Jump to content

Jaki lakier błyszczący pod kalki i wash?


Recommended Posts

Pod kalki żadnego. Lakier pod kalki nie jest potrzebny, chyba, że używasz farb winylowych (VMA), które można uszkodzić chemią do kalkomanii. Ale wtedy to możesz wesoło korzystać z Sidoluxu, bo to i tak nic nie zmieni.

 

Na kalki - X-22, GX100.

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście że warto położyć błyszczący lakier, żeby kalki dobrze przylegały do powierzchni i łatwiej było je pozycjonować.

Na matowej powierzchni jest to dużo trudniejsze.

Pod i na kalki: Tamiya X-22 i Gunze GX-100, aczkolwiek legenda ludowa głosi, że ten ostatni potrafi uszkodzić kalki, jak się go położy zbyt grubą warstwę.

Ja tego nie zauważyłem u siebie.

Link to comment
Share on other sites

Bzdury i powielanie mitów.

 

Proszę bardzo - kalka położona na po prawej Tamkę matową XF-1, po lewej na Surfacer 1500 Black wymieszany z Surfacerem 1200 grey. Bardziej matowo nie będzie. Kalka położona bez najmniejszych problemów, nie srebrzy się i jej pozycjonowanie nie sprawiało żadnych problemów.

 

Lakier jest potrzebny tylko na kalki by wash nie wszedł pod nie i oczywiście jeśli farba jest matowa.

 

PTkUUHWl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nie żadne bzdury tylko fakty.

Nie raz bardzo ciężko mi się przesuwało kalkomanię na matowej powierzchni, bo właśnie zrezygnowałem z położenia błyszczącego podkładu. Na błyszczącym lakierze takiego problemu nie ma.

Nie wszystkie kalkomanie dobrze reagują na płyny zmiękczające i znacznie łatwiej na matowej powierzchni "złapać" pęcherzyki powietrza, które nie znikną potem, bo płyn do kalek słabo zadziałał.

Link to comment
Share on other sites

Pod i na kalki: Tamiya X-22 i Gunze GX-100, aczkolwiek legenda ludowa głosi, że ten ostatni potrafi uszkodzić kalki, jak się go położy zbyt grubą warstwę.

 

A GX100 nie zareaguje z washem?

Link to comment
Share on other sites

Nie żadne bzdury tylko fakty.

Nie raz bardzo ciężko mi się przesuwało kalkomanię na matowej powierzchni, bo właśnie zrezygnowałem z położenia błyszczącego podkładu.

 

Tylko dlatego, że czegoś nie potrafisz nie znaczy, że się nie da. :-)

 

@Mariucha - tak? Gdzie się srebrzy?

Link to comment
Share on other sites

Ferret37, sorry ale wmawianie ludziom że mogą kłaść kalki na matowej powierzchni to lekkie nadużycie.

Z małymi kalkami faktycznie nie powinno być większego problemu, ale połóż na macie jakieś wielki kalki, najlepiej długie i cienkie, wtedy zobaczysz jaka to fajna robota gdy chcesz je potem pozycjonować. Najlepiej jeszcze jak się trafią kalki pękające na kawałki.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nie, dlaczego miałby?

Po zaschnięciu to bardzo błyszczący i bardzo twardy lakier, nie ma prawa reagować z olejami czy emaliami.

Jakoś miałem wrażenie że skoro nie jest akrylowy to może zareagować.

 

Czyli jak zwykle chemia z kraju sushi i animu najlepsza

Na początku przymierzałem się do akrylowego Clear Cote Alclada, ale nie ma co wyważać otwartych drzwi.

dzięki za szybką odpowiedź

Link to comment
Share on other sites

@Solo - ja nie widzę najmniejszej różnicy. Problem z przesuwaniem kalkomanii powstaje tylko kiedy kładziesz ją na sucho.

 

Z przyjemnością położę na model jakąkolwiek kalkę na mat. (Inna sprawa, że matowych farb używam rzadko, bo to kolejny bezsens)

 

@enten - to nie jest uogólnianie, to fakt. Twarda kalka będzie się srebrzyć nawet na połysku.

 

@Mariucha - ale że co?

 

@Fixer - nie reaguje. Nie drąż.

Link to comment
Share on other sites

Czyli jak zwykle chemia z kraju sushi i animu najlepsza

 

A tego to nie wiem, ale bardzo fajnie mi się "od zawsze" pracowało z tamkowym X-22, jakbym go nie kładł to mi wychodził błyszczący i o to chodziło, do tego zasycha bardzo szybko, no i jest tani.

Link to comment
Share on other sites

@Solo - ja nie widzę najmniejszej różnicy. Problem z przesuwaniem kalkomanii powstaje tylko kiedy kładziesz ją na sucho.

 

Z przyjemnością położę na model jakąkolwiek kalkę na mat.

 

@enten - to nie jest uogólnianie, to fakt. Twarda kalka będzie się srebrzyć nawet na połysku.

 

@Mariucha - ale że co?

 

@Fixer - nie reaguje. Nie drąż.

 

Nie drążę tylko raz się zapytałem,

Wyluzuj trochę przed świętami, chyba, że nie obchodzisz.

I daruj sobie swoje rewelacje, bo nawet na twoim zdjęciu widać wyraźnie film wokół tablicy przyrządów.

Link to comment
Share on other sites

@Mariucha - ale że co?

 

Ferret37, czego nie rozumiesz? Wyjaśnię

Srebrzenie daje się zauważyć, gdy obracasz elementem i trafisz na odpowiedni kąt padania światła. Gdy uda Ci się uchwycić to na zdjęciu, masz dowód, że srebrzy. Gdy na zdjęciu nie srebrzy, można założyć, że światło akurat pada pod innym kątem, dlatego takie zdjęcie nie może dowodzić tego, że nie srebrzy. W takim celu nagrywa się film, na którym obraca się oświetlonym elementem i gdy nie pojawia się srebrzenie, można przyjąć, że nie srebrzy

Link to comment
Share on other sites

Zdjęcie dokładnie dowodzi, że tak jest ponieważ jest zrobione pod kątem 45 stopni do źródła światła, jeśli by kalka srebrzyła, było by to bardzo widoczne.

 

PS: może aerograf z matem do ręki i spróbować zamiast teoretyzowania?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.