Jump to content

Tiger I - Hybryda, Cyber Hobby 1:35


Seb
 Share

Recommended Posts

Pewnie w tym roku nie skończę, ale przynajmniej zacznę kolejnego Tygrysa

Tym razem będzie to coś nietypowego, Tygrys "F13" hybryda z Gruppe Fehrmann, czyli składak, wczesny kadłub i wieża + późne zawieszenie.

 

DSC00413.jpg

 

Zanim zacznę relację z budowy chciałbym z Wami przedyskutować jedną rzecz. Do tej pory chyba wszystkie kolorowe ryciny (w tym i ta pudełkowa) pokazywały, że ten czołg nie miał zimmeritu mimo że doskonale jest widoczny na archiwalnych fotkach:

 

f13-1.jpg

tigerf1303.jpg

Tigerf1302.jpg

 

I teraz mam takie pytanie:

Skąd się wziął zimmerit na wczesnym kadłubie ?

Wiadomo, że Tygrysy z "GF" to były składaki zbudowane wczesną wiosną 45' z czołgów, które zalegały warsztaty i poligony czy szkoły pancerne, ale przecież zimmerit pojawił się dopiero na średnich Tygrysach.

Mogło by się wydawać, że został nałożony w czasie składania, ale wiadomo, że Niemcy przestali nakładać tą pastę we wrześniu 44'.

Druga rzecz wykluczająca tą tezę jest to że zimm jest poważnie zmasakrowany, a zniszczenia powstały dość dawno o czym świadczy brak charakterystycznych jasnych plam po świeżych ubytkach. Prawdopodobnie czołg po złożeniu został pokryty jednolicie kolorem zielonym.

Ja mam taką teorię:

"F13" był sobie kiedyś wczesnym Tygrysem bez zimma, dzielnie walczył na froncie wschodnim do momentu poważnych uszkodzeń. Został odesłany na tyły do remontu, gdzie postanowiono mu nałożyć zimmerit.

Wrócił w nowej szacie na front, aż do momentu całkowitego wyeliminowania z walki. Czołg został odesłany do Rzeszy gdzie miał przejść gruntowny remont.

Załóżmy, że tak mogło być, że Niemcy w warsztatach polowych nakładali zimmerit na wczesne czołgi, ale czy ktoś z Was widział fotki takich Tygrysów ? Bo ja nie.

Macie jakieś inne pomysły ?

Kiedyś na forum DWS opisano historię Gruppe Fehrmann, ale przez jakieś kombinacje wszystkie posty zostały usunięte. Mam nadzieję że autor tamtego wątku tu też zagląda.

Pzdr

Ps. Zdjęcia pochodzą z Googla.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Z tego co kiedyś czytałem w Tiger in Combat 2 to napewno F13 miała zimmerit i F01 miał wierze pokrytą zimmeritem. Wydaje mi się że Twoja teoria odnośnie zimmeritu ma sens i z pewnością coś podobnego musiało zajść. Dziwi mnie tylko fakt że większość publikacji w swoich planszach barwnych pokazuje F13 bez zimmeritu ;/ Jeżeli chodzi o malowanie to pamiętam że pod uwagę był brany german grey albo właśnie kolorem zielonym.

Link to comment
Share on other sites

Twoja teza może być prawdopodobna. Czemu by na remontowanym wczesnym tygrysie nie mogło być zimmeritu? Swoją drogą myślałem, że Fehrman miał późny kadłub, a wczesną wieżę. Panthery D np po remontach występowały z zimmeritem, a debiut zaliczały bez.

Link to comment
Share on other sites

Dziwi mnie tylko fakt że większość publikacji w swoich planszach barwnych pokazuje F13 bez zimmeritu ;/

Tak jak pisałem, ja jeszcze nie widziałem, żeby któreś wydawnictwo pokazało poprawnie ten czołg.

Jeżeli chodzi o malowanie to pamiętam że pod uwagę był brany german grey albo właśnie kolorem zielonym.

Też tak słyszałem, ale bardziej skłaniam się ku zielonemu, ładniejszy:)

Swoją drogą myślałem, że Fehrman miał późny kadłub, a wczesną wieżę.

Miały wczesne, widać to dobrze po rozmieszczeniu lamp i zaczepach na linkę do naciągania gąsienic.

Znalazłem fajny obrazek Tygrysa "F05", który prezentuje się o wiele ciekawiej niż "F13" o ile oczywiście ta rycina ma coś wspólnego z rzeczywistością, ale kto to sprawdzi

 

TIGERF05.jpg

 

Ale z drugiej strony ciągnie mnie ten zniszczony zimmerit w "F13".

Link to comment
Share on other sites

Szkoda że Dragon dał tylko kalki dla pojazdu F13 bo jeszcze alternatywnie można z tego zestawu zrobić właśnie F05. Jeżeli chodzi o kalkomanie to polecam zestaw Echelona numer AXT351008, nie wiem czy jeszcze da rade kupić ale możesz poszukać.

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli chodzi o kalkomanie to polecam zestaw Echelona numer AXT351008, nie wiem czy jeszcze da rade kupić ale możesz poszukać.

Robiłem już rozeznanie, kalki dostępne są w Jadarze, nie ma tam "F05", ale jeżeli się zdecyduje na tego Tygrysa będę zamawiał w drukarni.

Pzdr

Link to comment
Share on other sites

Wygląda na to że tygrysów było sześć sztuk. Co do numeracji pojazdów są rozbieżności. Seb jeżeli chodzi o ten zestaw masz rację nie ma tam niestety tego numeru ale znalazłem coś takiego http://www.militarymightuk.co.uk/default.asp?p=56&l=1 . Wprawdzie kalki są ale cena wychodzi raczej kosmiczna dlatego chyba lepiej w drukarni zamówić.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki Ritter, ale jedna chyba będzie "F13".

Wyczytałem gdzieś, że Tygrysy "GF" miały takie nr: F01, F11, F12, F13, F14, F15.

Znalazłem ciekawe zdjęcie wczesnego Tygrysa z zimmeritem, zwróćcie uwagę na typ zimma na dolnej płycie:

waffle2vergleich.jpg

Fotke znalazłem gdzieś na forum niemieckim.

Pzdr

Link to comment
Share on other sites

Wygląda na mocno wykruszony zimmerit wzoru "waflowego". Jeżeli chodzi o numerację to wyczytałem że w Tiger in Combat przyjęto że istniały następujące pojazdy: F01, F02, F03, F04, F05, F13, natomiast w publikacjach Ground Power 25 i AFV News 26/1 takie jak właśnie podałeś czyli F01, F11, F12, F13, F14, F15. Gorzej jednak ze zdjęciami poszczególnych pojazdów ;/

Link to comment
Share on other sites

Macie jakieś inne pomysły ?

Twoje hipotezy są bardzo prawdopodobne, ale mogło być tak, że kilka ostatnich egzemplazy mogło mieć zimmerit zanim jeszcze zaczeli produkowac średniaki.

Pzdr

Link to comment
Share on other sites

W 'Wojennoje masziny nomier 73, Tigr czast 5' znalazłem też takiego F02:

:0 Czegoś takiego nie widziałem. Wieża wczesna na podwoziu późnego. Jak widać istniały różne wynalazki. Może gdzieś w fabrykach nieuzywaną wieżę wcześniaka i dali ją do podwozia późnego. To pewnie rzadkie sztuki. A może te tygrysy z tej jednostki do było takie zbiorowisko wynalazków. Jednak ten akurat odpada bo Seb ma na podwoziu wczesnym ( chyba, ze przerobi):)

Pzdr

Link to comment
Share on other sites

:0 Czegoś takiego nie widziałem. Wieża wczesna na podwoziu późnego.

Niestety Jager, ten Tygrys też ma wczesny kadłub, widać to po usytuowaniu lampy i rozmieszczeniu mocowań liny do naciągania gąsienicy.

Wszystkie Tygrysy z "GF" to były hybrydy, tak jakby "wcześniaki" na późnym zawieszeniu.

Te zdjęcia znam, ale wybór padł już jednak na "F13".

Pzdr

Link to comment
Share on other sites

Jager, ten Tygrys też ma wczesny kadłub,

Aaa koła?? Ja myslałem, że po nich się rozpoznaje, jednak z tobą nie będę sie sprzeczał w kwestii tygrysów

Pisałem - "późne zawieszenie", a na zawieszenia składają się min koła i gąsienice.

 

Pierwsze prace poczynione :

 

DSC00472.jpg

 

Przy okazji widać zawieszenie na drążkach skrętnych. W modelu jest w pełni ruchome i działa tak jak w oryginale. Te podłużne pręty na dnie wanny to właśnie drążki skrętne, które wyginały się wzdłuż swojej osi w momencie gdy koło natrafiło na nierówność.

To tak gwoli wyjaśnienia, bo kilku z Was miało ostatnio problem z tym.

Pzdr

Link to comment
Share on other sites

Wieża dostała szczątkowy zimmerit:

 

DSC00478.jpg

DSC00479.jpg

 

Jednak modele Dragona nie grzeszą dokładnością

W poprzednim Tygrysie tego producenta wieża była odlana jako jedna część i było ok. W tym modelu wieżę składamy z dwóch kawałków, tak jak w modelach Tamiyi, oczywiście u Tamki wszystko ładnie jest spasowane, a tutaj koszmar.

Ale największy babol na jaki do tej pory natrafiłem to boczny właz ewakuacyjny, po spasowaniu wychodzi kicha:

 

DSC00481.jpg

 

Jak widać mamy ładną szparę, jeszcze nie wiem jak to spasować

Pzdr

Link to comment
Share on other sites

Seb, ten właz masz tylko złapany żabką, jak mniemam?! Polecam wsadzić do gorącej wody właz i lekko go wyprofilować, lekko tak aby nie zatracił generalnie kształtu, a jednak żeby lepiej wpasował się w otwór.

Link to comment
Share on other sites

Coś tam pokombinuje z tym włazem.

Tymczasem skończyłem kłaść zimmerit:

 

DSC00505.jpg

DSC00506.jpg

 

Jednak modele Tygrysów Dragona nie grzeszą dokładnością w spasowaniu części. Znowu namordowałem się z dopasowaniem górnej płyty, która nie dość, że była cała zwichrowana (gorąca woda pomogła) to jeszcze okazała się za krótka o jakiś milimetr. Musiałem wkleić na tylną płytę pasek poliestru.

Dragon zapakował w pudło części chyba od wszystkich wersji Tygrysa przez co nieszczęsna góra kadłuba była od wersji Initial z Afryki co zaowocowało złym rozmieszczeniem uchwytów na elementy wyciora. Musiałem je wyciąć, a szkoda, bo odwzorowane były idealnie.

Pzdr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.