Skocz do zawartości

Lim-5, Lim-5M, Lim-5P, Lim-6bis, MiG-17F, AZ Model 1:72


Gość Andzin

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki za miłe słowa Mikołaju

 

Tak, z dokumentacją to faktycznie problem, szczególnie do Lim-5M.

Jeśli chodzi o dokumentację w ogóle, to korzystam z ogólnodostępnych:

TBiU o MiG-17 i Lim-6bis

Rysunków ze Skrzydlatej Polski (chyba z lat 80-tych)

Aeroplan’03-5/6

MiG-17 Aerofax

Aviakolekcja'07-05

Aviacija i Wriemia'99-04

Lotnictwo z szachownicą

In Action i Walk Around

 

Jeśli chodzi o Lim-5M, to w zasadzie wszystko co o nim wiadomo zapisano w Lotnictwie z Szachownicą (jeszcze raz dzięki Cinek za przypomnienie ) i jednym z numerów MiniRepliki.

 

Zrobiłem już pierwsze podejście do Lim-5M z HobbyBossa, ale na razie schowałem go głęboko do szafy. Pokażę, żeby udowodnić, że można, chociaż to dopiero początki, a wyglądają tak:

 

lim5m02.th.jpg

lim5m03.th.jpg

lim5m01.th.jpg

 

(a jak to robiłem opiszę, jak już dojdę z tą relacją do odpowiedniego punktu )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

No to wypadałoby coś "zapdejtować" wreszcie. 3 miesiące praktycznie nic nie robiłem przy Limach, ale przy napływie silnej woli i samozapracia niewaiadomego pochodzenia postanowiłem nadrobić zaległości. Zapału nie starczyło mi na długo, ale rzutem na taśmę przetrasowałem prawie całą powierzchnię. Linie na modelu sa bardzo delikatne i brutalne cięcie kadłubów (a w zasadzie konieczność wyszlifowania połączeń) spowodowało zatarcie linii ... mam wielki szacunek do Airfixa za delikatne linie podziałowe w swoich wypustach ... moje to dopiero transzeje ...

 

lim24.th.jpg

 

Widoczne na spodach dziurki, to środki miejsc pod okienko namiernika. Gdy już popadłem w samouwielbienie okazało się, że jazda rylcem po liniach AZ Modelu to był błąd ... linia przed statecznikiem od góry i za spływem skrzydła z boku okazały się być w złym miejscu ...

 

lim23.th.jpg

lim21.th.jpg

 

No i tu się zaczął prawdziwy horror, o ile pierwsze zabawy z ryciem linii poszły dość gładko, to te wydawałoby się łatwe do poprawienia braki stały się przyczyną lęków nocnych i drżenia rąk, którego nawet wysokoprocentowe płyny magiczne nie były w stanie

uspokoić ... linie były kilkukrotnie poprawiane, co najlepiej widać na tym przygkładzie:

 

lim25.th.jpg

 

Po ciężkich bojach zostałem zmuszony do uznania swoich ograniczeń technologicznych i gdy już osiągnąłem jako taki efekt postanowiłem zająć się następnymi krokami.

W nadstępnej odsłonie biorę się za nos i nisze przedniego podwozia.

 

P.S. Dzięki za fotki Paziu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Nie mogę już edytować poprzedniego posta, więc jeden pod drugim będzie

Prace nad Limami jak na mnie nabrały ogromnego przyspieszenia, rozpocząłem przygotowania do poprawienia kształtu usterzenia poziomego:

 

lim31.jpg

 

Ale przede wszystkim rozpocząłem zabawę z wlotami powietrza. na dobry początek fotka rodzinna:

 

lim30.jpg

 

Fotrka przedstawia oryginalny wlot powietrza AZ Model do MiG-17F (w środku) i MiG-17PF (prawy dolny), ja jednak postanowiłem wykorzystać wloty z KP. niestety do MiG-17PF mam tylko jeden wlot z KP, węc drugi będzie oryginalny.

 

Wloty z KP są głębsze, więc trzeba przerobić nisze podwozia z modelu. Zastanawiałem się, czy nie zrobić ich po prostu płaskich (tak jak to jest w KP), ale pokombinowałem trochę:

 

lim29.jpg

 

Miejsce łączenia mam zamiar zamaskować szpachlówką w płynie, jak dojdą osłony podwozia to i tak niewiele będzie tam widać

Kolejny krok, to przeróbka wlotu powietrza z KP na wczesny typ. Na fotce niewiele widać, ale oryginalne MiG-17PF, które przyleciały do Polski miały wczesny typ chwytu powietrza, co starałem się odzwierciedlić, jak pójdzie na to farba, to pewnie będzie widać lepiej. Szary grzybek na wlocie z AZ to z kolei powiększona osłona anteny stacji Izumrud-5.

 

lim32.jpg

 

I na dzisiaj byłoby tyle ... Czeka mnie teraz pasowanie wlotów i komór podwozia do kadłubów, no i nie będę miał wyjścia ... muszę zacząć myśleć o skrzydłach ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja również podglądam - złwaszcza iż mam w planach podobny klucz tylko mi się marzy złożony Lim-ów 2, zakupilem ostatnio MIGa 15 z AitFixa MIGa 15 z HobbyBosa w wersji dwumiejscowej aby zbudować odrestaurowany egzemplarz muzealny 006; mam trochę problemów ze znalezieniem zdjęć LIM-ów 2 w kamuflarzu o nr kolorów już nie wspomnę - Tobie gratuliję przede wszystkim hurtowej budowy 5 maszyn na raz - ja zamierzam budować pojedyńczo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualizacje rzadkie nawet nie dlatego że roboty dużo, tylko czasu na modelowanie mało

MiG-15 i Lim-1/2 no i SBLim-y to i u mnie na warsztacie są ... Na razie Hobby Bossy, ale czekam na Eduarda ... Na Twoim miejscu Tombie odłożyłbym głęboko do szafy Airfixa i dokupił Hobby Bossa (jeśli nie chcesz czekać na Eduarda), Airfix przy w miarę poprawnym Hobby Bossie będzie wyglądał jak karykatura MiGa ...

A jeśli chodzi o dobrze udokumentowany kamuflowany SBLim-2 to zajrzyj do Mini Repliki Nr 36 i 37, jest tam świetnie opisany 8020 z Dżonowa. Zdjęcia 006 z okresu służby były w Lotnictwie z Szachownicą (jednym z wczesnych numerów).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem że ten Eduard jest w zapowiediach no i w skali 72? Jeśli znasz jakąś literatutę godną polecenia z której mógłbym skorzystać przy LIMach 1/2 to bedę wdzięczny za polecenie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eduard pierwszy raz zapowiadał MiG-15 w 1:72 już ze 6 lat temu, ale wszelkie słuchy mówią, że będzie na jesieni w tym roku ... trzeba wypatrywać wiadomości na E-day w Pradze.

a jeśli chodzi o literaturę o MiG-15 ... bardzo dobre rysunki opracowane na podstawie pomiarów w Muzeum w Krakowie były w MiniReplice (chyba około 15 numeru - możesz sprawdzić na ich stronie), dobre plany i opis modeli (porównanie KP i Dragona) były w AERO Planie (numerów nie pamiętam), no i są publikacje - czeski 4+ i wydawnictwa Jakab, monografie Jefima Gordona, no i polskie Pod Lupą i AJ-Press .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

No i wypadałoby "cuś zapdejtować" ...

Prace ... nie, nie pędzą, ale, jak by to nie zabrzmniało, posuwają się do przodu

 

Zatem mamy na początek doklejone wloty do"eFów"

 

lim34.th.jpg

lim34a.th.jpg

 

ale i "PeeFy" nie mogą czuć się gołe

 

lim35a.th.jpg

lim35b.th.jpg

 

Nisze przedniego koła nie są zbyt piękne, ale bedę jeszcze nad nimi pracował - głównie w celu wyprowadzenia jako takiego kształtu wewnątrz, jak dojdą klapy osłon to mam nadzieję i tak nie będzie wiele widać ...

 

Fotki pokazują, że spasowanie nosów "eFów" nie jest złe - KP pasuje całkiem dobrze, a i kształt kadłuba zachowuje kołowy przekrój, czego nie mozna powiedzieć o PF. Wiedziałem, że bęą kłopoty, więc klejąc kadłuby zostawiłem górrną część nosa nie sklejoną. Pasując nosy wstawiłem kliny i jakos się wszystko zeszło. nie wiem, czy sam czegoś nie pogiąłem, czy to urok modelu, ale kadłub PF nie jest zbyt symetryczny i było potrzebne szpachlowanie ...

 

A teraz fotka ogona Lim-6bis - jak widać dokonałem pierwszych cięć - ster kierunku został skrócony, na fotce widać też nieoszlifowane szpachlowanie cyjanoakrylem ... się oszlifuje jeszcze ...

 

lim36.th.jpg

 

 

i to by było na tyle ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jakie tam miałeś plany, ale widzę, że nie robiłeś otworów na wlot powietrza w doklejonych noskach.

Popraw to koniecznie, bo zepsuje efekty Twojej pracy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie bardzo mogę te wloty pootwierać ... w nosie jest obciążenie coby się nie zadzierał
Oj Andrzej Andrzej... trzeba było zrobić otwory, a zaślepki dać nieco z tyłu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj Andrzej Andrzej... trzeba było zrobić otwory, a zaślepki dać nieco z tyłu.

 

No dumny to ja z siebie nie jestem, ale to będzie przeszkadzało tylko w żywicznym nosie z AZ ...

 

ale w jakim celu ? kierunek w Lim 6 ma takie same wymiary jak w Lim 5.

 

Skąd ta pewność Em? Ster kierunku w Lim-6bis jest o 15cm krótszy niż w Lim-5, dlatego skracałem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

No do super, a nawet przyzwoitej roboty to mu daleko, ale dziękuję za miłe słowa Jacku

 

Chcę to jakoś złożyć do kupy i tyle. Na razie prace utknęły, rozwijam się koncepcyjnie, pomierzyłem osłonę spadochronu, zdobyłem skrzydła od Lim-5M Broplanu (więc chyba odpuszczę sobie samodzielne dłubanie owiewkozbiorników), wymyśliłem, w jak najbardziej bezbolesny sposób przenieść komory podwozia głównego, ale cięcie blach pewnie dopiero we wrześniu będzie ... a w październiku będzie MiG-15 Eduarda, który rozwiąże mam nadzieje problemy z kołami głównymi i przednim

 

A dla Limomaniaków pojawił się świetny artykuł na temat proponowanego uzbrojenia Lim-6bis w najnowszym Lotnictwie z Szachownicą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dla Limomaniaków pojawił się świetny artykuł na temat proponowanego uzbrojenia Lim-6bis w najnowszym Lotnictwie z Szachownicą.

 

...ze świetnymi jak zwykle rysunkami Grzegorza Skowrońskiego i cymesikami takimi jak fotki 1J0401 z zasobnikami foto CMR9320-00 (pierwszy raz to-to widzę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kombinuję jakby można było Mig'a-17 PF przerobić na lima-5 oraz na lima-6. Na pewno nos jest do wymiany. Czy będzie można zastosować taki: http://www.martola.com.pl/pl142/produkty31829/mig_15_uti_machine_gun ?

Zobacz warsztat kol. Cinekf1:

viewtopic.php?f=86&t=19149

Tam jest pokazane jak z MiG-15 i 17 zrobić Lim-5, 6bis. Pierścień wlotowy który chcesz zastosować ma za mała średnice żeby wpasować go do MiG-17PF z KP, poza tym MiG-17PF ma dłuższy odcinek od kabiny do wlotu. Zresztą wszystko masz opisane i pokazane w warsztacie który Ci podałem.

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Cóż ... postępy niewielkie ... ale pokaże co robię ... tak naprawdę do napisania tego posta skłoniła mnie informacja, któą pozyskałem z sobie tylko wiadomych źródeł ...

Najpierw jednak fotki z nikłych postępów prac. Nikłych, bo to po pierwsze 5 sztuk się robi, po drugie "casu panie ni ma" ...

 

dsc3344u.th.jpg

dsc3342x.th.jpg

dsc3343v.th.jpg

 

No ale po kolei. Na górnym zdjęciu widać początki prac przy komorach podwozia głównego. Zostawiłbym je tak jak fabryka dała (po prawej - sam pewnie nie zrobię lepszych), ale niestety trzeba je cofnąć o około 2 mm, więc na razie wszystkie skrzydła zostały pozbawione rzeźbień. Przy okazji na pióro łączące skrzydło z kadłubem dokleiłem pogrubiającą wstawkę - będzie się lepiej trzymać w kadłubie.

Na zdjęciu środkowym i dolnym widać prace przy dolnych częściach skrzydeł. Na razie przesunąłem tylna krawęź komory, przednia zostanie zrobiona inną techniką - poprzez przyklejenie pasków plastiku ...

Paszczowo zrelacjonuję jeszcze inne prace - zepsułem już dwa projekty zasobnika na spadochron, ale się nie poddaję ponadto szlifują się stateczniki poziome, wymyślam jakiś prosty sposób na dyszę wylotową i to na razie byłoby na tyle ...

 

A teraz ... a teraz ... no dobra już piszę ...zatem chodzi o to, że obiło mi się o uszy, że AZ Model rozważa, by wzorem swoich Spitfire'ów IX, czylli wykorzystując tą samą technologię ... zrobić od nowa MiG-17!!!

Dokończę tą piątkę, ale wyczekuję jakchś bardziej potwierdzonych informacji ...

 

Edytka: na ARC też już mówią o planach AZ na nową "17"kę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.