Skocz do zawartości

Spitfire IXc ZX(o)6 1/48 Eduard


karambolis8

Rekomendowane odpowiedzi

To nie wina podkładu ani farby... To wina samych masek. Niby mają klej-akurat, a tak naprawdę przed ich położeniem warto warstwę z klejem lekko osłabić np. bawiąc się nią paluchami Przetestowałem i maski na moim spicie IIa w 32 spisały się na medal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 67
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Myślałem, że masz w zestawie oznaczenia do brytyjczyków. Techmod wymaga cierpliwości i dużo płynów przy nakładaniu. Wszystkie ich kalkomanie jakie nakładałem do tej pory wymagały długiego moczenia w wodzie - w zasadzie najlepiej jest, jeśli kalkomania sama odejdzie od papieru jeszcze w wodzie. Inaczej lubią się rwać na strzępy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Tak na pierwszy rzut oka w modelu brakuje wlotu do chłodnicy paliwa w nasadzie lewego skrzydła, fotokarabinu po prawej stronie i białej lampy na grzbiecie za anteną. Do kolejnych rzutów okiem brakuje zbliżeń .

 

W temacie IFF nie jest łatwo. Mk.II stosowano do końca wojny i poza Europą powszechność Mk.III nie jest jednoznaczna. Gniazdo anteny Mk.II na samolotach PFT wypada w miejscu pokrytym ciemną farbą (Dull Red) i jest kłopot określić, czy jest ono 'aktywne'. Ale:

- Wyraźnie widać je niezaklejone na zdjęciu rozebranego ZX-1

- Zaślepka powinna wychodzić nieco na białe tło i to już powinno być widoczne.

- EN286 (ZX-8) po przeniesieniu do 1 sqn SAAF jednoznacznie wyposażony jest w IFF Mk.II.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na pierwszy rzut oka w modelu brakuje wlotu do chłodnicy paliwa w nasadzie lewego skrzydła, fotokarabinu po prawej stronie i białej lampy na grzbiecie za anteną.

 

Na lampę przyjdzie czas na sam koniec. Natomiast jeśli chodzi o pozostałe uwagi, to czy można prosić o jakieś materiały jak to powinno wyglądać? Chętnie to poprawię, ale nie bardzo wiem o co chodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmylił mnie brak otworu na żarówkę.

 

fotokarabin

 

fotokarabin

 

 

wlot do chłodnicy

 

wlot do chłodnicy

 

Fotokarabinu nie widać, ale w tym czasie powinien już być. Nie widać, w sensie, że nie ma zdjęć po których można by wnioskować.

 

Aha, i wygląda, że pomiędzy klapą i lotką masz kawałek skrzydła. Tam nie było żadnej konstrukcji, lotka i klapa sąsiadowały ze sobą.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duża Edyta:

 

Bo ja wiem. Różne średnice. Do chłodnicy kanał w środku. Do fotokarabinu tunel w postaci 'rynny' zakończony pionową okrągłą szybką z uszczelką. Dalej panel dostępowy. Może i tak samo ;).

 

Zwróciłem na te niuanse uwagę. Da się zrobić bez większego problemu z profili polistyrenowych. Myślę, że takie detale wzbogacają model. Jakbyś Radku potrafił podać średnice obu otworów, to byłbym bardzo szczęśliwy.

 

Aha, i wygląda, że pomiędzy klapą i lotką masz kawałek skrzydła. Tam nie było żadnej konstrukcji, lotka i klapa sąsiadowały ze sobą.

 

Chodzi o czerwone (na mój gust zawias), czy zielone?

 

NaY9TUy.jpg

 

These two photos provide useful reference over another elusive detail of Spitfire Mk. IX construction – the gun camera and fuel cooler openings. The photo above shows the gun camera opening in the starboard wing root, taped over indicating than no camera was in use.

spitfi19.jpg

Originally in the Mk. V production the camera was placed in the port wing, but in the early Spitfires Mk. IX its place was occupied by a large circular air intake for the fuel cooler (below).

spitfi1xcv.jpg

Thus the camera was first altogether removed, and only eventually replaced in the starboard wing. At the same time, the fuel cooler installation was rather rapidly removed from production.

Pogrubiony tekst wskazuje na to że fotokamera niekoniecznie była obecna we wczesnych IX. Chętnie bym ją dorobił, ale jak to z nią w końcu w ZX-6 jest? Tak, czy siak, dzięki za zainteresowanie mnie tematem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

guncam.jpg

 

Ale w modelu i tak robiłem to na oko, żeby wyglądało. Przy tej wielkości w 48 pojawiają się już 'zniekształcenia optyczne' i moim zdaniem zrobienie tak, żeby wyglądało naturalnie wystarczy, a nawet jest lepsze niż walka z setnymi milimetra. Wlot jest większy, ale przy nim nie stałem . Trzeba złapać proporcje do krawędzi natarcia. Pamiętajmy, że skrzydło w modelu wcale nie musi idealnie odzwierciedlać rzeczywistość. Dla modelu lepiej będzie, gdy proporcje zagrają niż gdy jakiś element zostanie wykonany idealnie w skali podkreślając tym samym inne niedoskonałości.

 

Jak wspomniałem nie ma (nie znam) zdjęć rozstrzygających tę kwestię. Ale specyfika jednostki (reprezentacyjna grupa 'asów' z zadaniami głownie o charakterze prestiżowym) i czas sugerują obecnośc fotokarabinu. W Anglii w PSP montowano je jeszcze w zimie.

 

Zielone, czerwone... na tej fotce niewiele widać, ale wygląda, że jedno i drugie jest nie tak. Klapa Spitfire nie miała pojedynczych zawiasów. W zasadzie sama była zawiasem. W tym miejscu (czerwone) rura nośna żeberek łączyła się ruchomym złączem z żebrem skrzydła. To złącze było widoczne z zewnątrz bo w rogu klapy wycięty pył kawałek poszycia. Fajnie to oddają klapy fototrawione. A w tej grubości zaznaczonej w modelu linią podziałową mieściło się właśnie żebro skrzydła. Linia jest akurat w osi żeberka klapy i tu mogłaby być jedynie linia nitów.

 

omawiane miejsce

 

 

wątek Britmodeller

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo, że suwmiarką tego mierzył nikt nie będzie ;) Chodziło o punkt odniesienia i ten 'rysunek techniczny' w zupełności mi wystarcza, dziękuję. Klapom też się przyjrzę, przeanalizuję materiały. Mam w planach Vb z otwartymi, te zdjęcia będą bardzo przydatne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Aha, i wygląda, że pomiędzy klapą i lotką masz kawałek skrzydła. Tam nie było żadnej konstrukcji, lotka i klapa sąsiadowały ze sobą.

....a nie było tam przerwy na grubość żeberka? Jestem tym zainteresowany, krótko: szpachlować czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy ostatnio strasznie wrażliwi na swoim punkcie na forum. Wyszukanie rysunków technicznych w necie to 5 sekund, choćby na airwar.ru, czy dziesiątkach innych tego typu stron. Edek puścił model samoskładalny, nie ma co podchodzić do tematu jak do jeża.

 

772b50bed253cb7f8d6981991a3b1dd0e1412959

;) ;) ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model jest świetny, po co szukać dziury w całym? ;)

...ktoś kwestionował świetność tego modelu?

Chcę się czegoś dowiedzieć, masz coś przeciwko? Zawsze możesz ominąć temat.

 

Obiecuję zajrzeć do grubej książki, żeby zaspokoić Twoją potrzebę wiedzy. I przeglądnę swoje zdjęcia.

Wyjaśnianie akurat Tobie, sprawi mi podwójną radość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mikele: jak na razie Twoje posty nic nie wniosły do tematu dyskusji, a gdzie o tym rozmawiać jak nie na forum? Jak się składa spit edka to akurat wiem.

 

Dobrze skoro można tylko pisać: siadam i obserwuję to ja spadam.

 

 

Obiecuję zajrzeć do grubej książki, żeby zaspokoić Twoją potrzebę wiedzy.

Nie fatyguj się, dziękuję. Już ktoś inny uzupełnił moją wiedzę.

 

Wybacz karambolis8 ten bajzel; już się nie odzywam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.