Alucard Napisano 20 Listopada 2016 Share Napisano 20 Listopada 2016 Nie znalazłem jasnej listy, więc pytam,czy mniej więcej tak to wygląda: Dopiero zaczynam i na forum jest taki ogrom tematów i metod,że znalezienie konkretu to mission immposible Szpachla-tam gdzie potrzebna Podkład/ Surfacer-na całą powierzchnię Lakier błysk bezbarwny akrylowy Farba Płyn pod i na kalki Kalkomania Wash, brudzing itp. Lakier błysk bezbarwny akrylowy Lakier bezbarwny matowy lub satyna Czy po każdej warstwie trzeba robić szlifowanie, czy tylko po szpachli i surfacerze? Dlaczego na koniec używa się lakieru błyszczącego a po nim matu zamiast od razu kłaść matowy? Chodzi mi o samą kolejność prac bez wnikania w produkty i techniki itd. bo się chaos zrobi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
enten Napisano 20 Listopada 2016 Share Napisano 20 Listopada 2016 Szpachla Podkład Kolor Bezbarwny połysk Kalki-płyn pod i na przy ewentualnej aplikacji na załamania Bezbarwny połysk Wash, brudzing Wykończenie mat lub satyna Szlif po szpachli i surfacerze- korekta niedoskonałości powierzchni Za dużo czytałeś i Ci się namieszało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alucard Napisano 20 Listopada 2016 Autor Share Napisano 20 Listopada 2016 Haha chyba tak. Za dużo wiedzy na raz. O każdym z tych punktów można by książkę napisać z tego co na forum jest. Ile modelarzy tyle metod i środków, ale szukam punktów wspólnych, a więc właśnie takiej podstawowej kolejności prac z modelem od wycięcia części z wyprasek do gotowej maszyny. Tak,żeby później w trakcie nie napsiukać nie tego co trzeba Dziękuje za odpowiedź. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lilliadg44 Napisano 21 Listopada 2016 Share Napisano 21 Listopada 2016 To racja, teraz kolejność jest naprawde prawidłowa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jureczek Napisano 21 Listopada 2016 Share Napisano 21 Listopada 2016 Ja z mojej strony dodam ,może to oczywiste,ale nie padło w kolejności wykonywania prac z modelem Po wyjęciu wyprasek z foli ,należy je umyć w cieplej wodzie z płynem do naczyń,ostrożnie aby nie uszkodzi drobnych elementów,opłukać i wysuszyć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator jawkers Napisano 21 Listopada 2016 Super Moderator Share Napisano 21 Listopada 2016 Po wyjęciu wyprasek z foli ,należy je umyć w cieplej wodzie z płynem do naczyń,ostrożnie aby nie uszkodzi drobnych elementów,opłukać i wysuszyć W jakim celu należy umyć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cooper69 Napisano 21 Listopada 2016 Share Napisano 21 Listopada 2016 Po wyjęciu wyprasek z foli ,należy je umyć w cieplej wodzie z płynem do naczyń,ostrożnie aby nie uszkodzi drobnych elementów,opłukać i wysuszyć W jakim celu należy umyć? Też się z tego śmiałem... dopóki w modelu FT17 firmy Meng, który ostatnio sklejam podkład zaczął mi "uciekać" z powierzchni. Także może rzadko ale się zdarza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alucard Napisano 21 Listopada 2016 Autor Share Napisano 21 Listopada 2016 Czytałem,że usuwa tłuste plamy i ew. jakąś warstwę chemii używanej w prasach. Dodam do listy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 21 Listopada 2016 Share Napisano 21 Listopada 2016 Nie znalazłem jasnej listy, więc pytam,czy mniej więcej tak to wygląda:Dopiero zaczynam i na forum jest taki ogrom tematów i metod,że znalezienie konkretu to mission immposible Kolejność nie jest istotna tak bardzo, o ile wiesz co i po co robisz. Poniższe dotyczy sytuacji gdy malujesz farbami akrylowymi, a model brudzisz olejami/emaliami. Mówię tylko o modelach lotniczych, nie wiem jak jest z innymi, ale pewnie podobnie. Model szpachlujesz i szlifujesz przez cały proces budowy. Nie ma reguł. Gdy bryła modelu gotowa jest do malowania, warto ją przetrzeć chusteczką zwilżoną w IPA - alkoholu izopropylowym, żadne mycie wtedy nie jest potrzebne. To przetarcie to po to, aby usunąć wszelkie tłuste ślady (po paluchach chociażby), żeby farba lepiej trzymała się plastiku. Krok następny to podkład: dzięki niemu widzisz wszelkie nierówności powierzchni, które trzeba jeszcze szpachlować/szlifować, a także lepiej się na nim trzyma farba. Jeśli robisz jakieś poprawki/szpachlowanie/szlifowanie, na koniec warto znowu w tych miejscach położyć podkład. Potem farba. Po farbie lakier bezbarwny błyszczący, dzięki czemu masz gładką i śliską powierzchnię. To po to aby łatwo układać kalkomanie, które na szorstkiej powierzchni trudno przesuwać, także żeby pod nie nie dostawało się powietrze, unikniesz wtedy efektu tzw. srebrzenia. Gdy kalki wyschną, zabezpieczasz je znowu takim samym lakierem, żeby ich nie zerwać przypadkiem, a po drugie aby na gładkiej powierzchni kłaść washa i weathering. Generalnie najpierw kładziesz washa w linie podziału, a potem po wyschnięciu i starciu go, zabezpieczasz go znowu warstwą lakieru, a to po to aby podczas weatheringu (do którego często używa się produkty olejne/emalie, takie jak do washa) nie zetrzeć washa. Pod weathering często warto dawać lakier półmatowy, a czasami nawet matowy, a to po to aby łatwiej kłaść i rozprowadzać efekty weatheringu. Na śliskiej, błyszczącej powierzchni jest to dużo trudniejsze. I to w zasadzie koniec: gdy model gotowy, kładziesz na całość z reguły lakier półmatowy, albo matowy, żeby zabezpieczyć weathering i żeby powierzchnia modelu wyglądała w miarę realistycznie. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alucard Napisano 21 Listopada 2016 Autor Share Napisano 21 Listopada 2016 Spotter nie zgodzę się. Zanim założę warsztat chcę wiedzieć co mi w nim będzie potrzebne I zanim uzbieram wszystkie materiały i narzędzia mam czas na poszerzenie wiedzy, co niniejszym staram się uczynić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alucard Napisano 21 Listopada 2016 Autor Share Napisano 21 Listopada 2016 Dzięki Solo za podsumowanie i wyjaśnienie co do czego. Założenie warsztatu to zakupy i to nie małe, więc trochę czasu zajmie. Lubię wiedzieć co kupuje i po co,żeby później się dobrze pracowało. Kolejność sobie powieszę na ścianie w pracowni Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 21 Listopada 2016 Share Napisano 21 Listopada 2016 Co do chemii, to gorąco polecam: - szpachlówka: Tamiya Basic Putty - klej: Tamiya Extra Thin Cement (składasz części ze sobą - najpierw - a potem dotykasz miejsce łączenia pędzelkiem z klejem, a on sam się rozchodzi i robi swoje) - podkład Surfacer 1500 - lakier błyszczący: Tamiya X-22 albo Gunze GX-100 - lakier matowy: dowolny Gunze albo Tamiya. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alucard Napisano 21 Listopada 2016 Autor Share Napisano 21 Listopada 2016 W międzyczasie pokleiłem sobie ( na kawałkach plastiku- nie na modelu ) klejem CA SuperGlue. Śmierdzi to to, schnie szybko, nie daje dużo czasu na poprawkę. Spoina sztywna jak... i generalnie mało mi się podoba. Klej do plastiku( taki z pędzelkiem) kleił przyjemniej. Tj. zostawia nieco czasu na poprawkę, śmierdzi ale mniej niż klej poliuretanowy do,którego przywykłem. Spoina przez spory czas jest plastyczna. Nie próbowałem jeszcze tego ETC. W Olsztynie jest dobry sklep modelarski? Znam tylko jeden taki mały, przenosił się gość i teraz nawet nie wiem gdzie jest. Kupowałem czasem jakieś materiały u niego i stare Małe Modelarze. Solo kiedy Ty składasz modele, jak wszystkie wątki na forum mają Twoją odpowiedź Dziękuje za Twoje porady nie tylko pod moimi wątkami, bo wszędzie Cię pełno Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alucard Napisano 21 Listopada 2016 Autor Share Napisano 21 Listopada 2016 Dodam,że widziałem stosowanie rękawiczek ochronnych aby nie zostawiać tłustych plam na modelu. Praktykował ktoś? Jest to jakieś wyjście po tym: Solo: "Gdy bryła modelu gotowa jest do malowania, warto ją przetrzeć chusteczką zwilżoną w IPA - alkoholu izopropylowym", więc przed podkładem i malowaniem. Przy montażu takie rękawiczki raczej by przeszkadzały niż pomagały Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cooper69 Napisano 21 Listopada 2016 Share Napisano 21 Listopada 2016 To jest jak z prezerwatywą. Nie znam nikogo kto lubi ale rozsądek wskazuje co innego Kup jak nie masz i sprawdź - tu nie ma jedynych prawd objawionych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 21 Listopada 2016 Share Napisano 21 Listopada 2016 Dodam,że widziałem stosowanie rękawiczek ochronnych aby nie zostawiać tłustych plam na modelu. Praktykował ktoś? Jest to jakieś wyjście po tym: Solo: "Gdy bryła modelu gotowa jest do malowania, warto ją przetrzeć chusteczką zwilżoną w IPA - alkoholu izopropylowym", więc przed podkładem i malowaniem. Przy montażu takie rękawiczki raczej by przeszkadzały niż pomagały Obejrzyj sobie ten film, a najlepiej kilka innych tego samego autora. Kilkanaście minut i masz odpowiedzi na mnóstwo pytań, także tych jeszcze nie zadanych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cooper69 Napisano 21 Listopada 2016 Share Napisano 21 Listopada 2016 On jest jak ta przysłowiowa krowa co dużo muczy a mało mleka daje :P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alucard Napisano 21 Listopada 2016 Autor Share Napisano 21 Listopada 2016 Działanie tego kleju MR.CEMENT S ( chyba odpowiednik tego z Tamki) nie zwykłe. Malowanie aerkiem wygląda jak magia Dobra muza pod koniec. Spasowanie jest na prawdę tak dobre w tym modelu? Zero szpachli w tym filmiku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 21 Listopada 2016 Share Napisano 21 Listopada 2016 Cóż... Tamiya. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karambolis8 Napisano 22 Listopada 2016 Share Napisano 22 Listopada 2016 Rękawiczki gumowe wykorzystuję, ale tylko do malowania. Podczas sklejania i szlifowania raczej nie ma takiej potrzeby. Po zakończeniu obróbki myjemy model przed podkładem i od tego momentu staram się stosować rękawiczki, z kilku powodów: 1) chronimy ręce przed farbą i rozpuszczalnikami 2) nie zatłuszczamy modelu 3) nie niszczymy gotowej powłoki, pot z palców reaguje z zaschniętą farbą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Erolek Napisano 22 Listopada 2016 Share Napisano 22 Listopada 2016 Tez uzywam rekawiczek. Niebieskie, medyczne, bez talku. Przewaznie tylko na jedna reke (tak, ktora dotykam model, oczywiscie). Od momentu skonczenia szlifowania. Z reguly do odtluszczenia na tym etapie uzywam spirytusu chirurgicznego, bo uzywam Surfacera przy szpachlowaniu, wiec IPA mi go rozpusci. Ogolnie od czasu nalozenia podkladu, to zabezpiecznia lakierem bezbarwnym staram sie model dotykac jak najmniej. Z reguly montuje jakies tymczasowe trzymadelko. Pozdrawiam Eryk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alucard Napisano 22 Listopada 2016 Autor Share Napisano 22 Listopada 2016 Solo pisał,że IPA stosuje przed podkładem, ale spirytus to podobna substancja, bo chodzi o odtłuszczenie. Coś się znajdzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Erolek Napisano 22 Listopada 2016 Share Napisano 22 Listopada 2016 Solo pisał,że IPA stosuje przed podkładem, ale spirytus to podobna substancja, bo chodzi o odtłuszczenie. Coś się znajdzie No tak, ale tak jak napisalem - ja uzywam Surfacera 500 miejscowo, jako szpachlowki, jeszcze przed nalozeniem podkladu na calosc: Izopropyl stosuje przy elementach, ktorych nie szpachlowalem. Pozdrawiam Eryk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pedzelek Napisano 22 Listopada 2016 Share Napisano 22 Listopada 2016 Solo kiedy Ty składasz modele, jak wszystkie wątki na forum mają Twoją odpowiedź Dziękuje za Twoje porady nie tylko pod moimi wątkami, bo wszędzie Cię pełno Ponieważ są różne sprawy i lubi sobie poklikać ot taki użytkownik i tyle. A to ,że jest często pomocny powinno się docenić Co do twoich pytań to proponuje założyć warsztat. Podczas budowy modelu będziesz miał ich więcej niż obecnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alucard Napisano 22 Listopada 2016 Autor Share Napisano 22 Listopada 2016 Myślę,że moje wypowiedzi doceniają Jego i innych pomoc:) Nie napisałem tego złośliwie. Robię notatki z wszystkich odpowiedzi i zawsze lubię najpierw poznać teorię zanim zacznę praktykę. Myślę,że listę do stworzenia warsztatu mam gotową ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.