Skocz do zawartości

Cessna OE-1 Bird Dog - 1/48


Moses

Rekomendowane odpowiedzi

Szmatopłat na wykończeniu (czeka dorobienie podstawki i pomalowanie bezbarwnym), reszta rozgrzebanych tematów czeka na lepsze czasy (znaczy się na moją wenę i aerograf:) ) więc rozpoczynamy nowy projekt (jak to ładnie brzmi)

 

Na warsztat idzie OE-1 Bird Dog w 1:48 firmy Model USA.

 

OE-1 jest korpusowym oznaczeniem obserwacyjnej maszyny O-1/L-19 powstałym pod koniec lat 40tych, jako następca samolotu Piper L-4 Cub. Początkowo maszyny te wykorzystywano jako samoloty obserwacyjne, korygujące ogień artyleryjski, wspomagające komunikacje frontową oraz w szczególnych wypadkach mogły ewakuować rannych. Podczas konfliktu wietnamskiego maszyny te zaczęły pełnić rolę maszyn FAC (Forward Air Control). Uzbrojone w rakiety z ładunkiem fosforowym, oznaczały cele dla lotnictwa wspierającego siły lądowe, oraz wspomagały oddziały na ziemi informuąc ich o ruchach wojsk NPLa. Bird Dogi na początku lat 70stych zostały być zastępowane przez samoloty O-2 Skymaster w USAF oraz OV-10 Bronco w USMC. Z ciekawostek można dodać że Bird Dog ma na swoim koncie udane lądowanie na lotniskowcu. Dokonał tego południowo wietnamski pilot mjr Boung, który wraz z żoną i piątką swoich dzieci uciekł z wyspy Con Son, po upadku Sajgonu. Skierował się w ciemno, z zapasem paliwa na 4ry godziny nad morze południowo chińskie z nadzieją na natrafienie na jeden z trzech lotniskowców, które wspomagały operacje ewakuacji Sajgonu. Po kilku godzinach lotu natrafił na lotniskowiec USS Midway na którym szczęśliwie udało mu się wylądować.

 

Mały inbox Modelu

Model Bird Doga firmy Model USA jest zestawem leciwym przez co bardzo rzadkim (do zakupienia raczej poprzez E-Bay), informacja z pudełka informuje że został wyprodukowany w 1988 roku. W pudełku znajdujemy 2 wypraski z szarego plastiku i jedną mała ramką z przeźroczystego plastiku. Do tego Instrukcja oraz arkusz z kalkomaniami dla trzech maszyn,

- Południowo wietnamskiego O-1E z roku 1975

- O-1E w barwach lotnictwa USA stacjonującego w Bien Hoa w 1966 roku

- Japońskiego L-19 z roku 1980

Wracając do wyprasek, części posiadają ładne wgłebne linie podziału blach, niestety bardzo dużo jest nadlewek oraz kanałów wtryskowych. wszelakie wypychacze zostały w miarę możliwości umiejscowione w miejscach które nie będą widoczne po sklejeniu. Kabina pilotów posiada bardzo dużo detali (pomimo tego że jako odlew), w zestawie znajdziemy także uproszczoną makietę silnika, dzięki czemu można wykonać model z otwartym silnikiem. Z powodu wieku modelu, oraz jego kiepskiej dostępności raczej nie ma zbyt wiele dodatków do niego. Co fakt można zakupić żywiczne wnętrze (sygnowane dla modelu Hasegawy), oraz kalki jednakże wydaje mi się że odwzorowanie tej części jest na tyle dobre, że można skorzystać z tego co dała firma, oraz zwaloryzować we własnych siłach.

 

p1010109f.jpg

p1010110h.jpg

p1010111n.jpg

p1010112fg.jpg

p1010113h.jpg

p1010114w.jpg

p1010116i.jpg

p1010117s.jpg

p1010119i.jpg

 

Mój Bird Dog będzie przedstawiał maszynę z dywizjonu obserwacyjnego Korpusu Piechoty Morskiej VMO-1 z połowy lat 60tych, stacjonujący w MCAS New River.

 

watermarked0a3db9b9bbcc.jpg

 

Pomoże mi w tym zestaw kalek firmy Condor Decals (o ile będą chcieli wysłać z Argentyny do Polski ;))

48026.jpg

 

A oto co udało mi się do tej pory stworzyć.

p1010120zk.jpg

Wyciąłem części składające się na przedział kabiny pilota, oraz oszlifowałem je

 

p1010123gt.jpg

Po czym to co się dało przykleiłem do podłogi.

 

Najprawdopodobniej będzie trzeba wymienić ramę fotela gdyż to co dostaliśmy z firmy nie dość że ma zły kształt to jeszcze jest trochę za grube, dodatkowo poduszka siedziska wydaje mi się za mała, no i przydało by się naciągnąć nowy materiał na oparcia foteli, aby nie były takie płaskie.

5296gi.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 91
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Jak to miło widzieć że jest zainteresowanie

 

Wczorajszy wieczór oraz dzisiejszy poranek spędziłem na robieniu siedzisk dla pilota i obserwatora.

Postanowiłem zrobić stelaż bardziej przypominający oryginał, oraz postanowiłem poeksperymentować. Jako że poduszka i oparcie w modelu było bardzo płaskie, postanowiłem pokryć je folią aluminiową, dzięki czemu porobiły się zmarszczki itp co trochę bardziej naturalnie wygląda. Czy był to udany eksperyment okaże się po malowaniu

p1010125in.jpg

p1010126z.jpg

Fotel otrzymał także kieszonkę na oparciu, bardzo uproszczona ale zawsze jest

 

p1010127w.jpg

Siedzisko obserwatora nie było poprawiane, bo nie było co

 

p1010128o.jpg

Dodałem też okablowanie na podłodze

 

p1010130l.jpg

p1010132gf.jpg

 

A tak to wygląda na sucho do kupy złożone.

 

Następnym etapem, będzie dojście jak były mocowane pasy, i zrobienie ich, dorobienie klamotów za siedzisko pilota (póki co leży tam tylko panel identyfikacyjny), i znalezienie dobrych zdjęć aby móc się zabrać za silnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały update.

Wyciąłem kadłub z ramki, usunąłem nadlewki, oszlifowałem, całość przejechałem papierem ściernym gdyż faktura tworzywa wydawała mi się lekko chropowata. wyciąłem też osłonę silnika, i zrobiłem ją od nowa z puszki po napoju.

p1010136.jpg

p1010137.jpg

p1010140.jpg

p1010141.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarówno rama fotela kierowcy jak i klapa silnika, to fachowa robota.

Ciekawi mnie efekt końcowy z tapicerką foteli, może pomalujesz to pierwsze

Kibicuję dalej Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny samolot i bardzo ciekawy eksperyment z fotelem. Widzę, że szykuje się ładnie zwaloryzowany kokpit

 

Staram się jak mogę aby nie zawieść publiki

 

Ciekawi mnie efekt końcowy z tapicerką foteli, może pomalujesz to pierwsze

 

Też mnie to ciekawi

 

Doszedłem do tego jak paski są mocowane, pójdę jednak na łatwiznę i zakupie paski fototrawione

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwarta osłona silnika robi wrażenie

Do pełni szczęścia moim zdaniem można by jeszcze pokusić się o lekkie odchudzenie ścianek z którymi ta osłona sąsiaduje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do pełni szczęścia moim zdaniem można by jeszcze pokusić się o lekkie odchudzenie ścianek z którymi ta osłona sąsiaduje.

 

Spokojnie będzie, nie wiem jeszcze jak ale zrobię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace nad modelem idą jak krew z nosa.

p1010528.jpg

Jedyne co udało mi się ostatnio zrobić to oddzieliłem stery od usterzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Mały update po dłuższej przerwie

Dodałem pasy do fotela pilota (na fotel obserwatora muszę kupić drugi zestaw), wykonane z zestawu Seatbelts Soviet AF WWII – Fighters firmy AML. Górna część pasów ze względu na sposób mocowania w oryginale, dodam do modelu po zamknięciu kadłuba.

 

img0289l.jpg

 

p1010777g.jpg

p1010776f.jpg

p1010774lu.jpg

Po tej operacji jeszcze bardziej znienawidziłem klejenie CA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Następny temat (prawie) z Wietnamu, będę śledził z zainteresowaniem, zwłaszcza, że mam O-1E w skali 1:72 na celowniku, kiedyś. Ciekawe eksperymenty z wnętrzem. Życzę powodzenia i pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co się orientuję to w Wietnamie latał VMO-6. VMO-1 z którego pochodzi maszyna którą wykonuję, cały konflikt przesiedział w USA.

Pawle czekam na Twojego ptaszka, tylko pamiętaj zaopatrzyć się w żywice bo bez niej to ciężko będzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

No niestety jeszcze trzeba będzie poczekać, moja lista modeli do zrobienia, chociaż odpracowywana konsekwentnie, jednak bardzo się wlecze. Chociaż lubię Marines, to jednak mój O-1 raczej będzie w barwach USAF. Tam gdzie kupuję, żywice do O-1 pokazały się i znikły, albo poszukam wnikliwiej, albo będę ambitny i coś dorobię od podstaw. Twój wątek wtedy będzie bardzo pomocny. Jeszcze raz powodzenia, Semper Fi!

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

p1010781d.jpg

Kokpit złożony do kupy, i zagruntowany pod malowanie.

 

p1010782a.jpg

Dorobiłem także ściankę, w tylnej części kabiny której zabrakło w zestawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Dziś cały dzień malowanie.

p1010876j.jpg

p1010875r.jpg

p1010872.jpg

p1010873dg.jpg

 

Kolorystyka może być ostro przekłamana. Zdjęcia robione z flaszem, po korekcji kolorów w fotoszopie, więc wyciągnięte wszystkie niedoskonałości (teraz widać co poprawiać)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć! Cieszę się z tego update'u, już się zastanawiałem co z tą budową. Wszystko wygląda dobrze, czekam na dalsze postępy i życzę powodzenia

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerwa wynikła z udziału w projekci maszyn zdobycznych, ale teraz wracam do tematu Bird Doga.

 

Co do obić, z efektu jestem średnio zadowolony. Sposób jest ciekawy ale wymagający wprawy w posługiwaniu się folią. Poza tym nadaje się do dużych skal, w królewskiej 72 raczej się nie wykorzysta tego sposo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka mała ciekawostka

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=MCAS+New+River&sll=86.031103,-77.34375&sspn=0.00139,0.038581&ie=UTF8&hq=MCAS+New+River&hnear=&radius=15000&ll=34.713819,-77.442348&spn=0.007814,0.01929&t=h&z=16

 

Tak teraz wygląda MCAS New River. Co ciekawe po drugiej stronie zatoki Morgan znajduje się słynny Camp Lejuene, z którego podczas 2 wś wysyłano Marinesów na pacyfik, a teraz jest bazą 2 Dywizji USMC, słynnego 24 MEU, oraz nowo powstałego Dowództwa Sił Specjalnych USMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrócony z festiwalu zasiadłem do prac, a o to wyniki.

 

p1010890n.jpg

Przedział silnikowy malowany Vallejo Air 010 Interior Green. po 5tej warstwie pędzlem pokryło

 

p1010892ea.jpg

Silnik Continental O-470-II, korpus pomalowany na szaro (H128)

 

continentalo47013a.jpg

img0291x.jpg

Fotki Oryginału

 

p1010893n.jpg

Tablica przyżądów, malowanie na czuja, niestety fotki oryginału z lat 60tych nie posiadam. Widzę że trzeba poprawić przełączniki na dole bo lekko nie wcelowałem

 

p1010888m.jpg

Oczywiście nadzór nad pracami był

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.