Jump to content

Douglas A-20B - Italeri 1:48


barszczo
 Share

Recommended Posts

Jako że życie nie znosi pustki, startuję z kolejnym projektem. Tym razem doczekał się na swój czas zabytek wydany oryginalnie przez AMT jakieś ćwierć wieku temu, wznowiony przez Italeri w 2006 roku:
IMG_20201115_152008.jpg.66ba394ca7f785597e0d5456ba65c800.jpg

 

Od czasu kiedy w połowie lat osiemdziesiątych popełniłem Matchboxowego Green Horneta, mam słabość do tej maszyny. Niestety nie zanosi się na razie na nowość, choć liczę po cichu na ICM.

W pudełku mam zachomikowane dwa identyczne modele, jednego postanowiłem w końcu zbudować jako rozpoznanie bojem przed drugim:

IMG_20201115_152057.jpg.00435b6596bcff9978ae8079c3668f30.jpg

 

Model nie wygląda najgorzej, ma wgłębne linie podziału, będzie w całości przenitowany i poprawię w nim co się da, przede wszystkim podwozie główne. Wykorzystam też część blaszek Edwarda. Jako pierwszy powstanie A-20B z Afryki o nazwie własnej Buffalo Dave:
001.thumb.jpg.7ead28eeda9450424fc16f87113d593a.jpg

 

Znalazłem tylko jedno zdjęcie tej maszyny, poratujcie jak możecie:
002.jpg.990316d8662d792dcc1ffa39ad65f199.jpg

 

Samolot służył w 47 Grupie Bombowej która po kampanii w Afryce szalała we Włoszech.  W internecie jest fajna strona poświęcona tejże Grupie gdzie można znaleźć świetne zdjęcia i ciekawe informacje:
004.thumb.jpg.3bbb9bb7100196623e3fb32e5611d4e0.jpg

 

005.thumb.jpg.5f35c6cde35cd820dc4e551fea2d44cb.jpg

 

Służył tam nawet jako strzelec najprawdziwszy Japończyk, Staff Sgt. John H. Matsumoto:
006.jpg.8150fc77e37085c7f5555a62cce37f8a.jpg

 

A dla lotników i obsługi występowały prawdziwe gwiazdy tamtych lat, tutaj Marlena Dietrich:
007.jpg.8d593b6eb55cde8488101fe5877df8a0.jpg

 

Z budową startuję lada chwila, póki są chęci.  Czeka mnie niezła zabawa.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Model rozpocząłem niejako od d... strony, albo jak kto woli od tyłu. Stateczniki gotowe, dorobione kilka linii i nity. Pionowy w dolnej części ma wstawioną rozpórkę żeby dobrze siadł na poziomym. No i jeden z większych problemów tego zestawu, łyse jak kolano ruchome powierzchnie sterowe. Lotki w skrzydłach też niestety tak wyglądają. Na ster kierunku naniosłem maskowanie według planów. Po tryśnięciu podkładem powinno być ciutkę lepiej. Potem to samo na sterze wysokości i lotkach:

IMG_20201116_155543.jpg.a3d350140ef53d961e6f2a6eba471193.jpg

Link to comment
Share on other sites

I oto efekt zabawy w maskowanie. Mała poprawka potrzebna będzie na końcach steru wysokości bo nieco się różnią. Po zdjęciu maskowania całość przeszlifowana dla usunięcia rantów. Przed malowaniem jeszcze pójdzie na to podkład i wszystko będzie mniej widoczne. Przygotowane też do nitowania skrzydła. Wklejane wloty powietrza spasowane średnio, widać że model leciwy:

IMG_20201118_233409.jpg.44740174fae5f80d1d8ccb287a118ad9.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Po przerwie wracam do walki z A-20. Skrzydła przenitowane, jutro zabawa z lotkami:

IMG_20210107_224018.jpg.8b4efa9393812c131bc911dc3c49ece1.jpg

 

Przygotowałem też gondole silnikowe i elementy podwozia. Tutaj też czeka mnie sporo pracy z wnękami podwozia:

IMG_20210107_224108.jpg.b465719f502903caaf282449238985c6.jpg

 

I na koniec powód przerwy. Rozpoczęty jako Kittyhawk Mk.I, dwa razy przemalowany, skończył jako P-40E. Galeria wkrótce:

IMG_20210107_224229.jpg.f18c1496673ae88ef4c31e00eb61c818.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Odrobinę poprawiłem wloty powietrza do kanałów chłodnic oleju. W modelu tych kanałów nie ma, otwory zrobiono prosto do wnętrza gondol silnikowych, a właściwie do komory podwozia. Kształtu wlotów nie poprawiałem, dodałem tylko element montowany we wlocie, kawałek siatki we wnętrzu kanału imitujący chłodnicę i wszystko zostało zamknięte kawałkiem płytki plastikowej. Do wnętrza komór podwozia wkleiłem blaszki Eduarda pasujące bardzo średnio. Całość boków komory po wklejeniu konstrukcji podwozia będzie średnio widoczna, dlatego kierowałem się tu zasadą: nie dodawać sobie pracy tam gdzie to niepotrzebne. Najbardziej widoczny będzie sufit i tam trzeba będzie dodać trochę pierdółek, a całe podwozie przesunąć do przodu o jakieś 5-6 milimetrów żeby wyglądało tak jak powinno:

IMG_20210121_195918.jpg.94639d8698b425fca20cb72af8a8a4e7.jpg

 

IMG_20210121_200015.jpg.1b5cb3aa1692cbd5e5d9362300a8e7fe.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Przygotowałem osłony silników. Trzeba było pogłębić i poprawić zanikające linie podziału. Producent nie przewidział też żadnych elementów układu wydechowego, dość ciekawego w tej wersji maszyny. Jedynym śladem tej instalacji były zaślepione owiewki w dolnej części osłony silników. Boczne "baterie" rur wydechowych zasygnalizowano zgrubieniami po prawej i lewej stronie wspomnianych osłon. Ze zgrubień wybrałem plastik i pocieniłem brzeg, owiewki w dolnej części nawierciłem. Potem znalazłem w szpargałach odpowiedniej grubości izolację z drutu i wydechy gotowe. Po przymiarce widać tylko końcówki rur. I tak miało być:

IMG_20210127_201450.jpg.87080eca9d53a1e8967b67d713877f63.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zamontowałem elementy przodu wersji A-20B. Instrukcja sugeruje sklejenie przodu w całość wraz z oszkleniem i dopiero montaż do kadłuba. Aby uniknąć niespodzianek i ewentualnych uskoków, zrobiłem to na tym etapie budowy. Czeka mnie jeszcze poprawa linii, a w zasadzie rowów podziału:

IMG_20210209_012326.jpg.46e00b3d021a911cd02aa58269854285.jpg

 

Kabina strzelca będzie dość widoczna i żeby chociaż trochę przypominała oryginał, wymaga sporo pracy. Na początek zaszpachlowane ścianki boczne na odcinku który będzie widać:

IMG_20210209_012356.jpg.8d42d1f0f9bc58267e0024604cb1f9ce.jpg

 

I na koniec pierwsze blaszki przedziału strzelca na miejscu:

IMG_20210209_012521.jpg.1df0ec31f6bfc3beda3f4eca0e1bb4b7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dopiero dzisiaj trafiłem na Twoje relację, oczywiście podglądam, bo fajna, trochę pokraczna a zarazem ładna maszyna z  tego samolotu jest.

Powodzenia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dzięki panowie. Przyznam że im więcej zagłębiam się w ten zestaw, tym bardziej odpuszczam. Przyzwyczaił się człowiek do Eduardów i innych wynalazków i teraz byle model sprzed dwudziestu paru lat staje się wyzwaniem. Oczywiście skończę go, bo zgodnie z prawem Murphy'ego zaraz potem ukaże się nowa i lepsza miniatura tego samolotu. Tymczasem zakończyłem zabawę z przedziałem strzelca odrobinę upodabniając go do oryginału. Całość zagruntowana, czeka na kolor:

IMG_20210224_202418.jpg.ccb738bf2f78fd0bb69b74f356b6e1d6.jpg

 

 

Edited by barszczo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finito, będzie można w końcu zamknąć kadłub i zacząć gimnastykę z dopasowaniem szklarni. Wnętrze skromne, ma po prostu przypominać to o czym zapomniał producent:

IMG_20210312_193033.jpg.f38792d13d90067cfc701ec8ae12e6fc.jpg

 

IMG_20210312_193911.jpg.a78a22af51770bc6b0f0820d2fc150aa.jpg

 

IMG_20210312_194316.jpg.0bc0a47f7497d5f2e5662ee5410343c8.jpg

 

IMG_20210312_194805.jpg.27e8ff5f59c5beadb9eeff742dba8121.jpg

Edited by barszczo
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Kadłub ostatecznie zamknięty. Teraz modelarska klasyka czyli: szlifowanie, poprawianie linii, nitowanie. Oczywiście kokpit i przedział strzelca jeszcze nie są skończone:

IMG_20210320_191859.jpg.b50ddda9268b42763fc11842edc4b04f.jpg

 

IMG_20210320_191916.jpg.969ea7df3005e062b2507cc222592404.jpg

 

IMG_20210320_191932.jpg.6f6d47291c05b8607d459a30f5230bfd.jpg

 

IMG_20210320_191951.jpg.ad9cf159069fa1b204a9c5072ef44b15.jpg

 

No i oczywiście nie mogłem sobie odmówić poskładania prawie w całość na patafix:

IMG_20210320_191439.jpg.ecba0e86fad4039ebc5a21f9f6befadb.jpg

Edited by barszczo
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Niemoc twórcza została opanowana i coś w końcu drgnęło przy Douglasie. Kadłub wreszcie wyprowadzony, poprawione i dorobione brakujące linie podziału, całość przenitowana. Powstawiane rozpórki do środka bo pękał na spoinach w trakcie nitowania. Zakończone zostały też prace w okolicach kokpitu, jutro mam zamiar to wymalować:

IMG_20210412_002144.jpg.d1b8686f50688407e245432dda673e6d.jpg

 

IMG_20210412_002216.jpg.73f88e19c6f9fd706610f8e0ba621414.jpg

 

W dziobowej części dorobione brakujące wyrzutniki łusek wraz z owiewkami:

IMG_20210412_002309.jpg.f36f3e9755980c3e692ce0186f18fb38.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulacje za zacięcie w odtwarzaniu detalu 😀 znam te modele gdyż je męczyłem dawno temu .

Starsze modele Monogramu czy Revella mogą dać w kość , ale dla chcącego nie ma nic trudnego .

Pozdrawiam Mirek .

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

23 godziny temu, Mirek66 napisał:

Gratulacje za zacięcie w odtwarzaniu detalu

Robię co mogę wink4. Tymczasem zakończona zabawa z przedziałami załogantów. Do ideału bardzo im daleko, zwłaszcza kabinie bombardiera, brak tam jeszcze celownika. Szoferka w zasadzie gotowa, trochę zabawy będzie z elementem który zamykał ją od góry. W kabinie strzelca dojdzie jeszcze obrotnica no i oczywiście karabin maszynowy. Muszę te wszystkie miejsca trochę poobijać i przybrudzić, a potem wpasować szklarnie. I tu dochodzimy do najbardziej newralgicznego momentu budowy, albo on, albo ja 😂. Tak to teraz wygląda:

IMG_20210414_195412.jpg.8e0dcac56e1a76b64ad14b4c2369ebf0.jpg

 

IMG_20210414_195437.jpg.587fdadf61f4af01ae4c6c8267af7445.jpg

 

IMG_20210414_195530.jpg.3f3219adbd2e5c8d49e6f4286b12eb51.jpg

Link to comment
Share on other sites

Obserwuję od początku warsztat. Kawał dobrej roboty. 
 Nie wiem, czy to wina zdjęć ( w szczególności ostatnie ), ale mam wrażenie, że zgubiłeś linię od statecznika poziomego ( równoległa do statecznika pionowego, umożliwiająca poruszanie "lotkami" statecznika ). 
 Zaznaczona na czerwono :
6E1Hcdx.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Trochę odchorowałem pierwsza dawkę więc do modelowania ochoty kompletnie nie było, ale jest wreszcie mały progres. Pierwsza szklarnia na miejscu. Dużo kombinowania, naginania, szpachlowania i szlifowania. Nie jest idealnie ale żałuję że nie zrobiłem zdjęcia tuż po wklejeniu. Wtedy dopiero było super 😂. Druga szklarnia na szczęście pasuje idealnie, trzecia w kabinie strzelca to osobna historia. Aż się boję co będzie po zdjęciu masek tu na dziobie...:

IMG_20210503_185943.jpg.636d6531bb050205dc808339dc72e108.jpg

 

IMG_20210503_190428.jpg.eccb3950ced2f953247ca58a120054d7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Szklarnia pilota na miejscu, spasowanie dobre, dodane jedynie dwa paski plastiku na łączeniu końca owiewki z kadłubem:

IMG_20210510_221744.jpg.a902501c09e034f488ab5977f95fe493.jpg

 

IMG_20210510_221834.jpg.2172c936897eef3ee2c08843c8b314a6.jpg

 

IMG_20210510_221909.jpg.0067cc0d82cdd56358e142bad5d739d3.jpg

 

W kabinie strzelca doszła obrotnica i ruchoma część owiewki w pozycji odsuniętej:

IMG_20210510_221936.jpg.80c0fe2d6a3d59804225a1bed05605b9.jpg

 

IMG_20210510_221952.jpg.8e2d1d28f97044d63821be3d03c3ec9d.jpg

 

I na koniec wspomniana w poście wcześniej inna historia, czyli spasowanie reszty szklarni strzelca. Będzie trochę zabawy:

IMG_20210510_222043.jpg.888f5339f0e29c141da803aede9733a6.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.