Skocz do zawartości

Jesienne desantowanie-Douglas C-47 Skytrain,Airfix 1:72


eldiabllo

Rekomendowane odpowiedzi

Klasa 1 - Samoloty i śmigłowce

Kategoria Specjalna 1 - Najlepsza interpretacja tematu konkursowego

Kategoria Specjalna 2 - Najlepsza relacja z prac warsztatowych

 

21.09.1944r lotnisko Saltby w Angli, polscy spadochroniarze z 1 Samodzielnej Bryady Spadochronowej ładuja sie na samoloty Dakota C-47, formacja A-86, samolot z oznaczeniem taktycznym E5 z 62. TCS (Dywizjon Lotnictwa Transportowego) z 314. TCG ((Grupa Lotnictwa Transportowego). Celem jest opreacja Market Garden ktora rozpoczeła sie 17 wrzesnia 1944r.Polacy mieli byc zrzuceni 19 września,ale dopiero 21 września doszło wreszcie do desantu polskiej 1 Samodzielnej Brygady Spadochronowej, lecz tuż przed startem zmieniona została strefa zrzutu. Polacy desantowani zostali na zachodnim brzegu Renu w rejonie Driel z zadaniem wsparcia broniących się rozpaczliwie po drugiej stronie rzeki Brytyjczyków .

http://www.airbornetroopcarrier.com/marketflight1stairborne.html

https://www.infolotnicze.pl/2012/03/18/1-samodzielna-brygada-spadochronowa-pod-driel-21-wrzesnia-1944-roku-aspekt-lotniczy/

Moim celem bedzie własnie jeden z samolotów Dakota który transportował polaków w tejże operacji, a będzie nią maszyna z oznaczeniem taktycznym E5 z malowaniem na dziobie Witch Hazel.

 

Douglas C-47 Skytrain  znany także jako Dakota – amerykański samolot transportowy ,Był powszechnie używany przez aliantów podczas II wojny światowej, i pozostał w eksploatacji do końca lat 50. XX wieku. Do dnia dzisiejszego pozostają w użyciu nieliczne samoloty C-47 Dakota.

 

Inspiracja była własnie ta fotografia z polskimi spadochroniarzami

675a531e7e70ab1b.jpg

 

W malowaniu

7602ad5cbf02f05c.jpg

 

Na model wybrałem nowy zestaw Airfixa plus kalkomanie z XTradecal

 

449c17a00fe13877.jpg

 

74676193e09a2a57.jpg

 

50ef9333c7ae7050.jpg

 

997d1729b6a04b88.jpg

 

ca7fca801d8dfa0e.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 89
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Zacząłem co nieco,mam srodek, przed malowaniem, złotem ociekać nie bedzie, ogólnie srodek jest ładnie zrobiony w tym airfixie.

 

67b32050f78b4ad8.jpg

 

daed5176164a38ee.jpg

 

troszke o jednostce w której latała dakota:

 

314. TCG przeniesiona została z 12. Armii Powietrznej w lutym 1944 roku. Od tego czasu rozpoczęła intensywne szkolenie przedinwazyjne na terenie Wielkiej Brytanii. Brała udział w desancie powietrznym w Normandii, a następnie zajmowała się dostarczaniem zaopatrzenia dla wojsk inwazyjnych walczących na kontynencie. Bazowała i startować miała z lotniska Saltby. Jej dowódcą był pułkownik Clayton Stiles.

 

Grupa doświadczenie zebrała nie tylko w trakcie trwania operacji Market-Garden, ale też wcześniej, w Normandii czy podczas akcji w basenie Morza Śródziemnego. Na Polakach robiło ono niemałe i budujące wrażenie: samolot, którym miałem lecieć, posiadał namalowane trzy objuczone wielbłądy, trzy spadochrony i dwa krzyże. Znaczyło to, że samolot trzykrotnie zrzucał zaopatrzenie i trzykrotnie spadochroniarzy oraz dwa razy ewakuował rannych. Jeżeli szczęśliwie wracał spod Arnhem, przybywał mu czwarty spadochron. Niektóre samoloty miały już po kilkanaście takich znaków ((Władysław Klemens Stasiak, W locie szumią spadochrony, wspomnienia żołnierza spod Arnhem, Warszawa 1991, s. 136.)).

 

https://www.infolotnicze.pl/2012/03/18/1-samodzielna-brygada-spadochronowa-pod-driel-21-wrzesnia-1944-roku-aspekt-lotniczy/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak na Airfixa to podejrzanie ładne wypraski

Będę zaglądał

No wypraski fajne, niemialem w rekach wymenczonej italierki ale wydaje mi sie ze sa duzo lepsze.

Fajny temat !

 

Dzieki, no jak jesień to i wazne operacje wojskowe, akurat wczesna jesieńen, ale majwazniejszy byl transport spadochroniarzy, tutaj chcialem sie skupic na jednej z Dakot ktora transportowała Polaków z 1 SBS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również będę kibicował, bo temat jest mi bardzo bliski. Dwa lata przy nim spędziłem. Widzę, że wiedzę masz sporą dlatego niecierpliwie wyczekuję kolejnych postów. Fajnie, że udało Ci się zdobyć kalkomanie. Jeśli zależy Ci na pełnej zgodności, to posprawdzaj numery, bo można się ładnie przejechać. Ja tak miałem z kalkami Tally Ho!

 

Pozdrawiam i życzę powodzenia!

Kornik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również będę kibicował, bo temat jest mi bardzo bliski. Dwa lata przy nim spędziłem. Widzę, że wiedzę masz sporą dlatego niecierpliwie wyczekuję kolejnych postów. Fajnie, że udało Ci się zdobyć kalkomanie. Jeśli zależy Ci na pełnej zgodności, to posprawdzaj numery, bo można się ładnie przejechać. Ja tak miałem z kalkami Tally Ho!

 

Pozdrawiam i życzę powodzenia!

Kornik

 

Dzieki, no numer seryjny 43-16026 to Dakota z malowaniem Witch Hazel, niewiem dokładnie czy ta maszyna dokładnie zrzucała naszych skoczków, nieposiadam dokładnej listy samolotów z nr seryjnymi z poszczególnych formacji. jezeli kolega ma jakieś materiały to chętnie bym chciał, wiem tylko jak wcxesniej pisałem że samolty z nr taktycznym E5 leciały 21.09.44 w formacji A-86, https://www.infolotnicze.pl/2012/03/18/1-samodzielna-brygada-spadochronowa-pod-driel-21-wrzesnia-1944-roku-aspekt-lotniczy/3/

 

tutaj chciałem przyblizyc wyglad lotniska w Saltby w Angli w 1944 oraz wygląd dzisiaj :

 

da00176cc61cad41.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

 

Podczas swoich zmagań z C-47 i polskimi zrzutami natknąłem się na kilka problemów:

 

1. Brak listy (manifestu) poszczególnych numerów maszyn z przyporządkowanymi numerami kredowymi (Chalk Number), którymi były oznaczane maszyny przed każdym desantem. Tutaj nie pomogły ani publikacje ani internet, ani moje kontakty z historykami tematu w Polsce, Holandii i USA.

 

2. Brak zdjęć z załadunku Brygady, na których widać wszystkie oznaczenia maszyny (Numer boczny, numer kredowy, literę kodową i ew. nose-art lub nazwę własną). Generalnie zdjęć Brygady przy samolotach jest mało, a przy Horsach to już w ogóle nie mogę ich znaleźć (w tym wypadku chodzi o to, że Horsy zostały przydzielone chłopakom na ostatnią chwilę i nie wiem czy był ktoś, kto miał czas by robić zdjęcia, gdy były tony sprzętu do załadowania.

 

3. Błędy w numerach maszyny. Trumpeter i Tally Ho się nie popisały. Podały numer maszyny, która została wysłana do ZSRR w ramach Lend-Lease. Numer mojego "Turf and Sport Special" pozyskałem dzięki staraniom forumowiczów z http://www.warbirdinformationexchange.org/phpBB3/viewforum.php?f=3 Koledzy są tam naprawdę pomocni i mają dostęp do źródeł.

 

4. Potwierdzenie, że dana maszyna na pewno poleciała jako stick w polskim zrzucie. Tutaj pewności nie ma, ponieważ manifesty czy inne dokumenty zwykle mówią o całych jednostkach lub numerach kredowych. Tutaj z pomocą przyszedł mi jeden z członków załogi mojej Dakoty, którego dziennik potwierdza udział w akcji z Polakami na pokładzie 21 września. Niestety przez złą pogodę i błędy w komunikacji maszyna ta zawróciła nie dokonując zrzutu. Był to naprawdę wielki dramat dla spadochroniarzy na pokładzie.

 

5. Kolor Nose-Artu i liter kodowych jednostki. Tutaj ile wypowiadających się tyle wersji. Od białych liter przez jasnoszare po żółte. Postanowiłem nie korzystać ze zdjęć odnowionego przez muzeum "Turf and Sport Special", bo niestety za nakładem finansowym nie poszła jakość rekonstrukcji, a pracownik muzeum pomimo posiadania przez muzeum wyżej wymienionego dziennika nie potrafił mi powiedzieć czy ten Skytrain leciał z Polakami czy nie. Może nie czytał... Ty masz o tyle dobrą sytuację, że masz zdjęcie, które dość dobrze oddaje jasno-szary kolor liter kodowych. Ja zrobiłem białe po konsultacji z kolegami z witryny marketgarden.com

 

Twoje malowanie jest naprawdę super. Daje możliwość wykonania bardzo fajnych śladów eksploatacji w okolicach pasów inwazyjnych. Mnie ich zamalowywanie dało mnóstwo frajdy i satysfakcji.

 

To o czym powinieneś pamiętać to:

 

1. Sprawdź konfigurację anten swojej maszyny. W zależności od roku produkcji i zestawu radiowego, były różne konfiguracje. Do tego dochodziły anteny aparatury Eureka/Rebeka itd. W razie czego służę pomocą. Posiedziałem trochę nad tym.

 

2. Drzwi ładowni Airfix ma poprawne, ale nie wiem jak wygląda wewnętrzna część drzwiczek załogi w tym zestawie. Trumpeter (i nowy wypust HB w 1/72) z drzwiami się nie popisał.

 

3. Linka desantowa i sygnalizator do desantu (Red light/Green light). Trzeba będzie dorobić.

 

Niestety zdjęcia mojego C-47 zniknęły bo były na photobucket. Będę musiał wkleić je ponownie. Jak będziesz chciał to Ci prześlę. Póki co masz link do wątku:

 

http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=57443

 

Znajdziesz tam odwołania do źródeł. Szczególnie polecam Ci książki Piotra Witkowskiego oraz "Douglas DC-3 Dakota Owners' Workshop Manual".

 

 

Na koniec przepraszam, że się przyczepię. Nie miej mi za złe ale napisałeś, że po świecie latają nieliczne C-47/DC-3. Są liczne i sprawdzają się bardzo dobrze. Do tego jest firma, która je kompletnie modernizuje by mogły służyć dalej do lotów specjalnych np. badawczych nad arktyką http://www.baslerturbo.com/

 

Ten samolot jest ponadczasowy zarówno technologicznie jak i ze względu na swoją urodę. Uwielbiam go!

 

Pozdrawiam i z całego serca życzę powodzenia!

 

Kornik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mała aktualizacja srodka, dołozyłem tylko linke desantową,

 

d0c8333aed9666b3.jpg

 

4f25870f72806de0gen.jpg

 

6917b93810a501b7.jpg

 

422dac9a682a2ddegen.jpg

 

f02acb9111e148d6.jpg

 

ciekawi mnie kolor w czerwonym kwadracie, czy był to srebrny???

 

fa5152aac62c4037.jpg

 

10360539_843197942390747_3595772996969226093_n.jpg?oh=0e2b22fbcd6249fb9b34789b4387af90&oe=5A4E65C9

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten kolor w Twoim modelu, to olive drab? (O ile taki powinien być, bo się nie znam)

 

srodek dałem cockpit green tamiya, z zewnatrz bedzie wlasnie Tamiya XF-62 Olive Drab, dawałem ja na B 17

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety takie malowanie wnętrza nie jest zbyt dobre. Ładownia powinna być w kolorze Interior Green (np. Gunze H-58), a okolice kokpitu to Dark Dull Green (odcień zbliżony do Gunze) H-302 podobnie jak w bombowcach amerykańskich. Poduchy na fotelach albo czarne albo szare parciane. Szkoda, że nie pokusiłeś się o pasy bezpieczeństwa w ładowni. Ten temat daje bardzo fajne możliwości zdetalowania nawet bez tony blaszek fototrawionych.

 

XF-62 na górę jest ok i stanowi dobrą bazę do przebarwień jeśli takowe planujesz.

 

ciekawi mnie kolor w czerwonym kwadracie, czy był to srebrny???

 

Zawiasy zabezpieczano taśmą lub parcianym materiałem. Do tej pory się to stosuje. Kolory były różne. W twoim wypadku stawiałbym na jasnoszary lub srebrny. Generalnie wykonałbym to z pomalowanych kawałków taśmy Tamiya.

 

http://www.pegasusarchive.org/arnhem/Photos3/Pic_Blackjacks35.jpg

https://www.tapatalk.com/groups/triggertimeforum/imageproxy.php?url=http://i213.photobucket.com/albums/cc23/vet44/Untitled-1-4.jpg

 

 

Pozdrawiam

Kornik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ciekawi mnie kolor w czerwonym kwadracie, czy był to srebrny???

 

Zawiasy zabezpieczano taśmą lub parcianym materiałem. Do tej pory się to stosuje. Kolory były różne. W twoim wypadku stawiałbym na jasnoszary lub srebrny. Generalnie wykonałbym to z pomalowanych kawałków taśmy Tamiya.

 

http://www.pegasusarchive.org/arnhem/Photos3/Pic_Blackjacks35.jpg

https://www.tapatalk.com/groups/triggertimeforum/imageproxy.php?url=http://i213.photobucket.com/albums/cc23/vet44/Untitled-1-4.jpg

 

 

Pozdrawiam

Kornik

 

No wlasnie mialem to zrobic z kawalkow tasmy pomalowanej, ew.bez niej samo malowanie. Oczywiscie dzieki za porady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja na twoim miejscu bym tę taśmę robił, bo po pierwsze jest na fotce, a po drugie, to bardzo uatrakcyjni końcowy wygląd modelu. Zawsze można tę taśmę dać na samym końcu pomalowaną na jasną szarość, a w razie czego przemalować lub odkleić.

 

To oczywiście twoja decyzja ale takie smaczki są super!

 

Pozdrawiam

Kornik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lekkie postępy, trochu szpachlowania bedzie, najwiecej przy łaczeniu skrzydeł w miejscu blizej srodka, niewiem dlaczeo aż takie prześwity wyszły , cyba że znów coś zle machłem.

 

6741e835f440b2f7.jpg

 

f5413c8f9efb0f03.jpg

 

5625687e21a0d628.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lekkie postępy, trochu szpachlowania bedzie, najwiecej przy łaczeniu skrzydeł w miejscu blizej srodka, niewiem dlaczeo aż takie prześwity wyszły , cyba że znów coś zle machłem.

 

6741e835f440b2f7.jpg

 

f5413c8f9efb0f03.jpg

 

5625687e21a0d628.jpg

 

Nie spasowałeś i nie sprawdziłeś dobrze. U mnie połówki obudowy silnika stykają się niemal idealnie ;-) Jak dasz radę to rozetnij i jeszcze raz spasuj. Bo nie zgra Ci się przednia część osłony ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Airfix to powinien do swoich produktów załączać półkilową szpachlę

 

Nie powiedziałbym. Ten C-47 to nowy wypust Airfixa z 2014 roku. A jakość ich produktów poszła do góry dosyć znacząco. Tutaj ewidentnie jest źle złożony. Kolega Melnikov poradził sobie z tym problemem. Złota zasada, trzy razy przymierz, raz sklej. Jeśli nie wyszło to rozklej, przymierz dziesięć razy i sklej drugi raz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Airfix to powinien do swoich produktów załączać półkilową szpachlę

potwierdzam , ogólnie jak bym trochę spiłował , zeby wczesniej skleic skrzydła mogło by mi znow przeswity robic na łączeniu skrzydła z kadłubem, ale jak to Wiesiek blacarz mawiał ....kilo szpacli i lecimy, sie przeszlifuje pomaluje i bedzie jak funkiel nówka ....

Wpraski fajnne, problemów niema wiekszyc, jak narazie to te skrzydła trochę mnie znerwowały, ale po szpachli nawet dosyc wszystko jest ok, prznajmniej mi sie ak wdaje,

 

damy rade

 

8748886b9d09e279.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Airfix to powinien do swoich produktów załączać półkilową szpachlę

potwierdzam , ogólnie jak bym trochę spiłował , zeby wczesniej skleic skrzydła mogło by mi znow przeswity robic na łączeniu skrzydła z kadłubem, ale jak to Wiesiek blacarz mawiał ....kilo szpacli i lecimy, sie przeszlifuje pomaluje i bedzie jak funkiel nówka ....

Wpraski fajnne, problemów niema wiekszyc, jak narazie to te skrzydła trochę mnie znerwowały, ale po szpachli nawet dosyc wszystko jest ok, prznajmniej mi sie ak wdaje,

 

damy rade

 

8748886b9d09e279.jpg

 

Ja z kolei staram się zawsze robić tak, aby nie musieć szpachlować. Nienawidzę tego zabiegu jak i szlifowania :-P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczesna jesienia 1944r misała miejsce najwieksza operacja powietrznodesantowa drugiej wojny światowej, opracja Market Garden w której wzieli udział spadachroniarze amerykańscy, angielscy oraz polscy, a głowna role odgrywały wlasnie Dakoty C47 Skytrain czyli pociąg oraz liczne szybowce.

 

21,09,1944 dzień w którym wlasnie polaków wreszcie zrzucono w operacji Market Garden , własnie jednym z samolotów który naszych spadachroniarzy transportował bbyła maszyna która chcę wykonać, a zatytułowaną Jesienne desantowanie...

Drop Zone "K"

 

739ea3ef6542436a.jpg

 

556407798f25de25gen.jpg cbb978d5850a21d6gen.jpg

 

e3a42a15c87df83a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś 21 września. Odchodzimy 73 rocznicę pierwszego (opóźnionego o dwa dni) rzutu spadochronowego 1 Polskiej Samodzielnej Brygady Spadochronowej w operacji Market-Garden. W tym czasie I oraz II rzut szybowcowy, które wylądowały 18 i 19 września walczyły już po drugiej stronie Renu.

 

xcEUGXWm.jpg

UozKiTWm.jpg

W5t0vujm.jpg

Żródło: https://whu.org.pl, http://www.euro-t-guide.com oraz zbiory własne

 

Wiem, że to może nie jest właściwe miejsce, ale myślę, że skoro wątek jest ściśle związany z tym tematem, to wspomnienie ich wysiłku i ofiary jest ważne. Chociażby po to by zainteresować młodych modelarzy tą historią.

 

Cześć ich Pamięci!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.