Jump to content

Lim-6bis Hobby boss 1:48


Szupryt
 Share

Recommended Posts

Dzień dobry,

 

tu mnie jeszcze nie było 🙂. Postanowiłem wziąć się za bary z modelarstwem lotniczym w skali 1:48, jako coś nowego po pancerce i prostych modelach 1:72. Od dawna leżakował u mnie Mig-17F z Hobbybossa. Wprawdzie Kol. @boberm1 pracuje nad swoim, ale chyba nie obrazicie się za drugiego. Mój zamierzam zbudować jako kamuflowanego "432" z 45 plmb z Babimostu z okładki TBiU:

samolot-mysliwskoszturmowy-lim6-bis-lubelskie-chelm-sprzedam-492114499.jpg.3484fc804ffbace21961f80ed6801920.jpg

zdjęcie w celu dyskusji

Poniżej część dodatków: koła od Airesa, lufy działek i rurki Pitota, kalkomanie White Eagle. Do tego fotel KK-2 Quickboosta, blaszka zoom od Edka i drukowany w 3D zasobnik spadochronu zamówiony na Shapeways. I generalnie sądzę, że jak na debiut w skali mogłem sobie parę z tych dodatków odpuścić.

20230521_173750.thumb.jpg.e3dce3a19ad0cc8f434e7458c359d017.jpg

 

Początki skromne: po czarnym podkładzie pomalowałem kokpit szarym i przetarłem jasnoszarym suchym pędzlem. Na tej bazie będę doklejał blachy i malował detale.

20230521_173629.thumb.jpg.e9f236755cfd5608f3924212e1b0ae1a.jpg

Już czuję, że zarówno skala, jak i tematyka to jest strzał w dziesiątkę. Ostatni raz tak pilny i skupiony przy modelu byłem chyba w podstawówce, w pocie czoła pracując nad Łosiem z Plastyka 😉 Będzie wyzwanie, zwłaszcza, że po raz pierwszy będę malował kamuflaż aerografem. 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Prace przy Limie postępują. Mam gotową przednią sekcję kadłuba i silnik, tyle, ile będzie widać z zewnątrz. Nie pokazuję zdjęć, bo doszedłem do wniosku, że muszę kupić mały namiot bezcieniowy. Fotografowanie biurkowe do niczego się nie nadaje. Ale za to mam zdjęcie wstępnego etapu klejenia zasobika na spadochron hamujący z Shapeways i, dla porównania, statecznik ze Smerowskiego Lima. Moja opinia jest taka, że nie jest to rzecz warta swoich pieniędzy. W żaden sposób nie jest dopasowana do modelu Hobby boss, i czeka mnie jeszcze sporo szpachlowania i szlifowania, żeby to wyprowadzić. Sam kształt też budzi zastrzeżenia; w porównaniu z planami jest za bardzo "bulwiasty" na dole. Będę poprawiał.

20230612_215653.thumb.jpg.547d72f7f1d0b0a887cdfa27f82eca82.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Czy widzisz różnicę w  ,, rownoleglosci,, pomiędzy profilem wysokości a zasobnikami? Twój zasobnik zwisa do wylotu...We Limach że zasobnikiem dolną część steru kierunku jest skrócona. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

obraz_2023-06-13_122433749.thumb.png.49c46b7a7ffa9a3f98ad63619dc8bec5.png

14 godzin temu, Szupryt napisał:

Prace przy Limie postępują. Mam gotową przednią sekcję kadłuba i silnik, tyle, ile będzie widać z zewnątrz. Nie pokazuję zdjęć, bo doszedłem do wniosku, że muszę kupić mały namiot bezcieniowy. Fotografowanie biurkowe do niczego się nie nadaje. Ale za to mam zdjęcie wstępnego etapu klejenia zasobika na spadochron hamujący z Shapeways i, dla porównania, statecznik ze Smerowskiego Lima. Moja opinia jest taka, że nie jest to rzecz warta swoich pieniędzy. W żaden sposób nie jest dopasowana do modelu Hobby boss, i czeka mnie jeszcze sporo szpachlowania i szlifowania, żeby to wyprowadzić. Sam kształt też budzi zastrzeżenia; w porównaniu z planami jest za bardzo "bulwiasty" na dole. Będę poprawiał.

 

LiM6bis.thumb.jpg.085aafa1d234517c8d3d514a8ebb42b4.jpg1627301206_shhitki2.thumb.jpg.75cfb06a53ebb906ce06696820a14ddf.jpg

O ile pamięć mnie nie myli - ster kierunku był ciut skrócony - bodajże o wielkość kontenera ze spadochronem.  BTW; walcxz dalej - na pewno będzie wyglądał lepiej niż  taki wystrugany z jakiejś bomby - jak u mnie :-)))lim6.jpg.dd7d06a4f2a5f059b176bacd46dab28c.thumb.jpg.ec045ad1b9b0fb7fae3df9bb8f8667fd.jpg

Edited by boberm1
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, em napisał:

Czy widzisz różnicę w  ,, rownoleglosci,, pomiędzy profilem wysokości a zasobnikami? Twój zasobnik zwisa do wylotu...

Tak, już odciąłem końcówkę zasobnika i wyprowadzę ją "na prosto"

3 godziny temu, em napisał:

We Limach że zasobnikiem dolną część steru kierunku jest skrócona. 

Porównywałem plany Lima-5 i Lima-6 bis autorstwa Dariusza Karnasa z "Mig-17 and Polish versions" - nie jest.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, em napisał:

To twój wybór. To są bardzo słabe plany. Znajdź LzSZ a w nich rysunki p.Skowronskiego. Chyba że koledzy pomogą. Pomożecie? 

Już porównałem:

Karnas:

karnas.thumb.jpg.4553ebb54a47ae41ac1a2f637213bc9b.jpg

 

Skowroński:

skowronski.jpg.599911a551254e93a81c8d1550d90df5.jpg

 

Różnica bierze się stąd, że u Skowrońskiego górna linia zasobnika idzie pod kątem w stosunku do osi podłużnej samolotu, a u Karnasa równolegle - dzięki temu na planach mógł zachować tę samą długość statecznika. Analizuję zdjęcia, np. to: https://www.epktspotters.org/bigphoto/316/PZL-Mielec/Lim-6bis/Poland_-_Air_Force/Deblin/Deblin/Poland/EPDE//14192 albo https://www.airplane-pictures.net/photo/1224550/427-poland-air-force-pzl-lim-6bis/ i szczerze powiedziawszy dalej głupi jestem. Ale "na oko" faktycznie Skowroński lepiej oddał kształt zasobnika. Szlag mnie trafi, cztery dychy za książkę dałem, a wychodzi, że dostałem szmatławca. Lokalizacja reflektora do lądowanie pewnie też do chrzanu, bo na planach Karnasa jest w tym samym miejscu, co w Lim-5.

 

Ale dzięki za zwrócenie uwagi 😉

zdjęcia w celu dyskusji

Edited by Szupryt
Link to comment
Share on other sites

Fajny temat, będę zaglądał 👍

A co do statecznika to nawet pomijając plany tego czy innego autora, w historii powstania tejże polskiej modernizacji w kilku publikacjach spotykałem się z informacją że statecznik pionowy był skrócony w dolnej części żeby było miejsce na zasobnik, także tego bym się trzymał.

Pozdrawiam!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stan prac na dzisiaj: kadłub właściwie skończony. Najwięcej roboty zeżarło dopasowanie i doszlifowanie zasobnika na spadochron.

20230628_212318.thumb.jpg.3aadbdac82b2fcdcbb5654745f612b93.jpg

20230628_212328.thumb.jpg.99143d89f8b77b0c4eb55fb5df285921.jpg

 

Przechodzę do prac nad skrzydłami, i tu proszę o pomoc: gdzie w Limie-6bis zlokalizowany był reflektor do lądowania?

Według planów Karnasa znajduje się obok wyrzutni npr-ów:

20230628_212524.thumb.jpg.727d6507a7fe749133f2850d180e3dc2.jpg

Tymczasem według opisów został przeniesiony bliżej końca skrzydła. Niestety nie dysponuję żadnymi planami, ani zdjęciami, które pokazywałyby tę lokalizację. Będę bardzo wdzięczny za poratowanie jakimś "kwitem".

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, and51 napisał:

Lim-6bis  miał reflektor do lądowania umieszczony w zależności od serii produkcyjnej co widać na załączonym rysunku pozycje 10 i 11.

Pozdrawiam; Andrzej 

I to jest konkretna wiadomość! Bardzo Ci dziękuję. Mój 432 to 1J 04-32, czyli czwarta seria, czyli wiertło w dłoń i dziurawimy skrzydło! :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, mcrec1962 napisał:
To już tak zostanie ?

Raczej tak. Ten uskok w oryginale to płaska blacha, którą mocowana była owiewka zasobnika. Kombinowałem, żeby to wyprowadzić na prosto, ale uznałem, że musiałbym odrywać część i ryzyko zdemolowania modelu było dla mnie za duże. Trudno, będzie babol merytoryczny. Dla ciekawostki, tak wygląda część , którą kupiłem na Shapeways: https://www.shapeways.com/product/T7UXGLV6K/lim-6-brake-chute

Link to comment
Share on other sites

Skrzydła gotowe. Na lewym (czyli prawym 🙂 skrzydle widoczne nowe umiejscowienie reflektora do lądowania. Zaślepiłem fabryczny otwór, miejsce mocowania anteny radiowysokościomierza i jakieś dziwne otwory, które Hobbyboss dał nie wiadomo w jakim celu. Dodałem rurki Pitota z Mastera. Następny etap - mocowanie skrzydeł do kadłuba.

20230701_005451.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

tak przy okazji zasobnika na spadochron. W zeszłym tygodniu przyjrzałem się nu z bliska i jestem mocno zdziwiony, gdyż zarówno kształt jak i szczegóły mocno odbiegają od wyobrażeń.

 

Resized_20230728_172753.jpeg

 

Resized_20230728_172815.jpeg

 

Resized_20230728_172745.jpeg

 

Resized_20230728_172829.jpeg

Edited by imt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 8.08.2023 o 07:16, Kozi napisał:

Hej. Masz już wybrane konkretne farby na tego 432 ?

Cześć, jeszcze nie. Schemat malowania w książce jest opisany numerami Federal Standard, i póki co nie udało mi się ich sensownie "przetłumaczyć" na numery farb.

W dniu 8.08.2023 o 18:32, ireneusz napisał:

Wnęki podwozia są nie takie ,powinny wyglądać tak

Dziękuję Ci za tę uwagę. Faktycznie, przeoczyłem ten detal, a na obecym etapie budowy (mam już połączone skrzydła z kadłubem) jest już trochę późno na poprawki. Nauczka na przyszłość.

Link to comment
Share on other sites

22 godziny temu, imt napisał:

... Mnie natomiast zastanawiają te dwa wloty powietrza po bokach. Ich cel oraz czy tak było na wszystkich egzemplarzach Lim-6bis?

Nie znam się kompletnie, więc też się zapytam, nie będą to przypadkiem wloty do powietrza, które ma za zadanie wypchnąć spadochron po otwarciu zasobnika?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.