Jump to content

Podkład na powierzchnie metalowe


Recommended Posts

Temat stary i nie raz na forach poruszany, ale chyba nigdy nie dowiedziałem się co z tym fantem robić.

Jak najlepiej przygotować metalową powierzchnię pod farby?

 

Mam na myśli głównie blaszki fototrawione, ewentualnie elementy typu rurka Pitota Mastera, czy druciane przewody.

Próbowałem przed malowaniem kłaść Gunze Mr. Metal Primer pędzelkiem, ale ile bym tego nie położył i jak długo by to nie schło, to i tak farba praktycznie nigdy się dobrze takiej powierzchni nie trzymała (przed malowaniem kładłem jeszcze Surfacera).

Wystarczało muśnięcie, dotknięcie czymkolwiek twardszym niż gęsi puch i farba złaziła do gołego metalu.

Są jakieś metody żeby na metalu farbę nieco mocniej przytrzymać?

Link to comment
Share on other sites

Kup Bilmodel Podkład 1200 Surfacer.

Ostatnio stosowałem na metalowym modelu 1/144 w celu zwężenia linii podziału blach. Trzyma się bez zastrzeżeń, trzeba się postarać żeby zarysować. Dobrze się nakłada choć capi. Konsystencja prosto z butelki pasuje do aero, a jeśli trzeba nieco rzadziej rozcieńczyć to wystarczy dolać nitro. Szlifuje się też bardzo dobrze, bez łuszczenia na krawędziach co widać na zdjęciu:

Dornier%2B17_.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dzięki panowie, czyli jednak łatwo nie będzie.

 

Odpowiedni podkład i przygotowanie podłoża - warto zmatować powierzchnię detalu przed nałożeniem podkładu porowatość podłoża zwiększa przyczepność podkładu.

Link to comment
Share on other sites

Tylko zmatowienie delikatnych pitotów czy elementów z blaszek nie zawsze jest wykonalne (powodzenia życzę przy matowaniu dźwigienek w kokpicie samolotu 1/72). Czasem można co najwyżej odtłuścić. Ten podkład, który polecałem trzyma się jak Ruscy Krymu. Warto spróbować przed zabawą w domorosłego chemika.

Czernienie mosiądzu lepiej zdaje egzamin jak chcemy uzyskać kolor gunmetal na lufach karabinów maszynowych.

Link to comment
Share on other sites

A to fakt przy drobnych elementach pozostaje tylko odpowiedni podkład najlepiej 2K np. Epoksyd trzyma się w zasadzie wszystkiego bez konieczności matowania.

 

Solo, jak nie zapomnę to będąc w Warszawie mogę ci odlać trochę na próbę.

Link to comment
Share on other sites

KRL - a co to konkretnie i jak się z tym obchodzić, nie zapaskudzi mi to aerografu?

 

Spotter - który konkretnie podkład Tamki?

 

To podkład 2K czyli posiadający utwardzacz - po aplikacji przepłukuję aero rozcieńczalnikiem dedykowanym i myję później standardowo ja używam go do wszystkiego pokrywam nim całe modele.

 

Jedyna jego wada to dość intensywny bardzo specyficzny zapach ale paruje bardzo szybko i schnie również więc nie jest męczący przyczepność ma rewelacyjną i co ważne można aplikować na ten podkład produkty solwentowe i wodorozcieńczalne.

 

Aero nie niszczy pod warunkiem że nie zostawisz go tam do wyschnięcia.

Link to comment
Share on other sites

No i właśnie dlatego boję się nowej chemii, bo to trzeba dedykowany rozcieńczalnik, dedykowany rozpuszczalnik albo zmywcza - same problemy.

 

 

No tak to już jest ale gdyby ludzie bali się nowego to wciąż byśmy po drzewach skakali. U mnie to kwestia przyzwyczajenia ja w pracy mam na tą chwile ok 350 różnych produktów z którymi pracuję lub muszę wiedzieć jak się z nimi pracuje więc jeden dodatkowy utwardzacz czy rozcieńczalnik nie robią na mnie wrażenia.

 

Nie namawiam jak będziesz chciał daj po prostu znać, podzielę się.

Link to comment
Share on other sites

Ja niedawno zakupiłem do testów

podklad-do-malowania-elementow-metalowych-fototrawionych-mr-metal-primer-40-ml-b-iext9978650.jpg

Jest też wersja w sprayu. Kładłem pędzlem, nie zostawia smug. Przywiera do metalu bardzo mocno i nie zalewa detali, bo większość odparowuje zostawiając cieniutką warstwę. Nie udało mi się go z zagruntowanego elementu zeskrobać paznokciem. Wrzucę w warsztat Su-33 elementy w tym podkładzie malowane na metalowo.

Link to comment
Share on other sites

Próbowałem przed malowaniem kłaść Gunze Mr. Metal Primer pędzelkiem, ale ile bym tego nie położył i jak długo by to nie schło, to i tak farba praktycznie nigdy się dobrze takiej powierzchni nie trzymała (przed malowaniem kładłem jeszcze Surfacera).

Wystarczało muśnięcie, dotknięcie czymkolwiek twardszym niż gęsi puch i farba złaziła do gołego metalu.

Link to comment
Share on other sites

Ja niedawno zakupiłem do testów

podklad-do-malowania-elementow-metalowych-fototrawionych-mr-metal-primer-40-ml-b-iext9978650.jpg

Jest też wersja w sprayu. Kładłem pędzlem, nie zostawia smug. Przywiera do metalu bardzo mocno i nie zalewa detali, bo większość odparowuje zostawiając cieniutką warstwę. Nie udało mi się go z zagruntowanego elementu zeskrobać paznokciem. Wrzucę w warsztat Su-33 elementy w tym podkładzie malowane na metalowo.

 

Ja położyłem pędzelkiem ten specyfik na blaszki do ZLINa AZ Model i złaził niewdzięcznik razem z farbą. Karambolis, Ty go czymś rozcieńczasz, bo ja mam jakiś gęstawy ?

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze w tym "fajnym" temacie.

Macie "lotnicy":

 

 

Zwykły surfacer Gunze i 0 mycia.

 

Ja pierdziu, ale misteryja , a z tym myciem to racja Seb. Mnie się zdarza, czasem, powtarzam czasem, po sporym szlifowaniu przetrzeć wilgotną szmatką tylko szlifowane, duże powierzchnie i na to Gunze 1200 i tralalala.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.