Skocz do zawartości

F-16B Hasegawa 1:72


Archangelraphael

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie

 

Po zakończeniu modelu F-16D od Hasegawy zabieram się za budowę F-16B tym razem w malowaniu Holenderskim. Praktycznie rzecz biorąc użyję tych samych farb co w przypadku F-16D. Według instrukcji do kalkomanii są takie same.

 

6.thumb.jpg.dd79492300397178428618fd919078cd.jpg

 

Model będzie miał otwartą kabinę więc kupiłem zestaw waloryzacyjny. Mam tutaj pytanie. Czy powinienem kupić sobie przyrząd do wyginania elementów fototrawionych czy da radę w przypadku tego zestawu poradzić sobie płaskimi nożami modelarskimi?

2.thumb.jpg.eabe471666eea261e63337aa05588b9f.jpg

 

Model będzie przedstawiał samolot o numerze seryjnym   78-0260 z czasu tuż po wyprodukowaniu czyli z małym ogonem i kopułą radaru pomalowaną na czarno.

 

4.thumb.jpg.bbb0b6a40ca8b7c773ef0e378b0382a8.jpgJ-260_001_001.jpg.870b815495ae11c7c4527da6ef01b35f.jpg

 

Kalkomanie od ModelMaker.

5.thumb.jpg.9b1c8d71e82e2fbf44ab1cb71f6f9c4c.jpg3.thumb.jpg.666d5b02a92954817c5c027e211ca563.jpg

 

I tu mam kilka pytań:

  1. Na zdjęciu które przedstawiłem Viper wyposażony jest w 2 pociski AIM-9 J. Czy wyposażenie tego modelu w te pociski rakietowe zakładając że robię model przedstawiający egzemplarz z 1979 roku jest pooprawne? Czy mogę przy tym założeniu użyć AIM 9 L czy on w tym roku jeszcze nie istniał? Czy wie ktoś jakich pocisków używała w tym roku Holandia?
  2. Ze zdjęcia wynika że jest to samolot z floty o tzw małym ogonie. I takie stateczniki właśnie kupiłem. Ale interesuje mnie czy samoloty holenderskie przez jakiś czas latały bez zasobnika ze spadochronem jak na tym zdjęciu czy zaraz po wydaniu samolotu z fabryki dodawano zasobnik ze spadochronem. Posiadam zarówno statecznik oryginalny zestawowy bez spadochronu jak i mogę użyć statecznika ze spadochronem który mogę wziąć z zestawu Italerii. W monografiach które mam nie ma wzmianki o tym kiedy dodano spadochron. Podejrzewam że stało się to po modernizacji MLU ale pewności nie mam.
  3. To pytanie powinno być właściwie pierwsze ale trudno. Czy z tego zestawu rzeczywiście mogę zrobić F-16 w stanie wyposażenia z 1979 roku używanego przez Holandię? Niby jest to F-16 B Plus a we wszystkich monografiach o F-16 jakie czytałem nie ma wzmianki o takiej wersji. Jeśli nie mogę zrobić z niego wersji Holenderskiej to użyję oryginalnych kalek zestawowych.
  4. Czy mogę go uzbroić w 6 bomb MK.82 czy w tamtym czasie ten rodzaj uzbrojenia nie był jeszcze zintegrowany? W PKL o F-16 C od wydawnictwa Altair czytałem że podstawowym uzbrojeniem F-16 miały być 2 AIM 9 oraz działko ale nie wiem czy od pierwszych egzemplarzy produkcyjnych Viper mógł używać już bomb.

Model ogólnie będzie robiony prosto z pudła z wyjątkiem waloryzacji kabiny przedstawionym zestawem eduarda. Ponadto będzie miał otwartą kabinę, otwarte podwozie oraz przyczepioną drabinkę. Posiadam zestaw figurek nowoczesnych pilotów NATO więc być może zrobię podstawkę i umieszczę na nich personel. Oczywiście jeszcze raz przeczytam moje monografie oraz sam poszukam odpowiedzi na moje pytania ale było by mi miło gdybyście mi pomogli.

Edytowane przez Archangelraphael
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad 1
 

Cytat

AIM-9L – opracowana wspólnie przez US Navy i USAF i znacznie poprawiona wersja pocisku bazująca na AIM-9H. Głównym założeniem konstrukcji nowego pocisku była jego zdolność do atakowania pod każdym możliwym kątem ALASCA (od ALl ASpect CApability) celów o dużej prędkości i zwrotności. Nowy pocisk posiadał wydłużone tylne powierzchnie sterowe i trójkątne dziobowe. Napęd pocisku stanowił nowy silnik MK 36 na paliwo stałe, zastosowano także nowy moduł naprowadzający. Pocisk wyposażono w sekcję przeszukującą chłodzoną argonem, laserowy czujnik zbliżeniowy i większą głowicę bojową o masie 9,4 kg. Wszystkie te usprawnienia skutkowały znacznym wzrostem prawdopodobieństwa trafienia, bez względu na kąt ataku. Od 1978 roku zbudowano ponad 16 tysięcy pocisków AIM-9L w fabrykach amerykańskich, niemieckich i japońskich. Z dużym powodzeniem pociski tego typu były stosowane przez brytyjski RAF podczas wojny o Falklandy w 1982 roku.

CCzyli w 1979 wersje L były juz w produkcji, ale czy holendrzy je mieli, trzeba by poszukac zdjec na potwierdzenie 

 

 

3 godziny temu, Archangelraphael napisał:
  1. Czy mogę go uzbroić w 6 bomb MK.82 czy w tamtym czasie ten rodzaj uzbrojenia nie był jeszcze zintegrowany? W PKL o F-16 C od wydawnictwa Altair czytałem że podstawowym uzbrojeniem F-16 miały być 2 AIM 9 oraz działko ale nie wiem czy od pierwszych egzemplarzy produkcyjnych Viper mógł używać już bomb.

 

F-16 A i B były już zintegrowane z Mk 82,83,84 które mogły byc zrzucane w trybie CCIP. Ale czy holendry latały z takim podwieszeniem. Trzeba poszukać zdjęć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/260

https://www.f-16.net/g3/f-16-photos/album37/album13

J-260_001.jpg?m=1371912469

 

Tu masz zdjecie swojego egzemplarza podczas testów w Hiszpanii uzbrojonym w AIM-9J, pozniejsze zdjecia tez wskazują na AIM-9J i poszedł bym w tym kierunku 

 

J-207_004.jpg

Tu masz fotkę wersji A, Widac Mk82  i widac tez skrzydło z podczepioinym TERem z MK82

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdjęciu, które wrzuciłeś to samolot Block 1 czyli bardzo wczesny wariant. Tu masz zdjęcie tego samolotu z 1980 po doposażeniu w zasobnik na spadochron.

Dodatkowo na zdjęciu widać CATM-9 wersji L/M więc jest coś na rzeczy. 

 

image.jpeg.e5e5d53c857b4b306e727de90e804d3e.jpeg

 

Co do oznaczenia to najpewniej chodziło o samoloty w wersji Block 15OCU stąd ten B+. Podobna historia jest z oznaczaniem np. polskich szesnastek jako Block52M czy Advanced Viper oficjalnie nie ma czegoś takiego... ale pojawia się 52+ i to wszystko sobie jakoś żyje i wywołuje wqrw viperofilów :wink:

Edytowane przez mirage3
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.keymilitary.com/article/dutch-vipers   piszą   m.in.  "...Inną godną uwagi aktualizacją była złota osłona (Pacer Bond), która miała pomóc zmniejszyć przekrój radarowy. Swinkels kontynuował: „Podczas ćwiczeń Fighter Weapons Instructor Training [FWIT] z początku lat 80., sesje burzy mózgów między instruktorami uzbrojenia były wykorzystywane do określania naszych potrzeb w zakresie nowego oprogramowania, sprzętu i taktyk. Oprócz modyfikacji samych samolotów, RNLAF wprowadziło kilka ogromnych udoskonaleń, takich jak AIM-9L Sidewinder. Sprzęt do walki elektronicznej został również szybko zmodernizowany”.

Edytowane przez panmopsik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, mirage3 napisał:

Na zdjęciu, które wrzuciłeś to samolot Block 1 czyli bardzo wczesny wariant. Tu masz zdjęcie tego samolotu z 1980 po doposażeniu w zasobnik na spadochron.

 

 

Ale właśnie kolega ma zamiar robić Block1 bez zasobnika na spadochron 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Więc podsumowując. Robię mały ogon bo tak jak pisałem chcę zrobić block 1 więc mały ogon. Owiewki nie będę pokrywał farbą typu transparent smoke bo to ma być model z 79 roku. Uzbrajam go w AIM9 J oraz Mk82.

Myślę że dokupię do niego jeszcze dyszę Reskita:

36321_rn.png.a581161c31583419ed407c7d49f69353.png

 

Teraz jedna bardzo ważna kwestia której chyba dostatecznie nie zaznaczyłem. Chcę zrobić otwarty kokpit. Kupiłem zestaw waloryzacyjny Eduarda ale on jest domyślnie przeznaczony dla F-16 B OCU. 

683_rn.gif.9ced77feeda93de0495988e3f8c775e1.gif1859_ss244_00.jpg.82ff0d12bec737d030c59c350a716407.jpg

 

Nie wiem czy mogę go zastosować do F-16 Block 1. Znalazłem kilka zdjęć Tablicy przyrządów do F-16 A oraz 1 zdjęcie dla F-16 B:

 

F-16 A:

aab.jpg.9488d42454cb1844ad60680069471053.jpg1602455682_F-16ABUSA.jpg.a802ed91f16958321003348299fd4a20.jpg355959032_F-16AUSA3.thumb.JPG.50950062a09cec6645ee85deab241dd1.JPG884969266_F-16AUSA4.jpg.e66898dd2bcea0d9de98e01998245fea.jpg440634035_F-16AUSA.thumb.jpg.3f2d588482ba27013d5a0bf186470838.jpg113622759_F-16AUSA2.jpg.1c3fe379a545b58b4cd9ecab789ca297.jpg

 

F-16 B:

1188764012_F-16BPortugal.thumb.jpg.374a8a163787a11f03717d272dca3e29.jpg

 

No i z tych zdjęć wynika że przedni kokpit ma źle ułożone wysokościomierz i wskaźnik kursu ADI w zestawie Eduarda. Ponadto zestaw nie posiada monitora radaru pomiędzy nogami pilota. Ale to mogę dorobić przeszczepiając te wskaźniki z tylnej kabiny kupując po prostu drugi taki sam zestaw waloryzacyjny. Problem jest większy z tylnym kokpitem. Niestety jedyne zdjęcie tylnego kokpitu pochodzi z samolotu portugalskiego i nie jestem w stanie zidentyfikować czy to samolot przed modernizacją OCU czy pierwotny block 1do 10. A ze zdjęcia wynikałoby że kokpit w zestawie eduarda jest niepoprawny i trudny do przerobienia.

W tej sytuacji mam następujące wyjścia:

  1. Zrezygnuję z robienia wersji holenderskiej, czego bym nie chciał, i zrobię zestawową wersję F-16 B OCU. Będę musiał zamówić nowe kalki bo te oryginalne od hasegawy są tragiczne i mam z nimi złe doświadczenia albo kupię jakieś gotowe nowe.
  2. Znajdę dokumentację i zdjęcia kokpitu pierwszych F-16 B Block 1 co będzie trudne ale myślę że warto spróbować. Wtedy zmodyfikowałbym zestaw eduarda tak aby pasował do tego jak wyglądał rzeczywisty kokpit.
  3. Rozwiązanie zgodne z zasadą "Miej wy*****e będzie ci dane" i po prostu zastosuję zestaw waloryzacyjny eduarda w malowaniu holenderskim bez modyfikacji taki jaki jest i nie będę się przejmował. W ostateczności to jest model na moją osobistą półkę i nie będę go wystawiał na konkursach.

Najbardziej chciałbym skorzystać z opcji numer 2. Opcja numer 1 będzie się prawdopodobnie wiązała z horrendalnie drogim drukiem kalkomanii na zlecenie lub z dozą szczęścia średnim kosztem zakupu nowej kalkomanii do samolotów USA. Jak pytałem w jednej drukarni drukującej kalkomanie to sam druk był w akceptowalnej cenie około 120-140 zł ale żeby ze skanu wydrukować taką kalkomanię grafik musi ją opracować w formie pliku wektorowego co osiąga koszt 550-650 zł a to jest dla mnie za dużo. Na Moje Hobby znalazłem kalkomanię dla F-16 B sił powietrznych USA ale nie wiem czy ta konkretna jednostka używała F-16 B OCU. Opcja numer 3 najmniej mi się uśmiecha i domyślam się że większość z was by ją odrzuciła z automatu ale ja dopuszczam ją jako rozwiązanie mojego problemu. Na razie zanim zacznę budowę dokupię jeszcze drugi zestaw Eduarda abym mógł przerabiać przedni kokpit i dyszę Reskita. Będę jeszcze szukał zdjęć odpowiadających egzemplarzowi holenderskiemu i rozejrzę się po internecie za kalkomaniami  które odpowiadałyby wersji F-16 B OCU. Jeśli ma ktoś zdjęcia przedniego i tylnego kokpitu F-16 B Block 1 Holenderskich Sił Powietrznych z 1979 roku to bardzo proszę o podzielenie się nimi. Mam też taki pomysł żeby zapytać o te zdjęcia w jakimś forum modelarskim z Holandii. Jeśli znacie takie to proszę podlinkujcie. Poszukam też kalkomanii pasujących do wersji F-16 B OCU i ewentualnie takich kalkomanii użyję. Niestety będzie się to wiązało z koniecznością użycia dużego ogona a bardzo zależało mi na tym aby zrobić F-16 z małym ogonem jako urozmaicenie kolekcji.

Edytowane przez Archangelraphael
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ekstra!!!! Eureka!!!!!

Udało mi się znaleźć oryginalną instrukcję użytkownika F-16 A/B Block 10/15  z przed modernizacji OCU. Na rysunkach widać że kokpit przedni muszę nieco przerobić zgodnie z tym co wcześniej napisałem a kokpit tylny mogę zrobić tak jak jest to zrobione w zestawie eduarda.

639698104_F-16AFrontCocpit.thumb.jpg.c2c8adf47fc8d4e08f8b2ddc5372c3b6.jpg1417856164_F-16BFrontCocpit.thumb.jpg.d4b1486e1b490da93080a4a4881c680d.jpg

 

A tutaj link do instrukcji F-16 dla zainteresowanych:

https://info.publicintelligence.net/USAF-F16.pdf

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka drobna uwaga dotycząca wąskich stateczników poziomych od Airesa. Lata temu robiłem wczesnego Izraelskiego F-16A, z ekipy która odwiedziła Iracki ośrodek atomowy Osirak, konkretnie maszynę Ilana Ramona. Co prawda model był w skali 1:48, ale też potrzebowałem wąskich stateczników i zakupiłem gotowce od Airesa. No i okazały się za szerokie, wyglądały dokładnie tak samo jak twoje, zmierz je na wszelki wypadek albo przyłóż do planów. Na pierwszy rzut oka są też za szerokie. Ostatecznie w swoim zwęziłem oryginały co było naprawdę prostym zabiegiem:

WP_000278.jpg.1fac2787bbed9a8af2103aec85d19861.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
8 godzin temu, barszczo napisał:

Lata temu robiłem wczesnego Izraelskiego F-16A, z ekipy która odwiedziła Iracki ośrodek atomowy Osirak, konkretnie maszynę Ilana Ramona.

No i wpadłeś jak śliwka w kompot.😆Teraz już wiem kogo będę molestował pytaniami na priv kiedy będę budował swojego Vipera F-16 A od IAF który zbombardował Osirak.  Szykuj się na wiele natarczywych wiadomości.:jezyk:(żarcik jakby co). Swoją drogą piękny Viper, malowanie izraelskie najbardziej mi się podoba.

Edytowane przez Archangelraphael
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszły dysza Res kita i dodatkowy zestaw waloryzacyjny kabiny.

002.thumb.jpg.dde0f1a3c16fb72c16becf00a1afe523.jpg

 

Mam do was prośbę o pomoc w składaniu i montażu dyszy. Nigdy takiej nie robiłem i proszę o pomoc ale to dopiero jak będę składał dyszę. Na razie powtarzam sobie informacje z monografii które posiadam i dopiero potem zabieram się za budowę. Poszukam też zdjęć tego konkretnego egzemplarza F-16

001.thumb.jpg.5248d408dac356bba3d54c0ce5e748be.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.05.2025 o 17:31, Archangelraphael napisał:

Mam do was prośbę o pomoc w składaniu i montażu dyszy. Nigdy takiej nie robiłem i proszę o pomoc ale to dopiero jak będę składał dyszę.

Udało mi się zepsuć taką dyszę w 1/48. Wyciąłem jak na instrukcji  i okazało się że łopatki turbiny stały się prawie przeźroczyste i kilka z nich odpadło. Nic, czeka mnie kupno kolejnego zestawu i wykonanie odlew z żywicy. Może kupię do F-15, zawsze coś nowego.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zmontowałem dyszę z zestawu RSU72-0125 F-16 (F100-PW) - open exhaust nozzles dedykowaną dla wyprasek Tamiya'i. Jest śliczna ale trochę nerwów mnie kosztowała - wielce prawdopodobne, że w dużej mierze sam się do tego przyczyniłem...

004.thumb.jpg.12228d64e25a7246d72064bdc9a49afe.jpg

Cytaty z samego siebie 😜

Cytat

Następnie do obróbki wjechała dysza. Po Reskicie spodziewałem się samoskładalnego cudu. Takim jednak nie jest, przynajmniej w moich rękach.

Cytat

Żywiczne łopatki niezbyt dokładnie pasują się z elementem kadłuba. Są jakby lekko niecentryczne, Na pierwszym zdjęciu widzicie moją nieudaną próbę ratowania tego - bezskuteczną.
Drugie zdjęcie ukazuje orygianlny element plastikowy po podziale. Poszedłem tą drogą gdyż żywica i tak nie pasowała specjalnie do kadłuba. Jest to zestaw dedykowany do wyprasek Tamiyi.
Trzecie zdjęcie przedstawia, żywiczne pióra bardzo ładnie pasujące (hura!) do odciętej plastikowej części przykadłubowej.

Na czwartym obrazku, kolejna trudność. W element z piórami wciska się cześć z wnętrzem tychże piór. Wchodzą z WIELKIM oporem.

Tak to wygląda w połączeniu z wypraskami Italeri.

005.thumb.jpg.e9a8e56078b4f30bc1cb88377710bc51.jpg

... i na gotowym modelu.

G03.thumb.JPG.5e8d04e4d5e168c08f2bfe206e0ca689.JPG

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Woit napisał:

Ja zmontowałem dyszę z zestawu RSU72-0125 F-16 (F100-PW) - open exhaust nozzles dedykowaną dla wyprasek Tamiya'i. Jest śliczna ale trochę nerwów mnie kosztowała - wielce prawdopodobne, że w dużej mierze sam się do tego przyczyniłem...

Dzięki za porady. Czy mógłbyś podlinkować mi na priv warsztat tego F-16?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Archangelraphael napisał:

Dzięki za porady. Czy mógłbyś podlinkować mi na priv warsztat tego F-16?

Proszę, nie ma za co. Wątek warsztatowy niestety nie jest ogólnodostępny, mogę podlinkować jedynie galerię.

General Dynamics F-16B Fighting Falcon / NTM 1998 / Italeri 1:72

Zresztą oprócz szlifowania wlotu to nic specjalnego tam nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Sorry ale ostatnio nie miałem czasu przysiąść do modelu a jeszcze chciałem sobie przypomnieć monografię. Myślę że w przyszły weekend coś zacznę robić o ile nie będę zajęty. Miło mi że są obserwujący i przepraszam za zwłokę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Dziś po powrocie z pracy i zrobieniu obiadu kompletnie mi się nie chciało ale dałem radę troszeczkę poskubać. Na razie wyciąłem z ramek pierwsze elementy i z grubsza usunąłem nadlewki

 

7.thumb.jpg.569eae28503ccbd58935133e636a737a.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś jakoś nie miałem weny do modelowania ale coś tam zrobiłem. Wkleiłem przegrody do komory podwozia. Nie miałem możliwości użycia aerografu dlatego nie byłem w stanie pomalować elementów kokpitu. Spróbuję jakoś w tygodniu się zebrać chociaż będzie ciężko bo teraz po 10h będę pracował i pewnie będę zbyt zmęczony. Zobaczymy może kawa pomoże. 

 

1000073850.thumb.jpg.bca171e136885896d18058c8501b4cf5.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj w niedzielę po południu pomalowałem część wewnętrznych elementów kokpitu farbą Gunze 308 oraz wnęki podwozia farbą białą. Białą będę musiał zmyć i nałożyć białą farbę na nowo bo mi źle kryła i zalałem model. Zmywacz wamodu powinien pomóc.  Zapomniałem też wkleić przegrodę środkową. Wkleję i pomaluję ponownie. Na zdjęciach również model P-40 którego robię w innym wątku bo malowałem jednocześnie dwa projekty.

 

20250706_165130.thumb.jpg.4aac916c49788397767850675330e7a9.jpg20250706_172802.thumb.jpg.08bbe6b06107ba0ca8ab1e8c7331fdd1.jpg20250706_172807.thumb.jpg.a6740f2214015bb85bd18707a55b1fc5.jpg20250707_110847.thumb.jpg.d6731f82a4a51f4b78d5f239c2ee62ce.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.