Skocz do zawartości

SZD-15 Sroka 1/72 projekt 3D Vieh_san


Artek82

Rekomendowane odpowiedzi

Kilka słów o szybowcu

 

                Na zamówienie Ligi Przyjaciół Żołnierza, której przez pewien czas podlegało lotnictwo sportowe, Biuro Konstrukcyjne SZD przystąpiło w 1955 r. do zaprojektowania szybowca przejściowo-treningowego. Szybowiec miał być następcą szybowca "IS-B Komar" i został opracowany, zgodnie z wymaganiami zleceniodawcy. Głównym konstruktorem szybowca SZD-15 ”Pionier został mgr inż. Zbigniew Badura, którego oznaczenie zostało później zmienione na SZD-15 ”Sroka”. Pierwszy prototyp został oblatany 25.02.1956 r. Próby w locie wykazały, że szybowiec jest poprawny w pilotażu. Posiadał jednak również wady: za wysoka kabina pilota, zły kształt burt kabiny, krępujący swobodę poruszania się na wysokości łokci. Po wprowadzeniu poprawek drugi prototyp stał się wzorcem dla produkcji seryjnej rozpoczętej w 1957 r. w Zakładach Sprzętu Lotnictwa Sportowego nr 5 w Krośnie. Pierwszy egzemplarz seryjny oblatano 31.08.1957 r., a łącznie zbudowano zaledwie 20 egz. seryjnych (nie licząc obydwu prototypów). Nie stanowił on kroku naprzód w dziedzinie szybownictwa, jego osiągi były nieco skromniejsze od osiągów ”Komara”. Ponieważ w szkoleniu był szybowcem mało przydatnym, zaprzestano jego budowy i przekazano je do eksploatacji w aeroklubach do lotów treningowych po czym je skasowano. W zbiorach Muzeum Lotnictwa w Krakowie znajdują się dwa szybowce ”Sroka”, a kilka pozostałych szybowców tego typu  zostało przebudowanych przez konstruktorów - amatorów na motoszybowce.

 

 

Kilka słów o modelu

                                                    

                          Model w skali 1/72 to wydruk 3D, który powstał na podstawie projektu naszego kolegi z forum Wieśka @Vieh_san, dzięki któremu można cieszyć się kolejnym szybowcem polskiej konstrukcji w kolekcji. Mimo szlifowania powierzchni nie udało się całkowicie usunąć artefaktów powydrukowych, które trochę przebijają spod farby. Początkowo chciałem osłonę vacu zamienić na wtryskową z Gila, którą udało się doszlifować do pożądanego kształtu, ale postanowiłem jednak zostawić vacu. Od siebie dodałem zastrzały, uchwyty do przetaczania szybowca, pitota i sylwetkowo w pozycji zamkniętej hamulce w skrzydłach. Nie udało mi się przewiercić końcówek skrzydeł na uchwyty bo żywica się łamała i odpuściłem. W pewnym miejscu strzeliłem dość widocznego babola, którego zauważyłem już „na gotowo po wszystkim” ale nie będę zdradzał to może się nie wyda :oops:  Kalkomanie wykonał dla mnie Mr.Decal.

            Model przedstawia egzemplarz szybowca który wcześniej latał jako motoszybowiec amatorski „Moto-Sroka Kubuś” Jakuba Myśluka. W latach 2001-2003 można było go spotkać z ukraińskimi znakami ŁA-0451 na zlotach amatorskich konstrukcji w Stalowej Woli czy Kazimierzu Biskupim o czym pisano szerzej w Przeglądzie Lotniczym z tamtych lat.

Myluk_Moto-Sroka_03.jpg.e4e8ad325e89070cb5d21fb4c858ea4b.jpg

 

Obecnie zarejestrowany jako SP-GSKA z powrotem jest szybowcem, ale już w zbiorach Muzeum Szybownictwa Polskiego i niebawem ponownie będzie latać.

GSKA.thumb.jpg.8dc64aa29800a3df967a689b9068dc93.jpg

462889915_955375319963879_7457214445794815323_n.thumb.jpg.14c314f1248f3a7305ce764b78a582ff.jpg

 

Tymczasem zapraszam do galerii :)

1.thumb.jpg.b99b89b0c0981a563c004c5ebbc896f9.jpg

 

2.thumb.jpg.194936f43aff4f0cf0ebfc703c6d29c1.jpg

 

3.thumb.jpg.e2ed585d9ed7c7557221c3480755a15c.jpg

 

4.thumb.jpg.0b2ed546399ce043dcf14afad8bbc720.jpg

 

5.thumb.jpg.2db85ab2dbdae26319c3cd4872ca41ec.jpg

 

6.thumb.jpg.c7cae6de56c2e3372a7665bdc502a082.jpg

 

7.thumb.jpg.27950f28a661750ae36322bfee83db6d.jpg

 

8.thumb.jpg.58d68416d9f7907df20728359d9b8dfb.jpg

 

9.thumb.jpg.a9d6586cb64bc57fb6fb042caaf131b8.jpg

 

10.thumb.jpg.242cc032180f6fbcfe5b75d57ba4451f.jpg

 

11.thumb.jpg.2ade4929c032118c5b6085b5d96a10d3.jpg

 

Dziękuję za uwagę wink4

Wykorzystano materiały z: 

Fb Muzeum Szybownictwa Polskiego

www.samolotypolskie.pl

 

 

  • Like 10
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Wojtek59 napisał:

A on nie miał znaków rejestracyjnych na skrzydłach ?

No właśnie nie posiada wink3 Na fejsbukowej stronie Muzeum Szybownictwa Polskiego jest kilka zdjęć i skrzydła są całe czerwoniutkie bez znaków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.