Skocz do zawartości

F-14A Tomcat Italeri 1/48


moralezz

Rekomendowane odpowiedzi

Czas najwyższy zacząć coś dłubać - tym razem padło na Kocura z Italeri.

 

11-2_zps3964f127.jpg

 

Do zestawu dokupiłem żywiczny kokpit Airesa (dedykowany do Hase) i blaszki Edka z dedykacją dla HB. Parę rzeczy dołożę od siebie (na pewno kanał wlotów powietrza będę chciał zrobić od podstaw, na co już mam koncepcję i w tym tygodniu zamierzam działać w tym kierunku i z pewnością nie zostawię zestawowych dysz wylotowych). Do tego delikatnie będę próbował coś tam pootwierać - drabinki załogi, sonda do uzupełniania paliwa w locie, hamulce aero i być może luk działka. Malowanie - raczej nie żadne zestawowe. Marzy mi się zrobić lekko utytłanego low-vis (najprawdopodobniej VF-211 z kalek FCM, które udało mi się namierzyć w jednym z polskich sklepów). Może z takiego zmiksowania uda się zrobić w miarę przyzwoity model.

 

Na pierwszy ogień poszły fotele załogi:

 

0_zps43a0e05b.jpg

 

1-1_zps36ef5ed0.jpg

 

2-1_zps8a78d110.jpg

 

3-1_zps2062a1fb.jpg

 

7-1_zps7f834dd5.jpg

 

Finał:

 

9-1_zps248afc61.jpg

 

10-1_zps05f6ea45.jpg

 

Nie jestem z nich do końca zadowolony, ale w porównaniu z zestawem to inna bajka.

 

 

Aktualnie "siedzę" w kokpicie. Po wstępnej przymiarce do zestawowych wyprasek wiem, że na pewno będę musiał się napocić, żeby to wszystko jakoś fajnie wpasować. Na pewno trzeba będzie delikatnie "odchudzić" zarówno ścianki wyprasek jak i delikatnie zeszlifować wannę żywiczną. Martwi mnie jednak co innego - przy koncepcji z wysuniętą sondą do tankowania może być problem z miarę prawidłowym jej umiejscowieniem - nie wiem czy przypadkiem nie zabraknie na nią miejsca. Ale to wyjdzie "w praniu".

Zdjęcia dla porównania kabinki zestawowej i Airesa:

 

4-1_zps4a5697eb.jpg

 

5-1_zps87bd8344.jpg

 

6-1_zps328b0b3d.jpg.html

 

Żeby to wszystko "upchnąć" trzeba parę rzeczy usunąć:

 

8-1_zpsf4674302.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 58
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Oglądałeś już golenie podwozia? Bo to trochę traumatyczne przeżycie. Chyba że masz jakiś tego substytut, jak kokpit.

 

Widziałem, widziałem. Golenie, podobnie jak większa część modelu zostanie poddana "głębokim" modyfikacjom. Generalnie cały model może być traumatycznym przeżyciem i długo zastanawiałem się czy jednak nie kupić Hasegawy lub Hobby Bossa. Ale że już dosyć długo leży u mnie na półce i przerobiłem takiego gniota jakim jest Tomcat z Academy, to ten całkiem fajnie się "nada" aby go trochę potuningować, bez specjalnych zmartwień w razie porażki (kosztował całe 50 zł. a taki Hase lub HB to ponad dwie stówki). Model bardzo przyzwoicie "leży" w planach, a jego największym mankamentem (jak dla mnie) są zbyt głębokie linie podziału. Cała reszta to rzeczy, które będę chciał poprawić (czy to dodatkami czy własną inwencją twórczą) i nie powinno jakiś szczególnych problemów.

 

PS: miło mi, że krzesełka się podobają

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Robertem się zgodzę, fotele bajka!!

Eeeee tam, zaraz bajka. Bajki są nierealne, a fotele i owszem.

 

Dałbyś moralezz przepis jak je picowałeś i czy te kolorki to wg. instrukcji.

 

Golenie, podobnie jak większa część modelu zostanie poddana "głębokim" modyfikacjom.

To ja bardzo natarczywie bym zobaczył jak tego dokonasz. O ile zechcesz pokazać co i jak po kolei robiłeś, a nie sam efekt finalny przeróbki.

 

a jego największym mankamentem (jak dla mnie) są zbyt głębokie linie podziału.

Raczej szersze niż głębsze z niewątpliwą finezją mijania się na podziale, przynajmniej u mnie.

 

o ten całkiem fajnie się "nada" aby go trochę potuningować, bez specjalnych zmartwień w razie porażki

Niemal identyczne założenie, tyle że w kwestii nauki wczesnofrajdolarskiego malarstwa borokowego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie leży na półce leży dokładnie ten sam model z kokpitem żywicznym od Hasegawy i jeszcze muszę dokupić blachy dedykowane do Academy. Z chęcią zobaczył bym wszystkie przeróbki które masz zamiar wykonać w Tomcacie. Będe podglądał i życze powodzenia w budowie bo jak na razie zapowiada sie kosmos

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dałbyś moralezz przepis jak je picowałeś i czy te kolorki to wg. instrukcji.

 

Nie ma sprawy - zacząłem od pryśnięcia czarnym matem Humbrola. Później pędzelkiem malowanie (akryle Pactry) siedziska, zasobników i spadochronu - generalnie 3 odcienie zielonego i zielono-niebieskiego oraz stalowo-niebieski (?) delikatnie przyciemniony ciemnoszarym do pomalowania taśm mocujących po bokach fotela (wszystko dobierane "na oko" wzorując się na zdjęciach oryginału, aczkolwiek można spotkać egzemplarze różniące się odcieniami tych elementów)

 

Taki mały rysunek poglądowy :

 

Beznazwy-1_zpsd7c7feda.jpg

 

Dźwignia z prawej strony fotela - standard żółty+czarny. Wszystko "przypudrowane" suchym pędzlem z metalizera Model Mastera Magnesium. Na to wszystko dwie warstwy sido. Na zagłówkach po obu stronach samemu kombinowane kalki. Następnie wash, później pasy dołączone od Airesa. Delikatna zabawa suchymi pastelami. Dźwignie robiłem sam, bo te dołączone do żywic są zbyt płaskie i jak dla mnie trochę za duże. Dorobione z cienkiego drucika miedzianego z wykorzystaniem elementów z dołączonych blaszek. Na koniec matowy lakier bezbarwny (chociaz drugi raz jak bym je robił do prysnąłbym satynowym).

 

To ja bardzo natarczywie bym zobaczył jak tego dokonasz. O ile zechcesz pokazać co i jak po kolei robiłeś, a nie sam efekt finalny przeróbki.

 

Będę się starał w miarę możliwości pokazywać wszystko w trakcie prac.

 

Raczej szersze niż głębsze z niewątpliwą finezją mijania się na podziale, przynajmniej u mnie.

 

Może faktycznie tak jak piszesz. U mnie na tych elementach, które do siebie pasowałem na sucho nie zauważyłem żeby się rozjeżdżały. Pewnie kwestia egzemplarza, bo jedni narzekają że gniot, inni że sam się składa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Walka trwa dalej - dopasowywanie żywicznej kabinki. Na początek jednak wyciąłem wszystkie "dziury" niezbędne przy wykonaniu otwartej sondy do tankowania w powietrzu oraz drabinki załogi. Przy okazji poprawię żaluzje wentylacyjne pod kokpitem - "jakość" Italeri jak na razie powala:

 

14_zps0207b492.jpg

 

17_zps68523371.jpg

 

Przy okazji poprawa obudowy działka, na którą również nie mogę patrzyć:

 

15_zpscf08732e.jpg

 

Dorobiłem na próbę co nieco i wstępnie wpasowałem:

 

18-1_zps638f12ac.jpg

 

Myślę, że po wklejeniu i obrobieniu będzie to lepiej wyglądało niż oryginalne wypraski.

 

Żywiczny kokpit już wpasowany. Usunąłem co zbędne, trochę poszlifowałem i całość nawet fajnie się wkomponowała. Drobne poprawki już po wklejeniu na stałe:

 

13_zpsb5c82b79.jpg

 

21-1_zpsd8b50e02.jpg

 

20-1_zpse317eed4.jpg

 

19_zpsf6d69dc4.jpg

 

Żywicy praktycznie nie dotykałem, oprócz zrobienia luku pod sondę - na początku myślałem że będzie więcej roboty, a tu miłe zaskoczenie.

 

Jeżeli chodzi jeszcze o przednią część modelu to pozostało na pewno poprawienie wnęki podwozia przedniego (z czym aktualnie będę walczył oprócz malowania kabiny). Zestaw:

 

16_zps2833d2b3.jpg

 

 

PS: Po uwagach Marcina Witkowskiego zmieniłem kolor poduch na fotelach na chyba trochę mniej kontrowersyjny (i tak zależy kto co u siebie na monitorze zobaczy... )

 

12-1_zpsdb2268b6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Mały update. Kokpit skończony:

 

22_zps639c685e.jpg

 

23_zps85a38cf2.jpg

 

24_zps31e74205.jpg

 

Zdjęcia tradycyjnie u mnie nie do końca oddają rzeczywistość - nie widać choćby różnicy w kolorze dwuczęściowego płótna przykrywającego tablice przyrządów RIO czy wskazówek na zegarach.

 

Poprawiłem grill wentylacyjny pod kabiną załogi i osłonę działka. Po sklejeniu obu części zostanie przeryć nowe linie i nity.

 

25_zpsb9d07443.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Końcówka wakacji, ja nic nie uzupełniałem w warsztacie a model już właściwie na finiszu...

 

Żartowałem

 

Tak na dobrą sprawę to dopiero w tym tygodniu troszkę pogrzebałem. Cały czas walczę z jedną z osłon działka, z której nie za bardzo byłem zadowolony. Ale trafił mi się Tomcat z Academy i częściowo rozwiązał problem bo posłużył jako dawca - oprócz osłony wykorzystałem również wnękę podwozia przedniego, którą lekko stuningowałem. Pare fotek:

 

Komora podwozia przedniego (praktycznie skończona, jeszcze jakaś mała kosmetyka, na zdjęciach nie wklejona na stałe)

 

33_zps4f7de82a.jpg

 

29_zps86a468d1.jpg

 

30_zps395def17.jpg

 

31_zpse77e34b5.jpg

 

Aby dopasować osłonę działka z Academy musiałem jeszcze bardziej pociąć dolną połówkę sekcji dziobowej:

 

32_zpsa5ba219e.jpg

 

28_zpsf59f0d78.jpg

 

27_zps04b41ca9.jpg

 

26_zps5eee2a10.jpg

 

Jak widać na zdjęciach - wyszło całkiem nieźle, całość trzyma linię. Po sklejeniu wszystkich części razem i wyszpachlowaniu powinno być dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejka. Podjąłeś decyzję o zmianie wersji samolotu ? Będziesz przerabiał tą pokrywę Vulcana na wersję B ?

 

Ps. Widzę że masz tyle samo czasu co ja ja zdążyłem pomalować golenie w mojej "18" na biało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejka. Podjąłeś decyzję o zmianie wersji samolotu ? Będziesz przerabiał tą pokrywę Vulcana na wersję B ?

 

Nie, zostaję przy wersji A.

 

Ps. Widzę że masz tyle samo czasu co ja ja zdążyłem pomalować golenie w mojej "18" na biało

 

Niestety, czasu na dłubanie jak na lekarstwo - myślałem że przez wakacje uda się coś więcej zrobić ale się przeliczyłem Aczkolwiek pomalutku zaczynam wchodzić na "obroty" - mam teraz trochę wolnego więc można pozarywać delikatnie wieczorki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Mała aktualizacja postępów przy Kocurku. Praktycznie najgorsze prace przy części nosowej kadłuba zakończone. Zostało wyposażenie w detale wnęki na sondę do uzupełniania paliwa w locie oraz na wnękę na drabinkę - ale to na późniejszym etapie prac. Namęczyłem się bardzo przy dopasowywaniu, łączniu wszystkiego "do kupy" i następnym uzupełnianiu ubytków - najbardziej dała mi w kość pokrywa działka, oraz - o dziwo - osłona radaru, która podczas przymiarek na sucho pasowała prawie idealnie, ale jak się okazało, wcale nie było tak pięknie.

 

Osłona radaru z widocznym uzupełnieniem materiału i z sondą AoA dorobioną własnoręcznie:

 

36_zps7cb213d1.jpg

 

34_zps17aed5f3.jpg

 

Lewa i prawa strona:

 

35_zps73778c13.jpg

 

39_zpsbee33d4c.jpg

 

Coś na kształt drabinki załogi...

 

37_zps1ad778c9.jpg

 

... i taka "pierdółka" w wylocie działka (robiona również własnoręcznie)

 

38_zpsc452c5f2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Spód kadłuba w większości "ogarnięty" - poprawiłem wnęki podwozia głównego, dorobiłem boczne wloty powietrza jak i wydechy w okolicach płetw pod-kadłubowych, które notabene są z zestawu Academy. Dodałem również kratki wentylatorów przy wlotach (blaszki Edka) - spróbuję jeszcze dorobić wentylatorki, które te kratki przykrywają .

 

41_zps76f0d4a9.jpg

 

40_zps4afa1c01.jpg

 

44_zps226c34bb.jpg

 

Z góry też już coś się dzieje:

 

43_zpsfee12b38.jpg

 

42_zpsd9ce6e7a.jpg

 

Zrezygnowałem (chociaż miałem w planach) z budowy od podstaw kanałów dolotowych we wlotach - gotowy model będzie miał je zasłonięte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Prawie miesiąc czasu minął od ostatniej aktualizacji, a tak na dobrą sprawę, postępy są niewielkie, chociaż dłubie w miarę regularnie - niestety cały czas starałem poprawiać największe babole Italerki, do tego moje własne - i tak wyszło. Walczyłem z dyszami - najpierw była opcja zestawowe, później te z Academy a zakończyło się na żywicznych.

 

45_zps953874cc.jpg

 

 

46_zps6ccedf17.jpg

 

47_zps53cd07ec.jpg

 

56_zps1631d8de.jpg

 

55_zpsf50bd84a.jpg

 

Oczywiście mnóstwo czasu spędziłem na korygowaniu wyprasek w okolicach dysz - okazało się że do jednej gondoli obie dysze pasują w miarę możliwie, natomiast przy drugiej - musiałem uzupełniać na promieniu gondoli prawie milimetr materiału. Czeka mnie jeszcze sporo prac "dopieszczających", bo w dalszym ciągu nie jestem zadowolony z efektów tej sekcji.

 

Poza tym dodałem kilka blaszek i parę elementów od siebie:

 

54_zps1a889324.jpg

 

50_zps7cc21542.jpg

 

Doczepiłem na "sucho" dziób - pomału zaczyna to wyglądać jak samolot...

 

51_zpsadf0e93f.jpg

 

... ale jest kolejna niespodzianka :(:

 

53_zps4928170c.jpg

 

Najprawdopodobniej żywiczny kokpit rozepchał trochę górą i jak widać na zdjęciu, za cholerę do siebie nie pasują obie sekcje w tej części. Zapowiada się kolejna zabawa w korygowanie...

 

Dla relaksu i odskoczni zacząłem malować skrzydła

 

49_zpse980835f.jpg

 

PS: malowanie - egzemplarz jak na poniższym zdjęciu (BuNo 150922 VF-11 Red Rippers USS Forrestal)

 

VF-11USSForrestal_zpsb1423e2d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kontynuując tego rzadko odwiedzanego bloga - może komuś w przyszłości się przyda...

 

Podpowiedź Marcina Witkowskiego odnośnie problemu ze zbyt szeroką wanną okazała się strzałem w 10 - zaoszczędziłem sporo czasu i nerwów. Poprawienie tego zajęło mi jakieś 10 min. :

 

- na początek wywierciłem otwór w żebrze żywicy kokpitu i dorobiłem rozpórkę

 

62_zpsf12fbe72.jpg

 

- następnie wkleiłem rozpórkę w otwór

 

63_zpsdf89fb81.jpg

 

64_zpsdfc45961.jpg

 

Wkładając jeden segment w drugi, rozpórka pięknie "rozpycha" węższe elementy i całość wygląda już zdecydowanie lepiej.

 

61_zpsf8442b2a.jpg

 

60_zps39164908.jpg

 

Oczywiście szpachli jeszcze pójdzie troszkę w to miejsce, bo ideał to nie jest.

W końcu zakończyłem zmagania z dopasowaniem dysz wylotowych. Po pryśnięciu czarnym błyszczącym (docelowo już pod metalizery) efekt końcowy zaskoczył mnie bardzo pozytywnie, bo przed malowaniem wyglądało to tragicznie:

 

58_zps012c113e.jpg

 

59_zps904d0d7d.jpg

 

Dla porównania stateczniki pionowe Italeri i Academy:

 

pion4_zpsaf13d98b.jpg

 

Dlatego zapadła decyzja o ich przeszczepie.

Przerobione i gotowe do wklejenia:

 

57_zpsc5bcd5b2.jpg

 

65_zps68473d0a.jpg

 

66_zps1ccb1b14.jpg

 

67_zps2c85b52f.jpg

 

68_zpsf39b3853.jpg

 

Źle nie wygląda, ale jeszcze będzie sporo pracy żeby efekt końcowy był zadowalający

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego pod bazę wziąłeś Italerkę, a nie Academy? Italka jest lepsza wymiarowo?

 

Academy ma przede wszystkim jedną poważną wadę - kompletnie "skopaną" przednią cześć kadłuba (od rurki Pitota po wiatrochron, który notabene też jest do poprawy). Skorygowanie tego błędu bez chlastania i uzupełniania kilogramami szpachli jest niemożliwe, aczkolwiek nie niewykonalne. Ponadto - przynajmniej wg. mnie - Italeri lepiej "leży" w planach, ma przyjemniejszy podział technologiczny, a ponadto jest tańszą bazą pod wszelkie przeróbki . Academy oprócz tego nosa, też nie jest zła - na pewno lepiej zdetalizowana, z delikatnymi liniami podziałowymi (tyle że kończącymi się ni z gruszki ni z pietruszki) w porównaniu z pancernymi "Włoszki" (akurat to jest łatwo poprawić). Aczkolwiek zacząłem pracę z Italką a Aca "dopadłem później i to był główny powód, dla którego stał się dawcą Podsumowując - miksując oba zestawy dużym nakładem pracy można stworzyć niezły model, przy okazji sporo się nakląć i wykorzystać zapasy szpachli, co by nie skamieniała

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł z rozparciem plastiku nie był zły. Sprawdź tylko co dalej bo z owiewka już tak nie zrobisz. Skoro masz milimetrowe szczeliny do szpachlowania, myślę że co najmniej tyle samo będzie Ci brakować owiewki niestety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.