Skocz do zawartości

Flotylla Pińska 100 X 100 , projekt grupowy w skali 1 : 72


p11c

Rekomendowane odpowiedzi

Ale wydaje mi się, że było to coś ( albo podobne ? ) na Sosnkowskim oraz na starych Ptaszkach. Fote daje na FB

Nie bardzo wiem masz na myśli... jeśli te rurowe walce na masztach głównych to są to bocianie gniazda dla wachtowych.

 

Przy okazji jeszcze o Szeptyckim - to jedyna fotka jaką znam, gdzie widoczne jest działo (75mm Schneider wz.97) z zamontowaną maską:

szeptycki_zps10mxbuxg.jpg

Zrobione wiosną 1939 roku - nic więcej o nim nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

p11c - niezła ta fotka od rufy Nie znałem jej. Fajne są właśnie takie zdjęcia "niepozowane".

O krypach nie zapomniałem - prace trwają

 

Jan Szpargatoł - przeróbek było całkiem sporo, ale głównie uzbrojenia...

W wieży dziobowej zamontowano dwie haubice 122mm (wz.1910/30 z zapasem amunicji 170szt.) a rufową zamieniono na stanowisko dwóch działek 45mm (wz.41-K, zapas amunicji 1000szt.) - w teorii miały służyć do obrony plot. Co ciekawe ponieważ było to stanowisko "czołgowe" nie mieściło się w kadłubie stąd to dodatkowe pierścieniowe "podwyższenie". W kabinie dowódcy zamontowano peryskop CDN-2, karabiny maszynowe w wieżyczkach zastąpiono sowieckimi Maximami wz.M-1....

Patrząc na te sprzężone przeciwlotnicze Maximy to jest to sylwetka po drugiej przebudowie-remoncie (28.07-7.08.1941, w stoczni im.Stalina w Kijowie) która miała miejsce już podczas działań wojennych z Niemcami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KRYPY

 

Ostatnio trochę grzebałem w temacie - podniosłem rękawicę rzuconą przez p11c (o K-8 też będzie)

Wrzucam pierwszą część informacji jakie znalazłem na ten temat, na pierwszy ogień kilka ogólnych informacji.

 

NAZEWNICTWO

Ogólnie do 1928 w nazewnictwie kryp i innych drobnoustrojów portowych był ogólnie mówiąc "niezły bajzel" co wielce utrudnia zdobywanie i weryfikacje wszelkich informacji - np. często ta samą nazwę czy numer miało kilka różnych jednostek w tym samym czasie. Krypy również posiadały różnorakie oznaczenia np: K (samo), Kz = krypa zamknięta (z nadbudówką), Ko = krypa otwarta (sam kadłub), Kp = krypa portowa, Km = krypa motorowa (z napędem) itd...

W 1928 ujednolicono nazewnictwo jednostek Marynarki Wojennej. We Flotylli Pińskiej nastąpiło to po wprowadzeniu 20.08.1928 nowej książki sygnałowej), wtedy to wszystkie "krypy" przemianowano na "barki" i oznaczono literą B z kolejnym numerem. Jednak szefostwo KMW w tej sprawie miało inne zdanie i zarządziło zmianę. Od 03.1929 wszystkie jednostki bez napędu (były odstępstwa od tego) zostały nazwane "krypami" i otrzymały symbol K (dla jednostek rzecznych) oraz KR (dla jednostek morskich) i tak zostało aż do wojny 1939. Jeszcze jedna uwaga... otóż krypy z Zatoki miały mieć oznaczenie KM = krypa marynarki, ale ten skrót był już zarezerwowany dla kutrów meldunkowych i nie chciano tego już zmieniać.

 

JEDNOSTKI MORSKIE

To temat rzeka na osobny wątek... napisze tylko iż we wrześniu 1939 w ewidencji MW znajdowało się 14 kryp o oznaczeniach od KR-1 do KR-14 (dowódca każdej z nich był w stopniu bosmana).

Poza tym 05-06.1939 w Pińskiej stoczni MW ukończono i zwodowano krypę ogrzewczą dla Dywizjonu Okrętów Podwodnych. Została ona latem spławiona rzekami do Gdyni wraz z pływakami do zagrody przeciwtorpedowej dla portu na Oksywiu (pływaki również wykonano w Pińsku). Niestety nie znalazłem informacji czy przed 01.09 została oddana do użytku.

 

JEDNOSTKI RZECZNE - to co będzie meritum

 

Zacznę od końca a więc od 1939...

Przydział kryp we Flotylli Rzecznej wg planu "W" - mobilizacyjnego (bez OW "Wisła"):

1 Dywizjon Bojowy (monitory Kraków i Wilno) - krypy mieszkalne K-20 i K-32

2 Dywizjon Bojowy (monitory Warszawa i Horodyszcze) - krypa mieszkalna K-8

3 Dywizjon Bojowy (monitory Pińsk i Toruń) - krypa mieszkalna K-10

Oddział Minowo-Gazowy - brak kryp

Oddział Łączności - krypa mieszkalna K-2 (nowa)

Oddział REL - krypa mieszkalna K-4

Baza Wysunięta Nyrcza - 11 kryp: warsztatowa (K-19), transportowa (K-24), amunicyjne (K-12 i K-13), paliwowe (K-14, K-15 i K-25), mieszkalne (K-9 i K-30), krypa kantyna (K-17) i krypa nurków (K-7)

Reszta kryp podlegała PW w Pińsku i nie posiadała konkretnych przydziałów. Dodatkowo plan "W" przewidywał wcielenie do Flotylli 10-18 kryp cywilnych jako doraźnych środków transportowych.

 

sięgając tym razem "do początków":

W pierwszej oficjalnej ewidencji "pokojowej" z 02.03.1922 mamy następujący spis:

- 7 kryp transportowych (Kz-10, Kz-11, Kz-15, K-16, K-22 + Kz-7 i K-14 podlegające PW w Pińsku)

- 2 krypy warsztatowe (K-4 + K-21 podlegająca PW w Pińsku)

- 1 krypa sanitarna-szpitalna (K-24)

- 1 krypa mieszkalna (K-20)

- 1 krypa promowa (K-18 podlegająca PW w Pińsku)

dodatkowo 6 kryp planowano doprowadzić do użytku po remoncie (sporo jednostek było wtedy zatopionych na skutek działań wojennych i sukcesywnie wydobywanych)

 

Jeszcze kilka informacji ogólnych:

1) Po likwidacji portu wojennego w Modlinie (od 1.03.1928) sporo jednostek przekazano Flotylli Pińskiej - m.in. 9 kryp (Kz-5, Kz-6, Kz-7, Kz-24, Kp-5, Kp-7, Kp-17, K-1 i K-4)

 

2) Na wszystkich krypach mieszkalnych 07.1935 zamontowano siatki ochronne przeciw komarom (nowe zalecenia sanitarne przeciw epidemii malarii)

 

3) Znalazłem informację (z 06.1939) że budowano w Stoczni MW w Pińsku dwie krypy mieszkalne z napędem (bliźniacze do nowej K-5), stan prac był dość zaawansowany, ale nie znalazłem potem żadnej informacji czy do wybuchu wojny prace zostały zakończone, ani też czy potem sowieci po zajęciu miasta coś z tymi budowanymi krypami zrobili.

 

 

Część drugą postu o krypach (szczegółową) dorzucę w ciągu kilku dni - muszę tylko wklepać do kompa zapiski na papierzyskach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KRYPY - cz.2

 

pora na konkrety....

krypy zestawiłem w kolejności numerycznej (gdy było kilka jednostek o tym samym oznaczeniu dodałem opis jako stara/nowa)

 

K-1

(09.1928-03.1929 jako B-1, od 03.1929 jako K-1).

Duża krypa mieszkalna (bliźniacza do starej K-2), wyporność 113t.

Dawna sowiecka krypa transportowa, przejęta po 1921?

 

1929 – przydział do III Grupy Bojowej (do 04.1930)

08.1929 – podczas letnich manewrów zaokrętowano na niej i K-21 kompanię desantową w sile 56 osób (dow: por. Marian Fołtyń)

04.1930 – przeznaczona na okręt-bazę Kompanii Desantowej Flotylli i przechodzi generalny remont w Pińsku (rozkaz z 17.04.1930)

1934 – przydział do III Grupy Bojowej (na miejsce K-9) jako krypa mieszkalna dla oddziału kutrów (III Grupa Kutrów)

03.1935 – wycofana ze słuzby ze względu na zużycie.

02.1936 – sprzedana wraz z krypą K-21 prywatnemu armatorowi z Pińska.

 

------------

 

K-2 (stara)

(09.1928-03.1929 jako B-2, od 03.1929 jako K-2).

Duża krypa mieszkalna (bliźniacza do K-1), wyporność 113t.

Dawna sowiecka krypa transportowa, przejęta po 1921?

 

1929 – przydział do II Grupy Bojowej (do 1934)

zima 1929 – remont w Pińsku

lato 1934 – przydział do Oddziału Łączności jako krypa-magazyn podczas budowy linii telefonicznej wzdłuż Horynia (od Nyrczy do Dawidgródka)

1935 – przydział do III Grupy Bojowej jako krypa mieszkalna dla oddziału kutrów (na miejsce wycofanej K-1)

1937 – przydział do PW Pińsk

07.1939 - przeznaczona na nowy okręt-baza Oddziału Desantowej Flotylli, po wykonanym remoncie (rozkaz z 26.07.1939)

08.1939 – przydział do Kompanii Desantowej. Nie przeprowadzono remontu ale na krypie zainstalowano 2 ckm 7,92mm wz.08 na podstawach uniwersalnych (mogły być demontowane i wraz z desantem wynoszone na brzeg)

15.09.1939 – kutry z IV Grupy Kutrów odholowały ją pod granicę przy Nyrczy (wraz z K-24 miały być zatopiona by zatarasować Prypeć)

17.09.1939 – samozatopiona koło Przewozu Kozaka wraz z K-24 i „Sierpinkiem”

 

------------

 

K-2 (nowa)

Krypa specjalna o stalowej konstrukcji dla Oddziału Łączności (jedna z nielicznych kryp która była zaprojektowana i budowana w konkretnym celu). wyporność 47,8t, dł: 28,8 (lub 36)m , szer: 4,5 m

bez napędu ale przewidziano miejsce na silniki i napęd do późniejszego montażu (do 1.09.1939 tego nie zrobiono). Dodatkowo znalazłem niepotwierdzone info, że po wybuchu wojny na krypie zainstalowano uzbrojenie (prawdopodobnie 2ckm 7,92mm wz.08)

 

1938-39 - budowa w PW Pińsk (Warsztaty Portowe Marynarki Wojennej)

02.1939 – wodowanie

07.1939 – oficjalne wcielenie do służby (rozkaz z 11.07.1939)

08-09.1939 – po mobilizacji stacjonowała zamaskowana w rejonie Lemieszewicz (między Pińskiem a Horodyszczami)

17.09.1939 – zaholowana przez kutry meldunkowe Oddziału Łączności w rejon Starych Koni.

19.09.1939 – samozatopiona (wraz z krypami mieszkalnymi I Dywizjonu Bojowego: K-20 i K-32) pod Stetyczowem

 

------------

 

K-3

(09.1928-03.1929 jako B-3, od 03.1929 jako K-3).

krypa portowa (aresztancka), wyporność 46t,

zbudowana na planie czworokąta (bez dziobu), nie nadawała się do holowania i całą służbę cumowała w PW Pińsk.

 

1929 – przydział do PW Pińsk (do 1939)

1937 – remont generalny (zwiększono liczbę cel i dobudowano dodatkowe pomieszczenia administracyjne)

1939 – krypa została przejęta przez sowietów w stanie nieuszkodzonym. Nie znalazłem informacji co było z nią potem.

 

------------

 

K-4

(09.1928-03.1929 jako B-4, od 03.1929 jako K-4).

wyporność 46t

 

1929 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej

zima 1929 – remont po pożarze

1930 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej

1932 - przydział do Grupy Transportowej

1935 – przydział do REL (na miejsce K-6) jako „lotnisko wysunięte” w Bazie Nyrcza. Od 14.05.1935 na krypie zaokrętowany był p.o. dowódcy por. pil. Stefan Kryński, który dysponował motorówką KM-9 (cumowała do krypy)

1939 – przydział do REL jako krypa mieszkalna dla pilotów wodnosamolotów RWD-17W (których jak wiadomo nie dostarczono do wybuchu wojny)

10-11.1939 wydobyta przez sowietów (czyli musiała zostać zatopiona – kiedy?)

 

------------

 

K-5 (stara)

(09.1928-03.1929 jako B-5, 03.1929-05.1933 jako K-5, od 05.1933 jako SM „Mątwa”).

Dawna sowiecka krypa minowa o wyporności 66t (lub 56t), długość: 42m , szerokość: 4,5m

 

03.1920 – zdobyta przez wojsko polskie w rejonie Narowli.

25 lub 26.07.1920 – zatonęła w rejonie Pińska (pękła dziobnica)

1921 – wydobyta i do 1922 lub 1923 używana z uwagi na spore gabaryty jako barka-ponton przy podnoszeniu z dna statków zatopionych na skutek działań wojennych.

1923 – jako krypa minowa (wybudowano na pokładzie dodatkowe pomieszczenia magazynowe oraz podręczny warsztat)

1925 – przebudowa w PM Pińsk. Skrócona do 35m, poszerzona do 5,14 lub 5,24m, podniesiono pokład zwiększając wysokość pomieszczeń wewnątrz, zanurzenie 0,5m.

1931 – przebudowa na samobieżną krypę minowo-gazową dla stworzonej Grupy Minowo-Gazowej. Dodano silnik oraz uzbrojenie: 1 ckm. Na okręcie znajdował się magazyn środków wybuchowych i dymotwórczych Flotylli oraz zaokrętowany był dowódca Oddziału M-G por. Wojciech Neumann. Załoga liczyła 16 osób

04.1933 – nadanie nazwy własnej „Mątwa” (rozkaz z 27.04.1933)

15-16.09.1939 – znajdowała się w okolicy Nyrczy bo miała zaminować Prypeć od strony granicy

17.09.1939 – rejs ewakuacyjny w stronę Pińska (po wkroczeniu sowietów)

18.09.1939 – samozatopiona z powodu braku możliwości kontynuowania ewakuacji (liczne mielizny)

20-30.09.1939 – wydobyta przez sowietów

10.10.1939 – przyholowana do Kijowa na remont

 

------------

 

K-5 (nowa)

krypa mieszkalna z napędem, wyp. 47,8 t, długość: 28,8m, szerokość:4,5m;

projektowany napęd z 2 silników Ailsa Craig (2x40 KM) nie został zamontowany z powodu braku funduszy.

 

12.1935-03.1936 - budowa w PW w Pińsku

7.03.1936 – nadanie nazwy K-5

4.06.1936 – oficjalne wcielenie do służby i przydział do III Grupy Bojowej jako krypa dla kutrów (III Grupa Kutrów) na miejsce K-2

04.1938 – decyzja o montażu napędu – silniki Windyga (2x40KM), ale zatwierdzenie do realizacji wielokrotnie przesuwano w czasie z powodu braku funduszy (rozkazy z 28.06.1938 i 6.09.1938)

1939 – przydział do III Grupy Bojowej jako krypa dla nowosformowanej IV Grupy Kutrów.

03.1939 – przydział do OW „Wisła” jako krypa mieszkalna

1-14.04.1939 – rejs drogą śródlądową do Modlina (przez Pinę, Kanał Królewski i Bug). Krypa była holowana przez dwa kutry (m.in. KU-3, który potem wrócił do Pińska). Zanim krypa dotarła do Modlina marynarze z oddziału (przyjechali wcześniej koleją) byli zakwaterowali na starej nieogrzewanej barce wypożyczonej z Wyszkowa.

4.09.1939 – przepłynięcie z Bydgoszczy do Torunia (rozkaz dow. Armii „Pomorze”). Krypa była holowana przez kuter KU-4, dodatkowo przy burcie „wiozła” przywiązany kuter KU-30, który podczas rejsu wpadł na mieliznę i uszkodził ster.

9.09.1939 – wszystkie jednostki OW „Wisła” kierują się do Modlina, krypa K-5 jest holowana przez zmobilizowany statek-holownik „Lubecki” (razem z K-22).

10.09.1939 – samozatopiona ok. g.19:30 (wraz z K-22 i „Lubeckim”) pod Duninowem Nowym

10-11.1939 – wydobyta przez Niemców i po remoncie użytkowana jako krypa portowa (gdzie ?)

 

------------

 

K-6 (stara)

(09.1928-03.1929 jako B-6, od 03.1929 jako K-6).

 

1929 – przydział do PW Pińsk

1930 – w rezerwie (nie w służbie). Planowano przekształcić ją razem z K-10 w krypy artyleryjskie (ruchoma bateria dla dział 75mm bez napędu). Nie znalazłem żadnych informacji czy coś w tym kierunku zrobiono

1932 – podczas letnich manewrów zaokrętowano na niej 15 osób z MDL z Pucka (m.in. 6 lotników)

1933-35 – przydział do REL jako krypa mieszkalna (do krypy dodana była motorówka KM-9)

1935 – wycofana ze względu na zużycie (na jej miejsce do REL przydzielono K-4)

 

------------

 

K-6 (nowa)

(od 05.1939 jako K-6)

cywilna krypa należąca do PZW Warszawa

03.1939 – zmobilizowana do OW „Wisła”

05.1939 – nadanie nazwy i przydział jako krypa węglowa (paliwowa) dla statku sztabowego „Żółkiewski” w Bydgoszczy

07.1939 – wypłynięcie z Bydgoszczy w celu przebicia się do Modlina (rozkaz dow. Armii „Pomorze”). Krypa była holowana za „Żółkiewskim”.

09.09.1939 – wieczorem ok. g.17 samozatopiona wraz z „Żółkiewskim” ok.11km od Wyszogrodu, który został już zajęty przez oddziały niemieckie (wg innych relacji „Żółkiewski kontynuował rejs i został samozatopiony 3-4km przed Wyszogrodem przy Drwałach Polskich).

 

------------

 

K-7

(09.1928-03.1929 jako B-7, od 03.1929 jako K-7).

wyporność: 15,4 t, długość ok. 20m, szer ??

1929 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej (krypa transportowa)

1932 – przydział do PW Pińsk

11-12.1934 – generalny remont na krypę dla nurków (na jednostce nurkowie stacjonowali już od 1931 lub 1932 ale jednostka nie była im „oficjalnie” przydzielona)

1939 – przydział do Bazy Wysuniętej Nyrcza

29.08.1939 – przyholowana z Pińska do Nyrczy przez zmobilizowany cywilny holownik.

17.09.1939 – samozatopienie razem z K-19 ok.2-3km od ujścia Horynia po informacji o wkroczeniu wojsk sowieckich

10-11.1939 wydobyta przez sowietów

 

------------

 

K-8

(09.1928-03.1929 jako B-8, od 03.1929 jako K-8).

krypa mieszkalna, wyporność ok. 45t (bliźniacza do K-9 ?)

1929-31 – przydział do II Grupy Bojowej

1932 – przydział do II Grupy Bojowej jako krypa dla kutrów (II Grupa Kutrów)

1939 – przydział do II Dywizjonu Bojowego

08-09.1939 – z powodu niskiego stanu wód na krypie umieszczono część amunicji z monitorów II DB

09.1939 – samozatopiona ? (nie znalazłem o niej żadnych info podczas działań wojennych ani że sowieci ją potem przejęli)

 

------------

 

K-9

(09.1928-03.1929 jako B-9, od 03.1929 jako K-9).

krypa mieszkalna, wyporność ok. 45t (bliźniacza do K-8 ?)

1929-31 – przydział do I Grupy Bojowej

1932 – przydział do III Grupy Bojowej jako krypa dla kutrów (III Grupa Kutrów)

27.04.1934 – do III Grupy Kutrów wcielono „Nieuchwytnego” i krypa okazała się za mała. Została zastąpiona przez większą K-1, a K-9 skierowano do Pińska do rezerwy.

1934 – przydział do PW Pińsk (w lecie zaokrętowano na nią grupę podchorążych przybyłych na przeszkolenie)

od 08.1935 – zakwaterowano na niej marynarzy z krypy K-10, która musiała iść do pilnego remontu (rozszczelnił się kadłub)

1939 – przydział do Bazy Wysuniętej Nyrcza

17-19.09.1939 – po wkroczeniu sowietów holowana w górę rzeki do Pińska przez KU-3

20.09.1939 – wypływa z Pińska w grupie ewakuacyjnej kmdr Kamińskiego

21.09.1939 – samozatopiona przed zwalonym mostem pod Kluźliczynem wraz z K-30.

 

------------

 

K-10

(03.1922-1928? jako Kz-10, 09.1928-03.1929 jako B-10, od 03.1929 jako K-10).

 

Dawna sowiecka krypa transportowa, przejęta po 1921?

1929 – przydział do PW Pińsk

1930 – w rezerwie (nie w służbie). Planowano przekształcić ją razem z K-6 w krypy artyleryjskie (ruchoma bateria dla dział 75mm bez napędu). Nie znalazłem żadnych informacji czy coś w tym kierunku zrobiono.

03.1935 – wydobyta po zatonięciu (czemu zatonęła?) i przeznaczona na remont na krypę mieszkalną.

1.05.1935 – wcielona do służby jako krypa mieszkalna.

8.08-29.11.1935 – generalny remont po stwierdzeniu rozszczelnienia kadłuba - poprzedni remont okazał się niewystarczający (brakowało funduszy). Marynarzy, którzy byli na niej zaokrętowani przeniesiono na K-9.

1.04.1939 – przydział do III Dywizjonu Bojowego jako krypa dla kutrów (III Grupa Kutrów)

08-09.1939 – z powodu niskiego stanu wód na krypie umieszczono część amunicji z monitorów III DB

09.1939 – samozatopiona ? (nie znalazłem o niej żadnych info podczas działań wojennych ani że sowieci ją potem przejęli)

 

------------

 

K-11

(03.1922-1928? jako Kz-11, 09.1928-03.1929 jako B-11, od 03.1929 jako K-11).

 

Dawna sowiecka krypa transportowa, przejęta po 1921?

1929 – przydział do PW Pińsk

1930 – przydział do PW Pińsk jako stała główna krypa portowa (magazynowa)

1932 – przydział do PW Pińsk, ale w rezerwie z cywilną obsługą

po jesieni 1932 – wycofana z uwagi na zły stan techniczny (znalazłem informację że została potem w zimie zwyczajnie pocięta na opał)

 

------------

 

K-12

(do 03.1928 jako Ka-1, 09.1928-03.1929 jako B-12, od 03.1929 jako K-12).

krypa amunicyjna dla dywizjonu monitorów „gdańskich” bliźniacza do K-13

wyporność 76 t, długość: 29m, szerokość: 5m

1920 - zbudowana w stoczni w Gdańsku (nr stoczniowy: 17)

05 lub 06.1920 – wodowana

12.1920 – wcielona do służby do PW Modlin

od 10.1925 – przydział do Dywizjonu Monitorów („Pińsk” i „Horodyszcze”) w PW Modlin

03.1928 – przydział do Flotylli Pińskiej po rozwiązaniu PW Modlin

1929 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej

05.1935-1939 – przydział do Bazy Wysuniętej Nyrcza

17.09.1939 – rano po informacji o wkroczeniu sowietów odholowana pod Mosty Wolańskie

19.09.1939 – samozatopiona pod wieczór wraz z K-13 ok 10km na wschód od Mostów Wolańskich, zaraz po nieudanej próbie wysadzenia mostów (już podczas ataku sowietów)

10-11.1939 wydobyta przez sowietów

 

------------

 

K-13

(do 03.1928 jako Ka-2, 09.1928-03.1929 jako B-13, od 03.1929 jako K-13).

krypa amunicyjna dla dywizjonu monitorów „gdańskich” bliźniacza do K-12

wyporność 76 t, długość: 29m, szerokość: 5m

1920 - zbudowana w stoczni w Gdańsku (nr stoczniowy: 18)

05 lub 06.1920 – wodowana

12.1920 – wcielona do służby do PW Modlin

od 10.1925 – przydział do Dywizjonu Monitorów („Warszawa” i „Mozyrz”) w PW Pińsk

1929 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej

05.1935-1939 – przydział do Bazy Wysuniętej Nyrcza

17.09.1939 – rano po informacji o wkroczeniu sowietów odholowana pod Mosty Wolańskie

19.09.1939 – samozatopiona pod wieczór wraz z K-12 ok 10km na wschód od Mostów Wolańskich, zaraz po nieudanej próbie wysadzenia mostów (już podczas ataku sowietów)

4.10.1939 – wydobyta przez sowietów (wraz z monitorem „Horodyszcze”). Po szybkim remoncie została krypą-bazą EPRON (zamontowano na niej żurawiki, wciągarkę ręczną o nośności 3t oraz dwa bloki linowe o udźwigu 16t). Brała udział m.in. w wydobyciu kanonierek i „Szeptyckiego” na Pinie.

 

 

C.D.N.

 

UWAGA: Wszelkie dodatkowe informacje, uwagi, poprawki itd mile widziane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super informacje!

MAV, mam pytanie, może nieco ot..

Czy orientujesz się w jakichś publikacjach bliżej prezentujących sprawę braku wodnosamolotów? Cała sprawa jest dla mnie bardzo interesująca i ...intrygująca podobnie jak przypadki samobójstw wśród dowódców...

Powiem wprost: niedostarczenie samolotów/ odebranie przygranicznej flotylli "oczu" zakrawa wręcz na sabotaż i jakoś zadziwiająco mało informacji na ten temat, więc ciężko określić czy takie zarzuty są bezpodstawne...chciałbym poznać kto taką decyzję podjął i czym ona była uzasadniona. Szukam także informacji nt "afery minowej" i sanacyjnej czystki w dowództwie floty.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...w jakichś publikacjach bliżej prezentujących sprawę braku wodnosamolotów?

A chodzi konkretnie o te RWD-17W czy ogólnie o REL ?

 

W temacie RWD-17W sprawa jest prosta - nie było ich w Pińsku bo nie zostały wyprodukowane.

Wersję wodną samolotu RWD-17 opracowano na wiosnę 1938 (projekt). Różnił się on sporo od wersji standardowej - posiadał mocniejszy silnik (gwiazdowy 160KM, zamiast rzędowego 130KM) oraz inny statecznik pionowy. Marynarka Wojenna zamówiła próbną serię 5 szt, które zostały wyprodukowane w 1939 (wszystkie na podwoziu kołowym bo pływaki były jeszcze na etapie prób). Podczas testów odbiorczych okazało się że samoloty wymagają dalszych poprawek m.in. stary system chłodzenia był za słaby i silnik się przegrzewał, w dodatku trzeba było opracować lepszy płat (zwiększona rozpiętość o ponad metr). Miała to być wersja RDW-17Wbis, która nigdy nie powstała - Marynarka Wojenna planowała ich zamówić 50-80 sztuk, a pierwsze egzemplarze miały być dostarczone w... 1940 roku.

Co do tych wyprodukowanych 5 egz : tylko dwa zostały odebrane przez MW (w sierpniu zaraz przed wybuchem wojny) i nawet nie trafiły do MDL. We wrześniu '39 były używane jako samoloty łącznikowe i pewnie zostały zniszczone ale nic nie wiem na ten temat. Pozostałe trzy od razu z fabryki zostały ewakuowane i poleciały do Rumunii.

Przy okazji ciekawostka: Prototypowy RWD-17W (jedyny na pływakach) został ewakuowany na Półwysep Helski. Tam rozmontowany i ukryty w lesie (coś kojarzę że w rejonie Jastarni) przetrwał cały wrzesień. Zaraz przed kapitulacją Helu odbyła się próba przelotu do Szwecji - 30 września samolot wydobyto i złożono, ale rozbił się w morzu zaraz po starcie.

 

Co do RELu.... to w zasadzie też sprawa jest prosta i nie ma tutaj żadnych teorii spiskowych - brak kasiory

Nie było samolotów bo nie było na nie funduszy. REL został "rozwiązany" bo wszystkie wodnosamoloty, które zostały mu dostarczone z MDLu zużyły się (albo rozbiły), a na zakup nowych nie było kasy (chodzi o zakupy za granicą, bo skonstruowanie odpowiedniego modelu w kraju zakończyło się fiaskiem). Coś tam próbowano kombinować z użytkowaniem samolotów na podwoziu kołowym ale na podmokłych polowych lotniskach Polesia to był typowy "pomysł urzędasów zza biurka" i tylko w wypadkach zginęło niepotrzebnie wielu dobrych pilotów. Czemu brakowało kasy? Z prostego powodu - główne fundusze szły na MDL jako flagową jednostkę bo mającą współdziałać z MW na morzu. Lotnictwo rzeczne było tym mniej znaczącym elementem strategicznym wobec czego ciągle było niedofinansowane. Zresztą MDL też był niedofinansowany, wystarczy spojrzeć jak przedstawiała się jego kwestia sprzętowa we wrześniu '39...

 

A co do publikacji:

W zasadzie to poleciłbym jedną: "Lotnictwo morskie II Rzeczypospolitej" Andrzeja Olejko - grube wydanie "encyklopedyczne" w twardej oprawie ale warto w nią zainwestować z 3 powodów:

- kompleksowo podchodzi do tematu więc jest wszystko w jednym miejscu (historia od pierwszych dni niepodległości do pierwszych dni wojny)

- porządnie wydana (więc fotografie czy rysunki są wyraźne i dobrej jakości)

- jest "najnowsza" (informacje są najbardziej aktualne i najmniej w niej błędów)

 

 

 

EDIT:

A ta cała "afera minowa" to była sztucznie nadmuchana przez polityków i po kilku latach okazało się że zarzuty były naciągane i przekłamane.

W porównaniu np. do późniejszej afery z "Orłem" to był mały pikuś

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź!

Książkę już chyba nabędę, jak tylko wpadnę na urlop bo nie jesteś jedyną osobą, która ją chwali.

Moje pytania były podyktowane obawami o jakieś brudne sprawy, o których coraz częściej dowiaduje się w kontekście II RP (mordy polityczne, niszczenie przeciwników i dokumentów, liczne afery, agentura itd.). A lotnictwo II RP zainteresowało mnie przypadkiem, gdy dowiedziałem się jak Rayski z premedytacją zniszczył Lubelską Wytwórnię Samolotów (PWS zresztą także), bo pochodzę z Lublina.

 

Mam oczywiście podobne uwagi co do afery minowej, ale poza opracowaniem pana Kulki (z sądu honorowego nad admirałem Porębskim ) bardzo ciężko coś więcej znaleźć, wiele wskazuje że pomajowe czyszczenie archiwów przez sanatorów bardzo utrudnia jej dokładniejsze opisanie. Była ona pretekstem do czystki, podobnie "uporządkowano" lotnictwo (poczynania min.Rayskiego zasługują na pośmiertne śledztwo, podobnie jak adm. Świrskiego). Od czasu jak przestała mnie interesować propagandowa wersja historii II RP, odkrywam coraz więcej fascynujących białych plam, ale informacji często mało...Ok przepraszam za ot...

Pozdrawiam serdecznie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KRYPY - cz.3

 

 

K-14

(09.1928-03.1929 jako B-14, od 03.1929 jako K-14).

krypa paliwowa, bliźniacza do K-15

wyporność 97t , długość 45m, szer ?

 

1926-27 - budowa w PW Pińsk

1929-31 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej

1932 – przydział do PW Pińsk

05.1935-1939 – przydział do Bazy Wysuniętej Nyrcza

18.09.1939 – podpalona i samozatopiona wraz z K-15 koło Stachowa

 

------------

 

K-15

(09.1928-03.1929 jako B-15, od 03.1929 jako K-15).

krypa paliwowa, bliźniacza do K-14

wyporność 97t , długość 45m, szer ?

 

1926-27 - budowa w PW Pińsk

1929 – przydział do Grupy Sztabowej

1930 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej

1932 – przydział do PW Pińsk

05.1935-1939 – przydział do Bazy Wysuniętej Nyrcza

18.09.1939 – podpalona i samozatopiona wraz z K-14 koło Stachowa

 

------------

 

K-16

(03.1922-1928? jako Kz-16, 09.1928-03.1929 jako B-16, od 03.1929 jako K-16).

Dawna sowiecka krypa transportowa

 

5-10.03.1920 - zdobyta przez wojsko polskie koło Czarnobyla

lato 1920 - podczas odwrotu w górę Prypeci transportowała ewakuowaną amunicję.

1922-25? - pływający magazyn

1929 – przydział do PW Pińsk jako krypa portowa

po jesieni 1929 – wycofana z uwagi na zły stan techniczny

 

------------

 

K-17

(09.1928-03.1929 jako B-17, od 03.1929 jako K-17).

1929 – przydział do Grupy Sztabowej jako krypa transportowa

zima 1931-32 – remont i przebudowa na pływającą kantynę bez napędu

1.05.1932 – przydział po remoncie do Grupy Sztabowej (holował ją „Sierpinek”)

05.1935-1939 – przydział do Bazy Wysuniętej Nyrcza

14-16.09.1939 – przyholowana razem z K-25 z Nyrczy na jez.Zobot i Starycę (zamaskowana przy brzegu przed atakami lotniczymi)

po 09.1939 - zatonęła? (nie znalazłem o niej żadnej informacji po wkroczeniu sowietów)

 

------------

 

K-18

(09.1928-03.1929 jako B-18, od 03.1929 jako K-18)

 

1922 – krypa-prom w PW Pińsk

1929 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej jako krypa transportowa

12.1929 – remont po pożarze

1930 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej

21-22.05.1931 – w ramach testów odbiorczych kuter KM-14 przyholował ją z Przewozu Kozaka do Pińska.

od 05.1931 – przydział do PW Pińsk jako pływający magazyn

1934 lub 1935 – wycofana z uwagi na zły stan techniczny

 

------------

 

K-19

(09.1928-03.1929 jako B-19, od 03.1929 jako K-19).

wyporność 92t, długość 45m, szer ?

 

1929 – przydział do Grupy Sztabowej jako krypa transportowa

02.1930 – pożar wywołany przez obsługę (nieregulaminowe dogrzewanie), ukarano 3 marynarzy (wg rozkazu z 14.02.1930)

1932 – przydział do Grupy Sztabowej jako krypa warsztatowa

lato 1932 – przed letnimi manewrami z uwagi na oszczędności zamontowano na niej stalowy zbiornik na zużyte i przepracowane oleje (miano je potem wykorzystywać)

1933-34 – generalny remont w Pińsku (wzmocniono kadłub i dodano m.in. spalinowy generator prądu i magazyn spawalniczy)

1.07.1934 – wcielenie do służby po remoncie

05.1935-1939 – przydział do Bazy Wysuniętej Nyrcza (zamontowano na niej chłodnię i poza funkcją warsztatową pełniła rolę magazynu żywności)

17.09.1939 – samozatopienie razem z K-7 ok.2-3km od ujścia Horynia po informacji o wkroczeniu wojsk sowieckich

10.1939 – wydobyta przez sowietów i przyholowana do Kijowa na remont

 

------------

 

K-20

(09.1928-03.1929 jako B-20, od 03.1929 jako K-20).

Dawna sowiecka krypa mieszkalna, wyporność 46t

 

03.1920 - zdobyta przez wojsko polskie podczas "ofensywy kijowskiej" (gdzie?)

1922 – krypa mieszkalna w PW Pińsk

1929-32 – przydział do III Grupy Bojowej

1932 – przydział do I Grupy Bojowej jako krypa dla kutrów (I Grupa Kutrów)

1939 – przydział do I Dywizjonu Bojowego

08-09.1939 – z powodu niskiego stanu wód na krypie umieszczono część amunicji z monitorów I DB (by zmniejszyć ich zanurzenie)

19.09.1939 – samozatopiona wraz z K-2 (nową z OŁ) i K-32 pod Stetyczowem

 

------------

 

K-21

(09.1928-03.1929 jako B-21, od 03.1929 jako K-21).

Dawna sowiecka krypa transportowa

 

03.1920 - zdobyta przez wojsko polskie podczas "ofensywy kijowskiej" (gdzie?)

1922-24 – krypa warsztatowa w PW Pińsk (znalazłem info że służyła jako barka do wydobywania zatopionych statków i łodzi)

1929 – przydział do I Grupy Bojowej jako krypa mieszkalna

07.1929 – podczas letnich manewrów na niej i K-25 zaokrętowano 4 kompanię balonową

08.1929 – podczas letnich manewrów zaokrętowano na niej i K-1 kompanię desantową w sile 56 osób (dow: por. Marian Fołtyń)

07.1930 – podczas letnich manewrów na niej i K-25 zaokrętowano 1 kompanię balonową

lato 1932 – zaokrętowano na niej marynarzy z których miano stworzyć zapasową kompanię desantową (dow: kpt. Pawłowski, 36 marynarzy + 30 powołanych rezerwistów)

07-08.1934 – przydział do Oddziału Łączności jako krypa mieszkalna dla zespołu, który budował linie telefoniczną wzdłuż Horynia (na odcinku Nyrcza-Dawidgródek)

do 1936 – przydział do I Grupy Bojowej jako krypa mieszkalna

02.1936 – wycofana z uwagi na zły stan techniczny i sprzedana (wraz z K-1) prywatnemu armatorowi z Pińska

 

------------

 

K-22

(09.1928-03.1929 jako B-22, od 03.1929 jako K-22)

 

1929-31 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej jako krypa węglowa

1932 – przydział do PW Pińsk jako krypa paliwowa

03.1939 – przydzielona do OW „Wisła” jako krypa paliwowa

1-14.04.1939 – rejs z Pińska do Modlina (m.in. Piną, Kanałem Królewskim, Bugiem), holowana była przez „Nieuchwytnego”

1.09.1939 – stacjonowała w PW Modlin

2.09.1939 – na krypę załadowano paliwo BSB (mieszanka benzol-spirytus-benzyna)

4.09.1939 – rejs do Torunia (rozkaz dow. Armii „Pomorze”), nie znalazłem informacji co ją holowało.

7.09.1939 – wszystkie jednostki OW „Wisła” kierują się do Modlina, krypa K-22 jest holowana przez zmobilizowany statek-holownik „Lubecki” (razem z K-5).

10.09.1939 – samozatopiona ok. g.19:30 (wraz z K-5 i „Lubeckim”) pod Duninowem Nowym

 

------------

 

K-23

(09.1928-03.1929 jako B-23, od 03.1929 jako K-23).

Dawna sowiecka krypa transportowa

 

1922 - przejęta przez wojsko polskie (gdzie?)(znalazłem niepotwierdzoną informację że została wydobyta po zatopieniu)

1929 – przydział do PW Pińsk

1930 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej

1932 – przydział do PW Pińsk, ale w rezerwie z cywilną obsługą

1933 – wycofana ? (po lecie 1933 nie znalazłem żadnej informacji na jej temat)

 

------------

 

K-24

(09.1928-03.1929 jako B-24, od 03.1929 jako K-24).

Dawna sowiecka krypa transportowa , wyporność 113t

 

wiosna 1920 - zdobyta przez wojsko polskie podczas "ofensywy kijowskiej" (gdzie?)

lato 1920 - podczas odwrotu gromadzono na niej rannych, których potem ewakuowały rzekami mniejsze statki.

od 03.1922 – jako krypa sanitarna (szpitalna) (po przebudowie? znalazłem info że w 1925 posiadała nadbudówki)

zima 1929 – remont w Pińsku

1929-30 – przydział do Grupy Sztabowej jako krypa transportowa

10-12.1931 – remont i przebudowa na krypę do przewozu koni

16.12.1931 – wodowanie po remoncie

05.1935-1939 – przydział do Bazy Wysuniętej Nyrcza (od 1937 jako krypa magazynowa)

19.09-2.10.1938 – podczas konfliktu zaolziańskiego (groźby rządu radzieckiego) została przygotowana do zatopienia (żwirowy balast) i zablokowania drogi wodnej przy Nyrczy (wraz z „Admirałem Dickmannem”). Do zatopienia nie doszło bo odwołano pogotowie wojenne.

15.09.1939 – przygotowywana przy granicy wraz z K-2 (starą) do zatopienia by zatarasować Prypeć koło Nyrczy.

17.09.1939 – samozatopiona koło Przewozu Kozaka wraz z K-2 (starą) i „Sierpinkiem”

 

------------

 

K-25

(09.1928-03.1929 jako B-25, od 03.1929 jako K-25).

1929 – przydział do Kompanii Kwatermistrzowskiej jako krypa transportowa

07.1929 – podczas letnich manewrów na niej i K-21 zaokrętowano 4 kompanię balonową

1930 – przydział do Kompanii Kwatermistrzowskiej jako krypa transportowa

07.1930 – podczas letnich manewrów na niej i K-21 zaokrętowano 1 kompanię balonową

1932 – przydział do PW Pińsk jako krypa paliwowa

05.1935-1939 – przydział do Bazy Wysuniętej Nyrcza jako krypa paliwowa

14-16.09.1939 – przyholowana razem z K-17 z Nyrczy na jez.Zobot i Starycę (zamaskowana przy brzegu przed atakami lotniczymi)

po 09.1939 - zatonęła? (nie znalazłem o niej żadnej informacji po wkroczeniu sowietów)

 

------------

 

K-26

(09.1928-03.1929 jako B-26, od 03.1929 jako K-26).

1922-24 – pływała po Wiśle jako krypa transportowa (jako Kz-6 w Modlinie ?)

31.03.1928 – przekazana Flotylli Pińskiej

1929-30 – przydział do Kompanii Kwatermistrzowskiej jako krypa transportowa

1932 – przydział do PW Pińsk jako krypa magazynowa, ale w rezerwie z cywilną obsługą

1933 – wycofana ? (po 1932 nie znalazłem żadnego info o niej)

 

------------

 

K-27

(09.1928-03.1929 jako B-27, od 03.1929 jako K-27).

1922-24 – pływała po Wiśle jako krypa transportowa (jako Kz-7 w Modlinie ?)

31.03.1928 – przekazana Flotylli Pińskiej

1929 – przydział do PW Pińsk jako krypa transportowa

1932 – przydział do PW Pińsk jako krypa magazynowa, ale w rezerwie z cywilną obsługą

1933 – wycofana ? (po 1932 nie znalazłem żadnego info o niej)

 

------------

 

K-28

(09.1928-03.1929 jako B-28, od 03.1929 jako K-28).

1922-24 – pływała po Wiśle jako krypa transportowa (jako Kz-24 w Modlinie ?)

31.03.1928 – przekazana Flotylli Pińskiej

1929 – przydział do PW Pińsk jako krypa transportowa

1932 – przydział do PW Pińsk jako krypa magazynowa, ale w rezerwie z cywilną obsługą

1933 – wycofana ? (po 1932 nie znalazłem żadnego info o niej)

 

------------

 

K-29

(do 05.1929 bez nazwy)

krypa-pogłębiarka (draga) z załogą cywilną, wyporność 15t, bez napędu

 

1924-28 – przydział do PW Modlin

31.03.1928 – przekazana Flotylli Pińskiej

1929-32 – przydział do PW Pińsk

05.1929 – nadanie nazwy

po 1932 nie znalazłem żadnego info o niej (zatonęła? wycofana?). W 1939 nie było jej w rejestrze jednostek FR - możliwe że w ramach oszczędności zrobiono z niej jednostkę cywilną a wojsko ją tylko wynajmowało gdy potrzebowało (stąd brak info).

 

------------

 

K-30

(do 05.1928 jako Kp-17, 05-09.1928 jako K-30, 09.1928-03.1929 jako B-30, od 03.1929 jako K-30).

Dawna sowiecka krypa transportowa

 

1921 lub 1922 - przejęta przez wojsko polskie (gdzie?)

1922-24 – przydział do PW Modlin jako krypa portowa Kp-17 (magazynowa)

12.1924-01.1926 – przydział do PW Modlin jako krypa warsztatowa Kp-17

1927 – remont ?

31.03.1928 – przekazana Flotylli Pińskiej

05.1928 – zmiana nazwy na K-30

1929-30 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej

1932 – przydział do PW Pińsk jako krypa transportowa

28-29.08.1935 – podczas ostrego strzelania monitorów na poligonie koło Mostów Wolańskich testowano nowe radiostacje AVA. Na krypie była zaokrętowana komisja zdawczo-odbiorcza ze sprzętem (wg rozkazu z 27.03.1935)

05.1935-1939 – przydział do Bazy Wysuniętej Nyrcza jako krypa mieszkalna

17-19.09.1939 – holowana do Pińska przez „Kilińskiego”, rejs odbywał się tylko po zmroku w obawie przed nalotami (do portu dotarła w nocy z 19 na 20.09)

20.09.1939 – wypływa z Pińska w grupie ewakuacyjnej kmdr Kamińskiego

21.09.1939 – samozatopiona przed zwalonym mostem pod Kluźliczynem.

 

------------

 

K-31

(do 05.1928 jako Kp-15, 05-09.1928 jako K-31, 09.1928-03.1929 jako B-31, od 03.1929 jako K-31).

Dawna sowiecka krypa transportowa

 

1920 lub 1921 - przejęta przez wojsko polskie (gdzie?)

1922-26 – przydział do PW Modlin jako krypa portowa Kp-15 (magazynowa)

31.03.1928 – przekazana Flotylli Pińskiej

05.1928 – zmiana nazwy na K-31

1929-32 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej jako krypa transportowa

zima 1929 – remont generalny

1932 – przydział do PW Pińsk jako krypa transportowa

po 1932 nie znalazłem żadnego info o niej (zatonęła? wycofana?)

 

------------

 

K-32

(do 05.1928 jako Kp-7, 05-09.1928 jako K-32, 09.1928-03.1929 jako B-32, od 03.1929 jako K-32).

Dawna sowiecka krypa transportowa

 

1920 lub 1921 - przejęta przez wojsko polskie (gdzie?)

1922-28 – przydział do PW Modlin jako krypa portowa Kp-7 (jako magazyn części i silników dla krypy warsztatowej Kp-17)

31.03.1928 – przekazana Flotylli Pińskiej

05.1928 – zmiana nazwy na K-32

1929-30 – przydział do Grupy Kwatermistrzowskiej

zima 1929 – remont generalny

1932 – przydział do Grupy Sztabowej jako krypa transportowa

1935 – przydział do I Grupy Bojowej jako krypa mieszkalna

1938-39 - przydział do I Dywizjonu Bojowego jako krypa mieszkalna

19.09.1939 – samozatopiona wraz z K-2 (nową z OŁ) i K-20 pod Stetyczowem

 

------------

 

K-33

krypa-ponton bez napędu, wyporność 12 lub 20t (bliźniacza do K-34)

1931-32 - budowa w PW w Pińsku

08.1932 – wcielenie do służby

1932 – przydział do PW Pińsk

po 1932 nie znalazłem żadnego info o niej (zatonęła? wycofana?)

 

------------

 

K-34

krypa-ponton bez napędu, wyporność 12 lub 20t (bliźniacza do K-33)

 

1931-32 - budowa w PW w Pińsku

08.1932 – wcielenie do służby

1932 – przydział do PW Pińsk

po 1932 nie znalazłem żadnego info o niej (zatonęła? wycofana?)

 

------------

 

K-35

krypa mieszkalna

budowana w PW w Pińsku w 1934 lub 1935

ciekawa sprawa bo nie znalazłem żadnego info o jej służbie - może nieukończona?

 

 

KONIEC

więcej kryp nie znalazłem

 

UWAGA: Wszelkie dodatkowe informacje, uwagi, poprawki itd mile widziane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Eh żadna filozofia dogrzebać się do takich informacji - najwięcej czasu zajmuje tak naprawdę ich sensowne zebranie do kupy. Chociaż jak wcześniej wspominałem o krypach rzecznych jest bardzo mało konkretnych informacji (np. dane techniczne czy opis wyglądu).

 

Dla dociekliwych - korzystałem z następującej literatury (w necie wbrew pozorom "g..." jest w tym temacie):

- J.W.Dyskant : Flotylla Rzeczna MW 1919-39 , Czarnobyl 1920 , Wojenne flotylle wiślane 1918-1939 , Wrzesień Flotylli Rzecznej

- M.Borowiak : Pancerniki na Morzu Pińskim 1920-41 , Zapomniana flota. Mokrany

- J.Bartlewicz : Flotylla Pińska i jej udział w wojnie polsko-sowieckiej 1918-1920

- I.Bieniecki : Pokojowa i wojenna organizacja Flotylli Rzecznej w Pińsku w latach 1922-39 , Flotylla Rzeczna PMW w Pińsku w latach 1925-1935

a ponadto przekopałem posiadane roczniki czasopism: "Okręty Wojenne", "Okręty", "MSiO", "Morze" i "Przegląd Morski" + trochę własnych starych notatek o FP

 

Jako mały suplement kilka fotek kryp w służbie FP a potem FR:

krypa-8_zpsm8ak8wgx.jpg

 

krypa-7_zpsjtinq5hc.jpg

 

krypa-5_zpsiwmpvgxx.jpg

 

krypa-4_zpsfwbfcnau.jpg

 

krypa-3_zpsufhjjcwq.jpg

 

krypa-2_zpsviqmmxfz.jpg

 

krypa-1_zpsjx4wjy7m.jpg

 

 

Na koniec chyba najciekawsza fotka - przedstawia moment wydobycia (3.11.1939) po samozatopieniu kanonierki "Zawzięta" - z tyłu strzałką zaznaczyłem fragment byłej krypy amunicyjnej K-13 która po wydobyciu przez sowietów została przekształcona w pływającą bazę zespołu EPRON (widoczne żurawiki zamontowane po tym remoncie) - fotka ze zbiorów p. K.Strielbickija

krypa-9_zps0ymefips.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

p11c - to wychodzi że ta 18tka to była chyba "odkryta" (w sensie bez nadbudówki).

To z tyłu to chyba rufowa buda od Sierpinka... przynajmniej tak to wygląda

 

A co do tej jednostki z bloga - to mogła być jakaś zdobyczna jednostka ex-sowiecka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.