Skocz do zawartości

PZL Ł-2, 1:72


Tleli

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie.

Ostatnie wpadły mi w ręce dwie sztuki tego zestawu żywicznego. Postanowiłem powalczyć z tematem, chociaż źródła są skąpe, bo i samolotów wyprodukowano mało. Ponadto zamierzam wykonać modele specyficznych maszyn - nie liniowych, tylko pierwszego prototypu (SP-ADN) oraz "Afrykanki" (SP-AFA). Ten pierwszy, to za sprawą mojego sentymentu do Orlińskiego, który prototyp oblatał i prezentował na mitingach. Drugim zaś leciał Skarżyński dookoła Afryki.

 

Wstępnie wypiłowałem z nadmiaru żywicy elementy kadłuba i wnętrza:

CsAxdKe.jpg

Na obu burtach widnieje skośna linia oddzielająca poszycie płócienne od blaszanego. Co prawda ten plan sugeruje ciągłość płótna do samej maski, ale jednak nie, tam była blacha, co widać przede wszystkim na zdjęciach.. Mam jednak tu problem, gdyż na lewej burcie z pewnością były drzwi do pierwszej kabiny, a nie wiem, co z prawą burtą. Na nielicznych zdjęciach WYDAJE MI SIĘ, że są, a ponadto to zdjęcie seryjnej maszyny sugeruje, że owszem. Natomiast producent modelu dał na prawej burcie stopnie do kabiny i coś jakby zawiasy pod górną pokrywą kokpitu. Nie wydaje mi się to właściwe, gdyż nad pierwszą kabiną był już płat i pilotowi trudno by było się pod niego wcisnąć - a już szczególnie Orlińskiemu, który do ułomków nie należał . Stopnie były, ale tylko do drugiej kabiny (bez drzwi), a na modelu brakuje ich z kolei po lewej stronie.

Reasumując, chyba dam drzwi po obu stronach. Swoją drogą, ciekawe co z wytrzymałością i sztywnością kadłuba "przerwanego" z obu stron tymi drzwiczkami. No bo przecież górne podłużnice kratownicy nie przebiegały chyba przez otwory drzwiowe (?). Czy sprawę załatwiała belka łącząca od góry kadłubowe podpory płata?...

 

Nie znam żadnych widoków wnętrza z tablicą przyrządów. Będzie tu więc czysta zgadywanka na motywach producenta modelu. W obu moich egzemplarzach zestawu brakuje części pedałów (ułamane), co prowokuje do ich dorobienia. Dorobić trzeba też będzie pasy - bo w oryginałach chyba były jakieś pasy?...

Kolorystyka wnętrza też będzie niepewna - dam chyba oryginalne kolory płótna, aluminium i drewna. Nie mam pojęcia, jaka była podłoga (drewniana?) i na jaki kolor malowana (?).

Nie do końca mam nawet pewność, czy te samoloty były dwusterami

 

Jeśli ktoś z Kolegów dysponuje jakimiś konkretami, to będę wdzięczny za pomoc.

A jeśli macie cynk, że jakaś inna firma ma niedługo wypuścić ten model, to powiedzcie mi teraz, a nie za dwa miesiące

 

No dobra, tyle pisaniny na temat moich rozterek - czas coś podłubać. Może coś z tego wyjdzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawy temat. Co do zdjęć to warto przekopać NAC. Ewentualnie dział digitalizacji krakowskiego Muzeum Lotnictwa. Może akurat znajdzie się coś w kwestii drzwi.

Wg A. Glassa ("Polskie Konstrukcje Lotnicze" t. II) drzwi do przedniej kabiny były w lewej burcie. Stopnie do drugiej kabiny w obu burtach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SP-AFA miał drzwi żeby było śmieszniej na prawej burcie.

sygnatury zdjęć NAC:

1-S-3064-5 i 1_S-1232-1 - lewa burta wyraźnie widać w pełnej rozdzielczości , że nie ma żadnych drzwi. Widać za to na lewej burcie zawias, więc pewnie była uchylana na bok wykonana z blachy część osłony ponad głównym dźwigarem kadłuba.

1-S-1233-3 widać zamek drzwi i wgłebienia na palce do otwierania ich

1-G-1650-1 widać cały lewy bok i drzwi.

hpx4MON.jpg

zdjęcie tylko do celów dyskusji - własność NAC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję.

"Afrykanka" została przebudowana z egzemplarza seryjnego, czyli wychodzi na to, że seryjne miały drzwi z prawej. Zgadza się to więc ze zdjęciem wraku, które dałem w pierwszym wpisie:

https://www.mysliwcy.pl/forum/pliki/2084PZL%20L2%205.jpg

 

Natomiast prototyp miał drzwi po lewej. Ale tylko po lewej, czy na obu burtach - oto jest pytanie, hehe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) Stopnie do drugiej kabiny w obu burtach.

 

Tak pewnie mogło być w samolotach liniowych, natomiast wygląda na to, że "Afrykanka" nie miała stopni po lewej stronie. To zdjęcie przedstawia co prawda samolot przemalowany, jakiś czas po rajdzie, więc może nie być miarodajne. Centrum lewej burty widać na tym zdjęciu, chociaż jest mocno retuszowane. Zakładam jednak, że stopnie były tylko z prawej.

 

W kwestii prototypu też jest zabawnie. Nie ma wątpliwości co do drzwi i stopni po lewej stronie. Natomiast nie znam dobrych zdjęć prawej burty - to jest za mało wyraźne i nic tu nie widzę. Założę, że prototyp miał prawą stronę "czystą".

 

Co do wnętrza - na tym zdjęciu widać, że w drugiej kabinie Markiewicz miał dwa "budziki" i busolę - postaram się to odzwierciedlić.

 

Aktualnie mam zmajstrowane trochę wnętrza i wyryte dodatkowe linie na kadłubie:

yXe4vk1.jpg

 

hYVQan8.jpg

Dorobię jeszcze jakieś pasy i chyba zamknę kadłuby. Lampki w kabinach "Afrykanki" dorobię po malowaniu całości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik, jaki jest, widać na tym zdjęciu zestawu części. Nawet ma symbolicznie odwzorowane popychacze i ożebrowanie głowic cylindrowych. Natomiast dochodzi do niego jeszcze 8 odcinków rur wydechowych (u dołu zdjęcia i koło prądnicy). Będzie więc trochę walki, a wcześniej zgadywania konfiguracji tych rur - na szczęście sporo widać na zdjęciach oryginałów.

A dla "Afrykanki" trzeba będzie jeszcze dorobić pierścień Townenda.

 

Ostatnio wracam do domu po ciemku, więc jedynie odcinam i szlifuję grube elementy, które trudniej zgubić i pomylić (koła, zastrzały, płat). Po weekendzie powinno się udać pokazać zdjęcia zamkniętych kadłubów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Kadłuby zamknięte i (prawie) wyszlifowane.

Zastanawiam się, czy (i jak) zrobić imitację szwów, które widać choćby tu. Nie jestem pewien, czy jest sens odtwarzać je w tej skali. Wiem, że dostępne są "szwy" fototrawione, ale pewnie są zbyt toporne...

Porobię próby na boku, może coś się urodzi. A może macie jakieś pomysły?

 

Tak przy okazji - do czego służył ten pręt na prawej burcie, widoczny na wskazanym zdjęciu - do unoszenia tyłu kadłuba?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam zamiar je nanieść. Jeszcze nie wiem, jak

 

Aktualnie koryguję niektóre linie podziału, bo jak się przyjrzałem na zdjęciach, to trzeba to zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki jest plan A.

Litery rejestracji dam radę namalować od szablonu, ale na te drobne napisy spróbuję zrobić kalkomanię - tylko nie wiem, czy coś z tego mi wyjdzie, bo to będzie pierwsza próba.

 

Tymczasem podjąłem eksperyment ze szwami z użyciem pewnego skomplikowanego przyrządu

MOuPzzn.jpg

Może nawet tak zostawię...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem je z nici z rajstop.

Najpierw porozpinałem je na widocznym na zdjęciu stelażyku uzyskując kratkę z wielu nici poprzecznych i kilku wzdłużnych (jak to czasem robią szkutnicy plotąc takielunek) - gęstość i kąt nici poprzecznych decydują o późniejszym wzorze szwów.

Potem trzeba było odebrać niciom elastyczność. W tym celu przetarłem je paluchem lekko moczonym w kleju do plastiku, a potem jeszcze prysnąłem farbą olejną. Na skrzyżowaniach dałem też po kropelce cyjanoakrylu.

A potem to już tylko porozcinałem kratkę na pojedyncze ciągi szwów i wkleiłem je do rowków wytrasowanych na kadłubie, żeby jak najlepiej zagłębić wzdłużną nić.

Czy to rękodzieło się obroni, to będzie widać po pryśnięciu pierwszej powłoki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Zobaczyłem, że nowy Modelwork w końcu pozwolił mi na logowanie, więc wracam do tematu.

Dorobiłem "Afrykance" pierścień Townenda i metalowe śmigło. Oba modele przygotowane do malowania - wyraźniejsze zdjęcia dam, gdy położę pierwszą warstwę i będzie wyraźniej widać niedoróbki.

DSC02866.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może i racja - zmniejszę.

 

Mam niezłą zagadkę z malowaniem prototypu. Na tej stronie napisali, że "Był kremowy z czerwonymi akcentami". Czy przez "akcenty" rozumieją cały przód? :)

Z kolei tutaj dali barwę niebieską. Potwierdza to p. Glass (3 minuta), ale podaje, ze reszta była srebrna! Chociaż na tej fotce kolor sprawia wrażenia bardzo jasnego w porównaniu z nakładkami śmigła, więc czy rzeczywiście srebrny? Czarno-białe zdjęcia bywają zwodnicze i co innego farba, a co innego goły metal - więc nie wiem...

Kolejna kwestia, to barwa rejestracji. Niby wydaje się, że czarna, jak na rysunku sylwetki, ale to zdjęcie sugeruje jaśniejszy odcień (niebieski?).

Umiecie coś poradzić?

 

I na deser dwie ciekawostki, które trudno traktować jako źródło: czekolada i zapałki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ze skrzydłami było trochę roboty z uwagi na szerokie rowy przed lotkami i klapami. Na zdjęciu widać też, że stateczniki pionowe były zwichrowane (na sztorc w klamerce).

Naniosłem już warstwę podkładową i myślę, że skrzydła trochę zyskały na moich wysiłkach. Stateczniki dało się wyprostować w ciepłej wodzie. Widać też efekt szwów - czy lepszy od fototrawionek, nie wiem, ale przynajmniej przekrój mają okrągły.

Uwidoczniło się jeszcze trochę małych skaz powierzchni i teraz je wyrównam przed dalszymi operacjami malarskimi.

DSC02863.JPG

DSC02883.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, że moje szwy okazały się ślepą uliczką. Ale zostaną na jednym kadłubie jako memento...

 

Tymczasem wstępnie pocieniowałem ugięcia płótna i trysnąłem jedną warstwę tamiyowego sreberka. Po naniesieniu drugiej warstwy powinno to już jakoś wyglądać.

DSC02892.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.