Jump to content

Stug. III Ausf. G Dragon 6578 1/35


Jamat
 Share

Recommended Posts

Dzień dobry. Jeden temat zakończony to czas zacząć kolejny. Tym razem ląduje na tapet Stug III Ausf G od Dragona zakupiony wiele lat temu w czasach gdy jeszcze byli na topie.

SrUac7a.jpg

 

Klasycznie zacząłem od przyklejenia nakrętki w wewnątrz kadłuba. W późniejszym etapie malowania i brudzenia, znacznie ułatwia operowanie modelem.

SOjA8lW.jpg

 

Producent zastosował swoje wspaniałe gąski tzw. DS. Jednakże wyglądają tragicznie i do tego po jakimś czasie zaczną kruszeć tak jak tutaj widać kilkuletnie gąsienice od Type 2 (Ka-Mi).

jG6bcQP.jpg

 

Dlatego zakupiłem zamiennik drukowany w 3D. Raster jak i miejsca łączenia podpórek, praktycznie są niewidoczne.

xgAamq4.jpg

 

Zawieszenie będzie ruchome.

czIfK5a.jpg

 

Oczywiście musiałem coś spieprzyć, czyli wylałem przypadkowo klej na kółka nośne, już tylko nadawały się do kosza. Na szczęście mam drukarkę 3D i jako tako udało się uratować sytuację.

rFVbfiJ.jpg

 

zZbYGA7.jpg

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

35 minut temu, Evildead napisał:

Gąski są odwrotnie, chyba że to od tak dla zabawy na tym etapie  :)

 To tylko przymiarka do zdjęć.

Link to comment
Share on other sites

15 minut temu, meser262 napisał:

Z chęcią pooglądam.

Dla StuG'a zamieniłeś gąski na późniejszy model.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Nie będę kłamał średnio się znam na niemieckiej pancerce. Od kiedy te gąski weszły do użytku?

Link to comment
Share on other sites

24 minuty temu, Jamat napisał:

Od kiedy te gąski weszły do użytku?

Dla StuG'ów od kwietnia 1943 roku.

Nie eliminuje ich w użyciu w tym StuG'u z wczesnymi osłonami które też weszły w kwietniu 1943 roku.

Cały problem w tym że to model ma być z montowni Alkett. Wiadomo że nowe gąski są wprowadzane powoli.

Montownia Alkett i MIAG stosują do swoich pojazdów jednakowe prętowe wsporniki błotników - a tylko  takie są w modelu583903635_meser262@MiagAlkett.thumb.jpg.0b29fda659b6bb98dd7dcd577fd707b7.jpg

 

W marcu 1943 roku - montownia MIAG przechodzi na swoje "firmowe" które stosuje do końca wojny - 807366157_meser262@Miag.thumb.jpg.5202aa0165d53857c6c4cf5500e3f635.jpg

 

Natomiast montownia Alkett - wprowadza swoje "firmowe" od maja 1943 roku - które też stosuje do końca wojny -277324323_meser262@Alkett.thumb.jpg.27f7ed5cbfc30d502354fff35366fcaa.jpg

 

Teraz widzisz że wcześniejsze gąski łatwiej dopasować do jakiegoś malowania. Z tymi nowszymi może być problem jeśli chcesz zrobić jakiś konkretny pojazd.

Wątpię że w ciągu miesiąca wprowadzili nowe gąski , aby załapać się ze starymi wspornikami. Choć jest to teoretycznie możliwe.

Jest też drugie wyjście/możliwość że później ten pojazd dostał te nowe gąski bo stosowane były do końca wojny, choć te starsze również.

Natomiast ze "starymi" gąskami nie było by problemów. Dlatego tylko lekko o tym wspomniałem.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Co do malowania zakupiłem takie oto kalki (pozycja ,,E"). Niestety nie znalazłem żadnego zdjęcia tego konkretnego pojazdu. Co do wsporników to żaden problem coś tam wyskraczyć. 

tSnHNqb.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Jamat napisał:

Co do malowania zakupiłem takie oto kalki (pozycja ,,E"). Niestety nie znalazłem żadnego zdjęcia tego konkretnego pojazdu. Co do wsporników to żaden problem coś tam wyskraczyć. 

 

Moze na tej stronie uda sie cos odnalezsc.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 30.06.2022 o 12:47, meser262 napisał:

Wątpię że w ciągu miesiąca wprowadzili nowe gąski

Nie przywiązywałbym zbyt rygorystycznej uwagi do tej kwestii, podawane daty czasami są umowne.

Przykład w miarę wczesnego Alketta produkcja kwiecień/maj 43. Wczesne wsporniki, gąsienice już z pełnym zębem.  Konstrukcyjnie dokładnie to co masz w pudełku.

 

163630337_1416308105388426_2070932119924152539_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

W dniu 30.06.2022 o 13:56, Jamat napisał:

Niestety nie znalazłem żadnego zdjęcia tego konkretnego pojazdu.

Ja nie znalazłem żadnego pojazdu z tej jednostki StuG-Abt.186.
Nie znam się na tych wszystkich jednostkach, ale takowej nie znalazłem.
W książkach kończy się na StuG-Abt.185 i następna w kolejności to StuG-Abt.189.

 

2 godziny temu, Vis13 napisał:

... podawane daty czasami są umowne.

Raczej powiem że na dzień dzisiejszy  - to daty wprowadzenia danej modernizacji/modyfikacji.
Dlaczego na dzień dzisiejszy - ponieważ nie ma fotek potwierdzających daną modyfikację z wcześniejszą datą - jeśli nie ma na to żadnej dokumentacji.

 

2 godziny temu, Vis13 napisał:

Przykład w miarę wczesnego Alketta produkcja kwiecień/maj 43

Zgadza się pojazd z produkcji LUTY - MAJ 1943 roku(z uwagi na wyrzutnik granatów).
Pojazd zaginął w maju 1944 roku i mógł teoretycznie od daty produkcji przejść wiele zmian w tym i gąsek, o tym właśnie wspomniałem.

W dniu 30.06.2022 o 12:47, meser262 napisał:

Jest też drugie wyjście/możliwość że później ten pojazd dostał te nowe gąski bo stosowane były do końca wojny, choć te starsze również.

 

Co do zasady pełna zgoda maj 1943 roku i zmiana wspornika to data wprowadzenia nowej wersji.
Wiadomo że zużywano stary zapas i na pewno dwie wersje były używane na linii montażowej później tylko najnowszy wzór.
Czasami stare wersje zastosowano dużo później bo zabrakło nowych, a na samym dnie górki z tymi elementami zostały te stare.

Parę konkretnych przykładów - 

Alkett - Maj 1943   - Fgst.92463 - nowy wspornik błotnika ; gąska z pustym zębem 
Alkett - Maj 1943   - Fgst.92475 - stary wspornik błotnika ; gąski z pustym zębem
Alkett - Maj 1943   - Fgst.92478 - stary wspornik błotnika ; gąski z pełnym zębem 
Alkett - Maj 1943   - Fgst.92509 - pancerz przedni dokręcany ; stary wspornik błotnika ; gąski z pełnym zębem 
Alkett czerwiec 1943 - Fgst.92557 - stary wspornik błotnika ; gąski z pełnym zębem 

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Link to comment
Share on other sites

20 minut temu, meser262 napisał:

Pojazd zaginął w maju 1944 roku i mógł teoretycznie od daty produkcji przejść wiele zmian w tym i gąsek, o tym właśnie wspomniałem.

Zgadza się, Stug należał do Pz.Abt. 103, 3 Dywizji Grenadierów Pancernych i został zagarnięty przez amerykanów w połowie 44, zdążył wiec już przysłużyć rok. Jak najbardziej załoga mógła w tym czasie wymienić gąsienice na nowsze.

Natomiast co do zasady zgadzamy się, użycie tych gąsienic nie jest obarczone wielkim błędem. Wszystko zależny od egzemplarza. W wypadku tej "250" można teoretyzować , także nie znalazłem żadnego zdjęcia tego Stuga.

Link to comment
Share on other sites

44 minuty temu, meser262 napisał:

Ja nie znalazłem żadnego pojazdu z tej jednostki StuG-Abt.186.
Nie znam się na tych wszystkich jednostkach, ale takowej nie znalazłem.
W książkach kończy się na StuG-Abt.185 i następna w kolejności to StuG-Abt.189.

 

Bo to nie StuG-Abt. a Panzerjager-Abt. W internecie znalazłem to (tłumaczenie google).

 

Dywizja przeciwpancerna 186

Wychowany 26 sierpnia 1939 w Herford dla 86. Dywizji Piechoty. 1 kwietnia 1940 r
Zmiana nazwy 186 batalionu Panzerjäger. 28 października 1940 roku 1. kompania została przeniesiona do Panzerjäger-Abteilung 306 i zastąpiona. 1942 w
Swift Detachment 186 przekształcony i połączony z Reconnaissance Detachment 186. 1 kwietnia 1943 r. 1. szwadron kawalerii został przekazany do pułku kawalerii Mitte i oddziału 1 kwietnia 1943 r.
Zmiana nazwy 186 batalionu Panzerjäger. W listopadzie 1943 połączył się z częściami Panzerjäger-Abteilung 251 i przydzielony do Korps-Abteilung E.

 

Orginał

Panzerabwehr-Abteilung 186

Aufgestellt am 26. August 1939 in Herford für die 86. Infanterie-Division. Am 1. April 1940 in
Panzerjäger-Abteilung 186 umbenannt. Am 28. Oktober 1940 wurde die 1. Kompanie an die Panzerjäger-Abteilung 306 abgegeben und ersetzt. 1942 in
Schnelle Abteilung 186 umgewandelt und mit der Aufklärungs-Abteilung 186 verschmolzen. Am 1. April 1943 wurde die 1. (Reiter-) Schwadron an das Kavallerie-Regiment Mitte abgegeben und die Abteilung am 1. April 1943 in
Panzerjäger-Abteilung 186 umbenannt. Im November 1943 mit Teilen der Panzerjäger-Abteilung 251 verschmolzen und der Korps-Abteilung E unterstellt.

Link to comment
Share on other sites

10 minut temu, Evildead napisał:

Blaszki będą ?

Tak właśnie lutuje błotniki od Parta plus zestaw podstawowy od Abera.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Jamat napisał:

Bo to nie StuG-Abt. a Panzerjager-Abt.

No to informacja na kalkomanii wprowadza w błąd. Jestem ciekaw czy tylko z tym wprowadzają w błąd. Czyli to jednostka wchodząca w skład 86 Dywizji Piechoty co może świadczyć o braku fotek. Trudno sprawdzić czy dostali jakieś StuG'i, a jeśli tak to kiedy.868910056_meser262@Czyli86DywizjaPiechoty.thumb.jpg.164751d4232eacf31c8178026e5768e3.jpg

 

Wracając jeszcze do Alketta i gąsek - to jest jeszcze jedna możliwość którą zobaczyłem na -

Alkett - kwiecień 1943  - Fgst.92271 - założone gąski pusty ząb + zapas z przodu pełny ząb; stary wspornik błotnika

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Widzę, że przerobiłeś przednią płytę nad przekładnia, dając ją na całą długość. W sumie to nie jest taki typowy błąd, Dragon po prostu namiętnie do wszystkich modeli wrzuca przednią płytę na tzw "zakładkę" która o wiele rzadziej występuje, zarówno w StuGach produkcji Alketta jak i MIAGa. Prawdopodobnie sposób łączenia zależał od dostarczonych wanien kadłuba. Nie opierając się na konkretnym zdjęciu, można zostawić to co daje Dragon.

Jeśli możesz wymień lufę (dwa spłaszczone kołnierze hamulca), ta która jest w modelu jest do wczesnych wersji.

Popraw ewentualnie spawy z tyłu kadłuba. Dragon daje ten tył jako jeden płaski element i wygląda to fatalnie. Dokleić płytę, zaszpachlować i poprowadzić nowy spaw, tak jak tu na zdjęciu

 

2012_53103110.jpg

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, Vis13 napisał:

Widzę, że przerobiłeś przednią płytę nad przekładnia, dając ją na całą długość. W sumie to nie jest taki typowy błąd, Dragon po prostu namiętnie do wszystkich modeli wrzuca przednią płytę na tzw "zakładkę" która o wiele rzadziej występuje, zarówno w StuGach produkcji Alketta jak i MIAGa. Prawdopodobnie sposób łączenia zależał od dostarczonych wanien kadłuba. Nie opierając się na konkretnym zdjęciu, można zostawić to co daje Dragon.

Jeśli możesz wymień lufę (dwa spłaszczone kołnierze hamulca), ta która jest w modelu jest do wczesnych wersji.

Popraw ewentualnie spawy z tyłu kadłuba. Dragon daje ten tył jako jeden płaski element i wygląda to fatalnie. Dokleić płytę, zaszpachlować i poprowadzić nowy spaw, tak jak tu na zdjęciu

 

2012_53103110.jpg

 

Kiepsko to widać na zdjęciach ale oryginalny spaw został usunięty a szpara zaszpachlowana, wystarczy dorobić nowy z GS. Jesteś pewien co do hamulca, widziałem kilka zdjęć podpisane jako kwiecień-czerwiec  właśnie z zaokrąglonym hamulcem.

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, Jamat napisał:

Jesteś pewien co do hamulca, widziałem kilka zdjęć podpisane jako kwiecień-czerwiec  właśnie z zaokrąglonym hamulcem.

Zdjęcia mogą być podpisane jako kwiecień-czerwiec, sprawdź jaka wersja StuGa, czy ma już jednorodny pancerz, czy ma wcześniejszy dokręcany lub spawane płyty.

Nowy hamulec zaczęto wprowadzać od maja 43, być możne przejściowo wykorzystywano cały czas elementy które były na składzie. Jeśli nie robisz konkretnego pojazdu, zawsze pozostaje swego rodzaju gdybanie. Natomiast jeśli trzymać się daty z pudełka, można przyjąć ze posiadał już nowy hamulec.

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, Vis13 napisał:

Nowy hamulec zaczęto wprowadzać od maja 43, być możne przejściowo wykorzystywano cały czas elementy które były na składzie.

Zaczęto wprowadzać ten ze "spłaszczonymi kołnierzami" w maju 1943 roku w Alkett, bo w MIAG wprowadzono go już w kwietniu 1943 roku.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

PS. Śmiało można dać ten stary tłumik. 

Edited by meser262
PS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.