Jump to content

PZL P-23B Karaś - Heller - 1:72


elcin
 Share

Recommended Posts

Witam, rozpoczynam warsztat tego modelu.

 

In- box jest tu : KLIK!

 

Po dłuższym namyśle stwierdziłem, że będę kleił model prosto z pudła. Nie chce po raz pierwszy bawić się z blaszkami w modelu na którym mi zależy dość mocno, pierwsza próba z blachami odbędzie się pewnie na jakimś odrzutowcu (mniejszy sentyment, nie to co samoloty ze śmigłem).

 

Dzisiaj pomalowałem małe części modelu w kolorach czarnym i srebrnym (innych przydatnych jak na razie brak). Nie ma co zdjęć pokazywać.

 

Za to mam dwa pytania :

 

1.Na jaki kolor malować wnętrze kół (kołpaki) na srebrny czy ten brązowy charakterystyczny dla polskich samolotów?

2. Jak pomalować śmigło, które było drewniane ale na niektórych obrazkach widziałem już czarne srebrne itd. na jednym starym zdjęciu jest takie gładkie, że możnaby zaryzykować, że jest metalowe.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Brawo za temat. Mam wielki sentyment do tej konstrukcji.

Popełniłem jeden model, drugi rozgrzebałem a trzeci leży od kilku lat nienaruszony razem z blaszkami Parta.

Zawierają one wiele szczegółów tak wnętrza jak i elementów zewnętrznych, których brak w modelu. Wiekowym swoją droga i trudno temu zaprzeczyć.

Zachęcam więc do użycia blaszek (Parta właśnie a nie Eduarda, które są dużo mniej dopracowane).

Sam model Hellera nie jest wolny od błędów. Poza wypukłymi liniami podziału należy skorygować kształt usterzenia pionowego i przede wszystkim poziomego, które zupełnie nie odzwierciedla rzeczywistości, zwłaszcza w wersji B. W modelu brak również okienek w dolnej części kadłuba (fotoaparat i takie mini ułatwiające lądowanie).

Kołyska bombardiera z Parta wygląda o niebo lepiej niż ta z zestawu.

Również górne stanowisko strzeleckie zresztą.

Ale lepszego nie ma ;(

Fajnie by było gdybyś zdecydował się również na malowanie inne niż 5 ze Lwowa - strasznie oklepany temat.

Zdaje się, że można kupić silnik w żywicy ale trzeba by to sprawdzić.

Pozdrawiam i życzę powodzenia.

Link to comment
Share on other sites

meser111, piąteczka jest zdaje się warszawska, z 55 eskadry. Oznaczenie na skrzydle-N, nie S.

Polecałbym malowanie z miniREPLIKI- standardowy schemat plus cała tylna częśc kadłuba pomalowana wapnem.

Powodzenia i za Karaska.

Link to comment
Share on other sites

Dzisiaj rozgrzebałem kawałki silnika i pomalowałem (a raczej jestem w trakcie malowania) kołpak od śmigła. Maluje go fatbą Humbrola 86 - jest to farba podana w instrukcji jako kolor na górę samolotu, ma wyjść coś jak na pudełku od modelu (w inboxie sobie looknijcie). Czy istniało takie malowanie a jeśli nie to jaki numerek Humbrola (albo jakiegoś innego) ma farba Polish Khaki?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Przedstawiam efekty codziennego parominutowego dłubania, dużo nie ma co pisać, jest to co widać, silnik sie troche wytarł więc będe musiał jeszcze raz pomalować.

 

Po sklejeniu obudowy silnika trzeba było zaszpachlować bardzo małe szparki na miejscach styku. Ogólnie prace jak na mnie idą bardzo szybko ;)

 

Jutro pierwsze przymiarki do łączenia kadłuba.

 

I fotka:

dsc04268bi2.th.jpgthpix.gif

 

PS. Jako że nie zamierzam żadnych blaszek instalować (nie chce zepsuć modelu jakimś błędem) to chociaż tablicę przyżądów "pomalowałem" ;) Będzie, że sie chociaż staram

 

Pozdrawiam i zapraszam wkrótce!

Link to comment
Share on other sites

Mógłbyś przemalować kolektor spalin na aluminiowy, bo w rzeczywistości taki był. Rdzawy to on się stawał w miarę użytkowania i na dodatek nie był to jednolity kolor.

Link to comment
Share on other sites

też takiego mam w poczekalni, będe go robił z blachami i się właśnie zastanawiam czy zrobić tu warsztat na forum co Wy na to?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pactra robi Polish Khaki 1 i Polish Khaki 2, do tego Polish Blue 1&2.

Potwierdzam, kiedyś kupiłem przez przypadek PK1 i aż sie zdziwiłem po przyjściu do domu, bo znalem tylko numer, a nie nazwę

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dzięki Sniper, przyda się bardzo, szczególnie, że kupiłem Pactre PK1 i mi dość dziwnie kolor wyglądał. A pamiętasz może numer tego Astera od błękitu? Czy to nie był 331?

"do tego Polish Blue 1&2." - który dokładnie?

 

Pokazuje też to co jest do tej pory (żeby nie było, że nic nie robie):

 

Kadłub sklejony i zaszpachlowany :

dsc04903pk5.th.jpgthpix.gif

Oraz widok ogólny na samolot złożony (na sucho).

dsc04911xh3.th.jpgthpix.gif

 

Teraz wezmę się za podwozie (bo tylko ono zostało jeszcze do roboty) i pomaluje skrzydła itp. Przemaluje też silnik i będe myślał jak go zamontować (jakoś dziwnie to wygląda w instrukcji).

Malowanie tego co w.w niestety najwcześniej w poniedziałek bo farbek brak a w niedziele raczej na pewno składnica nie jest czynna.

Dalsza część relacji będzie pewnie dopiero za tydzień, no chyba że mnie znowu dopadnie jesienna nuda (a wieczory coraz dłuższe).

 

PS. Sniper - możesz mi wysłać na PW zdjęcia tego jak przechodzą kolory (gdzie dokładnie) za gondolą/kołyską tylnego strzelca?

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Myślę że zestawy malowania Pactry I i II są odpowiednie do siebie tzn. Khaki II i Błękit II. Różnica wynika z tego, że różnie malowane były bombowce i myśliwce. Dwójka jest ciemniejsza, odpowiednia dla bombowców. Jasniejszą malowane były myśliwce.

Link to comment
Share on other sites

A ta z Hellera to jest wersja bombowa " P-23B 55 Escadrille brigade de Bombardement" - tak mi w instrukcji napisali, dlaczego po francusku nie wiem (ale sie domyślam). Czyli ciemniejsze farbki ;)

Link to comment
Share on other sites

Myślę że zestawy malowania Pactry I i II są odpowiednie do siebie tzn. Khaki II i Błękit II. Różnica wynika z tego, że różnie malowane były bombowce i myśliwce. Dwójka jest ciemniejsza, odpowiednia dla bombowców. Jasniejszą malowane były myśliwce.

A nie był to czasami podział związany z latami produkcji?

Tzn samoloty produkowane w latach 1933-36 miały barwy khaki I i błękitny I

a te z lat 37-39 były malowane K II i B II. Gdzieś (chyba w Aeroplanie) był artykuł opisujący farby i schematy przedwojennych malowań. Trzeba zajrzeć do archiwum.

Link to comment
Share on other sites

Dokładnie, do 36 roku wystę[pował khaki pierwszy. Informacje, jakoby używano bardziej brunatnych barw dla bombowców i zielonych dla myśliwców( a nawet innych barw w wytwórniach PWS i PZL! ) nie zostały potwierdzone.

A Karaś z 55 eskadry był bombowy, czyli nie wklejaj na oszklenie tej kroplowej osłonki-to był fotokarabin, K-36 bodajże. Miały go tylko wersje szkolne, P.23A. Miały one też sloty, które odróżniały go od P.23B, który takowych nie posiadał.

Link to comment
Share on other sites

no to się wyjaśniło, dobra ale

A Karaś z 55 eskadry był bombowy, czyli nie wklejaj na oszklenie tej kroplowej osłonki-to był fotokarabin, K-36 bodajże. Miały go tylko wersje szkolne, P.23A. Miały one też sloty, które odróżniały go od P.23B, który takowych nie posiadał.

wyjaśnisz to na jakimś obrazku bo nie łapie

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Przez ten tydzień, praca nad modelem szła mi jak nigdy, ale niestety nie bylo czasu na wzięcie aparatu i udokumentowanie.

 

Dzisiaj zmontowałem ostatecznie podwozie i stała się najprzyjemniejsza rzecz w historii składania modelu : Karaś stoi już na kołach ;) Pare fotek:

 

Koła przed przyklejeniem:

dsc05246qi4.th.jpg

I widoki ogólne:

1. dsc05248wj5.th.jpg

2. dsc05253en4.th.jpg

 

Teraz pewnie będzie krótka przerwa (jak zwykle), no chyba że jutro pójde za ciosem i pomaluje rury wydechowe (tylko sie musze zastanowic jak). Zostało mi tylko przykleić rury, karabin w kołysce i zrobić oszklenie.

Do tego ostatniego pewnie będe się długo przymierzał, zamierzam po raz pierwszy użyć kupionego kiedyśtam parafilmu, także może nie będzie aż tak źle ;)

 

Pozdrawiam

 

PS. Bardzo mi się podoba już ten model, a kiedy dojdą szkiełka....

Link to comment
Share on other sites

czemu imageshack? Ktoś mi wyjaśni, może coś źle robię.....że mi się obrazek nie otwiera....(?)Szkoda, bo chętnie zobaczyłbym.

Chyba model dziabnąłeś polskim khakim i niebieskim jedynką-czemu? Gdybyś pomalował dwójką, miałbyś model z września.

Link to comment
Share on other sites

Model jest pomalowany PK II i PB II może przy sztucznym świetle tak wyszło? W rzeczywistości niebieski jest bardziej niebieski

 

Co do imageshack to ostatnio trzeba chwilke pokombinować żeby sie włączył jak trzeba.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.