Skocz do zawartości

RWD-5 bis 1:72 od podstaw


djack

Rekomendowane odpowiedzi

Kiedyś podczas ogólnospożywczych zakupów w pewnym hipermarkecie na A podkusiło mnie, żeby kupić RWD-5 z ZTS Plastyk. Po porównaniu z rysunkami z PKL t.II i zdjęciami dostępnymi w internecie doszedłem do wniosku, że nie chce mi się męczyć z poprawkami tego wiekowego tworu PRL-owskiej myśli technicznej i tak narodził się pomysł zbudowania RWD-5 bis od podstaw z ewentualnym wykorzystaniem jakiś elementów zestawowych.

 

Kadłub powstał z płytek Evergreena. Niestety wyszedł mi trochę niesymetryczny, stąd konieczne było rozcięcie i skorygowanie błędu. Operację rozcinania wykonali wynajęci pracownicy przy pomocy precyzyjnego narzędzia.

 

0kQV5Iv.jpg

 

g4eP1jP.jpg

 

0IQq3FJ.jpg

 

Imitacja ugięć płótna na bokach kadłuba, to kolejno:

- plastikowy patyczek rozciągnięty na gorąco z ramki i przyklejony do kadłuba

- pierwsza warstwa z Mr. Dissolved Putty

- druga warstwa z Mr. Surfacer 1200

 

pHmuiRp.jpg

 

Śmigło zrobiłem z kilku warstw forniru. Kołpaczek wyciąłem z zestawowego śmigła.

W miejscu mocowania śmigła wstawiłem miedzianą rurkę.

 

5iPTHuC.jpg

 

hjIPpEy.jpg

 

Skrzydło zestawowe okleiłem paskami plastiku w miejscach żeber. Później pójdzie na to Surfacer. Krawędź natarcia i końcówki skrzydła z plastikowych płytek.

 

lfkKa2h.jpg

 

A tak to wygląda na dzisiaj (oczywiście złożone bez kleju, ewentualnie na taśmę). Obok leżą:

- owiewki kół

- zbiornik paliwa z dość topornym mocowaniem (ale i tak nie będzie go widać, ważne, żeby zbiornik solidnie się trzymał). To na czym opiera się skrzydło to niedokończone jeszcze kopyto do wytłoczenia oszklenia.

 

CFjG732.jpg

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powodzenia życzę przy budowie kadłuba i modyfikacjach innych części, bo model tego samolotu dobrze zrobiony wynagradza trud włożony w budowę. Będę na pewno podglądał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda , że to w 72 robisz, lepiej i efektowniej by wyglądało w 48 albo 32 jak juz się zdecydowałeś na taką rzeźbę

Skrzydło ma dziwny przekrój, profil przy kadłubie w górnej części ma jakies takie dziwne wybrzuszenie/załamanie na wysokości tylnego dżwigara, popatrz na plany widać, że powinien być tam normalny profil:

RWD5_skrzydlo.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

profile na planie są prawidłowe. jak się dobrze przyjrzeć, to całość za tylnym dżwigarem jest jakoś tak załamana - widać kształt profilu w tej częsic gdzie jest początkek lotek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za komentarze. Qz9, dzięki za zwrócenie uwagi. Profil w modelu idealny nie jest. Mea maxima culpa. Nie zauważyłem jednego miejsca (właśnie przy lotce). Trzeba będzie jeszcze trochę popiłować pilnikiem. Natomiast w kwestii poprawności tych planów, które pokazałeś zalecałbym ostrożność, właśnie ze względu na to, o czym pisał RAV. To są plany modelu latającego, a nie redukcyjnego i przypuszczam, że są podporządkowane lataniu, a nie wyglądowi. Mają dużo nieścisłości w porównaniu z RWD-5: ilość żeber, wznios skrzydła, przekrój końcówki skrzydła i właśnie profile, które nie są prawidłowe (co nie znaczy, że u mnie jest).

Porównanie profilu z planu oraz profilu Bartel 37IIA zastosowanego w RWD-5. Czerwony to plan, niebieski to Bartel.

 

XBurR8I.jpg

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z planami racja, to staroć z 1967 roku i rzeczywiście model. Najnowsza rekonstrukcja to chyba będzie to:

rwd_5_fly_16.jpg

Nie patrzyłem na profil szczerze mówiąc tylko na kształt obwiedni za dźwigarem :(

Jest rzeczywiście dużo grubszy niż to co w makiecie.

Co nie zmienia potrzeby powalczenia z pilnikiem z jego kształtem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Bardzo fajna robota!

Plany w PKL są przyzwoite, ale czasem nieco uproszczone. Takiemu "dłubaczowi" jak Ty bardzo polecam książkę Wiesława Schiera, są w niej świetne rysunki (bardzo dokładnie zrekonstruowane na podstawie znanej dokumentacji i zdjęć), a także mnóstwo zdjęć detali. Jest nadal dostępna, a zawiera dokładną dokumentację RWD 5 bis, RWD 6, RWD 9 i PZL 26. Plan wklejony przez Qz9 pochodzi właśnie z tej książki.

http://ksiegarnialotnicza.home.pl/pl/p/Wieslaw-Schier-Najslynniejsze-polskie-sportowe-samoloty-wyczynowe/91

8d17269d9c2c3d54cfd99e562720d64a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy z którego roku jest Twoja książka. Schier cały czas zbierał dokumentację i udoskonalał swoje materiały. Im późniejsza publikacja tym lepsza (jak widzisz na planie RWD 5 jest data 2000 i "aktualizacja 2007").

"Moja" książka Schiera jest też teraz na bonito za 28 zł:

https://bonito.pl/autor/schier+wieslaw/0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mało ostatnio czasu, więc progres też niewielki. A deadline 6 kwietnia zbliża się nie ubłaganie.

Zrobiłem dwa detale. W przypadku sterownicy wzorowałem się na RWD-13 z krakowskiego muzeum. Mam nadzieję, ze wielkiego grzechu nie popełniłem.

 

8OBRjOX.jpg

 

jlIQIlT.jpg

 

Skrzydło się szpachluje i szlifuje.

 

kivD238.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Trochę pogrzebałem przy kabinie pilota. Kratownica powstała głównie z wyciągniętych nad ogniem patyczków z ramek. Zbiornik już na swoim miejscu. Nie wyciąłem jeszcze otworu pod drzwi. Zrobię to dopiero jak przykleję spód kadłuba. Gdybym zrobił to teraz, prawa burta trzymałaby się na wąskim kawałku plastiku.

 

M5YkEw6.jpg

 

Górna powierzchnia skrzydła prawie gotowa. Zostało jeszcze zaszpachlowanie kilkunastu otworków po bąbelkach powietrza i przyklejenia oprofilowań nad zbiornikami.

 

qu0KqqW.jpg

 

Z ramki do zdjęć zrobiłem prosta podstawkę.

 

O5qpZgY.jpg

 

bSpQGeR.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...

Witam wszystkich po długiej przerwie. Pogrzebałem ostatnio przy erwudziaku. Kadłub został zamknięty od dołu. Wyciąłem też otwór na drzwi. Dokleiłem stateczniki. Przy okazji doszło parę elementów:

- pokrywy silnika

- wywietrznik na spodzie

- płoza ogonowa

- wziernik z tyłu kadłuba (po lewej stronie)

- uchwyty na spodzie.

 

 

rwd_5_018.jpg

rwd_5_019.jpg

rwd_5_020.jpg

Edytowane przez djack
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.