Amadem Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Właśnie w moje ręce dość niespodziewanie wpadł Stug III G z Tamki, w ostatnimi czasy jedynie mnie interesującej skali 1:48. Inbox: http://www.mojehobby.pl/products/STURMGESCHUTZ-III-Ausf.G.html Jako, że ostatnio mam bardzo mało czasu na modelowanie chciałbym to możliwie poskładać "z pudła". Właśnie jestem w trakcie ustalania jak to w ogóle ugryźć, więc wszelkie sugestie mile widziane. Wg. Tamiyi jest to pojazd z końca 1943 r., należący do 2nd Comp., 102md Pz.Jg.Abt (1102 Stug.Abt) w ramach 102nd Inf.Div: Rzecz mogłaby się zgadzać bo podobno dostali we wrześniu 14 Stugów (http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=119444). Nawet jeśli jest to prawda to Tamiya popłynęła z detalem i do usunięcia jest 3x Pilzen (montaże pod dźwig) oraz zły rozkład narzędzi na błotnikach (oba dla pojazdów produkowanych później). Przy okazji chciałbym spytać o kilka rzeczy, bo źródła którymi dysponuję przedstawiają sprawę dość mętnie i taki pojazd nie powinien wyjechać z fabryki, gdyż wg. nich Stug Alkett z Topfblende powinien mieć Zimmerit, stalowe rolki, oraz klatkę na wyposażenie na płycie silnika. W takim razie od kiedy faktycznie Alkett montował stalowe rolki, oraz od kiedy montował klatkę na wyposażenie na płycie silnika? Kilka zdjęć z montażu: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadem Posted September 11, 2015 Author Share Posted September 11, 2015 Montaż już prawie ukończony, choć zastanawiam się jeszcze nad taką opcją (może ktoś przypadkiem wie jaka to jednostka?): Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadem Posted September 12, 2015 Author Share Posted September 12, 2015 Stug dostał podkład: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tremac Posted September 12, 2015 Share Posted September 12, 2015 W kwestii merytorycznej się nie wypowiem bo się nie znam ale widzę ze bardzo ładny pojazd się szykuje. Kiedyś robiłem go i tak mi pozostała ta skala do dziś z jednym wyjątkiem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meser262 Posted September 12, 2015 Share Posted September 12, 2015 Tempo Masz imponujące.Początek warsztatu 10.09 godz.2:24 dziś jest 12.09 godz.1:01 i już położony podkład. No nie dziw się że nie Dostałeś lawiny odpowiedzi.Prawie każdą replikę StuG-a III "G" można merytorycznie "podważyć" - jeśli nie jest robiony na podstawie zdjęcia(ć).Wiele elementów w nowych wersjach pomieszane było z wcześniejszymi wersjami. Rolki stare założone z nowymi(metalowymi, a były 4-ry rodzaje).Stara buda z jarzmem nowym, z mocowaniem śrub w wersji późnej (były 3 rodzaje) itd. Tak więc jeśli chodzi o StuG-i III G - w wersji średniej i późnej to najlepiej robić konkretną maszynę ze zdjęcia. Niektóre modyfikacje mają datę wprowadzenia.Inne nie. Z ich zastosowaniem było już różnie. Pamiętając że określenie środkowy i późny należy traktować bardzo luźno. Alkett produkował StuG-i III "G"od grudnia 1942 do marca 1945. Jarzmo "Saukopf" zwane też "Topfblende" wprowadzone w listopadzie 1943.(Pierwsza jego wersja). Alkett wprowadził "zimmerit" dopiero w listopadzie/grudniu 1943. Czyli pierwsze z tym jarzmem (świński łeb/ryj) z listopada mogły by być bez pasty.Podkreślam mogły by być - tego nie wiem. Co do modelu: Twój StuG jest na pewno w wersji środkowej. Wersja przejściowa (średni/późny) ponieważ : "stary" dach,dodatkowa płyta przodu nadbudówki ze śrubami,właz ładowniczego(otwierany tył przód) itd. Rolki podtrzymujące Alkett wprowadził około stycznia 1944 do czerwca - z żebrami i otworami - http://www.williammaloney.com/Aviation/PattonMuseum/SturmgeschutzStugIIIAusfG/images/10SturmgeschutzShockAbsorber.jpg Słusznie do usunięcia uchwyty do mocowania dźwigu - w tym rozmieszczeniu (3 szt) od lipca do września 1944.Następne rozmieszczenie (5szt.) od października 1944. Zaproponowany przez Tamkę układ narzędzi stosowany w tej wersji od stycznia 1943.(str.27 cz.2) i str.52 Achtung Panzer No.5 Gaśnica w takim położeniu (prosto) w wersji F/8 i wczesne "G" (str.25/26 cz.2) i str.52 Achtung Panzer No.5 reszta wersji (średnia/późna/finalna) - gaśnica ułożona ukośnie (str.27/44/46/50cz.2) i str.56/76/81/89 Achtung Panzer No.5 Tylna płyta w modelu część nr.E5, teraz jest to wersja initial "G" , w kolejnej wersji czyli wczesnej miał tam hak holowniczy ( dodany na tym elemencie wypukłym) w wersji średniej nie miał nic.Podobnie w późnej.Dopiero w wersji ostatniej miał hak holowniczy.(str.49 cz.2) i str.87 Achtung Panzer No.5 źródła to : Achtung Panzer No.5 i tam gdzie nie napisałem to - Военно-техническая серия - StuG III ч.2 Pozdrawiam Krzysztof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadem Posted September 13, 2015 Author Share Posted September 13, 2015 Dzięki Meser za wyczerpującą wypowiedź. "Achtungiem" się posiłkuję regularnie. Układ narzędzi który widać na zdjęciach jest już przeze mnie poprawiony, bo Tamka m.in sugeruję użyć późniejszy Clevis wprowadzony dopiero w czerwcu 44" (str. 76 w Achtungu) Orientujesz się może jak było z tymi "klatkami" na sprzęt? Bo w sieci się spotkałem z opiniami, że Alkett je zaczął montować w tym samym okresie co Saukopf, ale nie znalazłem potwierdzenia w swoich źródłach, a ów Stug z 1102 Stug.Abt również temu przeczy. Nałożyłem kolor bazowy i zaczynam powoli modulację: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meser262 Posted September 14, 2015 Share Posted September 14, 2015 Orientujesz się może jak było z tymi "klatkami" na sprzęt?Bo w sieci się spotkałem z opiniami, że Alkett je zaczął montować w tym samym okresie co Saukopf, ale nie znalazłem potwierdzenia w swoich źródłach, a ów Stug z 1102 Stug.Abt również temu przeczy. Ten jeden mógł być wyjątkiem od regóły.Jakaś początkowa modyfikacja polowa.Jak naraze nigdzie nie znalazłem odpowiedzi jednoznacznej na to pytanie. W domu czekają na mnie biblie o StuG-ach (cz.1i2) autorów : Peter Müller, Wolfgang Zimmermann. Kłopot w tym że w domu będę dopiero w przyszłym roku.W tych publikacjach mam nadzieję że znajdę odpowiedź. Jak coś znajdę to Ci "przekabluje". Gaśnica w Twoim StuG-u powinna być umocowana ukośnie. I jeszcze prośba zrób fotkę Twojego StuG-a, żeby było widać całą tylna płytę. Pozdrawiam Krzysztof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadem Posted September 14, 2015 Author Share Posted September 14, 2015 Dzięki za trzymanie reki na pulsie. Tak to bywa jak się leci hardkorowym tempem, a zmyliła mnie rycina z AFV Modeling Guide Vol.7 STURMGESCHUTZ Part 2 (s.112). Czekam też na info. ;) Efekty dalszej modulacji: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meser262 Posted September 15, 2015 Share Posted September 15, 2015 ... zmyliła mnie rycina z AFV Modeling Guide Vol.7 STURMGESCHUTZ Part 2 (s.112).. Rysunek błotników z układem narzędzi : U-1 pojazdy w 1942 -- pokazany cały pojazd na str.114, U-2 wczesne z 1943 -- pokazany cały pojazd na str.115. Pozdrawiam Krzysztof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadem Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 Po prostu tego nie sprawdziłem wtedy dokładniej, bo nawet w samej publikacji jest pojazd Alkett'a z Listopada 1943 (s. 56). Aktualnie położyłem białą farbę i bawię się w "hair spray effect" (przy użyciu specyfiku Worn Effect AK). I szczerze to nie jestem zadowolony z uzyskanego efektu. Tym razem użyłem Gunze H bez Levelling Thinnera, by było ją łatwiej zmywać i niestety farba schodzi, aż za łatwo przez co ciężej jest osiągnąć kontrolowany rezultat. Zmywać, zamalowywać już raczej tego nie będę, postaram się jakoś polepszyć ostateczny odbiór olejami i pigmentami. Jak myślicie? @Meser Przy okazji spytam o Stuga z Krośniewic, którego chciałbym wykonać w przyszłości: Kojarzysz może ile i w jakim okresie powstało takich wozów na podwoziu Ausf. J? Bo wanna jest wczesna, ale dodana klatka i osiowy MG. Sam Zimmerit zapewne polowy, bo różny od prodykcyjnych Alkett i Miag (podobny do tego z Pzkpfw IV?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rack Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Gdybyś nie napisał, wziąłbym model za skalę 1:35 . Będę obserwował dalsze prace, na tym etapie bardzo mi się podoba . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meser262 Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 ... spytam o Stuga z Krośniewic, którego chciałbym wykonać w przyszłości: Popatrz na te fotki powinny się przydać: http://img94.imageshack.us/img94/3507/img7805cropcormin.jpg http://img827.imageshack.us/img827/5182/img7806cropcormin.jpg Sam Zimmerit zapewne polowy, bo różny od prodykcyjnych Alkett i Miag (podobny do tego z Pzkpfw IV?). Nie jest to, ani "wafe"l Alkett, ani "kwadraciki" MIAG, ale StuG-i robiła jeszcze trzecia firma. Tutaj dobrze widać pastę na jerzmie działa: http://model-forum.ucoz.ru/_fr/88/7508139.jpg Kojarzysz może ile i w jakim okresie powstało takich wozów na podwoziu Ausf. J? Właściwe określenie to raczej podwozie Pz.Kpfw.III serii 8.Serie/Z.W. Z tego co wiem to 142 szt. (8.Serie/Z.W.) przebudowano na StuG-i Ausf.G w 1944 roku. Przebudowy tej dokonała firma MAN i stąd ten nietypowy dla dwóch poprzednich firm "Zimmerit". Firma MAN przerobiła tylko te 142 szt. serii "przeróbkowej" i tylko te . Miało to miejsce na pewno w miesiącach sierpień/wrzesień 1944 (- otwór na współosiowy MG w jarzmie spawanym od sierpnia 1944, a "zimmerit" do września 1944). Pozdrawiam Krzysztof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadem Posted September 17, 2015 Author Share Posted September 17, 2015 Gdybyś nie napisał, wziąłbym model za skalę 1:35 .Będę obserwował dalsze prace, na tym etapie bardzo mi się podoba . Dzięki, postaram się nie zawieść. ;) @Meser wiedziałem, że mogę na Ciebie liczyć A z rzeczy związanych z samymi modelami, to czy jakiś producent może przypadkiem robi elementy foto do Stuga III G Dragona w 1/72? Bo wygrzebałem starego złożonego i zastanawiam się czy go nie reanimować. Wracając do warsztatu. Pierwsze podejście washa i pomalowane narzędzia przed zabawą z olejami. Tak Stug się prezentuje na dziś: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bazylms Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Ładnie się teraz prezentuje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadem Posted September 21, 2015 Author Share Posted September 21, 2015 @bazylms - dzięki ;). Aktualnie kończę obicia i męczenie olejami - w planach mam niebawem wciąć się w końcu za podwozie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadem Posted September 22, 2015 Author Share Posted September 22, 2015 Pigmenty w trakcie: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bazylms Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 Boki ok, reszta jeszcze do obróbki choć sam to napisałeś. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipa Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Jeszcze nieskończony a juz sie prezentuje zacnie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadem Posted September 25, 2015 Author Share Posted September 25, 2015 Dzięki Przed ostatnimi poprawkami Stug prezentuje się tak: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enten Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 ja bym proponował oczyścić te miejsca gąsienicy po których jeździły koła. Nabierze smaczku. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meser262 Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Nadal widoczne ślady po wypychaczach od wewnętrznej strony jarzma Saukopf (od góry). Fajnie Masz pokazane to jarzmo od wewnątrz w Achtung Panzer No.5 str.83 zdjęcie Nr.40. Późniejsza wersja Stuga, ale jarzmo takie samo. Pozdrawiam Krzysztof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadem Posted September 25, 2015 Author Share Posted September 25, 2015 Dzięki za spostrzeżenia. Te nieszczęsne wypychacze już wcześniej wypatrzyłem po malowaniu i niestety muszę jakoś przeboleć.. choć kłują w oko.. oj kłują ;). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipa Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 To posadź przy jarzmie dwóch grenadierów lub... daj szmatę Modelarstwo to również sztuka maskowania własnych błędów Na przodzie wanny błotka nie będzie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Machine Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Bardzo ładnie to wygląda, podoba mi się Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadem Posted September 26, 2015 Author Share Posted September 26, 2015 To posadź przy jarzmie dwóch grenadierów lub... daj szmatę Modelarstwo to również sztuka maskowania własnych błędów Na przodzie wanny błotka nie będzie? Podoba mi się zwłaszcza pierwsza myśl.. Myślę, że w przyszłości mógłbym coś dorzucić.. Błota więcej z przodu nie będzie, bo jednak zdecydowałem się go ubrudzić mniej niż planowałem i wzorowałem się na poniższych wozach: Aktualnie Stug prezentuję się następująco i chyba już nie będę w najbliższym czasie nic zmieniał: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.