JW Napisano 26 Listopada 2006 Share Napisano 26 Listopada 2006 Zdjęcia z Pomorskiego Muzeum Wojskowego w Bydgoszczy. Niebawem wrzucę jeszcze T-55, T-34, PT-76 i parę innych. Gasienicowy transporter opancerzony TOPAS 2AP Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sokol Napisano 26 Listopada 2006 Share Napisano 26 Listopada 2006 Miód na moje serce - PT-76, Topas i wszystko ze Słupska.... Pozdrawiam sokol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano 26 Listopada 2006 Share Napisano 26 Listopada 2006 No Wojtku... to chyba ruszysz z produkcją Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 12 Lutego 2007 Share Napisano 12 Lutego 2007 TOPAS (BTR-50) PU (wersja dowodzenia...) (Zdjęcia wykonane dzieki uprzelmości LMW w Drzonowie...) viewtopic.php?t=1640 TOPAS... TOPAS 2AP... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
panzer_lehr Napisano 4 Kwietnia 2007 Share Napisano 4 Kwietnia 2007 Do kolegi Sokoła...TO SE NEVRATI!!!, tak jak najpiękniejsze myśliwce lotnictwa polskiego MIG'i-23 i też ze Słupska. No cóż ale taka jest kolej rzeczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sokol Napisano 5 Kwietnia 2007 Share Napisano 5 Kwietnia 2007 No niestety masz rację... :( To se nevrati :( Ale może będzie coś innego Chodzą słuchy i ploteczki, że może zostaną pozyskane dla 7BOW AAV-7 (ta ploteczka z forum http://www.militarium.net/forum/viewtopic.php?t=1553&postdays=0&postorder=asc&start=0 żeby nie było że konfabuluje). Pozdrawiam sokol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
panzer_lehr Napisano 5 Kwietnia 2007 Share Napisano 5 Kwietnia 2007 Sokół, o tych AAV-7 to już było kiedyś głośno...tylko nasi doszli do wniosku, że lapszy dla nas będzie nowy KTO. Dlaczego, ano dlatego, że wozy te są poprostu za duże i tak naprawdę nadają się tylko do desantowania. USMC właśnie głównie ich do tego używa, czasami do zadań transportowo-logistycznych, bo są pakowne. Normalie na lądzie USMC używa LAV-25 (transport piechoty) i ich pochodnych oraz M1A1 i pochodne (wsparcie piechoty i związków zmechanizowanych). AAV-7 jest wrażliwy na ostrzał i bardzo duży...prawie jak wagon kolejowy. Osobiście uważam, że była ty to następna wpadka tak jak z HUMMERAMI (jestem do nich bardzo sceptycznie nastawiony), lepiej było pozyskać Gelendy MB lub Landki Defendery. A dla 7 BOW to nawet nowe polskie RYSIE lub ROSOMAKI, z tym że muszą być bardziej przystosowane do desantoania, a nie tylko do pokonywania przeszkód wodnych w pław. Poza tym to temat na inne formum. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FAHR Napisano 3 Maja 2007 Share Napisano 3 Maja 2007 Witam Mam pytanko: czy w Topasach możliwe jest zastosowanie gąsienic takich jak z PT-76 czy ZSU-23-4 ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 3 Maja 2007 Share Napisano 3 Maja 2007 TOPAS ma gąsienice dwugrzebieniowe, jednosworzniowe o szerokości 360mm. ZSU-23x4 ma gąsienice jednogrzebieniowe, dwusworzniowe z zazębieniem cewkowym. PT-76 ma gąsienice jednosworzniowe, dwugrzebieniowe o szerokości 360mm. 2S-1 (122mm) ma gąsienice jednosworzniowe z tulejami gumowymi, dwugrzebieniowe o szerokości 380mm. MT-LB ma gąsienice jednosworzniowe, dwugrzebieniowe o szerokości 350mm. Wszystko to pojazdy o "pochodnym" zawieszeniu jednak same gąsienice się nieznacznie różnią... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FAHR Napisano 3 Maja 2007 Share Napisano 3 Maja 2007 TOPAS ma gąsienice dwugrzebieniowe, jednosworzniowe o szerokości 360mm.PT-76 ma gąsienice jednosworzniowe, dwugrzebieniowe o szerokości 360mm. Czyli te dwa rodzaje zdają się być podobne. Moje pytanie bierze się stąd, że mam na oku model Topas-a 2AP z Armo ale krew mnie zalewa jak myślę jaką walkę będę musiał stoczyć z żywicznymi gąsienicami i kombinuję czym je można zastąpić. ps. jakaś firma robi gąsienice do PT-76? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wfm Napisano 11 Czerwca 2009 Share Napisano 11 Czerwca 2009 Ten TOPAS, to jednak jedna z wersji rosyjskiego wozu dowodzenia BTR-50PU. Czeskie wozy dowodzenia TOPAS R-2, R-3 i R-4 różniły się pewnymi szczegółami (np. miały boczne drzwi do przedziału bojowego, inne ukształtowanie płyt pancernych w górnej części przedziału bojowego, itp.). Czeskie wozy dowodzenia można obejrzeć na stronie http://www.csla.cz/. Pozdrawiam Witek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek Michalski Napisano 7 Października 2009 Share Napisano 7 Października 2009 Topazy to sa w Muzeum WP w Warszawie i POW w Bydgszczy,a to w Drzonowie to czysty BTR-50PU.BTR i PT-76 to produkty Rosyjskie-do chlodzenia silnika wykorzystuja uklad ezekcyjny 9spaliny wymuszaja obieg powietrza przez chlodnice. Natomiast Topaz to produkt Czeski-silnik turbodoladowany,uklad chlodzenia typowy-chlodnica i wentylator inne mechanizmy skretu.A zewnetrznie to proste zakonczenie czesci bojowej, wyzsza czesc silnikowa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 12 Marca 2021 Share Napisano 12 Marca 2021 Mam w planach zrobienie tego modelu. W posiadaniu Muzeum Wojska Polskiego, jest trochę zdekompletowany, egzemplarz transportera TOPAS w wersji 2AP. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Endrju Napisano 13 Marca 2021 Share Napisano 13 Marca 2021 W Polsce TOPAS 2AP znajduje się jeszcze w: Muzeum Wojsk Lądowych – Bydgoszcz Muzeum Miejskie Sztygarka - Dąbrowa Górnicza Muzeum Regionalne - Dębica Muzeum Ziemi Grodziskiej – Grodzisk Wielkopolski Muzeum Oręża Polskiego – Kołobrzeg Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Warszawa i jeden TOPAS w Muzeum Broni Pancernej – Poznań Może tam znajdziesz bardziej ukompletowane. Pozdrawiam Andrzej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PrzemekW Napisano 26 Kwietnia 2021 Share Napisano 26 Kwietnia 2021 (edytowane) W dniu 7.10.2009 o 09:18, Marek Michalski napisał: Topazy to sa w Muzeum WP w Warszawie i POW w Bydgszczy,a to w Drzonowie to czysty BTR-50PU.BTR i PT-76 to produkty Rosyjskie-do chlodzenia silnika wykorzystuja uklad ezekcyjny 9spaliny wymuszaja obieg powietrza przez chlodnice. Natomiast Topaz to produkt Czeski-silnik turbodoladowany,uklad chlodzenia typowy-chlodnica i wentylator inne mechanizmy skretu.A zewnetrznie to proste zakonczenie czesci bojowej, wyzsza czesc silnikowa. Małe pytanie: A czy te różnice wewnętrzne (silnik, jego chłodzenie, inne agregaty) uwidaczniały się zmianami w: - wyglądzie; - kształcie: - wymiarach; - wyposażeniu (np. inne luki, pokrywy, wloty wody w dnie itd.) wanny kadłuba w Topasach względem źródłowego BTR-50/PT-76? Czy może było to identycznie to samo? Np. Czesi kupowali w ZSRR puste wanny i je po swojemu zabudowywali inną górą i wyposażali w swoje graty? Chodzi mi o samą wannę/dno. Płyta nad silnikiem i sama nadbudowa oczywiście się różnią. Przemek Edytowane 26 Kwietnia 2021 przez PrzemekW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 26 Kwietnia 2021 Share Napisano 26 Kwietnia 2021 (edytowane) 2 godziny temu, PrzemekW napisał: Małe pytanie: A czy te różnice wewnętrzne (silnik, jego chłodzenie, inne agregaty) uwidaczniały się zmianami w: - wyglądzie; - kształcie: - wymiarach; - wyposażeniu (np. inne luki, pokrywy, wloty wody w dnie itd.) wanny kadłuba w Topasach względem źródłowego BTR-50/PT-76? Czy może było to identycznie to samo? Np. Czesi kupowali w ZSRR puste wanny i je po swojemu zabudowywali inną górą i wyposażali w swoje graty? Chodzi mi o samą wannę/dno. Płyta nad silnikiem i sama nadbudowa oczywiście się różnią. Przemek Czechosłowacja wraz z zakupem partii wozów BTR-50 zakupiła także licencję na ich produkcję. Dlatego też wkrótce po zakupie, w roku 1958 rozpoczęto prace nad opracowaniem własnej, głębokiej modernizacji transportera BTR-50. Przy pracach nad modernizacją dużą rolę przywiązano do unowocześnienia układu przeniesienia mocy oraz ogólnym zwiększeniu parametrów taktyczno-technicznych przy zachowaniu dotychczasowych wymiarów kadłuba i pojemności. Czechosłowaccy inżynierowie w nowym wozie zastosowali turbosprężarkę silnika PDH-10RN, dzięki czemu jego moc zwiększyła się z 240 do 300 KM. Spowodowało to zwiększenie maksymalnej prędkości jazdy z 45 km/h do 60 km/h, a także pływania z 10,2 km/h do 10,8 km/h. Niedużej przebudowie uległ też kadłub. W przedniej, górnej płycie wykonano dodatkową wieżyczkę dla trzeciego członka załogi. Ponadto pojazdy wyposażono w boczne drzwi do przedziału desantowego z wodoszczelnymi włazami. Wozy wyposażono też w wydajniejszy system filtracyjny oraz całkowicie nowe opancerzenie przedziału desantowego. Nasi zrobili TOPAS 2-AP – wariant wyposażony w uzbrojoną wieżę, opracowany w latach 1968-1971 przez inżynierów z WAT. W wyniku tych prac opracowano wieżę o masie 700 kg (taką samą wieżę montowano na transporterach SKOT 2AP). Zawierała ona uzbrojenie w postaci wkm KPWT kal. 14,5 mm oraz sprzężony z nim km PKT kal. 7,62 mm z celownikiem optycznym. Pole ostrzału poziomego wynosiło 360º, zaś w pionie od -5º do +78º. Przebudowano też przedział desantowy, zamontowano osłony wlotów powietrza do silników i układu filtracyjnego oraz dodatkowe zbiorniki paliwa. Przebudowa pojazdów do tego wariantu odbywała się w Hucie w Ostrowcu Świętokrzyskim. Pierwsze strzelania z przebudowanych pojazdów oznaczonych jako TOPAS 2-AP przeprowadzono w lipcu 1971 roku na poligonie w Ustce. Pojazdy te występowały w dwóch odmianach: w odmianie dla plutonów desantowych (3 osoby załogi oraz 12 żołnierzy desantu z pełnym oporządzeniem) oraz w odmianie dla plutonów moździerzy (3 osoby załogi oraz 2 moździerze i 8 żołnierzy ich obsługi). Edytowane 26 Kwietnia 2021 przez robertmodelarz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PrzemekW Napisano 26 Kwietnia 2021 Share Napisano 26 Kwietnia 2021 41 minut temu, robertmodelarz napisał: Czechosłowacja wraz z zakupem partii wozów BTR-50 zakupiła także licencję na ich produkcję. Dlatego też wkrótce po zakupie, w roku 1958 rozpoczęto prace nad opracowaniem własnej, głębokiej modernizacji transportera BTR-50. Przy pracach nad modernizacją dużą rolę przywiązano do unowocześnienia układu przeniesienia mocy oraz ogólnym zwiększeniu parametrów taktyczno-technicznych przy zachowaniu dotychczasowych wymiarów kadłuba i pojemności. Czechosłowaccy inżynierowie w nowym wozie zastosowali turbosprężarkę silnika PDH-10RN, dzięki czemu jego moc zwiększyła się z 240 do 300 KM. Spowodowało to zwiększenie maksymalnej prędkości jazdy z 45 km/h do 60 km/h, a także pływania z 10,2 km/h do 10,8 km/h. Niedużej przebudowie uległ też kadłub... No właśnie. Wielu do budowy modelu Topas'a używa wprost wanny od Pt-76 lub BTR-50. Natomiast ja pytam, czy należałoby w tych wannach coś pozmieniać. Jeśli tak, to CO? Pozdrawiam, Przemek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 26 Kwietnia 2021 Share Napisano 26 Kwietnia 2021 (edytowane) Ja zakupiłem ten zestaw TOPAS do konwersji i wannę biorę z PT-76 Trumpetera. Z wanną i zawieszeniem nic nie robili -podwozie jest identyczne w PT-76, BTR-50 i ASU-85 (wykorzystano niektóre elementy -koła nośne, zawieszenie). Jak skończy się pandemia zajrzę w MWP pod spód PT-76 i TOPASA. Edytowane 18 Maja 2022 przez robertmodelarz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 26 Kwietnia 2021 Share Napisano 26 Kwietnia 2021 (edytowane) W dniu 3.05.2007 o 22:38, FAHR napisał: Czyli te dwa rodzaje zdają się być podobne. Moje pytanie bierze się stąd, że mam na oku model Topas-a 2AP z Armo ale krew mnie zalewa jak myślę jaką walkę będę musiał stoczyć z żywicznymi gąsienicami i kombinuję czym je można zastąpić. ps. jakaś firma robi gąsienice do PT-76? https://www.mojehobby.pl/products/Soviet-PT-76-Tank-Track-Links.html Edytowane 3 Listopada przez robertmodelarz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 26 Kwietnia 2021 Share Napisano 26 Kwietnia 2021 (edytowane) Więcej na temat tego wozu w czasopiśmie Poligon nr 37 ( 2013-2 ). Edytowane 3 Listopada przez robertmodelarz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FAHR Napisano 26 Kwietnia 2021 Share Napisano 26 Kwietnia 2021 1 godzinę temu, robertmodelarz napisał: https://www.mojehobby.pl/products/Soviet-PT-76-Tank-Track-Links.html To już 14 lat minęło...Topas dawno zrobiony, galeria też. Co do tych gąsienic, nie polecam. Miałem z tej samej serii do BWP-a, dosłownie rozpadały się w dłoniach. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 27 Kwietnia 2021 Share Napisano 27 Kwietnia 2021 10 godzin temu, FAHR napisał: To już 14 lat minęło...Topas dawno zrobiony, galeria też. Co do tych gąsienic, nie polecam. Miałem z tej samej serii do BWP-a, dosłownie rozpadały się w dłoniach. Dopiero teraz zobaczyłem galerię. Zacny potwór z tego modelu ArmoJadar wyszedł. Gąsienice Trumpetera sklejałem do BTR-50 - potwierdzam, że nie są one workable i trzeba je skleić na sztywno. Doklejając zęby do ogniwa- trzeba mieć umiejętności neurochirurga.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.