orzech Napisano 26 Grudnia 2009 Share Napisano 26 Grudnia 2009 Witajcie! Wkraczam w szergi modelarzy. Model jaki będę sklejał to Subaru Impreza WRC 2002 od Tamiyi w skali 1/24. Jest to mój pierwszy model. Nigdy w życiu nie sklejałem żadnego modelu, nie malowałem ani nie nakładałem kalek - dlatego też każda rada będzie dla mnie niezwykle cenna i pomocna w ukończeniu pierwszego autka. Cała wiedza jaką posiadam na temat modelarstwa pochodzi z tego z tego forum. Napewno w moim warsztacie pojawi się sporo pytań, w tym pewnie też jakieś "głupie":) Na początek mały in-box: Kaste będę malował sprayami Motipa (podkład, baza, lakier), na resztę modelu pójdzie "pędzlowana" Pactra. Pracę nad modelem zacznę za kilka dni, bo jeszcze muszę dokupić troche potrzebnych rzeczy, w tym farby. Jednak na początek kilka pytań... 1. Jaki kolor podkładu wybrać (szary czy biały)? 2. Czy ktoś zna numer koloru sprayu Motipa, który będzie zbliżony do "subarowskiego" niebieskiego? 3. Czy istnieje farba która spełnia wszystkie następujące warunki: ma kolor chrom; nadaje się do nakładania pędzlem; nie jest metalizerem czyli nie trzeba jej zabezpieczać lakierem przed utlenieniem; ładnie wygląda po nałożeniu 4. I na koniec pytanie z serii tych głupich ...większość elementów modelu łączy się w ten sposób, że wkłada nazwijmy to "dzyndzelek" w dziurke. Jaka jest metoda połączenia tych elementów? Czy smaruje się "dzyndzelek" klejem i wciska w dziurke, czy łaczy się obie części a następnie zalewa klejem połączenie? Jeśli to ma jakieś znaczenie dodam, że posiadam klej Tamiya Cement. I to by było na tyle jak na pierwszy raz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lucas HS Napisano 26 Grudnia 2009 Share Napisano 26 Grudnia 2009 Kaste będę malował sprayami Motipa (podkład, baza, lakier), na resztę modelu pójdzie "pędzlowana" Pactra Świetny wybór 1. Biały. Wtedy kolorek będzie żywszy. 3. Metalizery Gunze nadają się pod pędzel jak się postarasz. Mówię o tych za mniej więcej 11zł. Zabezpieczyć je to nie problem, wystarczy Sidolux. Nie chcę wprowadzać w błąd, ale tak już robiłem i mi się podobało. Ale nie przejrzysz się w tym rzecz jasna. 4.Smarujesz dziurkę, lub zdynzelek. A najlepiej posmarować jak największą powierzchnię, coby spoina była mocna i wytrzymała. Powodzenia I dobranoc... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fliper_nx Napisano 26 Grudnia 2009 Share Napisano 26 Grudnia 2009 2. Jak pójdziesz do mieszalni lakierów mogą Ci w puszkę nabić kolor, a nume znajdziesz w katalogu Subaru który pod Ci sprzedawca. Ciekawy model, dość łatwy do składania - witamy w naszych kręgach, pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamit Napisano 26 Grudnia 2009 Share Napisano 26 Grudnia 2009 Witam i ja!! Cieszę się , że coraz więcej rajdówek pojawia się na forum A podobny model składałem w tym roku tak więc będę mógł coś pomóc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Partnercom Napisano 26 Grudnia 2009 Share Napisano 26 Grudnia 2009 Super! Uwielbiam subaru imprezę i na pewno za jakiś czas też skleję model tej marki. Ja sklejam dopiero swój trzeci samochód 1/24 i cieszę się, że zaczynasz od razu od zestawu TAMIYA. Ja poprzednie dwa kupiłem od Hellera i wg mnie trudno się na nich nauczyć porządnego modelarstwa, bo są po prostu uboższe. Najważniejsze chyba to mieć wystarczająco dużo cierpliwości. Jak czujesz, że ją tracisz, to odkładasz wszystko i wracasz jak cierpliwość wróci do Ciebie. A umiejętności przyjdą z czasem. Ja obecnie sklejam Corollę WRC także Tamiya i dobre ludziska z tegoż forum podsuwają mi różne patenty i pomysły, z których może i Ty zechcesz skorzystać jako początkujący. Wiec zapraszam do lektury. Trzymam kciuki za projekt! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJoker Napisano 26 Grudnia 2009 Share Napisano 26 Grudnia 2009 jak chcesz kupić kolor rajdowy subaru to kup spray tamyii Mica Blue ( orginalny kolor rajdówek subaru) ts-50 http://www.mojehobby.pl/szczegoly.php?grupa_p=6&przedm=196374&kateg=115299 cena może trochę odstraszać , ale warto . EDIT: aha i jak byś chciał użyć farby tamyii to stosuj też jej podkład bo się odpaży Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jakub476 Napisano 26 Grudnia 2009 Share Napisano 26 Grudnia 2009 Kładłem TS na podkład motipa i nic się nie stało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Negev Napisano 26 Grudnia 2009 Share Napisano 26 Grudnia 2009 ...""pędzlowana" Pactra..." To nie najlepsza farba, jeśli chcesz ją kłaść pędzlem. W moim mniemaniu, wcale się nie nadaje do pędzla. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiQ Napisano 27 Grudnia 2009 Share Napisano 27 Grudnia 2009 jak chcesz kupić kolor rajdowy subaru to kup spray tamyii Mica Blue ( orginalny kolor rajdówek subaru) ts-50 potwierdzam kolor ts-50 jest bardzo bardzo zbliżony do oryginalnego granatowego metalica subaru i świetnie wygląda na modelu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
orzech Napisano 27 Grudnia 2009 Autor Share Napisano 27 Grudnia 2009 jak chcesz kupić kolor rajdowy subaru to kup spray tamyii Mica Blue ( orginalny kolor rajdówek subaru) ts-50 http://www.mojehobby.pl/szczegoly.php?grupa_p=6&przedm=196374&kateg=115299cena może trochę odstraszać , ale warto . EDIT: aha i jak byś chciał użyć farby tamyii to stosuj też jej podkład bo się odpaży No rzeczywiście cena za puszke 100 ml troszkę odstrasza, a obawiam się, że aby pomalować kaste kilkoma warstwami + płytę podłogową z dwóch stron to na jednej puszcze się może nie skończyć. Dlatego też wybrałem wszystkie spraye jednej firmy - Motipa (stosunkowo bardziej opłacalne niż Tamiyi, ale równie często chwalone przez forumowiczów). A nie chciałbym mieszać podkładu i bezbarwnego Motipa z bazą Tamiyi żeby się przypadkiem lakier nie ściął. Jutro przejadę się do sklepu i zobacze odcienie niebieskiego Motipa - może coś wybiorę. Bo i tak w pierwszym modelu zależy mi przede wszystkim aby nauczyć się równo i gładko kłaśc lakier, a nie jak najdokładniej odwzrować oryginalny kolor Subaru;) W oczekiwaniu na zakupy pogłębiłem linie podziału (na fotce zbytnio tego nie widać, ale troche plastiku wyskrobałem ). Darowałem sobie tylko pogłębianie lini wokół uszczelek okien. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fliper_nx Napisano 27 Grudnia 2009 Share Napisano 27 Grudnia 2009 To autko ma coś w sobie, nie bez powodu mam 3 sztuki tego modelu 2001/2002 , a z lakierem jak pisałem - dobrze robisz, mieszanie czasem jest nie opłacalne, gorzej jak powstaną wżery na modelu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
orzech Napisano 28 Grudnia 2009 Autor Share Napisano 28 Grudnia 2009 Zrobiłem małe zakupy, więc jutro będzie można coś konkretniej podziałać I proszę o porade dotyczącą malowania podkładem. Czy lepiej będzie prysnąć wszystkie części w ramkach z obu stron bez wycinania... Czy powycinać potrzebne części, przyczepić je na dwustronną taśmę klejącą do wykałaczek, wbić to np w styropian i tak przygotowane pryskać podkładem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Diesel fan Napisano 28 Grudnia 2009 Share Napisano 28 Grudnia 2009 Witaj, ja bym najpierw powycinał z ramek, potem obrobił elementy z nadlewek itp. i umocował do wykałaczek (można użyć również do tego celu plasteliny). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
orzech Napisano 29 Grudnia 2009 Autor Share Napisano 29 Grudnia 2009 Ok, tak też zrobiłem jak radziłeś i już pierwsze części wraz z podwoziem schną po 2 dwóch warstwach podkładu. Zmieniłem kolor bazowy. Ten poprzedni wydawał mi się troche za ciemny jak na Subaru i będzie nowy jaśniejszy (na zdjęciu po prawej stronie). Lakier to metalic. I tym razem proszę o porady dotyczącze malowania bazą. 1. Czy kolejne warsty nakładać dopiero wówczas gdy poprzednia jest całkowicie sucha, czy wystarczą odstępny ok 20 min. ? 2. Na opakowaniu jest napisane żeby po 24 godz spolerować mgłę lakieru. Do tej pory cały czas czytałem że metaliców się nie traktuje papierem wodnym. Więc co zrobić? 3. Na opakowaniu jest napisane żeby po 30 min pokryć bazę, bezbarwnym lakierem. Czyli mam pryskać bezbarwnym nawet jak ostatnia warstwa bazy jest mokra? 4. Podwozie też będzie malowaną tą bazą. Więc chyba też powinienem zabezpieczyć bezbarwnym. Czy nie będzie się jednak ono zbytnio błyszczało. Z góry dzieki za odp Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Diesel fan Napisano 29 Grudnia 2009 Share Napisano 29 Grudnia 2009 Podwozie możesz pokryć lakierem bezbarwnym, ale matowym - wtedy nie będzie się błyszczało Co do nakładania warstw - są różne szkoły, jedne mówią, że poprzednia warstwa musi być sucha, a inne, że nie Musisz spróbować i podjąć decyzję. Według mnie, poprzednia warstwa nie musi być całkowicie sucha. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spoxx2006 Napisano 30 Grudnia 2009 Share Napisano 30 Grudnia 2009 Co prawda jestem również początkującym ale spróbuje się wypowiedzieć. Jeżeli gdzieś popełnię błąd proszę doświadczonych kolegów o poprawę. Więc tak: Zgadzam się z kolegą Diesel fan. Podwozie najlepiej byłoby pokryć matowym bezbarwnym. Co do nakładania warstw bazy to jeżeli chodzi o zwykłe normalne samochody warstwy nakłada się co ok. 15-20 min na niewyschnięte do końca warstwy. Więc myślę, że i tu powinno być podobnie. Po ostatniej warstwie bazy poczekałbym ok.24 godzin do jej dobrego wyschnięcia i delikatnie zmatował dla uzyskania gładkiej powierzchni jak najdrobniejszym papierem wodnym ( na mokro), aby usunąć jakieś grudki, pyłki itp. a potem nałożyłbym bezbarwny lakier. Myślę, że takie zmatowanie bazy i pokrycie bezbarwnym a potem dłuugie polerowanie powinno przynieść efekt pięknego lustra.Aha a co do pyt. 2 to myślę, że nie traktuje się papierem wodnym metalików już po nałożeniu lakieru bezbarwnego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Diesel fan Napisano 30 Grudnia 2009 Share Napisano 30 Grudnia 2009 Dokładnie, metalików nie szlifujemy, a w przypadku kolegi, bazą jest właśnie metalik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spoxx2006 Napisano 30 Grudnia 2009 Share Napisano 30 Grudnia 2009 No i właśnie, chciałem coś podpowiedzieć i od razu gafa .Ale się starałem hahahaa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
orzech Napisano 1 Stycznia 2010 Autor Share Napisano 1 Stycznia 2010 Spoxx2006, mimo to doceniam chęć pomocy ;) Jakoś sam spróbuje poradzić sobie z malowaniem metalicem. W międzyczasie zrobiłem większość elementów podwozia: tarcze zawieszenie kilka innych elementów podwozia i przymiarka całości całkowicie "na sucho" gdyż jeszcze płyta podłogowa czeka na malowanie po 3 warstawach podkładu I na koniec rozwiejcie moje wątpliwości dot. klejenia - a dokładniej braku klejenia. Nie wiem czy dobrze zrozumiałem z instrukcji, że niektórych elementów nie należy łączyć za pomocą kleju. Na zdjęciach kółkami zaznaczałem łączenia, do których moim zdaniem nie należy używać kleju. Dobrze zaznaczyłem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamit Napisano 1 Stycznia 2010 Share Napisano 1 Stycznia 2010 Na pierwszym zdjęciu dobrze zaznaczyłeś natomiast na drugim nie wklejasz tego wałeczka tylko poprostu wkładasz (dzięki niemu koła bedą się swobodnie obracać), natomiast tarczę do piasty przyklejasz klejem (masz dwa rodzaje strzałek w instrukcji - te cienkie to łączysz klejem, grube - montaż bez kleju)... A po za tym świetnie Ci idzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zmorka Napisano 2 Stycznia 2010 Share Napisano 2 Stycznia 2010 przyznam,ze jak na pierwszy raz to kolega wykonuja jak dla mnie mega robote, ja tez dopiero co zaczynam kupilem swoj pierwszy model i przyznam,ze wstyd mi umieszczać jago fotki , a jestem w trakcie "zabawy", chyba zaczne łowić ryby Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mors Napisano 2 Stycznia 2010 Share Napisano 2 Stycznia 2010 Ryby to sobie kupisz w markecie. Dłubaj dłubaj, bo dobrze Ci idzie Każdy kiedyś zaczynał i miał dokładnie takie same wątpliwości jak ty Pozdrawiam Mors Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
orzech Napisano 2 Stycznia 2010 Autor Share Napisano 2 Stycznia 2010 Na pierwszym zdjęciu dobrze zaznaczyłeś natomiast na drugim nie wklejasz tego wałeczka tylko poprostu wkładasz (dzięki niemu koła bedą się swobodnie obracać), natomiast tarczę do piasty przyklejasz klejem (masz dwa rodzaje strzałek w instrukcji - te cienkie to łączysz klejem, grube - montaż bez kleju)... A po za tym świetnie Ci idzie Dzięki, nie zwróciłem uwagi że są dwa rodzaje strzałek. Sprytne to I dzięki za miłe słowa ale do końca jeszcze daleko i można jeszcze dużo rzeczy schrzanić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kazik Napisano 2 Stycznia 2010 Share Napisano 2 Stycznia 2010 ...płyta podłogowa czeka na malowanie po 3 warstwach podkładu... Po co aż tyle? A co do malowania jej matem to wg. mnie wystarczy bezbarwny satynowy lub jak kto woli SemiGloss. Matem wg. choćby instrukcji z tamiya oddaje się efekt elementów gumowych i gumopodobnych. Malowanie więc podwozia na mat będzie lekko dziwne. Przecież podwozie też się błyszczy jak jest czyste, a że rzadko jest czyste to wcale nie znaczy że mat. Pozdrawiam i powodzenia. Subaru to piękna maszyna jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
orzech Napisano 2 Stycznia 2010 Autor Share Napisano 2 Stycznia 2010 3 warstwy dlatego, że pryskałem bardzo cienkimi warstwami podkładu i 2 wg mnie nie wystarczały - prześwitywał wówczas plastik. Mimo, iż też był w kolorze niebieskim to wolałem dać jeszcze jedną warstwę. Wiadomo że mogła by to załatwić jedna konkretna warstwa podkładu ale trzymałem się reguły, że lepiej dać kilka cienkich warstw niż 1 grubą;) Jeśli natomiast chodzi o bezbarwny lakier na podwoziu to wolałbym pryskać sprayem a nie malować pędzlem. Niestety Motip nie robi bezbarwnego mat lub semi gloss. Więc chyba prysnę 1 cienką warstwę tego błyszczącego żeby tylko "zabezpieczyć" metalic. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.