Jump to content

Rozmiary dysz w aero


HKK
 Share

Recommended Posts

Taka historia.
Nie podobało mi się zachowanie PS-770 przy małych otwarciach dyszy. Czyszczenie nie pomagało. Postanowiłem zmierzyć średnicę dyszy (nominalnie 0.18 mm) i okazało się, że ma ponad 0.3 mm!
Rozkalibrowana? W prawie nie używanym i dość nowym aero?
Pomierzyłem dysze w pozostałych. Oto wyniki. Po lewej średnica nominalna, po prawej zmierzony zakres.

  • PS-770 0.18  zmierzono  0.30 .. 0.33
  • PS- 289 0.3  zmierzono 0.35
  • Iwata HP-BH 0.2 zmierzono 0.21..0.25
  • Iwata HP-CH 0.3 zmierzono 0.35
  • Triplex 0.35 zmierzono 0.35
  • Olympos 0.18 zmierzono 0.21..0.28
  • Iwata CM-B 0.18 zmierzono 0.30..0.33

Początkowo myślałem, że w jakiś sposób rozkalibrowałem sobie niemal wszystkie dysze gdyby nie to, że Iwata CM-B jest nowa i nigdy nie używana. Potem znalazłem dyskusję https://www.airbrushforum.org/threads/micron-nozzle-dimension-measurement.21310/ z której wynika, że inni pomierzyli podobne wielkości.

Solo zapewne będzie pytał o wnioski :). Są takie:
1. Podawane przez producentów średnice dysz mogą mieć się nijak do rzeczywistości.

2. Faktyczna średnica dyszy może mieć się nijak do osiąganej minimalnej plamki.

 

Edited by HKK
Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, jawkers napisał:

Możliwe że niektóre firmy mają tak wielką "tolerancję wymiaru"?

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Tolerancja_wymiaru

Nie sądzę. Myślę, że kiedyś, gdy "cienkość" linii rzeczywiście zależała głównie od średnicy dyszy, podawano rzeczywiste wartości. A potem gdy dzięki różnym rozwiązaniom udawało się osiągać coraz mniejsze plamki, to dla uproszczenia niektórzy zaczęli podawać jakieś "referencyjne" wartości zamiast rzeczywistych. Jakby to wyglądało, gdyby Custom Micron miał dyszę 0.3 skoro konkurencja podaje np. 0.15?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

A może niektórzy z Was pokusiliby się na własne pomiary i podzielili wynikami? Ja mierzyłem używając do tego wierteł o rozmiarach 0.2, 0.3 i 0.35. Średnice wierteł zweryfikowałem suwmiarką i wymiar zgadzał się z nominalnym. Wiertło wkładałem (nie wpychałem!) delikatnie tępą stroną do dyszy od strony jej wylotu/czubka.

Link to comment
Share on other sites

Witam. Jak już chcecie mierzyć to mikrometrem średnicę zewnętrzną wystającej igły tuż przy czubku dyszy, i to też ostrożnie żeby nie uszkodzić bardzo delikatnego końca dyszy.  Wiertła!? to nawoływanie do zepsucia sprzętu nierzadko za kilkaset złotych.

Edited by iras67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pamiętam ten temat z airbrushforum. Nie wiem, czy ma sens zawracać sobie z tym gitarę. Jeśli aerograf maluje jak ma, to chyba nie ma znaczenia czy dysza jest taka czy inna. Byle by pryskał jak powinien i dysza była trwała. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, iras67 napisał:

Witam. Jak już chcecie mierzyć to mikrometrem średnicę zewnętrzną wystającej igły tuż przy czubku dyszy, i to też ostrożnie żeby nie uszkodzić bardzo delikatnego końca dyszy.  Wiertła!? to nawoływanie do zepsucia sprzętu nierzadko za kilkaset złotych.

Eee tam ? . Przecież nikt nie wpycha wiertła na siłę do dyszy. Albo swobodnie wchodzi, albo nie pasuje. Oczywiście nie ostrym końcem. To nie plastelina. Twarda igła pracuje w dyszy non stop i jej nie rozpycha. No chyba, że mówimy o H&S ?. Mój Triplex ma dyszę mosiężną i pracuje od 15 lat. Jak miał 0.35 tak ma. A Fuso Seiki (Iwata i MR Hobby) robi dysze ze stopu platyny.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 27.09.2019 o 19:09, Fixer napisał:

W moim PS-770 wiertło 0,3 (Tamiya) wchodzi z niewielkim luzem.

To tak jak u mnie. Ale 0.35 już nie wchodzi. W razie, gdyby ktoś się tym nadal martwił, to mam również nigdy nie używaną zapasową dyszę do PS-770 i ona ma tak samo. Te dysze są zresztą, jak już kilkakrotnie pisano kompatybilne (lub identyczne) z dyszami w Iwacie CM-B i średnica również się zgadza.

W dniu 27.09.2019 o 18:40, Thalgonis napisał:

PS-289 0,3 – wiertło 0,3 przeszło. 0,4 już nie (nie mam nic pośredniego niestety)

U mnie 0.35 pasuje idealnie.

W dniu 28.09.2019 o 14:06, mbrnnr napisał:

Pamiętam ten temat z airbrushforum. Nie wiem, czy ma sens zawracać sobie z tym gitarę. Jeśli aerograf maluje jak ma, to chyba nie ma znaczenia czy dysza jest taka czy inna. Byle by pryskał jak powinien i dysza była trwała. 

Przejmować się nie ma co, zgoda. Warto jedynie pamiętać zanim zacznie się dyskusję na temat różnic między dyszami "0.2" i "0.3", bez zaznaczenia o jaki konkretnie aerograf chodzi.

Edited by HKK
Link to comment
Share on other sites

W dniu 2.10.2019 o 14:52, push-up78 napisał:

Ciekawy test aerków z dyszmi 0,2mm Wave,Tamiya.Procona,Iwaty.Nawet jak widzę,że Procon jest jakby naj z tej czwórki....

Testowanie aerografu przez pociągnięcie paru maziajów na papierze to jak testowanie samochodu za pomocą krótkiej przejażdżki po osiedlu. Fajny samochód, jeździ i nie gaśnie. Wygodny, bo po 10 min plecy nie bolą. Polecam. :)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.