względem sklejalności jest słaby.  Spasowanie oszklenia kabiny takie sobie, wloty powietrza też lipne. Żeby dobrze skleić kadłub musiałem robić to po kawałeczku, bo był mocno zwichrowany, sklejenie bryły składającej się z 10 głównych elementów (już po przygotowaniu) zajęło mi 3 dni, kilka cm co 1,5-2 godziny, żeby plastik dobrze zastygł :D Dysze w moim były lepsze, bo miały wewnętrzny detal, który po poprawieniu wyglądał zadowalająco.

1633687835665.thumb.jpg.7978da18eabee0c7c1f8b245bff056b3.jpg

 

118572602_10220228388997365_8900377818378484751_n.thumb.jpg.296cff3bd62571b46da7a6ee98085543.jpg

 

 

 

 

Edited by Tap-chan
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Tap-chan napisał:

Kalki ciekawe, ale niezbyt dobre, a model pod względem sklejalności jest słaby.  Spasowanie oszklenia kabiny takie sobie, wloty powietrza też lipne. Żeby dobrze skleić kadłub musiałem robić to po kawałeczku, bo był mocno zwichrowany, sklejenie bryły składającej się z 10 głównych elementów (już po przygotowaniu) zajęło mi 3 dni, kilka cm co 1,5-2 godziny, żeby plastik dobrze zastygł :D Dysze w moim były lepsze, bo miały wewnętrzny detal, który po poprawieniu wyglądał zadowalająco.

1633687835665.thumb.jpg.7978da18eabee0c7c1f8b245bff056b3.jpg

 

118572602_10220228388997365_8900377818378484751_n.thumb.jpg.296cff3bd62571b46da7a6ee98085543.jpg

 

 

 

 

Powiem tak, nie ma modeli idealnych a Twój wyszedł bardzo ładnie. Robi fajne wrażenie czyli widać, ż da się z tego zestawu wycisnąć całkiem sporo :). W kwestii szpachlowania i szlifowania to chyba każdy model w mniejszym lub większym stopniu tego wymaga i trzeba być na to przygotowanym. 

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Tap-chan napisał:

Kalki ciekawe, ale niezbyt dobre, a model pod względem sklejalności jest słaby.  Spasowanie oszklenia kabiny takie sobie, wloty powietrza też lipne. Żeby dobrze skleić kadłub musiałem robić to po kawałeczku, bo był mocno zwichrowany, sklejenie bryły składającej się z 10 głównych elementów (już po przygotowaniu) zajęło mi 3 dni, kilka cm co 1,5-2 godziny, żeby plastik dobrze zastygł :D Dysze w moim były lepsze, bo miały wewnętrzny detal, który po poprawieniu wyglądał zadowalająco.

1633687835665.thumb.jpg.7978da18eabee0c7c1f8b245bff056b3.jpg

 

118572602_10220228388997365_8900377818378484751_n.thumb.jpg.296cff3bd62571b46da7a6ee98085543.jpg

 

 

 

 

Fajny jest.  Model vintage,  a nie wygląda po sklejeniu jak vintage  :).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki koledzy :) 

Model jednak pozostawia sporo do życzenia. No, jak ktoś nie zamyka kabiny to pewnie będzie OK, ale na zdjęciu pokazałem ponad milimetrowe szpary, których (ze względu na kolor) nie mogłem wypełnić białym polistyrenem, a czarnego nie posiadam. Również boki osłony kabiny chowały się na ~1mm w kadłub z każdej strony. To wszystko było wielokrotnie (chyba 6 albo 7 razy, ~36 godzin między każdym zalaniem, żeby surfacer odparował i osiadł) na grubo zalewane czarnym Surfacerem 1500, ze wskazaną ostrożnością, żeby zbyt gruba kropla nie pociekła do wewnątrz kabiny. Udało się, ale łatwo nie było. Skrzydła miałem okropnie zwichrowane, kleiłem po centymetrze od środka do zewnątrz. 

Miał być to model, który przy moim ograniczonym czasie zrobię sobie na szybko w miesiąc, raptem z 50 części... całość, ze względu na czasy schnięcia (surfacera i kleju) zajęła mi 3,5 miesiaca, czyli nieco dłużej, niż MiG-31 AMK czy Su-35 z KH.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Tap-chan napisał:

Dzięki koledzy :) 

Model jednak pozostawia sporo do życzenia. No, jak ktoś nie zamyka kabiny to pewnie będzie OK, ale na zdjęciu pokazałem ponad milimetrowe szpary, których (ze względu na kolor) nie mogłem wypełnić białym polistyrenem, a czarnego nie posiadam. Również boki osłony kabiny chowały się na ~1mm w kadłub z każdej strony. To wszystko było wielokrotnie (chyba 6 albo 7 razy, ~36 godzin między każdym zalaniem, żeby surfacer odparował i osiadł) na grubo zalewane czarnym Surfacerem 1500, ze wskazaną ostrożnością, żeby zbyt gruba kropla nie pociekła do wewnątrz kabiny. Udało się, ale łatwo nie było. Skrzydła miałem okropnie zwichrowane, kleiłem po centymetrze od środka do zewnątrz. 

Miał być to model, który przy moim ograniczonym czasie zrobię sobie na szybko w miesiąc, raptem z 50 części... całość, ze względu na czasy schnięcia (surfacera i kleju) zajęła mi 3,5 miesiaca, czyli nieco dłużej, niż MiG-31 AMK czy Su-35 z KH.

Wiem co to znaczy zwichrowany kadłub bo też mam model na koncie z takim problemem i bez prostowania na gorąco w kąpieli wodnej się nie obeszło…. Być może trafił Ci się taki paskudny egzemplarz przez co musiałeś się napocić by coś z niego wydłubać. 

Link to comment
Share on other sites

20 godzin temu, Tap-chan napisał:

Dzięki koledzy :) 

Model jednak pozostawia sporo do życzenia. No, jak ktoś nie zamyka kabiny to pewnie będzie OK, ale na zdjęciu pokazałem ponad milimetrowe szpary, których (ze względu na kolor) nie mogłem wypełnić białym polistyrenem, a czarnego nie posiadam. Również boki osłony kabiny chowały się na ~1mm w kadłub z każdej strony. To wszystko było wielokrotnie (chyba 6 albo 7 razy, ~36 godzin między każdym zalaniem, żeby surfacer odparował i osiadł) na grubo zalewane czarnym Surfacerem 1500, ze wskazaną ostrożnością, żeby zbyt gruba kropla nie pociekła do wewnątrz kabiny. Udało się, ale łatwo nie było. Skrzydła miałem okropnie zwichrowane, kleiłem po centymetrze od środka do zewnątrz. 

Miał być to model, który przy moim ograniczonym czasie zrobię sobie na szybko w miesiąc, raptem z 50 części... całość, ze względu na czasy schnięcia (surfacera i kleju) zajęła mi 3,5 miesiaca, czyli nieco dłużej, niż MiG-31 AMK czy Su-35 z KH.

W moim egzemplarzu połówki kadłuba pasują ze sobą bez zarzutu. Zobaczymy jak będzie pasowało połączenie połówek skrzydeł oraz skrzydeł z kadłubem. 

98294743-7276-4C72-B1AE-BB3EB368F148.jpeg

BB7FF2F9-C005-4B61-97DA-594AD1889175.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, _OldMan_ napisał:

 

A gdzie relacja  z warsztatu ?

Narazie nie ma bo robię F-16A i jest relacja z warsztatu F-16 a tu na zdjęciach sprawdzałem jedynie spasowanie połówek kadłuba czy w moim zestawie wypraski również nie są zwichrowane. Jak się za Phantoma wezmę to i relacja też będzie :).

Link to comment
Share on other sites

W dniu 8.10.2021 o 12:21, Tap-chan napisał:

Kalki ciekawe, ale niezbyt dobre, a model pod względem sklejalności jest słaby.  Spasowanie oszklenia kabiny takie sobie, wloty powietrza też lipne. Żeby dobrze skleić kadłub musiałem robić to po kawałeczku, bo był mocno zwichrowany, sklejenie bryły składającej się z 10 głównych elementów (już po przygotowaniu) zajęło mi 3 dni, kilka cm co 1,5-2 godziny, żeby plastik dobrze zastygł :D Dysze w moim były lepsze, bo miały wewnętrzny detal, który po poprawieniu wyglądał zadowalająco.

1633687835665.thumb.jpg.7978da18eabee0c7c1f8b245bff056b3.jpg

 

118572602_10220228388997365_8900377818378484751_n.thumb.jpg.296cff3bd62571b46da7a6ee98085543.jpg

 

 

 

 

Jeżeli miałeś w modelu zwichrowany kadłub to i oszklenie, które było prawidłowo odlane miało prawo nie przylegać . Przerabiałem to w swoim hellerowskim Mirage IIIE w 72. Kadłub zwichrowany na wysokości kabiny i niestety mimo prostowania w gorącej kąpieli wodnej oszklenie prawidłowo odlane nie chciało pasować i również mialem takie „przeboje” o jakich piszesz w przypadku swojego modelu. 

Link to comment
Share on other sites

Nie sądzę, żeby to była kwestia zwichrowania. Elementy osłony kabiny nie były do końca symetryczne. Poza tym wydaje mi się, że projektant zakładał otwartą kabinę, bo nawet zawiasy siedziały luźno, zarówno u pilota jak i WSO, co widać na zdjęciu.

Link to comment
Share on other sites

45 minut temu, Tap-chan napisał:

Nie sądzę, żeby to była kwestia zwichrowania. Elementy osłony kabiny nie były do końca symetryczne. Poza tym wydaje mi się, że projektant zakładał otwartą kabinę, bo nawet zawiasy siedziały luźno, zarówno u pilota jak i WSO, co widać na zdjęciu.

Sprawdzę to w wolnej chwili i wrzucę do tego wątku. Sprawdzę też skrzydła i ich spasowanie.

Link to comment
Share on other sites

W kwestii spasowania skrzydeł nie ma większych problemów natomiast w przypadku spasowania elementów osłony kabin to niestety kolega Top-chan ma rację i osłony załogi nie przylegają do obrzeży kokpitów i są za wąskie. Trzeba je rozszerzać i mocować klejem wolnoschnącym.

12FD93D1-C4AC-44C1-9732-C6F3C538BFED.jpeg

6A9DD765-1185-4A11-B59E-102D158235A6.jpeg

91F06BBB-D78E-4512-9DC1-F8BF86C8E17D.jpeg

3C200E66-C4A1-45D9-934A-1A4732247DAE.jpeg

Edited by Staryfajter1954
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jakoś mi ten inbox umknął bo się zafiksowałem że to skala 1:72. Przez długi czas byłem wielkim fanem Phantomów z Esci w 1:48, zwłaszcza wczesnych. Hasegawa swojego Phantoma C wypuściła z wypukłymi liniami, więc pomimo swojej toporności mój pierwszy Phantom C z Esci, jeszcze pędzlem malowany, długo stał na półce. Nawet rozpocząłem kiedyś budowę drugiego na starym forum PWM. Zmieniły się priorytety, zmieniła się kolekcja i napoczęty Phantom zniknął w mrokach dziejów. Tyle z niego zostało:

 

Edited by barszczo
Link to comment
Share on other sites

O wiele lepszy egzemplarz. U mnie kadłub nie chciał tak ładnie wychodzić. Dziób, przyznam, leżał świetnie i nie wymagał szlifu, ale połówki kadłuba, spód i skrzydła zdecydowanie nie chciały się ze sobą zejść. Ramka kabiny dzieląca komory pilota i WSO miała takie rozejście, że musiałem od spodu podkleić pasek polistyrenu i złapać kleszczami z zatrzaskiem, bo przy zwykłych klamrach się rozłaziło. Sam plastik słabo reagował z klejami, przez co np. wlot rozszedł mi się na łączeniu przy szlifowaniu, a przy szlifowaniu dużej siły nie kładę.

Edited by Tap-chan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.