Skocz do zawartości

Supermarine Spitfire MkIa Starter Set 1:72 (Pierwszy model)


Damian-DG

Rekomendowane odpowiedzi

To prawda, widać tylko kanał na goleń, ale czy wyobrażasz sobie (właśnie w - jak to ładnie ująłeś - mniej sformalizowanych okolicznościach) żeby ten kanał na goleń i wnętrze osłony goleni pozostawić niepomalowanymi na czarno, a pomalować skrzydło i dno wnęki? Właśnie fakt że czarne skrzydło było malowane w warunkach polowych zdaje się potwierdzać fakt, że wnęki malowane na czarno nie były.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fakt, że wnęki malowane na czarno nie były.

 

Edgar Brookes ostatnie lata swego życia praktycznie spędził w archiwach w Kew przekopując się przez dokumenty i tropiąc zagadki Spitfire. Wcześniej, na różne sposoby, mierzył się z tematem przez całe swoje życie. I nie potrafił ustalić jak było, a tu proszę - 'fakt'.

Teorie na temat malowania wnęk Spitfire budowane są praktycznie na podstawie tego zdjęcia i dość znanego filmu pokazującego dzienny przegląd Spitfire'a MkI. Na tym filmie wnęka jest czarna i biała. I oczywiście samolot jest z tego samego biało czarnego okresu, co zdjęcie. Kamuflaż ten nanoszono w zupełnie innych okolicznościach niż to późniejsze czarne na Sky. Ja sobie potrafię wyobrazić różne rzeczy, ale moja wyobraźnia nie jest niczym innym jak wyobraźnią. Nie ma żadnego problemu, by w okresie zima/wiosna 1940/41 argumentować za wnęką: srebrną, łączoną srebrny-Sky, łączoną srebrny- czarny i czarną. Na prawym skrzydle czarny zastępujemy białym. Co tylko pokazuje, że 'nie wiadomo' pozostaje w mocy. I, że praktycznie nie sposób wchodzić w spór z modelarzem, który dokona w swoim modelu określonego wyboru.

 

A przy okazji - dobrze jest dopowiedzieć co konkretnie w danym przypadku znaczy 'warunki polowe'. Pojęcie jest na serio szerokie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 4:35 wygląda jak by goleń i osłona koła była pomalowana na czarno. No ale biorąc pod uwagę, że to czarno biały film to ciężko stwierdzić czy faktycznie wnęka jest czarna czy nie. 5:45 widać, że wnęka prawego skrzydła jest jasna. Chyba zdecyduję się pomalować wnękę na czarnym skrzydle na czarno. Nie wiem czy to się pokryje z prawdą, ale na coś muszę się zdecydować .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy ma swoją opowieść. Przy malowaniu na czarno skrzydła "w warunkach polowych" w końcu roku 1940 można sobie wyobrazić, że najprostszą metodą było podparcie samolotu na kozłach i schowanie podwozia przed malowaniem. Wtedy wnęka i goleń zostałaby w swoim poprzednim kolorze. Przy metodzie innej, malowaniu stojącego na własnych kołach samolotu, będzie efekt zależał od inwencji malarza. Jeśli na zdjęciu widać, że wewnętrzna strona osłony podwozia i goleń jest czarna, to sugeruje to dokładną robotę estety, który pewnie nie żałował też farby na wnękę. Taka metoda była chyba częstsza przy czarno-białym malowaniu z roku 1939. Wtedy malowano również felgi na odpowiedni kolor spodu.

W tym przypadku samolot wyszedł z fabryki cały Sky od spodu. Domalowano mu czarne skrzydło i ja bym zostawił wnękę w Sky, bo patrząc na zdjęcie można podejrzewać, że malowano skrzydło pierwszą metodą, po zamknięciu podwozia. QJ-F natomiast ma ciemną felgę i osłonę podwozia i tu bym zakładał drugą metodę.

https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205210050

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po co zamykać podwozie? Wszystko to, co widać po jego zamknięciu, można pomalować gdy samolot stoi na kołach. Bardziej przemawia do mnie to, że w "warunkach polowych" nikomu by się nie chciało nurkować i grzebać we wnęce, żeby ją w środku pomalować, bo i po co...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na to pytanie można odpowiedzieć. Użytkowanie i serwis podwozia oznaczało obecność oleju, płynu hamulcowego i normalnego brudu. Gdy przychodziło do czyszczenia tych okolic używano nafty. Wszystko to sprawiało, że podwozie wymagało stosunkowo częstych poprawek lakierniczych. Jeżeli przyjmiemy, że taka potrzeba pojawiła się gdy skrzydło było czarne, to nietrudno wyobrazić sobie, że poprawki wykonano też czarnym uzyskując czerń na goleni, pokrywie itd. Jeżeli prawdą jest, że w samolotach, gdzie podwozie nie było całkowicie zakryte używano koloru spodu do wnęk, traktując je jako powierzchnie zewnętrzne, to z MU Spitfire'y przychodziły z czarną wnęką. W przypadku przemalowywanych w jednostkach, wziąwszy pod uwagę standardy wyposażenia stacji RAF w sprzęt do malowania, nie mówiąc już o konieczności wykonywania bieżących zadań, należy się raczej spodziewać maksymalnych uproszczeń. Ustalenie gdzie najprawdopodobniej przemalowywano skrzydła jest w przypadku Spitfire dość proste, ale standardy i tak pozostają bardziej domyślne niż znane. Jedyne co zdjęcia potwierdzają na pewno, to że bywało różnie i nie obejdzie się bez szczegółowej analizy konkretnego samolotu, o ile komuś zależy na takich sprawach. No i naturalnie, różne osoby spokojnie mogą wyciągnąć różne wnioski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem skłonny zaryzykować twierdzenie, że czarna wnęka w tym filmie mogła być przejawem tzw. malowania trawy na zielono Samolot na filmie jest wypucowany, kto wie- może przed filmem przyszedł pan porucznik, zapytał kto pilotem kurka jest i dlaczego w czarnym skrzydle jest jasna wnęka, jak to będzie na filmie wyglądało, zamalować, raz raz!

 

Ale oczywiście, to tylko domysły. Z czysto modelarskiego punktu widzenia- czarne skrzydło swojego Spitfire'a zrobiłem ze skajową wnęką, i uważam że to najciekawsza wizualnie opcja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12902382_IMG_20180912_190056.jpg

Witam,

chyba się rozpędziłem z polerką albo to taka wada modelu (obstawiam to pierwsze ). Jak myślicie co można z tym zrobić?

Wydaje mi się, że najlepiej będzie spiłować ten fragment pod sterem kierunku i minimalnie ogon żeby spasowało i dół steru bo troszkę wystaje.

Czekam na jakieś sugestie bo chyba tak tego nie mogę zostawić ;/

Pozdrawiam.

 

PS. Dzięki za dyskusje co do wnęki

PS2. Oczywiście ster nie jest przyklejony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwróć uwagę, że cała górna krawędź statecznika na styku z lotką jest zaoblona, więc jak ją przeszlifujesz żeby była prosta, to już będzie to lepiej wyglądać. Potem lekko delikatnie zeszlifujesz całość i będzie git. W swoim miałem to samo, to chyba taka uroda angielskiego plastiku

 

A propos rycia, na lotce brakuje konturu tej "mini-lotki" na krawędzi, wybacz, nie znam profesjonalnego określenia, ale widać dokładnie na tym zdjęciu to, czego brakuje na modelu:

FSC06679.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

zakończyłem prace nad modelem końcowy efekt wygląda następująco.

12918608_IMG_20180914_112210.jpg

12919801_IMG_20180914_125328.jpg

Niestety odręczny kamuflaż nie wyszedł najlepiej Nie kupiłem żadnych dodatków do tego zestawu (Nie licząc pędzla) wiec nie chciałem używać taśmy malarskiej do maskowania, bo słyszałem, że czasami może zerwać farbę akrylową z modelu ;/ a tu nie był nawet używany podkład wiec nie chciałem ryzykować.

Efekt jest jaki jest pod koniec trochę zabrakło mi cierpliwości niestety .

Co do zestawu to jest on wystarczający dla początkujących, ale jak bym miał jeszcze raz decydować się na ten zestaw to jednak dobrał bym inny klej i zainwestował w cążki, patafix i strzykawkę/pipetę do mieszania farby z wodą(Wiem, że to ostatnie mogłem kupić w aptece za grosze, ale jak pamiętacie mówiłem, że zabrakło trochę cierpliwości) . Co do farb to na mokrej palecie strasznie szybko rozdzielały się ale może to normalne albo ja coś zepsułem .

 

Jak już was tu zwabiłem to zapytam się jaki model proponujecie na następny raz?

 

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi w tym temacie. Pozdrawiam

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.