Jump to content
Mikele

Spitfire Mk.I Tamiya 1:48 - Angielskie lato.

Recommended Posts

A te wnęki podwozia to jak wykoncypowałeś?

Po pierwsze nie mam pewności, że samolot w ogóle miał czarne skrzydło. Wszedł na stan jednostki liniowej już po tym jak przestano używać tego malowania. 9MU 29-11-40 485S 19-4-41 61OTU 1-6-41 303S 17-7-41

O ile dostał kiedykolwiek czarne skrzydło to pewnie na takiej samej zasadzie jak późniejszy Sky i ostatecznie MSG. I tu jest jakiś brak konsekwencji, bo dlaczego by mieli wymalować wnękę malując skrzydło na czarno, a opuścić jej malowanie przy dwóch następnych przemalowaniach (pierwsze w połowie kwietnia, drugie w sierpniu) ?

Mam też wątpliwość, że czarny by jeszcze w jakikolwiek sposób przebijał spod tych dwóch innych późniejszych warstw farby.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tym malowaniem to jest wróżbiarstwo, bo kwitów nie ma. I to, że skrzydło było by wcześniej czarne jest równie prawdopodobne jak to, że było by w Sky. Gdzieś tu na forum była dyskusja na ten temat (też w warsztacie Mk. Ia RF K) i taki układ barw był wymieniony pośród innych, równie prawdopodobnych. Zdjęć nie ma więc kto ma rację? Licentia poetica. A przebijająca czerń przez szary to także kwestia konwencji, nie jestem fanem malowania "na gładko". Jeszcze parę procesów model czeka, więc na koniec kontrast i tak powinien być zdecydowanie mniejszy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla mnie bomba . Fajnie Ci wychodzi ten Spit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie znasz to zdjęcie? Jeśli nie, to może Ci pomoże trochę ze spodem? Maj 1941, samolot to weteran BoB po konwersji na Mk.Vb. Tu widać już przemalowane skrzydło z czarnego na Sky. Kwestii wnęk nie rozstrzyga:)

20111124raaf0000214_01-640x640.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kwestii wnęk nie rozstrzyga:)

I dlatego też pozwoliłem sobie na dowolność i urozmaicenie kolorystyczne A co do samej kolorystyki spodu - tu też cięko powiedzieć z całą stanowczością, czy się mechanikowi chciało przemalować spód ładnie czy tak sobie. Bo czemu raz jaśniej, a raz ciemniej tu i tam? Myślę, że można pozostawić pewien margines dla dowolności interpretacji, ot zabawa w modelarstwo. A smaczków na nim kilka jest choćby niedokładnie zamalowana żółta obwódka kokardy. Na pewno jest umorusany, co mnie osobiście cieszy.

 

I tak pół żartem, pół serio

20111124raaf0000214_01-640x640.jpg

DSC_0407bw_zps4hup2dds.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jest pod napisami "Wojtek" i "Krysia" i nieco przebija na powierzchniach sterowych - mam nadzieję, że to widać na zdjęciach. Oryginał był przemalowywany z brązowego na szaro i to samo tu chciałem uzyskać.

Spoko chyba nie doczytalem jesli o tym wspomniales. Mi pozostalo polozyc kalki na lewej stronie i potem sie troche z nim pobawic. Czy wszystkie Mk1 mialy zolta krawedz skrzydla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten żółty pas związany jest z malowaniem Dark Green/Ocean Gray/Medium Sea Gray. W malowaniu Dark Green/Dark Earth/Sky go nie było. Niezależnie od wersji samolotu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A masz moze jakas dokumentacje na to jak byly malowane czarne linie na prawym skrzydle na gorze? Widzialem zdjecia gotowych modeli i bylo roznie tylko jedna po dlugosci skrzydla inny wariant to tak jak na lewym z zalamaniem w kierunku tylu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
A masz moze jakas dokumentacje na to jak byly malowane czarne linie na prawym skrzydle na gorze? Widzialem zdjecia gotowych modeli i bylo roznie tylko jedna po dlugosci skrzydla inny wariant to tak jak na lewym z zalamaniem w kierunku tylu.

 

To zależy od wersji . Na Mk.I na pewno linia wzdłuż całej rozpiętości bez chodnika przy prawym boku kadłuba. Symetryczne są na wszystkich Mk.IX ( edit, na tych z 1942 są jeszcze asymetryczne) i nowszych.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites
...

Tak, jak jest napisane powyżej. W wersji II też najbezpieczniej będzie zrobić prostą linię, w V już raczej symetrycznie na obu skrzydłach.

Ładnie kurde. Taki barok z wyczuciem.

Taki był plan

 

Kalki na górze położone, z kokardami Techmodu na górze skrzydeł się trochę mordowałem i będą podmalówki. Reszta siadła względnie przyzwoicie. Dół i napisy eksploatacyjne to już nie dziś

 

DSC_0408_zpssojzsnp3.jpg

DSC_0409_zps3pr1a0gw.jpg

DSC_0410_zpsqwa38u6e.jpg

DSC_0411_zpspawvzrel.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do wnęki: Znalazłem zdjęcie maszyny o podobnym życiorysie, wyprodukowanej i użytej bojowo w czasie obowiązywania czarnego skrzydła, a potem używanej w Northolt: P7919 miał z pewnością jasną wnękę w czerwcu 41. P9513 też ma na zdjęciu z września 41 jasną wnękę, a latał bojowo z czarnym skrzydłem. Są inne zdjęcia mniej wyraźne, innych samolotów i wnęki wydają się jasne. Są też zdjęcia maszyn z czarnym skrzydłem i wnękę mają też czarną. Wniosek jest taki, że malowano przy otwartym podwoziu, zamalowując kolorem spodu wnękę.

Fantazjując: Zakładam, że mechanicy, malarze mieli zmysł estetyczny i raziłoby ich, gdyby na spodzie samolotu był taki arlekin. Mnie razi:)

 

 

Mocno przesadziłeś z obiciami na oprofilowaniu skrzydła. Wydrapane było tam, gdzie chodzili mechanicy i buciory pilota, Za wysoko moim zdaniem sięgają. Zdecydowanie powinny być też słabsze na prawej stronie.

Nie sądzę, że odtworzono napisy eksploatacyjne. Nikomu raczej nie chciałoby się bawić z tymi liniami oznaczającymi chodniki. Zresztą te linie dość szybko znikają w czasie eksploatacji. Wydeptane i trudne do zobaczenia na zdjęciach, tu rażą nowością...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do obić i linii na lewym skrzydle - były mniej i bardziej poobijane egzemplarze, to też widać na zdjęciach, o których sobie opowiadamy zamiast je tu cytować Obicia zachodzące na opływ skrzydło-kadłub tez można znaleźć, nawet i jeszcze bardziej podniszczone egzemplarze. Linię oczywiście będę jeszcze męczył, toż to kalkomania położona na pomalowany model dopiero, trudno, żeby na tym etapie wyglądała inaczej, skoro to nówka sztuka położona na zmęczony płat, do końca roboty jeszcze kawałek, duży kawałek.

 

Obejrzałem galerię Twojej Avii na forum - podejście do modelarstwa mamy zgoła inne, więc rozumiem, że i tu opinie mamy różne. Ocenę oczywiście masz prawo mieć jaką tylko uważasz, ale to działa w obie strony, więc powiem tylko, że zdania są podzielone Ja na pewno nic tu przemalowywał nie będę A jako że fanem takich słownych przepychanek nie jestem, więc po dojściu do wniosku, że widzimy sprawy inaczej proponuję aby każdy został przy swoim i już. Nie chciałbym po 2.5 strony relacji z budowy mieć 10 stron tekstu pisanego - to z kolei razi mnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Obicia zachodzące na opływ skrzydło-kadłub tez można znaleźć, nawet i jeszcze bardziej podniszczone egzemplarze.

 

Pomijając już to , że maszyna była dość świeżo malowana (przemalowana w połowie sierpnia, a już w początku października latała w 306 sqn) , to nie masz szans znaleźć tak wysoko zachodzących obić na oprofilowaniu skrzydła nawet na najbardziej zużytych płatowcach. Jeśli pokażesz mi zdjęcie na którym się wzorowałeś, to chętnie je sobie zachowam.

 

 

podejście do modelarstwa mamy zgoła inne,

Nie sądzę. Każdy robi tak jak lubi i umie. I w takim ujęciu mamy dokładnie takie samo podejście:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
A tu to blacha czy zacieki?

Jedno i drugie:)

Zaciek idący od wlewu zbiornika paliwa.

Otarcia w typowych miejscach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Masz może podobne zdjęcie, na którym widać przebarwienie kamuflażu w kolor szarawy od paliwa? Najlepiej w miejscu tych szwów.

 

Większość czarnobiałych zdjęć pokazuje "szarawe" przebarwienia w miejscu, gdzie paliwo spływało od wlewu. Szersze, węższe, krzyżujące się z szarawymi nalotami od gazów wydechowych. Znajdziesz sam masę zdjęć, gdzie taką dodatkową plamę kamuflażu zauważysz. Przy czym jak sam wiesz, czarnobiała fotografia to tylko inspiracja do własnych interpretacji. Szarawy może tu znaczyć bardzo wiele. Może to być po prostu bardziej wybłyszczone, albo przeciwnie bardziej matowe i na fotografii da efekt plamy, bo inaczej odbija światło. W rzeczywistości mogło być też oleiste, rudawe, szarawe, białawe, czy czerniawe:)

Tu masz ten sam samolot, gdzie widać ciągłość plam od zbiornika, warto zwrócić uwagę, że okopcenia za lufami karabinów są jaśniejsze niż kamuflaż. Czy ktoś chętny tak pomalować swój model i dać siwe smugi na skrzydłach?

R6923-1.jpg

pitot.jpg

 

 

Zakres i fizjologia obić na chodniku wynika z numeru i konstrukcji buta

b11fb15327b87edc398f468b7768cd76.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo mi się podoba ten Twój Spit. Korci mnie aby sobie takiego zakupić w 1/48 .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grzesiu zwiedzasz po kolei wszystkie skale

 

Kolektory wydechowe i okopcenia to robota na dziś:

 

DSC_0416_zpszjwy6nzw.jpg

DSC_0417_zpscudmhvzt.jpg

DSC_0418_zpssm8kj3yq.jpg

DSC_0419_zpsig6ze6kt.jpg

DSC_0420_zpsbof7s4sk.jpg

DSC_0417_8_bw_zpsu4gib6zd.jpg

 

ps. Na krawędziach natarcia toto błyszczące metalicznie to samoprzylepna folia aluminiowa, która ma w modelu imitować zaślepki wylotów luf karabinów i na sam koniec będą one pomalowane na czerwono. A że się tego farba słabo trzyma, pomimo krycia podkładem, to będzie przygoda

 

edit:

 

Jeszcze początki zacieków na spodzie kadłuba, tak z rozpędu.

 

DSC_0421_zpsnfdftjs9.jpg

DSC_0422_zpsuqo9zujv.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Malowałem opokcelnia na trzy razy. Najpierw te ciemne ślady po liniach nitów i między panelami, jak przy pre/postshadingu z Gunze C40 Panzer Gray, później między nimi bardzo lekko rozjaśniałem mieszanką C19 Sandy Brown z C62 Flat White i to dopiero kryłem Tamiya Smoke wymieszany z Gunze C30 Flat Base Standard. Jeszcze po werniksie planuję pociągnąć cienką smugę jasnoszarym na przedłużeniu linii kolektorów wylotowych, żeby trochę rozjaśnić środek okopcenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na skrzydłach tylko C40. Za wyrzutnikami łusek dodam jeszcze trochę czarnego po werniksie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piękny, chyba najlepszy Twój model.

Tylko czemu ostatnie zdjęcia warsztatowe lepsze od tych w galerii?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.