mandrivecs Napisano 22 Września 2017 Share Napisano 22 Września 2017 (edytowane) M1025A2 based Ground Mobility Vehicle (GMV-S) "Pod koniec 2001 roku siły specjalne (Special Forces) były awangardą armii USA, walczącej przeciwko Al-Kaidzie i Talibom w Afganistanie. Wkrótce stało się jasne, że jednostki te potrzebują pojazdu o wysokiej mobilności, dobrych zdolnościach jazdy w trudnym terenie, możliwości transportu lotniczego oraz sporej ładowności. Do tego celu początkowo przeznaczano pickupy Toyoty, czy Land Rovery Defendery 110. Były to jednak rozwiązania tymczasowe. Special Operations Command (SOCOM), mając w perspektywie wojnę także w Iraku, rozpoczął intensywne poszukiwanie rozwiązania skutecznego i długoterminowego. W związku z bardzo szerokim zastosowaniem HMMWV, także SOCOM brał pod uwagę wykorzystanie tych pojazdów dla swoich celów. Jednakże oczekiwał możliwości przewyższających te posiadane przez standardowe Humvee. Tak powstał wariant Ground Mobility Vehicle (GMV), potocznie zwany "Dumvee". Firma AM General, producent Humvee, ogłosiła, że nie będzie w stanie produkować tej modyfikacji, dlatego też wytypowano firmę, mającą dostarczyć komponenty pozwalające na przebudowę na GMV. Została nią Military Group Incorporated z siedzibą w Nashville, Tennessee, związana z wojskiem od wielu lat, dostarczając m.in. mocowania uzbrojenia. Jako pojazd bazowy wybrano wersję M1025A2 Armament Carrier. Firmą, mającą dokonywać "konwersji" została Letterkenny Army Depot. Stworzono kilka wariantów GMV dla różnych jednostek sił specjalnych, różniących się wyposażeniem, m.in.: - Ground Mobility Vehicle - Special Forces (GMV-S), - Ground Mobility Vehicle - Rangers (GMV-R), - Ground Mobility Vehicle - Navy SEALs (GMV-N), - Ground Mobility Vehicle - Marines (GMV-M). - Ground Mobility Vehicle - Special Tactics (GMV-ST) - siły specjalne USAF. W tym ostatnim typie rozróżniane są dwa podtypy: - Ground Mobility Vehicle - Training (GMV-T), - Ground Mobility Vehicle - Special Detachment (GMV-SD) - pojazdy działające w ramach JSOC. Dumvee miał zapewniać załodze możliwość działania poza linią frontu, przez okres 10 dni bez uzupełniania zapasów. Miał być transportowany przez takie samoloty, jak C-17 Globemaster i C-130 Hercules, a także podwieszony pod śmigłowce MH-47 Chinook i MH-60 Blackhawk. Załogę stanowiły 3 osoby: kierowca, siedzący obok niego dowódca oraz zajmujacy miejsce z tyłu strzelec." ...tyle tytułem wprowadzenia; opis zaczerpnięty ze strony humvee-models.com. Dla ciekawych więcej informacji pod linkiem: http://humvee-models.com/viewtopic.php?f=52&t=545 Dumvee okazały się jednymi z najciekawiej modyfikowanych humvee - w swoim zamyśle mam zamiar zbudować pojazd należących do sił specjalnych US Army. Wyróżnia go ciekawe i niestandardowe malowanie oraz brezent na dachu. Zdjęcia oryginału, które udało mi się wyszperać w sieci: Akurat ten egzemplarz okazał się dość dobrze sfotografowany - gdyby było jeszcze ujęcie tyłu, to była by już pełnia szczęścia (choć i tak jest nieźle, bo mamy dwa boki i przód)... Jeśli ktoś jest w posiadaniu lub wpadnie na inne zdjęcia tego dumvee proszę o umieszczenie w wątku warsztatowym... Bazą do budowy modelu będzie zestaw TAMIYA – 35267 - M1046 Humvee TOW Missile Carrier, oraz konwersja BLACK DOG - T35076 - HUMVEE Special Forces Conversion Set. Patrząc na konwersję to chyba Czesi projektując zestaw wzorowali się właśnie na zdjęciach tego właśnie pojazdu. Jeśli uda mi się zrobić parę fotek, to zawartość zestawu i przede wszystkim żywicznej konwersji postaram się zamieścić w dniu jutrzejszym. Od razu proszę "znawców" humvee i SOF o pomoc... Makinen i Kubisz - liczę na Wasze wsparcie... Edytowane 6 Lutego 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 22 Września 2017 Share Napisano 22 Września 2017 Pewnie to widziałeś i dobrze znasz, ale może się przydać http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=227405 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mandrivecs Napisano 22 Września 2017 Autor Share Napisano 22 Września 2017 Pewnie to widziałeś i dobrze znasz, ale może się przydać http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=227405 Widziałem, znam i stale podglądam... Na pewno zaczerpnę kilka pomysłów i rozwiązań... Szkoda tylko, że autor nie buduje konkretnego pojazdu (choć pierwotnie miał taki zamiar) i poszedł w zlepek wątków i rozwiązań z różnych Dumvee... A sam warsztat przyda się bardzo - choćby kwestia rozwiązania wnętrza i elektroniki... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
makinen Napisano 23 Września 2017 Share Napisano 23 Września 2017 Patrząc na 37 innych modeli, które zacząłeś nie spodziewam się jakiejś rewolucji i nagłej zmiany podejścia Masz we mnie wiernego widza. Mam kilka dumvee " na rozkładzie", ale dla samej przyjemności budowy tej wersji pewnie jeszcze z 2-3 zrobię. Czekam na konkretne ruchy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mandrivecs Napisano 23 Września 2017 Autor Share Napisano 23 Września 2017 Patrząc na 37 innych modeli, które zacząłeś nie spodziewam się jakiejś rewolucji i nagłej zmiany podejścia Masz we mnie wiernego widza. Mam kilka dumvee " na rozkładzie", ale dla samej przyjemności budowy tej wersji pewnie jeszcze z 2-3 zrobię. Czekam na konkretne ruchy Nie przesadzaj z tymi 37-ioma... maks. 15, a są lepsi ode mnie... Co do podejścia, to lekko się zmieniło - sam zobaczysz... Tak czy inaczej liczę na pomoc... Wydaje mi się, czy na zdjęciach nie ma KM-u na swingarmie z tyłu paki... Tylko jeden przy siedzeniu dowódcy i MK19 na obrotnicy.?! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
makinen Napisano 23 Września 2017 Share Napisano 23 Września 2017 Z tyłu nie ma. Z przodu na boku M240. Ciekawe, jak wybrniesz z konstrukcji na obrotnicy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chorąży Napisano 23 Września 2017 Share Napisano 23 Września 2017 Patrząc na 37 innych modeli, które zacząłeś nie spodziewam się jakiejś rewolucji i nagłej zmiany podejścia Masz we mnie wiernego widza. Mam kilka dumvee " na rozkładzie", ale dla samej przyjemności budowy tej wersji pewnie jeszcze z 2-3 zrobię. Czekam na konkretne ruchy Nie przesadzaj z tymi 37-ioma... maks. 15, a są lepsi ode mnie... Co do podejścia, to lekko się zmieniło - sam zobaczysz... Tak czy inaczej liczę na pomoc... Wydaje mi się, czy na zdjęciach nie ma KM-u na swingarmie z tyłu paki... Tylko jeden przy siedzeniu dowódcy i MK19 na obrotnicy.?! A ja z utęsknieniem czekam na relacje z budowy "Rosomaka" , ewentualnie finał tych zmagań, zwłaszcza Tych kolegów, którzy tak namiętnie dyskutowali o wymiarach zaślepek chroniących przegub wału napędowego, albo szlifujących i zamieniających "oryginalny" pancerz na ten fotortawiony (nakręcanie koniunktury), ewentualnie dyskutujących na temat używania a raczej nieużywania "nokianów" w Rośkach z Iraku .. NTW 5/2016 r. fajne zdjęcia Rośka ( Adam dziękuję za podpowiedź ... ) ps. a na ten wątek też z przyjemnością spojrzę, gdyż po zakończeniu "Dingo 2 3.3" zaczynam M1025 w podobnej jak Ty "ilustrujesz" wersji, a więc bez "dachu" bagażnika i drzwi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mandrivecs Napisano 24 Września 2017 Autor Share Napisano 24 Września 2017 (edytowane) Światła za oknem niewiele, ale udało się zrobić kilka zapowiadanych fotek zawartości konwersji Black Doga... Całkiem spore pudło oklejone obrazkiem na którym widnieje zmontowany zestaw na bazie TAMIYA: Instrukcja: Elementy żywiczne: Elementy fototrawione i przeźroczyste: Krótka subiektywna charakterystyka: Najważniejsze elementy charakteryzujące Dumvee to barierki z tyłu, półka na tylnym zderzaku i mocowania na skrzynki amunicyjne na obrotnicy oraz wzmocnienie progów wraz z miejscem na skrzynki amunicyjne z jednej strony. BlackDog poza tym daje również elementy dachu obciągniętego brezentem. W zestawie otrzymujemy koła charakterystyczne dla tej wersji - z oponami Super Swamper. Jeśli chodzi o wyposażenie dodatkowe to tutaj pojawia się największa kontrowersja - wielki kloc żywicy z ładunkiem tylnej części pojazdu, składający się z mnóstwa tobołów i innych elementów wyposażenia. Po wklejeniu zajmuje cały tył oraz tylne fotele, a także miejsce między nimi aż po dach. Kłóci się to z faktami, gdzie załogę Dumvee stanowiło trzech operatorów (ten trzeci musiał mieć gdzie siedzieć, nie tkwił przecież cały czas w otworze obrotnicy). Nie ma tez możliwości obsługi tylnego dodatkowego karabinu... Tylko jak widzimy na zdjęciach - pojazd, który zamierzam zbudować zapchany jest pod sam dach, nie ma KM-u z tyłu (rozwiązał się problem braku dostępu na "pace"), i widać dokładnie, że w miejscu oby tylnych siedzeń są manele... W takim układzie jest to zgodne z oryginałem (choć nie do końca z zasadą obsady Dumvee - tutaj mamy jeden z wyjątków)... Jeśli chodzi o uzbrojenie, to otrzymujemy M2 jako uzbrojenie główne, 2 x M240B jako dodatkowe, do tego 2 x AT-4 i 2 x M4A1. Elektronika: otrzymujemy radio SINCGARS, falownik oraz monitor i klawiaturę BFT, do tego antena krzyżowa. Jak na elektronikę charakterystyczną dla dumvee to kropla w morzu... Sporo trzeba będzie wystrugać, albo pożyczyć z innych zestawów. Zwieńczeniem są dwa przednie - pancerne fotele. Na duży plus fototrawione zapinki do pasów mocujących ładunek. Więcej uwag i spostrzeżeń oraz porównanie z konwersją Legend Productions pod linkiem: http://humvee-models.com/viewtopic.php?f=9&t=1380 Edytowane 6 Lutego 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bazylms Napisano 25 Września 2017 Share Napisano 25 Września 2017 Trochę taki zestaw musiał kosztować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mandrivecs Napisano 30 Września 2017 Autor Share Napisano 30 Września 2017 (edytowane) Trochę taki zestaw musiał kosztować. Cena sklepowa kształtuje się w okolicy 245 zł... Dużo czy mało - żywicy sporo (i to ciekawych elementów), ale jakość jak to u BlackDoga - delikatnie mówiąc - mogła by być lepsza za tę cenę... Powoli zacząłem walkę z materią; rama się "poprawia" i waloryzuje, w między czasie zacząłem przyglądać się największemu i najbardziej kontrowersyjnemu elementowi konwersji, czyli ładunkowi na pakę... Trzeba przyznać, że odlany jest bardzo ładnie, bez bąbli, czy niedolewek, a w gąszczu tobołków można zauważyć ciekawe fanty (np. gaśnica, czy butla z gazem - dla spostrzegawczych)... Dolne krawędzie odlewu będą schowane i niewidoczne, więc wszystko wydaje się w jak najlepszym porządku, aż do momentu kiedy spojrzymy... ...od frontu. Niestety ogólny brak symetrii - zwężanie się ścianek ku dołowi zaznaczyłem czerwonym kolorem... No i na wannie... Nie siedzi... Czy da się to wcisnąć..? Da się - plastik Tamiya jest bardzo plastyczny... ...tylko, że naprężenia są wtedy dość duże i od tyłu wygląda to tak: ...znów czerwonym kolorem zaznaczyłem, jak ładnie rozepchnęło wannę (krawędzie kierują się ku dołowi)... Niestety - całość trzeba porządnie opiłować i spasować... Inna możliwość to zupełne wycięcie fragmentów zachodzących w miejsca tylnych foteli i wklejenie tam całkiem nowych elementów (kanistrów i skrzynek). Sporo pracy będzie kosztowało uzyskanie prawidłowego kształtu... No, a potem trzeba będzie to jeszcze pomalować W międzyczasie doleciały kanistry z PanzerArtu: Edytowane 6 Lutego 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bazylms Napisano 30 Września 2017 Share Napisano 30 Września 2017 No niestety, też nie mam najlepszego zdania po bliższemu zapoznaniu się z żywicą Black Doga. Za te kasę mogłaby być dużo lepiej wykonana. U mnie np hessian tape wyglądał jakby go ktoś nożykiem modelarskim z formy wycinał - cały posiekany. Lepiej chyba doszlifować całość niż ciąć. Będzie potem ciężko poszczególne elementy ładnie złożyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 30 Września 2017 Share Napisano 30 Września 2017 A nie możesz zrobić z tą żywicą tego samego co Maki na Armoramie? Z tego co widziałem, on to pociął i dopasował. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano 30 Września 2017 Share Napisano 30 Września 2017 DO wrzątku i prostować żywicę... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
makinen Napisano 1 Października 2017 Share Napisano 1 Października 2017 To dopiero początek zabawy. Z tylu przychodzi klapa bagażnika, wiec nie będzie widać szpary. Naprężenia to już inna sprawa- ciąć, ciąć, ciąć... Przerabiałem ten zestaw i katastrofa zaczyna się przy próbie zamknięcia tego dachem z góry. Duuuuuzo cięcia Cię czeka. Z plusów- efektowny model wychodzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mandrivecs Napisano 2 Października 2017 Autor Share Napisano 2 Października 2017 To dopiero początek zabawy. Z tylu przychodzi klapa bagażnika, wiec nie będzie widać szpary. Naprężenia to już inna sprawa- ciąć, ciąć, ciąć... Przerabiałem ten zestaw i katastrofa zaczyna się przy próbie zamknięcia tego dachem z góry. Duuuuuzo cięcia Cię czeka. Z plusów- efektowny model wychodzi Rozmawialiśmy już na ten temat Piotrek i doskonale pamiętam Twoje podpowiedzi... Żeby mieć możliwość przymiarek pałąk C wkleję najpierw pod dach, żeby ewentualnie móc całość bez problemu zdejmować i dopasowywać wysokość ładunku... Gdyby go przykleić do wanny to nie będzie możliwości potem wyciągnąć załadunku do ewentualnych docinek (bo nie wylezie)... DO wrzątku i prostować żywicę... ...Krok 1. Zobaczymy czy pomoże (na armoramie nie pomogło)... Naprężenia to już inna sprawa- ciąć, ciąć, ciąć... ...Krok 2. Jeśli pierwszy nie pomoże... A nie możesz zrobić z tą żywicą tego samego co Maki na Armoramie? Z tego co widziałem, on to pociął i dopasował. ...Krok 3. Najbardziej czaso i pracochłonny... Jeśli 1 i 2 nie pomogą... Piotrek, Kuba - czy dumvee na bazie M1025 miały kosz z narzędziami pod ramą z tyłu..? Przy założeniu, że cała paka to szpargały, wydaje mi się bezsensowne wożenie łopaty i kilofa pod ramą za zderzakiem... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kubisz Napisano 2 Października 2017 Share Napisano 2 Października 2017 czy dumvee na bazie M1025 miały kosz z narzędziami pod ramą z tyłu..? http://hummer-hmmwv.tpub.com/TM-9-2320-280-10/css/TM-9-2320-280-10_178.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mandrivecs Napisano 2 Października 2017 Autor Share Napisano 2 Października 2017 "Stowage location on M1025A2, M1043A2, and M1045A2 vehicles is behind left rear seat" - czyli rozumiem, że w tych wariantach zasobnik z narzędziami znajduje się za/pod lewym tylnym siedzeniem... W dumvee do pominięcia, bo miejsce tylnych siedzeń zapchane manelami wszelakim... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano 2 Października 2017 Share Napisano 2 Października 2017 DO wrzątku i prostować żywicę... ...Krok 1. Zobaczymy czy pomoże (na armoramie nie pomogło)... Naprężenia to już inna sprawa- ciąć, ciąć, ciąć... ...Krok 2. Jeśli pierwszy nie pomoże... A nie możesz zrobić z tą żywicą tego samego co Maki na Armoramie? Z tego co widziałem, on to pociął i dopasował. ...Krok 3. Najbardziej czaso i pracochłonny... Jeśli 1 i 2 nie pomogą... A pokaż fotkę tej żywicy "od spodu". Nie da się tam wybrać materiału, żeby dopasować do modelu ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mandrivecs Napisano 19 Lutego 2018 Autor Share Napisano 19 Lutego 2018 Jeśli chodzi o obróbkę żywicy, to w swoim czasie okaże się, które rozwiązanie będzie najlepsze... Na ten czas popracowaniem nad głównym elementem ramy; dodałem śruby i nity przy wahaczach, wyciąłem nieprawidłowy układ wsporników między ramą, a zderzakiem i dodałem fototrawiony zderzak (żywiczny z konwersji jest słaby) i półkę (ta jest przyzwoita - zostanie wykorzystana w innym projekcie)... Tak to wygląda na ten moment po poprawkach i waloryzacji: - przednia strona: - no i tył (zderzak, wsporniki, pólka z podporami i dziesiątki nitów): ...teraz zabawa z podrasowaniem spodu wanny, bo w Tamiyi słabo - trudno tam cokolwiek uświadczyć... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mandrivecs Napisano 24 Lutego 2018 Autor Share Napisano 24 Lutego 2018 Powalczyłem trochę z żywicą i drogą przycinania udało mi się zainstalować ładunek na pace... Teraz leży luźno i przede wszystkim poniżej linii dachu - wcześniej dach opierał się o tobołki... Wszystkie miejsca, gdzie ewentualnie coś nie dolega będą zasłonięte (siedzenia, barierki, drzwi, ew. dodatkowe tobołki)... ...i przymiarka "na sucho": Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.