Jump to content

Szkwał na Amurze [35130 Kombrig, 1:350]


M.A.V.
 Share

Recommended Posts

Miałem nie rozgrzebywać kolejnej łódki bo już 4 rozgrzebane ale obiecałem żonie że zacznę opróżniać nagromadzone zapasy, a założenie warsztatu może mnie zmobilizuje żeby popychać budowę w jakimś rozsądnym tempie :haha:  więc jak to mówią alea iacta est…..

Tak więc z czeluści szafy wydobyłem rosyjski monitor, który zakupiłem spontanicznie w 2017 podczas wyjazdu do Moskwy w księgarni historycznej (mieli też dział modelarski lecz wyłącznie z rodzimymi wyrobami). Okręcik to pokrak jakich mało, ale że zawsze mnie ciągnęło do rzecznych klimatów, więc jak tylko zobaczyłem pudło to była miłość od pierwszego wejrzenia :haha:Co więcej kosztował śmieszne 3680 rubli co w zestawieniu ze współczesnymi cenami okazało się interesem życia. Celowo na warsztat idzie właśnie ten model bo to duża żywica i planuję nabrać na niej doświadczenia zanim złapie się za ambitniejsze wyroby od Starlinga czy Black Cata. Dobra, koniec pierdololo pora na konkrety....

Mały inbox :

IMG_9383.thumb.JPG.89a84ffaa6040556b1176cbb6e81e167.JPG

Kombrig wydał ten model "na bogato" więc możemy zrobić wersję waterline albo klasyczną :IMG_9388.thumb.JPG.82474ac60fcd0d3326a1126a80fb6d38.JPG

to jeszcze może zbudować dwie wersje okrętu - jedna konfiguracja jest z okresu zaraz po wprowadzeniu do służby w 1910, a druga to czasy na koniec II WŚ a więc ~1945-46. Co więcej ciekawa sprawa, elementów jest tak dużo i niektóre są zdublowane że jakby w pudle były dwa kadłuby to można by śmiało i bez problemów zmontować oba warianty...  instrukcje do obu wersji :

IMG_9385.thumb.JPG.34e5b1052a05f43b8d787ce714e039ac.JPG

IMG_9386.thumb.JPG.05d1e6e2ccedd455680d5d9da3445967.JPG

drobnica :

IMG_9390.thumb.JPG.4361348d517754132052f99a0523f051.JPG

detal zaskakująco ładny jak na Kombriga :

IMG_9389.thumb.JPG.1bd749fc944d78bdf3d009ba56470564.JPG

IMG_9392.thumb.JPG.90c019728d4c9c0c91dbd45bc18fb538.JPG

jest jeszcze w zestawie spora blaszka (produkcji North Star) oraz POLSKI akcent - piękne metalowe Oerlikony na morskich podstawach wyprodukowane przez Mastera :

IMG_9387.thumb.JPG.8971ed6665b9b26c0f5ba6549fc9f660.JPG

Jedyna rzecz której mi brakuje to kalki, bo mimo że te monitory nie miały żadnych oznaczeń to chociaż bandery mogliby dać.

W budowie będę się wspomagał chyba jedynym opracowaniem jakie wyszło na temat tych jednostek (a przynajmniej nie wiem o żadnym innym), a więc świetną monografią z wydawnictwa Эксмо :

eskmo1.jpg.8eaffa678259194a508fae1b04b52686.jpg

Cóż więcej....   jeszcze nie zdecydowałem który wariant będę budował - ale raczej będzie ten początkowy "carski" :szczerbol:    czyli taki :

eskmo2.thumb.jpg.4cee415031b52a15c01eb14bb9d7fe36.jpg

mimo że kusi ten "wypasiony" bolszewicki to ze względu na historię rodzinną nie wyobrażam sobie mieć na półce łajby pod patronatem Feliksa Edmundowicza.... 

no chyba że skłonie się ku jakiemuś innemu egzemplarzowi bo wszystkich monitorów typu Szkwał zostało zbudowanych 8 sztuk (Szkwał , Groza , Huragan , Śmierć , Śnieżyca , Wicher , Sztorm , Tajfun), co ciekawe historię miały wszystkie bardzo podobną ---> zbudowane w St.Petersburgu i oddane do służby w 1910, wszystkie zostały zdobyte lub przejęte przez Japończyków w 1918 (poza Grozą która została wysadzona w Chabarowsku przez własną załogę). Po zawieszeniu działań wojennych zwrócone bolszewikom (w latach 1928-32) , a następnie wszystkie zostały wycofane na początku 1958.

Na razie tyle...

:rozkaz:       

Edited by M.A.V.
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, M.A.V. napisał:

Miałem nie rozgrzebywać kolejnej łódki bo już 4 rozgrzebane ale obiecałem żonie że zacznę opróżniać nagromadzone zapasy, a założenie warsztatu może mnie zmobilizuje żeby popychać budowę w jakimś rozsądnym tempie :haha:  więc jak to mówią alea iacta est…..

Tak więc z czeluści szafy wydobyłem rosyjski monitor, który zakupiłem spontanicznie w 2017 podczas wyjazdu do Moskwy w księgarni historycznej (mieli też dział modelarski lecz wyłącznie z rodzimymi wyrobami). Okręcik to pokrak jakich mało, ale że zawsze mnie ciągnęło do rzecznych klimatów, więc jak tylko zobaczyłem pudło to była miłość od pierwszego wejrzenia :haha:Co więcej kosztował śmieszne 3680 rubli co w zestawieniu ze współczesnymi cenami okazało się interesem życia. Celowo na warsztat idzie właśnie ten model bo to duża żywica i planuję nabrać na niej doświadczenia zanim złapie się za ambitniejsze wyroby od Starlinga czy Black Cata. Dobra, koniec pierdololo pora na konkrety....

Mały inbox :

IMG_9383.thumb.JPG.89a84ffaa6040556b1176cbb6e81e167.JPG

Kombrig wydał ten model "na bogato" więc możemy zrobić wersję waterline albo klasyczną :IMG_9388.thumb.JPG.82474ac60fcd0d3326a1126a80fb6d38.JPG

to jeszcze może zbudować dwie wersje okrętu - jedna konfiguracja jest z okresu zaraz po wprowadzeniu do służby w 1910, a druga to czasy na koniec II WŚ a więc ~1945-46. Co więcej ciekawa sprawa, elementów jest tak dużo i niektóre są zdublowane że jakby w pudle były dwa kadłuby to można by śmiało i bez problemów zmontować oba warianty...  instrukcje do obu wersji :

IMG_9385.thumb.JPG.34e5b1052a05f43b8d787ce714e039ac.JPG

IMG_9386.thumb.JPG.05d1e6e2ccedd455680d5d9da3445967.JPG

drobnica :

IMG_9390.thumb.JPG.4361348d517754132052f99a0523f051.JPG

detal zaskakująco ładny jak na Kombriga :

IMG_9389.thumb.JPG.1bd749fc944d78bdf3d009ba56470564.JPG

IMG_9392.thumb.JPG.90c019728d4c9c0c91dbd45bc18fb538.JPG

jest jeszcze w zestawie spora blaszka (produkcji North Star) oraz POLSKI akcent - piękne metalowe Oerlikony na morskich podstawach wyprodukowane przez Mastera :

IMG_9387.thumb.JPG.8971ed6665b9b26c0f5ba6549fc9f660.JPG

Jedyna rzecz której mi brakuje to kalki, bo mimo że te monitory nie miały żadnych oznaczeń to chociaż bandery mogliby dać.

W budowie będę się wspomagał chyba jedynym opracowaniem jakie wyszło na temat tych jednostek (a przynajmniej nie wiem o żadnym innym), a więc świetną monografią z wydawnictwa Эксмо :

eskmo1.jpg.8eaffa678259194a508fae1b04b52686.jpg

Cóż więcej....   jeszcze nie zdecydowałem który wariant będę budował - ale raczej będzie ten początkowy "carski" :szczerbol:    czyli taki :

eskmo2.thumb.jpg.4cee415031b52a15c01eb14bb9d7fe36.jpg

mimo że kusi ten "wypasiony" bolszewicki to ze względu na historię rodzinną nie wyobrażam sobie mieć na półce łajby pod patronatem Feliksa Edmundowicza.... 

no chyba że skłonie się ku jakiemuś innemu egzemplarzowi bo wszystkich monitorów typu Szkwał zostało zbudowanych 8 sztuk (Szkwał , Groza , Huragan , Śmierć , Śnieżyca , Wicher , Sztorm , Tajfun), co ciekawe historię miały wszystkie bardzo podobną ---> zbudowane w St.Petersburgu i oddane do służby w 1910, wszystkie zostały zdobyte lub przejęte przez Japończyków w 1918 (poza Grozą która została wysadzona w Chabarowsku przez własną załogę). Po zawieszeniu działań wojennych zwrócone bolszewikom (w latach 1928-32) , a następnie wszystkie zostały wycofane na początku 1958.

Na razie tyle...

:rozkaz:       

Nie sadzilem iz ktos moze przetrzymywac okrety zbudowane w 1910 roku ! przez nastepnych 48 lat.  Dobrze ze Aurory nie wstawili na liste okretow rezerwowych floty baltyckiej , chociarz kto wie?

Link to comment
Share on other sites

25 minut temu, bulik58 napisał:

Nie sadzilem iz ktos moze przetrzymywac okrety zbudowane w 1910 roku ! przez nastepnych 48 lat.

Jak wieść gminna niesie, Victory jest nadal na stanie Royal Navy, więc z tą Aurorą może być podobnie :wink:

Link to comment
Share on other sites

Teraz, abtb napisał:

Jak wieść gminna niesie, Victory jest nadal na stanie Royal Navy, więc z tą Aurorą może być podobnie :wink:

Ta pierwsza jako okret rezerwowy czy tylko sa sponsorem /patronatem ?  

 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, abtb napisał:

 Nadal jest okrętem flagowym

 

 

20 minut temu, M.A.V. napisał:

żeby daleko nie szukać to nasza Błyskawica w czynnej służbie dociągnęła prawie 40  :szczerbol:   (1937-1976)  

niesamowite az trudno uwierzyc

f707cf2d757e7971c83c391f4cd34a3c.jpg

Link to comment
Share on other sites

54 minuty temu, bulik58 napisał:

niesamowite az trudno uwierzyc

 

To ja jeszcze takim cytatem chlapnę:

"USS Constitutionamerykańska trójmasztowa fregata o kadłubie wykonanym z drewna dębowego. Jest najstarszym pływającym i pozostającym w czynnej służbie okrętem świata. Okręt nosi imię upamiętniające Konstytucję Stanów Zjednoczonych i obecnie pełni czynną służbę w US Navy."

A okręt ów wybudowano w 1797 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, abtb napisał:

 

To ja jeszcze takim cytatem chlapnę:

"USS Constitutionamerykańska trójmasztowa fregata o kadłubie wykonanym z drewna dębowego. Jest najstarszym pływającym i pozostającym w czynnej służbie okrętem świata. Okręt nosi imię upamiętniające Konstytucję Stanów Zjednoczonych i obecnie pełni czynną służbę w US Navy."

A okręt ów wybudowano w 1797 :mrgreen:

 

Godzinę temu, CH123 napisał:

Gdyby nie brak funduszy po II Wojnie Światowej przetrwałby też francuski 74-działowy liniowiec uczestniczący w bitwie pod Trafalgarem. Duguay-Trouin później przemianowany przez anglików na HMS Implacable.

 

https://www.smartage.pl/hms-implacable-xix-wieczny-zaglowiec-zatopiony-z-honorami/

 

 

Ok, ok ......

Ręce do góry!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

święta, święta, święta więc było trochę czasu wolnego na czytanie i zgłębienie tematu, zatem będzie mały okolicznościowy update...

 

Sprawa się wyklarowała - postaram się zbudować Krasnyj Wostok [Красный Восток] czyli po naszemu "Czerwony wschód" , tak więc jednak będzie wersja po przebudowie i przezbrojeniu. Okręt pod tą nazwą funkcjonował od grudnia 1927 (za cara pływał jako Huragan)

45.thumb.jpg.bfe41d0af79ac0ee4ea313fbd70bef3c.jpg

dodatkowy aspekt który zdecydował o wyborze tej jednostki to dość dobrze udokumentowany jego epizod wojenny z '45 (mimo że krótki), kiedy to wspomagał swoją artylerią działania Frontu Zabajkalskiego marszałka Malinowskiego, m.in. brał udział w desancie i zdobyciu w sierpniu 1945 miasta Ciamusy - ważnego portu nad rzeką Sungari (obecnie należący do Chin pod nazwą Jiamusi). Kilka fotek z tego czasu :

44.jpg.eadeb530d1b4bcf460f120abdb17273c.jpg

 

46.jpg.9153501b698f4183e62c858f79ae313a.jpg

cdn....

:rozkaz:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Naleśnik się wolno robi  :haha:

ale na razie zbytnio nie ma co pokazywać....   :jezyk:

 

Na razie zlepiłem kadłub, nadziałem na pale, zeskrobałem i wymieniłem na ten z nowszej wersji falochron  oraz dokleiłem boczne elementy nad przedziałem silnikowym które zostały dodane po remoncie jednostek pod koniec lat 20tych (wymieniono wtedy napęd i silniki)

IMG_9433.thumb.JPG.4e969803307dd8104e8aa546d15ddf72.JPG

 

IMG_9434.thumb.JPG.6da19471e0dffdd826b70a782e9d1ff2.JPG

 

jeszcze mnie czeka duuuuużo szlifowania bo jak widać miejsca łączenia kadłuba jest dość widoczne.

Wstępna przymiarka na sucho z wieżami działowymi :

IMG_9435.thumb.JPG.a78b12671ea09aac28916418a9289419.JPG

 

Czekam tez na metalowe lufki bo niestety te żywiczne są dość zwichrowane i koślawe. Mimo że usiłowałem je prostować w ciepłej wodzie efekt był mizerny. Jako że działa są 120mm to zamontuje do niech lufki.... do Tribali :mrgreen:   brzmi absurdalnie ale zestawiając jedne z drugimi wyglądają prawie identycznie - różnica jest wyłącznie w długości, ale to nie jest problem i po prostu osadzę je odpowiednio głębiej w wieżach.  Poza tym metalowe lufki mają jeden zasadniczy atut - piękne otwory wylotowe które ciężko uzyskać w żywicy.

 

cdn...

:rozkaz:

 

 

Edited by M.A.V.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

no bardzo ładnie - też kombinuje z lufkami tylko 45mm w 350 bo sie okazało ze te wydrukowane w jednym dziale do suczki sa spartolone :) ... walcz 

Edited by laskonogi
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, laskonogi napisał:

no bardzo ładnie - też kombinuje z lufkami tylko 45mm w 350

o ile dobrze pamiętam Master robi 40mm do Boforsów, tylko jak musisz mieć krótkie lufy to nie będą pasować....   

tak solo to nie kojarzę takiego kalibru - chyba byś musiał jakiś "zestaw" kupić np. do Cezarewicza (bo miał 47mm) ale to oczywiście mało opłacalne

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, M.A.V. napisał:

o ile dobrze pamiętam Master robi 40mm do Boforsów, tylko jak musisz mieć krótkie lufy to nie będą pasować....  

 

Dobrze pamiętasz.

Plusik na zachętę, działaj!

Mam tylko nadzieję, że wrócisz do niszczyciela!

Niestety, Tornado od Revella zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem na szybką modelarską odskocznię. Dlatego do Jeda wracam pewnie dopiero od końca lutego. Ale wrócę, zostało mi tak niewiele!

Natomiast i tak ponieważ na Mazowszu przez ostatni tydzień leżał prawdziwy 

ŚNIEG!!!

priorytety znacznie się zmieniły. Nocą czy dniem, z synem, żoną, matką, czy samemu... Po robocie, przed robotą, zamiast (no dobra - zamiast, to może jeszcze nie...)

YNDr6cD.jpg

 

j3WJZvV.jpg

 

zyx9AHq.jpg

 

Pozdrawiam i szczęśliwego Nowego Roku wszystkim Kolegom!

Michał

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, laskonogi napisał:

no bardzo ładnie - też kombinuje z lufkami tylko 45mm w 350 bo sie okazało ze te wydrukowane w jednym dziale do suczki sa spartolone :) ... walcz 

Kolega to już niech lepiej nie pije. Nie suczki tylko SZCZUKI i nie w 350 tylko w 144 :haha:

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, Szydercza Gała napisał:

Kolega to już niech lepiej nie pije. Nie suczki tylko SZCZUKI i nie w 350 tylko w 144

KRV  tak człowiek zakręcony tym 350 że wszystko pod to podciąga - dzięki oczywiście racja - padłem :))))) 

mnie tam moja suczka jakos lepiej Pasuje :)  ale oddaje Cesarzowi co Cesarskie :)

 

7 godzin temu, M.A.V. napisał:

o ile dobrze pamiętam

wybacz MAV ,,, :P) 

4 godziny temu, socjo1 napisał:

priorytety znacznie się zmieniły.

nic mi nie mów mi jutro sprzęt przyjeżdża a tu +7 zdrada ! :)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minut temu, laskonogi napisał:

wybacz MAV ,,, :P) 

nic mi nie mów mi jutro sprzęt przyjeżdża a tu +7 zdrada ! :)

 

 

 

Jak znów dosypie (białe Święta to był raczej ewenement, mam nadzieję, że za ok. 2 tygodnie znów sypnie, mniej więcej jak w zeszłym roku), to się odezwę! Możemy dokonać czegoś, czego świat nie widział - I Modelarsko-Biegówkowej Wyrypy Warszawskiej. O, to byłoby coś! 😉 Ktoś jeszcze chętny? Zwykle modelarskie spotkania kojarzą się z piwem... Piszcie na priv, bo jeszcze nam się MAV onieśmieli lub przeklnie za OT 😉

 

Edited by socjo1
Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, socjo1 napisał:

Mam tylko nadzieję, że wrócisz do niszczyciela!

spokojnie - wszystkie pochylnie zajęte

prace trwają równolegle ... nawet ostatnio szalupy do Soi zlepiłem i oblaszkowałem  :szczerbol:

W ogóle to jakoś w styczniu się odezwę, bo będę z Kociaka brał do drugiego Tribala komplet dodatków + armatki do Langley'a , więc jakbyś reflektował na jakiś "dostawowy" joint venture to można by się zgadać 

 

5 godzin temu, socjo1 napisał:

Pozdrawiam i szczęśliwego Nowego Roku wszystkim Kolegom!

cheers !  :szampan1: 

tak w ogóle to gdzie się nartujesz?   jak wszyscy w Powsinie?   na południu śnieg był tylko 4 dni i już wczoraj wieczorem wszystko spłynęło

 

42 minuty temu, socjo1 napisał:

 priv, bo jeszcze nam się MAV onieśmieli lub przeklnie za OT 😉

luzik - u mnie można swobodnie o wszystkim pisać

poza polityczno-religijną  agitacją bo za to od razu będzie :wpier:

:haha:

Edited by M.A.V.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.