Skocz do zawartości

Mack RW (Superliner) - odbudowa


pmroczko

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, to mój pierwszy wątek na tym forum, mam nadzieję że się spodoba.

Na początku lat dziewięćdziesiątych przywiozłem sobie z Niemiec model ciężarówki firmy Italeri, nazwany U.S. Power Truck. Skleiłem go z wielkim zaangażowaniem i stał u mnie w domu na honorowym miejscu. Przez te lata spotkało go wiele przygód i jego wygląd zaczynał mnie trochę drażnić, a i umiejętności poszły trochę do góry... Tak czy inaczej maszyna wyglądała tak:

mack00.jpg

ale po bliższym przyjrzeniu się:

mack01.jpg

no i poszła do rozbiórki!

Połączenia większych części były wykonywane klejem "z tubki", także teraz bez większych problemów części dały się oddzielić od siebie bez znaczących uszkodzeń. Inna sprawa, że model firmy Italeri to modelarsko niezła kiszka - rama przedstawia podwozie charakterystyczne dla samochodów typu Freightliner, zupełnie nie do zaakceptowania w Macku, a kabina kierowcy, zamiast mieć (prawie) tę samą szerokość co atrapa chłodnicy na całej swojej długości, we wredny sposób rozszerza się przed drzwiami. Z tego powodu zdecydowałem się na o wiele poważniejszą operację niż na początku planowałem i postanowiłem tym razem zbudować coś zbliżonego do prawdziwego Macka RW.

Zacząłem od maski - moja stara część zwichrowała się dawno temu, kiedy plastik został zaatakowany przez farbę:

hood01.jpg

Dlatego wyciąłem całą środkową część i wykonałem ją od nowa. Przy okazji okazało się, że nie jest ona zupełnie płaska, ale jest delikatnie wygięta, efekt ten uzyskałem przy pomocy wzmocnienia które wkleiłem od spodu:

hood02.jpg

To tyle na dziś, pozdrawiam i do usłyszenia

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 532
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Czołem przyjacielu Możesz mi podać swój aktualny Email? będziesz robiłe te zawieszenie mackowskie?

Jeździsz jeszcze przez Kostrzyn?

 

Pozdrawiam Jacenty

 

Ps: to twoja robota? ;>

http://cs.finescale.com/FSMCS/forums/p/127400/1324715.aspx

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam kolegów, dziękuję za komentarze i zainteresowanie.

Szakal85 - dzięki foty już idą

Przemek - ja już nie mam litości, idę na całość z przebudową. Szczerze ten regulamin mnie wnerwia, jestem nowy na forum i próbowałem go znaleźć - widać niedostatecznie wnikliwie. Coś słyszałem o ograniczeniu obrazków do 800 na 600 - WTF? i tak są na moim serwerze a ludzie w 90% mają już o wiele większe ekrany. Dla mnie to tylko dodatkowa robota, bo muszę specjalnie na to forum przygotowywać mniejsze kopie.

Dzacek - maila wysłałem Ci na priva. Odpowiedź brzmi tak, mam bardzo ładne Mackowe zawieszenie na resorach, tylko poskładać. Co do linku - też tak, ale wiesz, Ciii...

 

A teraz dalszy ciąg prac - maskę na razie odkładam na bok, do czasu aż poprawię atrapę chłodnicy a biorę się za kabinę. Tak jak pisałem, jest tam sporo roboty, bo oprócz przedniej ściany (która pasuje do maski), trzeba "wyprostować" boczne ściany kabiny a wszystkie inne większe części zwęzić nawet do 4mm.

Na początek zdjęcie części po rozbiórce:

cab00pl.jpg

Część prac już wykonałem, ściany od kabiny są nacięte i wyprostowane, i udało się zwęzić deskę rozdzielczą nie tracąc oryginalnych kalkomanii. Zaczynam też prace nad uzupełnieniem tapicerki, bo w zestawie tapicerka jest tylko na wewnętrzne powierzchnie drzwi, a ich otoczenie jest "puste"

Potem zacząłem składać wnętrze kabiny:

cab01pl.jpg

cab02pl.jpg

Wziąłem się za przerabianie foteli, oto klasyczna fota typu "przed i po"

seats01.jpg

Boki i tył kabiny z dorobioną tapicerką, użyte materiały to płyta polistyrenowa i dwuskładnikowa masa "Miliput"

cab03pl.jpg

Wnętrze kabiny prawie gotowe:

cab04pl.jpg

cab05pl.jpg

Gotowa, pomalowana tapicerka:

cab06pl.jpg

To tyle na dzisiaj, może już jest więcej do komentowania? Pozdrawiam i życzę miłego dnia

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na prawych drzwiach widać lekkie nie domalowanie. Szkoda że deska rozdzielcza ma taki blady kolor. Coś a la drewno chyba by lepiej pasowało do tego modelu. No i trzecie "ale" szkoda że nie zaszpachlowałeś foteli od tyłu. Nawet mimo iż i tak te "braki" nie będą widoczne. Po za tymi 3 uwagami prace idą w dobrym kierunku. Oby tak dalej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, ze przebudowa idzie dosc profesjonalnie, aha - bardzo mi sie podoba wnetrze..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za komentarze, czekam na więcej!

Szakal85 - dobra wiadomość, fotele są zaszpachlowane od tyłu, tyle że na razie nie widać tego na zdjęciach, ale później to naprawię. Co do niedomalowania na drzwiach, muszę się temu przyjrzeć bliżej 1:1. Jeżeli chodzi o deskę rozdzielczą, to ma ona wkłady z drewnopodobnego materiału, które imituje kalkomania (położona lata całe temu, bardzo mi zależało, żeby jej nie zniszczyć), a reszta kokpitu po prostu jest obłożona materiałem winylowym - trochę jak w Tarpanie . W ogóle deska rozdzielcza to jeden z niewielu bardziej udanych elementów tego zestawu, jeżeli chodzi o dokładność. Przy okazji wspomnę o pedale sprzęgła, w zestawie jest on mocowany do podłogi, a w oryginale jego dźwignia schodzi spod deski rozdzielczej. Dźwignię dorobiłem z drutu, a pedał wziąłem z zestawu, zeszlifowałem tylko z podłogi klin, na którym on był zamocowany.

To tyle, pozdrawiam i życzę miłego dnia

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, teraz przedstawię dalszy ciąg prac nad kabiną kierowcy.

Po wykonaniu wnętrza przyszedł czas na zwężenie tylnej ściany i ramy przedniej szyby. Zwłaszcza rama przedniej szyby wymaga uwagi, żeby przy zwężaniu zachować dokładność:

cab07.jpg

cab08.jpg

Zwęziłem też podsufitkę, udało mi się to przy pomocy zaledwie trzech cięć:

cab09.jpg

Ostateczne dopasowanie przedniej części będzie możliwe dopiero po wklejeniu przedniej szyby.

Potem skleiłem podłogę, boki i tył kabiny:

cab10.jpg

cab11.jpg

cab12.jpg

I jeszcze foty z przyklejoną ramą przedniej szyby i dopasowanym zwężonym dachem (tylko 2 cięcia!)

cab13.jpg

cab14.jpg

I na koniec bonusowa fota z pasowaniem maski:

cab15.jpg

Do szpachlowania użyłem starych ramek wtryskowych rozpuszczonych acetonem. Działa jak złoto!

Mam nadzieję, że się podobało, pozdrawiam i do usłyszenia

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dzięki Dzacek, w istocie jak widać na forum rządzą Keny, rzadziej Pete'y, a jak się trafi Mack, to z reguły z babolami Italerki (chociaż był też chlubny wyjątek, respect Copycat!).

 

Tak czy inaczej jadę dalej, dziś kabina sypialna. Zacząłem od rozwalenia tego co było. W efekcie dostałem garść części, z których trzeba było usunąć starą farbę, żeby zobaczyć gdzie nity były

Najpierw spróbowałem płynu hamulcowego, efekt nie był za dobry (czyli farba była naprawdę git). Potem spróbowałem krecika, to zadziałąło o wiele lepiej, ale nadal nie posiadałem się z podziwu dla tego starego czerwonego lakieru, trzymał jak nie wiem co. Oto moje efekty na tym etapie:

sleeper00.jpg

Plan jest taki, żeby sleeper przerobić na wersję trochę bardziej luksusową - Able Body, w wersji sześćdziesięciocalowej. Nawet znalazłem rysunki takiego, z wymiarowaniem, czyli prawdziwy skarb:

Duck_Sleeper.JPG

Jak sprawdziłem wymiary, okazało się, że kabina z zestawu jest, tak jak mi się zdawało, o 8mm za szeroka, a przedłużenie będzie wynosiło około 25mm. Najtrudniejszą rzeczą będzie wykonanie wycięć pod kominy.

Zacząłem od wykonania nowej podłogi, narysowałem też kilka linii, według których będę ciął:

sleeper01.jpg

Zacząłem wstawiać przedłużki ścian, początkowo planowałem wykonać wcięcia pod kominy z rurki wziętej ze szpulki papieru od kasy fiskalnej:

sleeper02.jpg

Dalsze przedłużki ścian:

sleeper03.jpg

Zmieniłem zdanie, na wycięcia pod kominy użyję obciętych fragmentów przedniej ściany, a dach przedłużę płytą polistyrenową. Dość trikowe są doły wycięć pod kominy, podłoga jest już odpowiednio przerobiona:

sleeper04.jpg

I na koniec wstępne pasowanie detali do siebie, muszę jeszcze przykleić przednią krawędź dachu, po odcięciu narożników:

sleeper05.jpg

Mam nadzieję że się podobało, pozdrawiam i do usłyszenia

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Whoa:D dosyćź skomplikowanie z tymi kominami

 

w piątek z rana musze tego macka zobaczyć

 

NADAL NIE PRZESTRZEGASZ ŻADNYCH ZASAD JĘZYKA POLSKIEGO. ZAINSTALUJ SOBIE MOZILLĘ FIREFOX. ONA MA OPCJĘ PODKREŚLANIA BŁĘDÓW I PRZED WYSŁANIEM POSTA SPRAWDŹ PISOWNIĘ ! / MOD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie!

 

Dzacek - dzięki za komentarze, jesteś niezawodny. Jak skończę pisać tego posta zaraz do Ciebie dzwonię i się umówimy.

 

Panie Mod - doceniam trud włożony w nadzorowanie forum i troskę o język ojczysty, ale w mojej ocenie Dzackowi warto odpuścić ortografię - samo podkreślanie nie wystarczy, trzeba jeszcze się tym przejmować A pan traci siły przejmując się...

 

Tak czy inaczej oto dalsze postępy prac. Dosyć prostego klejenia części z zestawu, czas coś zbudować od podstaw

 

Może na początek zdjęcia podwozia, zanim je rozłożyłem na drobne części:

chassis00.jpg

chassis01.jpg

chassis02.jpg

Oprócz drobnych uszkodzeń udało mi się odzyskać wszystkie części na których mi zależało, a najważniejsze były podłużnice ramy. Po wstępnym oczyszczeniu zacząłem zatykać w nich wszystkie dziurki wyciągniętą ramką i innymi kawałkami polistyrenu. Potem przeszlifowałem podłużnice od środka i od zewnątrz, zostawiając tylko mocowania tylnych błotników. Odbudowałem tył ramy ze "skosu" który tam był - Macki mają zwykle ramę obciętą na prosto. Dopasowałem też zbudowany od podstaw opuszczony przód ramy. Oto moje ulubione foty typu "przed i po", górna szyna przed modyfikacją, dolna po:

frame01.jpg

frame02.jpg

Zacząłem też budować zbiorniki paliwa z plastikowej rury wodnej i płyty polistyrenowej. Pomyślałem sobie, że to będzie szybciej, niż czyścić i szpachlować stare zbiorniki, zwłaszcza, że Macki mają zupełnie inny system ich mocowania do ramy. Na zdjęciu poniżej lewy zbiornik po szlifie, prawy jeszcze przed:

tanks01.jpg

I oba zbiorniki po szlifie, teraz czekają tylko na maksymalnie błyszczącą srebrną farbę. Jeśli wszystko zawiedzie, okleję je folią metalową:

tanks02.jpg

Z innych błyszczących detali zająłem się jeszcze atrapą chłodnicy. Co ciekawe w Superlinerze ten element pełni też rolę wymiennika ciepła dla klimatyzacji, cwanie to sobie wymyślili. Kupiłem z firmy American Industrial Truck Models atrapę chłodnicy odlaną z metalu, ale wymiary się trochę nie zgadzały, dlatego pociąłem obie i z części złożyłem coś takiego:

grille01.jpg

No to teraz mam już logo Macka na moim projekcie, to zobowiązuje do utrzymania jakości. Atrapę chłodnicy też muszę chociaż częściowo posrebrzyć, bo oryginalny "chrom" trochę dostał po D.

Teraz biorę się z jednej strony za dokończenie sleepera, z drugiej strony za poprzeczki ramy. Uprzejmie proszę o komentarze, tak żebym wiedział że ktoś to czyta, a ja dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Mod - doceniam trud włożony w nadzorowanie forum i troskę o język ojczysty, ale w mojej ocenie Dzackowi warto odpuścić ortografię - samo podkreślanie nie wystarczy, trzeba jeszcze się tym przejmować A pan traci siły przejmując się...

Samo istnienie Dzacka na tym forum sprawia że wielu traci siły

A ortografia dotyczy się wszystkich, jak nie potrafi na polskim forum pisać niech się przeniesie na obco języczne może tam sobie poradzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

To co robisz z tym modelem, to dla mnie prawdziwe mistrzostwo. Kabina sypialniana prezentuje się o wiele lepiej niż z przed przebudowy. Dokładność i precyzja powala mnie na kolana. Należy Ci się duże . Na koniec pytanko, ile cię kosztowała atrapa (z przesyłkom)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uprzejmie proszę o komentarze, tak żebym wiedział że ktoś to czyta

Mimo, że dział cywilny zazwyczaj pomijam, to ta relacja mnie mocno wciągnęła. Merytorycznie nic Ci nie jestem w stanie podpowiedzieć, lecz wiedz, że masz we mnie wiernego kibica

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pmroczko napisał:

Uprzejmie proszę o komentarze, tak żebym wiedział że ktoś to czyta

Kolego weź zwróć uwage na ilość wyświetleń a nie ilość komentarzy. Komentować jedno i to samo to można się "wiadomo co "

 

P.S Doskonale ci idzie czekam na finisz.

Pozdrrawiam MArio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolega gruby powinien zainwestować w mozille...

 

Drogi moderatorze kim kolwiek jesteś bo się nigdy pod swoim dziełem grzecznościowo nie podpisujesz ;>

 

 

Ja używam mozilli z podkreślaniem błędów ;]

 

mozilladzacka.jpg

 

Pawle drogi:D jak przednia ściana slepeera trzyma się już reszty? wnętrze jakieś robisz? pokaż jak się prezentuje maska z nową potężną maską i atrapą chłodnicy z różnych stron

 

Pozdro Jacenty ;>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również z ciekawością zaglądam co jakiś czas do Twojej relacji. Rzadko się zdarza, żeby ktoś tak profesjonalnie odbudowywał model. Czekam na silnik i zawieszenie!

 

Mógłbyś pokazać zdjęcie oryginalnego sleepera? Widzę, że dostęp do materiałów masz, ale się nimi nie chwalisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drodzy koledzy - bardzo dziękuję wam za komentarze i za wszystkie miłe słowa. Muszę powiedzieć że dodały mi jeszcze więcej energii do tego projektu i motywują mnie, żeby jeszcze bardziej się starać.

 

Jarosław, Mario, Copycat, Przemek, Banshee - dziękuję wam bardzo za pochwały. Każdy komentarz jest dla mnie ważny.

 

Banshee - nie będę podawał linka na google Chociaż faktem jest, że udało mi się zdobyć trochę dokumentacji. Pomaga znajomość angielskiego, potem to już tylko tak jak wtym starym chińskim przysłowiu - kto sieje miłość, zbiera wiedzę. Ten link jest mocny - normalnie kopalnia wiedzy o modelarstwie ciężarówkowym:

http://public.fotki.com/modeltrucks25thscale/

Prospekty producentów, artykuły o ciężarówkach z czasopisma Scale Auto Enthusiast (SAE), instrukcje do rzadkich zestawów - mocne.

Co masz na myśli pisząc "oryginalny sleeper"?

 

Balrog - Dzacek może być wnerwiający, ale myślę, że wnosi coś do tego forum. W ostateczności zawsze możesz go zastosować do nauki pracy z wnerwiającymi ludźmi

 

Gruby - konkretnie tę atrapę można zamówić pod tym linkiem:

http://www.aitruckmodels.com/pages/AITMcatalog1_2010.pdf

Jest to część numer ST-17 i kosztuje 3$. Przesyłka gdzieś koło 10$, ale jeżeli robisz amerykańskie ciężarówki, to coś mi się zdaje że ten koszt się rozłoży na o wiele więcej towarów . Przy okazji, w tym katalogu mają też poprawne tylne zawieszenia do Macka. I jeszcze uwaga, ten ST-17 nie będzie pasował 1:1 do modelu Italeri, dopiero po przeróbce.

 

Dzacek - wczoraj właśnie pracowałem nad sleeperem i zamknąłem go. Na początku myślałem, żeby w ogóle nie robić wnętrza, tylko w przejściu zasłonkę postawić, ale jednak się wziąłem za nie. Nic wypasionego, bo i tak nie będzie widać. Mam leżankę, szafkę pod nią, poduszkę i to w sumie by było jeżeli chodzi o wnętrze. Zdjęcia przy następnym updacie.

 

Jeszcze raz dziękuję wszystkim za komentarze - widzicie, jak na to "ile można pisać", wymieniliśmy trochę informacji jednak. Pozdrawiam i życzę miłego dnia

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gruby - konkretnie tę atrapę można zamówić pod tym linkiem:

http://www.aitruckmodels.com/pages/AITMcatalog1_2010.pdf

 

Dziękuje za odpowiedź. Czekam na dalsze etapy prac z niecierpliwością.

 

kolega gruby powinien zainwestować w mozille...

Takie uwagi wole na pw. W szczególności że w mojej wypowiedzi nie ma błędów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę być złośliwy, i proszę nie odbierać mojego postu w ten sposób, ale koledze Dzacek1841 o dziwo udało się wyłapać błąd w wypowiedzi Grubyjg.

Na koniec pytanko, ile cię kosztowała atrapa (z przesyłkom)?
O ile samo słowo "przesyłkom" jest poprawne o tyle nie pasuje do kontekstu całego zdania. Z całym szacunkiem w tym zdaniu poprawnie powinno być użyte "przesyłką". Nie mniej to Dzacek1841 poza faktem posiadania Mozilli mógłby zacząć korzystać z jej dobrodziejstw i korygować błędy jakie popełnia w swoich postach.

 

Co do modelu również jestem zachwycony poziomem prac jakie są wykonywane. Kibicuję i czekam na kolejną porcję relacji, nie tylko wizualną ale i tekstową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.