Skocz do zawartości

[inbox] SZD-30A (Pirat A) i SZD-30C (Pirat C) ; Art of Trans ; 1/72


Kon_Bar

Rekomendowane odpowiedzi

Farby to w miarę typowy czarny, biel też. Gorzej było z czerwonym- jeden z kolegów pomalował koncówki skrzydeł Foki hubrolem 19. Po roku popytałem tych, którzy to widzieli , o kolor- na wzorniku RAL i nikt nie wskazał dobrego koloru.

To, o pamięci ludzi dotyczącej koloru sprzętu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt.

A jeszcze to, że bardziej wystawało z kadłuba, powodowało walenie nosem przy hamowaniu kółkiem. Malutka płoza wiele nie dawała, zawsze była obawa uszkodzenia poszycia. Na starszych, zaciśnięcie hamulca i drążek od siebie - stawał prawie w miejscu. 

Ale to takie ględzenia z przeszłości. Kończę. Chyba, że ktoś zapyta. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Wojtek59 napisał:

To na szybko wrzucę jeszcze sznurek do glassówki:

http://smil.org.pl/ptl/wyklady/17_Szybowiec_SZD-30_Pirat.pdf

Strona smil.org.pl od dawna nie działa. Można jeszcze otworzyć archiwalną kopię z internet archive. Ja sobie ściągnąłem z niej wszystkie pdfy z wykładami, co i wam radzę.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Ostatnio byłem w aeroklubie. Zrobiłem kilka zdjęć Pirata C, mając nadzieję, że się przydadzą. Jak będzie ładna pogoda to jest szansa, że będę jeszcze pod koniec tego tygodnia, także jak macie jakieś pomysły co sfotografować to piszcie.IMG_20240629_133457a.thumb.jpg.465ecdfe5fec958a7f9834112aa8a6fe.jpgIMG_20240629_133512a.thumb.jpg.edf5eaf29de1f277cd3067b6f90be5c1.jpgIMG_20240629_133517a.thumb.jpg.ae7098b4a61f1c8eb9f7b22de07d27c1.jpgIMG_20240629_133539a.thumb.jpg.84fe6921a92626544148bebae51ff4be.jpgIMG_20240629_133545a.thumb.jpg.c33c3301f9f2e5c2248d695046779b12.jpgIMG_20240629_133558a.thumb.jpg.abdff3efd280b64cb20128039700ffe9.jpgIMG_20240629_133641a.thumb.jpg.a01b97d76f050bce40cbb3e3f84d0eee.jpgIMG_20240629_133655a.thumb.jpg.2878392ca1e2198e3eb39a449f3d4fd1.jpgIMG_20240629_133811a.thumb.jpg.bdb5d080818d214bc1bbaadaabd89842.jpgIMG_20240629_182807a.thumb.jpg.ff29683800da02968ca17b897928e7bb.jpgIMG_20240629_182824a.thumb.jpg.8fa5d644fc57be6857738cff31298194.jpgIMG_20240629_182850a.thumb.jpg.7f8afdd53d673a2aefd09616cbf403ba.jpgIMG_20240629_182918a.thumb.jpg.7843ea6a5845a427bbdb751e4640a5dc.jpgIMG_20240629_182940a.thumb.jpg.5157cc554704e34165e9360dd74feef8.jpgIMG_20240629_183029a.thumb.jpg.61a9b121776b287fad1568d1c34bcee9.jpgIMG_20240629_183034a.thumb.jpg.e944f57d4d11f979c8f12b89bbe8446e.jpgIMG_20240629_183113a.thumb.jpg.856c938e7ffe57da031ff9dde2f8d6c4.jpgIMG_20240630_141113a.thumb.jpg.87e2280c6bfd5f9b15f9017de8e65f84.jpgIMG_20240630_141133a.thumb.jpg.27281d34d432a23330e20137a83c2873.jpg

  • Like 2
  • Thanks 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomyślałem, że może lepiej dać ten wpis do Projekt grupowy szybowce, także jeżeli moderator jest podobnej myśli to proszę o przeniesienie. Dla porządku, by nie zaśmiecać wątku inbox.  W edycji nie znalazłem opcji przeniesienia do innego wątku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, MAREK74 napisał:

jak macie jakieś pomysły co sfotografować to piszcie.

Marku :piwo: super robota!

Ja bym prosił dodatkowo o fotki zbliżeń na dwie rzeczy:

- zapięcia pasów

- zegary tablicy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Zerknij na forumowy "Projekt szybowcowy". Tam kiedyś zamieściłem zdjęcia z pasów SZD z Bociana. Myślę, że się tak bardzo nie różniły, bo to była norma zakładowa SZD.

No chyba, że ten Pirat ma zupełnie inne pasy.

Mój projekt pasów szybowców SZD nie umarł, ale jestem trochę niedysponowany i zawiesiłem go z konieczności.

Zrzut z instrukcji montażu.

image.thumb.png.2072c929db70a719177af42b1769b52d.png

 

Edytowane przez Wojtek59
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Wojtek59 napisał:

Zerknij na forumowy "Projekt szybowcowy". Tam kiedyś zamieściłem zdjęcia z pasów SZD z Bociana. Myślę, że się tak bardzo nie różniły, bo to była norma zakładowa SZD.

No chyba, że ten Pirat ma zupełnie inne pasy.

Mój projekt pasów szybowców SZD nie umarł, ale jestem trochę niedysponowany i zawiesiłem go z konieczności.

Zrzut z instrukcji montażu.

image.thumb.png.2072c929db70a719177af42b1769b52d.png

 

Masz rację Wojtku, pasy w szybowcach SZD są standardowe. Choć kolory mogą być inne.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Bedrzich napisał:

Masz rację Wojtku, pasy w szybowcach SZD są standardowe. Choć kolory mogą być inne.

Zgadza się.

Tutaj granat tylko do celów ilustracyjnych i zróżnicowania części składowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Oryginalne pasy. SZD dawno skończyły swój resurs. A nowe nie są produkowane również od dawna. W rezultacie, dzisiaj użytkowane szybowce SZD mogą mieć najróżniejsze typy pasów i zapięć, o ile dają się zamontować bez modyfikacji punktów zaczepienia, co jest w zasadzie regułą. Pasy nie są integralną częścią konstrukcji, ale wyposażeniem, więc można je sobie wymienić, tylko trzeba to zaznaczyć w książce płatowca przy przeglądzie (za aprobatą inspektora).

Nawiasem mówiąc, projekt pasów SZD zrobiony przez @Wojtek59sugeruje, że klamry mocujące pasy biodrowe do kadłuba są częścią konstrukcji pasa i mają określony wygląd. Tak nie jest. Pasy, zarówno ramieniowe jak i biodrowe mają luźne końce. Pasy biodrowe przewleka się zwykle przez "uszy" zamontowane na stałe po bokach miski siedzeniowej. Konkretne rozwiązanie zależy od konstrukcji szybowca. Przewleczony koniec jest znów nawlekany na środkową klamrę pasa co umożliwia regulację długości. Pasy ramieniowe analogicznie, tyle że przewleka się je zwykle dookoła poziomej belki za oparciem pilota.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, HKK napisał:

Oryginalne pasy. SZD dawno skończyły swój resurs. A nowe nie są produkowane również od dawna. W rezultacie, dzisiaj użytkowane szybowce SZD mogą mieć najróżniejsze typy pasów i zapięć, o ile dają się zamontować bez modyfikacji punktów zaczepienia, co jest w zasadzie regułą. Pasy nie są integralną częścią konstrukcji, ale wyposażeniem, więc można je sobie wymienić, tylko trzeba to zaznaczyć w książce płatowca przy przeglądzie (za aprobatą inspektora).

Nawiasem mówiąc, projekt pasów SZD zrobiony przez @Wojtek59sugeruje, że klamry mocujące pasy biodrowe do kadłuba są częścią konstrukcji pasa i mają określony wygląd. Tak nie jest. Pasy, zarówno ramieniowe jak i biodrowe mają luźne końce. Pasy biodrowe przewleka się zwykle przez "uszy" zamontowane na stałe po bokach miski siedzeniowej. Konkretne rozwiązanie zależy od konstrukcji szybowca. Przewleczony koniec jest znów nawlekany na środkową klamrę pasa co umożliwia regulację długości. Pasy ramieniowe analogicznie, tyle że przewleka się je zwykle dookoła poziomej belki za oparciem pilota.

HKK nie mąć ludziom w głowie, proszę Cię. Przepisy budowy samolotów określają to trochę inaczej niż to przedstawiłeś.

To jakie pasy są zamontowane w szybowcu nie zależy od inspektora a od zawartości TC (Type Certificate _ Certyfikat Typu, lub STC -Suplemental Type Certificate - Uzupełniającego Certyfikatu Typu. W chwili obecnej właścicielem TC dla starych szybowców SZD jest, o ile pamiętam, właściciel zakładów remontowych w Jeżowie Sudeckim.  Wszelkie zmiany do TC MUSZĄ być uzgadniane oficjalnie z ULC.

Jeśli chodzi o okucia mocowania pasów do szybowca to sprawdzę na rysunkach fabrycznych, ale zapewniam Cię, że z głowy tego nie wziąłem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, Wojtek59 napisał:

właściciel zakładów remontowych w Jeżowie Sudeckim

nie wiem, czy firma jeszcze istnieje ( bylem tam przed stu laty )

Jak bede w Jeleniej to zajrze i popytam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, HKK napisał:

Nawiasem mówiąc, projekt pasów SZD zrobiony przez @Wojtek59sugeruje, że klamry mocujące pasy biodrowe do kadłuba są częścią konstrukcji pasa i mają określony wygląd. Tak nie jest. 

Poniżej  fragment normy zakładowej SZD z 1956 roku:

1506299561_ZN_56_MT_09a_1_pasypilota.jpg.6dd8d5e1ace9d82f42d8c192090343f6.jpg

i jak widać mocowanie pasów jest częścią objętą normą.

Ale też prawdą jest, że nie jest to regułą. Trzeba to sprawdzać indywidualnie. 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Wojtek59 napisał:

Ale właściciel jest "milczący", tzn. bardzo wstrzemięźliwy w udzielaniu jakichkolwiek informacji.

ja przyjade na niemieckich numerach, to sie dogadam 🙂  ( nawet po niemiecku )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie życzę sukcesów. Musi mieć bogate archiwum dokumentacji, normaliów i zdjęć.

Gdyby jeszcze udało się "skitrać" jakieś rysunki/ zdjęcia/ dane historyczne dotyczące pasów pilotów (klamry/ okucia) i pokazać tutaj, to byłoby marzenie. Zawsze można  coś dorobić lepiej.

Jakiś czas temu do Jeżowa pojechał na remont szybowiec Jastrząb, z MEiL-u. Może jeszcze jest. Miał bardzo starą uprząż pilota.

W sieci tego jak na lekarstwo, a temat, mimo, że niszowy - wydaje się być ciekawy. Wrzuciłem na zachętę pytanie do p. T.Murawskiego, ale na razie ma inne tematy na tapecie.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
10 godzin temu, Wojtek59 napisał:

Ale też prawdą jest, że nie jest to regułą. Trzeba to sprawdzać indywidualnie. 

Owszem, zgoda. Pasy SZD i ich mocowania podlegały modyfikacjom. Od 1959r do zamknięcia Zakładów w 1999r minęło przecież 40 lat. Rozmawiałem dzisiaj z mechanikiem i inspektorem szybowcowym któy pracował w Jeżowie i potwierdził, że starsze pasy były zintegrowane z mocującymi okuciami a nowsze były przewlekane. Mocowanie okuć w szybowcach SZD też się zmieniało i np. Jantary oraz inne nowsze szybowce miały wspomniane przeze mnie "uszy" do których starsze pasy z okuciami się nie nadawały. Na zdjęciach powyżej wygląda, że Pirat C też miał już pasy przewlekane.

Dzisiaj, kwestia pasów w szybowcach SZD latających w Polsce to niezły bałągan. Teoretycznie, powinny mieć pasy SZD, bo tak jest w instrukcji. Ale oryginalnym pasom żywotność się skończyła. Niby Jeżów dokonuje ich "regeneracji" ale różnie z tym bywa. Eksportowe egzemplarze SZD sprowadzone z powrotem do Polski często mają już wpisane inne (zwykle niemieckie) typy pasów w instrukcji obsługi więc nie ma problemów z ich wymianą na nowe. W moim prywatnym szybowcu (nie SZD), mam pasy pilota wpisane do indywidualnego programu obsługi więc nie muszę się przejmować ich typem ani resursem. Są użytkowane według stanu. Wszystkie pasy które widziałem w zagranicznych szybowcach (a trochę różnymi latałem) są przewlekane i żadnych zintegrowanych okuć na końcach nie mają.

18 godzin temu, Wojtek59 napisał:

HKK nie mąć ludziom w głowie, proszę Cię. Przepisy budowy samolotów określają to trochę inaczej niż to przedstawiłeś.

To jakie pasy są zamontowane w szybowcu nie zależy od inspektora a od zawartości TC (Type Certificate _ Certyfikat Typu, lub STC -Suplemental Type Certificate

Nic nie poradzę na to, że Twoje informacje są nieco przeterminowane, a problem w praktyce jest bardziej skomplikowany. Pasy mogą, lecz nie muszą być wpisane do Instrukcji Użytkowania i Instrukcji Obsługi. To coś innego niż Certyfikat Typu, choć Instrukcje wchodzą w skład TC. Prócz tego, Instrukcje podlegają zmianom i uaktualnieniom przez wydawane biuletyny. A te często są wynikiem zmian w przepisach wprowadzanych przez organy nadzoru, czy Organizacje Obsługi.

 

Wyjątek z przepisów British Gliding Association (w UK lata jeszcze dużo szybowców SZD):

CS-STAN permits different types of approved harness to be fitted if the mounting points do not need modification. (...)

Harness life beyond 12 years 
Using a Self-Declared Maintenance Program (SDMP), if the certifying engineer agrees the harness is serviceable, the owner can declare a deviation and take responsibility for extending the life of the harness subject to annual inspection. Note: this can never overrule an Airworthiness Directive.

 

Żeby nie komplikować - dzisiaj pasy w szybowcach są przez szereg OO traktowane jako wyposażenie i odpowiednie biuletyny dopuszczają stosowanie innych pasów niż oryginalnie zamontowanych, albo w ogóle nie specyfikują konkretnego typu pasów. Co nie znaczy, że można sobie zamontować dowolne, np. samochodowe. Muszą być dopuszczone do stosowania w lotnictwie. Podobnie jest z przyrządami pokładowymi. Mówimy o szybowcach, bo w "dużym lotnictwie" jest oczywiście bardziej restrykcyjnie.

 

 

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
4 godziny temu, Wojtek59 napisał:

W takim razie życzę sukcesów. Musi mieć bogate archiwum dokumentacji, normaliów i zdjęć.

Gdyby jeszcze udało się "skitrać" jakieś rysunki/ zdjęcia/ dane historyczne dotyczące pasów pilotów (klamry/ okucia) i pokazać tutaj, to byłoby marzenie. Zawsze można  coś dorobić lepiej.

Ja też życzę powodzenia, ale sukcesów bym się nie spodziewał. P. Mynarski należy do osób które cenią sobie swój czas (i to drogo!) za to niezbyt cenią zawracanie d. przez entuzjastów szybownictwa. Mówiąc delikatnie.

 

Pod koniec lipca wybieram się na zlot starych szybowców do Piły. Będę robił zdjęcia i o pasach nie zapomnę.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
8 godzin temu, Wojtek59 napisał:

Jakiś czas temu do Jeżowa pojechał na remont szybowiec Jastrząb, z MEiL-u. Może jeszcze jest. Miał bardzo starą uprząż pilota.

 

Kiedyś pisałem tzw. pracę przejściową odnośnie remontu szybowca, której obiektem miał być właśnie rzeczony Jastrząb.  W ramach tej pracy miałem możliwość odwiedzenia magazynu w Muzeum w Krakowie i zrobienia zdjęć Jastrzębiowi, które tam się znajdował. Mam dwa zdjęcia z pasami w kabinie - ale czy to są oryginalne ? Jeżeli jeszcze chodzi o Jastrzębia z MELu, to pomagałem w jego demontażu z sali wykładowej w 2003-2004 roku i przeniesieniu go do hangaru. Mam jego zdjęcia z 2009 z hangaru i niestety nie widać już w kabinie uprzęży. 

 

DSC08174.JPG

DSC08177.JPG

Edytowane przez pezetinz
  • Like 1
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, HKK napisał:

Pod koniec lipca wybieram się na zlot starych szybowców do Piły. Będę robił zdjęcia i o pasach nie zapomnę

A powiedz, czy jest gdzieś oficjalne info o takim zlocie :hmmm:

Ja też się wybieram, ale gdzieś w połowie sierpnia dopiero o ile nic mi nie pokrzyżakuje planów. Jeśli można poprosić to obstrzelaj ex bydgoskiego Puchatka SP-3544 i Pirata SP-2705 z "5" na stateczniku pionowym. Oba mają oryginalne jeszcze malowania, krój liter i rejestracji. To się może przydać ⚠️

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
24 minuty temu, Artek82 napisał:

A powiedz, czy jest gdzieś oficjalne info o takim zlocie :hmmm:

O ile mi wiadomo, nie bardzo. To taki nieoficjalny zlot, do tej pory nie ma pewności kto dojedzie. Mój kolega to częściowo organizuje, stąd wiem. Jeśli chodzi o dokładny termin, to też muszę do niego zadzwonić. Ale o zdjęciach będę pamiętać.

Edit:

Kolega potwierdza, że zlot od 25 do 30 lipca

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.