Skocz do zawartości

IJN Nagara [Tamiya, 1:700]


łsobota

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Zabrałem się do budowy swojego pierwszego okrętu ("in box" tutaj ). Model w zasadzie będzie prosto z pudła, dołożę tylko fototrawione relingi (Abera) oraz wymienię pudełkowy radar typ 21 na fototrawiony z zestawu Lion Roar. Ewentualnie pokombinuję jeszcze coś z dźwigiem. Na koniec „ożywię” model zaludniając go japońskimi marynarzami (i tu znowu użyję blaszki Lion Roar).

 

Na początek skleiłem sobie maszty:

2309c7bc8eb6b1c1.jpg

9654bed711c730f5.jpg

 

Pomyślałem sobie, że fajnie byłoby wyciąć „okna” na najwyższym pomoście. Ograniczyłem się jednak tylko do bocznych (bo większe). Co zaznaczyłem strzałkami.

8081303fb774207a.jpg

 

Wywierciłem jeszcze kilka iluminatorów w nadbudówkach.

a60809970bc8ece6.jpg

 

Teraz czeka mnie szlifowanie szpachlówki oraz wyrównanie krawędzi iluminatorów i „okien” wyciętych na górnym pomoście.

 

Na koniec pierwsze pytanie. Czy element zaznaczony przeze mnie na poniższym zdjęciu to kabel demagnetyzacyjny?

4a55148c842ee629.jpg

Jeżeli tak to jaki powinien być jego kolor (przypuszczam, że kolor kadłuba, ale wolę się upewnić) i czy jest on kompletny, czy też powinny od niego odchodzić kolejne kable?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 129
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Popracuj nad masztami, przydałoby się spiłować ślady łączenia form. Tak samo z okienkami bocznymi i iluminatorami, dobrze by było je trochę przeszlifować:)

 

Okienka i iluminatory już są wyszlifowane (zdjęcia robiłem zaraz po wierceniu, wycinaniu i szpachlowaniu - stąd ich "opłakany" wygląd).

Łączenia form na masztach szlifowałem, myślałem, że jest OK (gołym okiem nic nie widać) i dopiero zdjęcia uwidoczniły niedociągnięcia, którymi oczywiście się zajmę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

zaczyna się dobrze

nie myślałeś może o wymianie pełnych relingów na paski z kalki technicznej lub blaszki po napoju?

Jędrek

Pomyślę o tym.

 

A wracając do modelu. W sumie zrobiłem niewiele, ale zawsze to mały krok do przodu. A więc skleiłem dwa piętra nadbudówki i zaszpachlowałem ich łączenie. Teraz trzeba to będzie trochę przeszlifować:

02570400daa646f5.jpg

 

I jeszcze dwa zdjęcia z serii "na sucho":

f5c8c0141d4431a0.jpg

1e8ff96065782106.jpg

 

Dzisiaj jeszcze poszlifuję maszty i nadbudówkę oraz zajmę się działami 140mm. W związku z tym na koniec jeszcze jedno pytanie - ktoś ma jakiś pomysł na wykonanie fartuchów przeciwpodmuchowych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skleiłem dwa piętra nadbudówki i zaszpachlowałem ich łączenie

ten etap często jest pomijany przez początkujących modelarzy okrętowych, bardzo dobrze że sobie nie odpuściłeś

ktoś ma jakiś pomysł na wykonanie fartuchów przeciwpodmuchowych

a pokażesz na fotce o co chodzi? to może coś podpowiemy

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do tego rodzaju przedmiotów idealna jest poxylina. Trzeba tylko zdawać sobie sprawę,że twardnieje dosyć szybko. Po 10 min jest już zupełnie twarda. lepiej najpierw zrobić fartuch do jednedo działa, a potem do drugiego. Mniejsze nerwy. :-))

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do tego rodzaju przedmiotów idealna jest poxylina. Trzeba tylko zdawać sobie sprawę,że twardnieje dosyć szybko. Po 10 min jest już zupełnie twarda. lepiej najpierw zrobić fartuch do jednedo działa, a potem do drugiego. Mniejsze nerwy. :-))

 

Poxylina chyba będzie dobra. Ale na początek spróbuję z czymś nie twardniejącym. Poćwiczę trochę z blutac'iem i pokaże co mi wyszło.

Będę dążył do czegoś takiego:

2dec04ec9115faf4.jpg

(zdjęcie zassane z galerii www.steelnavy.com)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masy plastyczne są dobre

sam jednak stosuję inny sposób -> folię aluminową, w zależności od celu może być spożywcza lub grubsza (np. do kwiatków)

do zdanego kształtu przyklejam cjanoglutem folię odpowiednio ją marszcząc, naciągając itp. (w zależności od potrzeby), potem gruntuję primerem do metalu gunze i dalej już normalnie maluję

sposób ten przypadł mi do gustu bo nie trzeba w masie mozolnie tworzyć fałdek a na łodziach można fajnie odtworzyć oparcie się plandeki o ławki

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masy plastyczne są dobre

sam jednak stosuję inny sposób -> folię aluminową, w zależności od celu może być spożywcza lub grubsza (np. do kwiatków)

do zdanego kształtu przyklejam cjanoglutem folię odpowiednio ją marszcząc, naciągając itp. (w zależności od potrzeby), potem gruntuję primerem do metalu gunze i dalej już normalnie maluję

sposób ten przypadł mi do gustu bo nie trzeba w masie mozolnie tworzyć fałdek a na łodziach można fajnie odtworzyć oparcie się plandeki o ławki

Jędrek

 

Wypróbuję opisaną przez Ciebie metodę na łodziach właśnie. Jeśli chodzi o same działa to zostanę chyba przy masach plastycznych (wydaje mi się, że przy takim maleństwie jakim są te działa to będzie mi ciężko uzyskać odpowiedni kształt - palce już nie tak sprawne jak kiedyś ). Na razie po kilku próbach z blutack'iem wychodzi mi mniej więcej coś takiego:

7d40780361a2434a.jpg

Na żywo wygląda to znacznie lepiej, ale i tak nie jestem zadowolony do końca Będę próbował dalej...

 

Psiknąłem jeszcze kadłub i kilka większych elementów podkładem:

4306bd3eb698a8a8.jpg

Pierwsze co rzuca się w oczy to dwa wielkie "rowy" tuż za nadbudówką dziobową i przed pierwszym kominem:

738bf05952c4690f.jpg

Spowodowane jest to tym, że Tamiya poszła na łatwiznę wykonując jeden kadłub dla krążowników klasy Nagara i Kuma (wydaje mi się, że kadłub przewidziany jest właśnie dla okrętów tej klasy). Klasa Kuma miała w tym miejscu wyrzutnie torped, a Nagara nie (co widać na poniższej ilustracji):

2ce39112f7a74bc9.jpg

Do pudełka z Nagarą dołączona jest więc owa niezbyt pasująca do reszty kadłuba "zaślepka". Musiałem więc to zaszpachlować:

6429a81d3474ce40.jpg

Po wyszlifowaniu wygląda to tak:

2d33428da55d9961.jpg

Czy już jest w porządku okaże się jak ponownie nałożę podkład, który ładnie "wyciąga" na światło dzienne wszelkie niedoróbki

 

A teraz idę spać

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pancerce w 72 stosowałem do takich fartuchów filię z reklamówek(tych cienkich) i wychodziło wmiarę, przyczym przylegają one mocno do podłoża. Masę plastyczną trzeba umieć zgrabnie uformować. najlepiej to robić mokryn narzędziem(ja je po prostu ślinie). wilgoć rozpuszcza powierzchniowo poxyline(podczas jej twardnięcia) i pozwala kształtować bardziej miękkie kształty.Kiedy poxylina zaschnie oszlifowanie "glutka, żeby udawał materiałowy "miękki" fartuch jest trudne.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie po kilku próbach z blutack'iem wychodzi mi mniej więcej coś takiego:

wygląda jak byś za dużo masy dawał, jak chcesz przy niej pozostać to może lepiej dodawać ją mniejszymi porcjami (np. doklejając i następnie rozprowadzając małe kuleczki) niż dać od razu sporo i potem zdejmować nadmiar

poza tym spiton dobrze radzi, wilgotnymi narzędziami można sporo zdziałać

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) wygląda jak byś za dużo masy dawał, jak chcesz przy niej pozostać to może lepiej dodawać ją mniejszymi porcjami (np. doklejając i następnie rozprowadzając małe kuleczki) niż dać od razu sporo i potem zdejmować nadmiar

poza tym spiton dobrze radzi, wilgotnymi narzędziami można sporo zdziałaćJędrek

Tak też robiłem (za duże porcje i odejmowałem potem) i trzeba będzie przejść na system odwrotny (tzn. ten o którym piszesz). A nakładam, rozprowadzam i formuję to wykałaczką.

 

Przy okazji, zabawy z tak małymi elementami zauważyłem, że ręce mi się trzęsą jak cholera - a klejąc samoloty (w 72-jce) tego nie zauważam. W 1:700 najmniejsze nawet drgnięcie to jak trzęsienie ziemi (ale i tak jest fajnie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie przed chwilą dotarły do mnie pierwsze "fototrawionki":

3bda64e146b7b48b.jpg

Myślałem, że blaszka będzie większa. Tych relingów to ledwo starczy na dwa, może trzy okręty (i to nie największe). Szczerze mówiąc za tą cenę liczyłem na coś dwa razy większego, no cóż trzeba będzie sprowadzać z Azji

 

A co słychać w "stoczni"?

Przeszlifowałem linie łączenia na kominach:

2f7e1cc2e96686cf.jpg

Teraz raz jeszcze położę na nie (i na szpachlowaną wcześniej część kadłuba) podkład i wracam do dział. Przy okazji wrzucam fotkę działa artylerii głównej Nagary na tle zapałki

2ad340925ceef9ed.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Małe pytanko , bo w oktetach jestem świeży :-))

Ile kosztują takie relingi??? I jak się je przykleja??

PS. Działo na tle zapałki robi wrażenie.fartuch jest zupełnie OK :-))

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Małe pytanko , bo w oktetach jestem świeży :-))

Ile kosztują takie relingi??? I jak się je przykleja??

PS. Działo na tle zapałki robi wrażenie.fartuch jest zupełnie OK :-))

Pozdrawiam

Za relingi dałem 26 złotych. Jednak więcej ich nie kupię. Już zamówiłem sobie następną partię tym razem Lion Roara za jedyne 4,99$ (w www.luckymodel.com - fajny sklep z Hong Kongu, blaszki wysyłają na własny koszt, ale niestety listem, więc wydaje mi się, że warto wykupić "tracking" za dodatkowe 1,7$ - mniejsza szansa, że zaginie po drodze, a jak już, to przynajmniej wiadomo gdzie - choć to akurat marne pocieszenie i lepiej, żeby nie ginęło )

Co do przyklejania to relingów Abera to masz tu instrukcję:

f4c4cd4851b112c0m.jpg

I jeszcze wygląd relingów LR razem z instrukcją:

0d3a797f06929256m.jpg9bdde193fd73e370m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miło zobaczyć jak prace postępują do przodu

kominy aż się proszą o jakąś blaszkę, ech..

Przy okazji, zabawy z tak małymi elementami zauważyłem, że ręce mi się trzęsą jak cholera - a klejąc samoloty (w 72-jce) tego nie zauważam. W 1:700 najmniejsze nawet drgnięcie to jak trzęsienie ziemi (ale i tak jest fajnie)

taaa.. skądś to znam

blaszki wysyłają na własny koszt, ale niestety listem

hmm... coś mnie ominęło? wszystkie blaszki do tej pory otrzymywałem listem

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miło zobaczyć jak prace postępują do przodu

kominy aż się proszą o jakąś blaszkę, ech..

Niestety w tym tygodniu będę musiał znacząco zwolnić

Co do kominów, to blaszki nie dam ale jak znajdę jakieś dobre zdjęcie lub rysunek to może dołożę coś z drucików - jeżeli będzie to w miarę proste do wykonania. W temacie blach nastąpiła jednak pewna zmiana - oprócz wymienionych wcześniej, użyję jeszcze fototrawionych "zaślepek" na dużą część kadłubowych iluminatorów.

 

blaszki wysyłają na własny koszt, ale niestety listem

hmm... coś mnie ominęło? wszystkie blaszki do tej pory otrzymywałem listem

Jędrek

Po prostu nie zamawiałem nigdy samych blach - stąd takie moje mylne wrażenie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powoli z bliżam się do zakupu farb i mam w związku z tym pytanie jakie będą najlepsze do okrętów japońskich (chodzi mi o dobór kolorów):

Neutral Gray - Gunze HC (53) czy Tamiya (AS-7)

Red Brown (na linoleum) - Gunze HC (47) czy Tamiya (TS-1)

Dark Sea Gray - Gunze HC (75), Tamiya XF-54) czy Vallejo Air (48)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Skończyłem "bawić" się z fartuchami. Po kilkunastu próbach postanowiłem zostawić je w takim stanie jak pokazuje zdjęcie:

b2c1efe9e9c96538.jpg

Zdjęcie nie jest rewelacyjne (pochmurna pogoda uniemożliwia wykonanie dobrego zdjęcia, a przy sztucznym świetle wychodzi co wychodzi ), ale mam nadzieję, że daje jako taki pogląd na to jak to wygląda. Po malowaniu całość na pewno stanie się bardziej wyraźna, a na razie musi wystarczyć to co jest.

 

W przerwach między lepieniem fartuchów, co jakiś czas szpachlowałem sobie i szlifowałem nadbudówkę dziobową i już jest prawie skończona. Muszę jeszcze tylko zaszpachlować zaznaczone na czerwono miejsca i będzie O.K. c5b16c455c7c67e7.jpg

 

I jeszcze jedno zdjęcie nadbudówki z założonymi na sucho masztem i dachem:

f833ad5e6e3379a0.jpg

Przy okazji zadaszenia trzeciego poziomu pomostu mam pytanie, czy orientuje się ktoś czy w okrętach klasy Nagara był on metalowy czy też brezentowy jak w klasie Kuma naprzykład? Patrząc na pudełka modeli Tamiya czy Fujimi wygląda na metalowy (także instrukcja na to wskazuje), ale na zdjęciu wygląda już na zdecydowanie jeśniejszy od reszty kadłuba:

9b1cb8042e456244.jpg

Zdjęcie to przedstawia wprawdzie krążownik Yura (ale klasa ta sama)

 

Wczoraj dotarła do mnie kolejna blacha, do wykorzystania przy budowie Nagary (w zasadzie jest to blacha "wykończeniowa"):

dc4eadf5746e353e.jpg

 

Teraz cierpliwie czekam na farby...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skończyłem "bawić" się z fartuchami. Po kilkunastu próbach postanowiłem zostawić je w takim stanie jak pokazuje zdjęcie

góra zdecydowanie lepiej, dół mniej mi się podoba (doceniam jednak chęć waloryzacji )

I jeszcze jedno zdjęcie nadbudówki z założonymi na sucho masztem i dachem

nie da się zrobić czegoś z pełnym relingiem na przedzie nadbudówki? nie wiem co tam ma być (może źle interpretuję zdjęcie ) ale może jeśli nie ma być wymiany (na blaszkę, kalkę itp.) to choć troszkę podszlifować boki pomostu tak by reling wydawał się cieńszy..

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie da się zrobić czegoś z pełnym relingiem na przedzie nadbudówki?

Coś się zrobić na pewno da Razem z farbami mam dostać płytki polistyrenu (chociaż chodzi mi także po głowie wspomniana przez Ciebie kalka) i wtedy podejmę decyzję - wymieniać czy nie. W ostateczności zgodnie z Twoją radą po prostu trochę to zeszlifuję.

 

nie wiem co tam ma być

Działka 25mm (na razie pudełkowe - włożone na sucho, a docelowo znajdą się tam fototrawionki)

 

I jeszcze słówko o fartuchach - może je jeszcze poprawię (zostawiłem je z blutack'a, więc są plastyczne), chociaż na chwilę obecna mam ich już dosyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.