Jump to content

Flotylla Pińska 100 X 100 , projekt grupowy w skali 1 : 72


Recommended Posts

Piszę o tym teraz bo trzeba już dokładnie ustalić trasę oraz formułę świętowania

Na razie mam zaproszenie na Śląsk i chciałbym się z niego wywiązać.

 

Oraz chciałbym bardzo zmobilizować was do kończenia modeli, bo troszkę jest ich mało. W takim tempie to nawet przez 3 lata tego nie skończymy.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
  • Replies 566
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Propagowanie propagowaniem . Misja  misja, ale  to  jest forum modelarskie..docenia się warsztat, efekt końcowy..czasem chęci i zaangażowanie( podkreślam czasem).  Moim zdaniem ..druk słaby,  zgo

Witam Wszystkich, Dziele sie z Wami w tym watku modelem monitora rzecznego typu Gdanskiego  ORP “Warszawa” ktory opracowałem i wykonalem z planow w skali 1:120 i wydrukowalem na drukarce 3D. Prz

Projekt krypy desantowej. https://army1914-1945.org.pl/polska/marynarka-wojenna-ii-rp/flotylla-rzeczna-ii-rp-polska/jednostki-rzeczne-ii-rp-polska/408-krypa-desantowa-typu-k-d?fbclid=IwAR1QU8HPIZ

Posted Images

Na pewno każdy z was czytał o KU-30 i o nkm-ie zatopionym lub zakopanym przez marynarzy. Może najwyższy czas rozpocząć jego poszukiwania, a może już dawno został znaleziony ?

Link to post
Share on other sites

Dla tych co nie czytają FB, takie małe rozważania na temat Alupolonu

Kolega Wiktor podał taką informację odnośnie Alupolonu. Cu 3,5-4,5%; Mn 0,5%; Mg 0,5%; Si 0,2-0,25%, Fe do 0,2% i Al 94,3-95,3% (CAW, KMW, t.749, Kalendarzu Chemika 1939/40). Nie jestem chemikiem, ale jak próbuję poczytać o duraluminium to nasuwają mi się następujące wnioski>

- wg. tego wzoru można zrobić bardzo wiele różnych stopów duraluminium o różnych właściwościach

- duraluminium wynaleziono w 1909 r. przypadkiem. I nie dotyczyło to jego składu znanego wcześniej ale technologi powstawania. W zależności od min, od sposobu starzenia otrzymujemy materiał o różnych właściwościach. Na pewno nie otrzymamy duraluminium jeśli po po prostu przetopimy te składniki.

- alupolon na KU-30 poddawano odpuszczeniu a następnie obróbce termicznej, prawdopodobnie kształtowania co jest potwornie trudne w przypadku duraluminium.

- obróbki tej dokonywano w stoczni odpuszczając wcześniej Alupolon w temp. 330 stopni a potem utwardzano w temp. 450 stopni. W internecie znalazłem tylko tem. topnienia duraluminium wiec nie mam pojęcia czy są to właściwe temperatury. A przede wszystkim czy po takiej obróbce można kształtować tak grube blachy?

- Alupolon stosunkowo gwałtownie korodował w styczności z żelazem. Konieczna była izolacja pomiędzy tymi metalami, wykonana z nasączonego materiału Nie spotkałem się z tym w przypadku innych stopów duraluminium.

- jest jeszcze cały szereg parametrów fizycznych właściwości różnych stopów duraluminium i Alupolonu i być może warto aby jakiś inż. chemik z inż. konstruktorem okrętowym je porównali i przetestowali. Bo wg. mnie dopiero wtedy możemy być pewni czy z takiego materiału jakiego zbudowano nasze monety 1 zł. można by było zbudować taki okręt jak KU-30, bo to zupełnie inna konstrukcja niż budowa samolotów. A przede wszystkim czy ten materiał zachowywał by się zgodnie ze znanymi opisami.

Bo coś mi się zdaje że to porównanie jest troszkę przedwczesne.

A czy ktoś zna dokładny skład chemiczny tych monet, oraz na jakiej podstawie uważa się że zostały wykonane z Alupolonu? bo tego niestety nie znalazłem. :(

W polecanej prze zemnie książce Pana Borowiaka jest bardzo ciekawy rysunek zestawienia opancerzenia na KU-30. Jest też informacja, że pokład był ze stopu duraluminium ( Alupolonu ).

Jak widać na rysunku pokład ten dochodził do 30 mm grubości i raczej nie osiągnięto tego poprzez dodawanie dodatkowych płyt pancernych, co by było troszkę bez sensu. Więc sam Alupolon musiał mieć jakieś właściwości przeciwpancerne co jest chyba dość dziwne przy tak kruchym metalu. ?

Ze o wspomnianej wcześniej obróbce nie wspomnę.

W każdym razie nie jest to chyba powszechnie stosowana praktyka opancerzania za pomocą duraluminium i może wzbudzać zaciekawienie wywiadu.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

ORP Admirał Szeptycki. W czasie wojny przemianowany na Niemen, Po wojnie pływał jako Prytkij . Oczywiście w ZSRR.

Na zdjęciu na tle kościoła w Pińsku

Zdj. Z kolekcji Pana Macieja Dąbrowskiego

izWlmMU.jpg

Link to post
Share on other sites

Tak to już po wojnie, a to inna fotka z tej samej kolekcji

ORP Admirał Sierpinek prawdopodobnie w Pińsku. Nosił dumne imię naszego pierwszego admirała z XVI w.

Iutio91.jpg

Link to post
Share on other sites

Oraz trzeci grzybek w barszczu,

ORP Admirał Dickaman oraz ORP Generał Szeptycki. Dwa nasze wysłużone statki uzbrojone. O nich też należy pamiętać.

O nich i o marynarzach którzy na nich pływali.

Bardzo dziękuję Panu Maciejowi Dąbrowskiemu, kolekcjonerowi z Łodzi za zgodę na publikację tych zdjęć.

BRBWL7T.jpg

Link to post
Share on other sites

Super!

 

Bardzo się cieszę, że drążysz temat.

Efekty są aż nadto widoczne. Myślę, że wszyscy miłośnicy PMW są wdzięczni.

 

Pozdrawiam,

Maciej

 

P.S.

Ja widzę cztery wieże działowe i cztery gale banderowe.

Zatem, stoją cztery monitory typu Pińsk.

Czyli, masz rację - wszystkie.

Link to post
Share on other sites

Na poprzednim zdjęciu, była to wizytacja Marszałka Józefa Piłsudskiego w Toruniu w 1921 r. Widać było wszystkie 4 nasze monitory, A teraz mam dla was samą wizytację z bliska na pokładach monitorów, oraz gala wręczenia odznaczeń.

Mam nadzieję, ze to dla was też miła niespodzianka.

Zdjęcia ze zbiorów MMW w Gdyni, Bardzo polecam do zwiedzania tego muzeum.

YNmNasj.jpg

9hqkkMa.jpg

XLFezU6.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.