zloty Napisano 1 Sierpnia 2021 Share Napisano 1 Sierpnia 2021 Kolejny rasowy myśliwiec z II wojny . 13 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M.A.V. Napisano 1 Sierpnia 2021 Share Napisano 1 Sierpnia 2021 bardzo mi się podoba kolorki świetne 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Xmen Napisano 1 Sierpnia 2021 Share Napisano 1 Sierpnia 2021 Ładny jest.Duży plus za nietypowe oznakowanie. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
obłok Napisano 2 Sierpnia 2021 Share Napisano 2 Sierpnia 2021 (edytowane) FIAT CR.20 (nr 41) 7. Naikintuvų Eskadrilė, lotnisko Kaunas (Kowno) wiosna 1940 r. Ten mały, elegancki, całkowicie metalowy samolot (co w tamtych czasach było zjawiskiem dość rzadkim) wystartował po raz pierwszy 19 lipca 1926 roku. Sztywność dwupłatowca zapewniała sprawdzona kratownica Warrena w kształcie litery W (wykonana z rur o przekroju łzy), która okazała się skuteczna w CR.1. Wszystkie powierzchnie nośne i sterowe oraz tylna część kadłuba miały płócienne poszycie, przednia część kadłuba do tylnej ściany kabiny pilota była całkowicie metalowa. Podstawowe uzbrojenie samolotu składało się z dwóch zsynchronizowanych karabinów maszynowych kal. 7,7 mm pod maską silnika, a także przewidziano zainstalowanie dwóch dodatkowych „luf” wzdłuż boków kadłuba. Charakterystyczną cechą nowego samolotu był wewnętrzny zbiornik paliwa, który mógł zostać zrzucony w locie, jeśli się zapalił. Pierwszym zagranicznym klientem, który nabył CR.20 w 1928 roku, stało się Litewskie Lotnictwo Wojskowe (Lietuvos Karo Aviacija). Łącznie zakupiono 15 samolotów CR.20 i 6 zapasowych silników Fiata A.20. W przeciwieństwie do innych zakupionych włoskich samolotów (np. SVA-10), z których niektóre zostały zmontowane w Kownie, wszystkie CR.20 zostały zmontowane we Włoszech. Litewskie Lotnictwo Wojskowe nadało CR.20 numery od 30 do 44. Od połowy lat 30-tych samoloty stopniowo przemalowywano w trakcie przeglądów. W miejsce całych srebrnych maszyn - pokryte płótnem części samolotu pomalowano na górze i bokach na kolor ciemnozielony. Po dostarczeniu FIAT-y CR.20 zostały przekazane do 1 Dywizjonu (1. Naikintuvų Eskadrilė) zaś od 1936 r. do 5 Dywizjonu (5. Naikintuvų Eskadrilė) znajdującego się na lotnisku Zokniai koło Szawli. W związku z pogarszającą się sytuacją polityczną w Europie w latach 1936 i 1937 zakupiono we Francji samoloty Dewoitine D.501 L (dla 1. Naikintuvų Eskadrilė), a w Wielkiej Brytanii Gloster Gladiator Mk. I (dla 5. Naikintuvų Eskadrilė). Realizując plan modernizacji Sił Zbrojnych Litwy 12 kwietnia 1938 r. 5 Dywizjon przekazał pozostałe swoje 9 CR.20 (numery seryjne: 30, 31, 34, 35, 36, 38, 40, 41 i 43) do nowo utworzonego 7 Dywizjonu (7. Naikintuvų Eskadrilė), który został przeniesiony z Szawli do Kowna. Litwini zamówili w 1938 r. we Francji samoloty Morane-Saulnier MS.406, które miały zastąpić pozostałe w linii Fiaty CR.20, jednak rozwijająca się sytuacja polityczna spowodowała, że MS.406 nigdy nie zostały dostarczone. FIAT CR.20 były jednymi z najczęściej eksploatowanych samolotów Lotnictwa Wojskowego Litwy. W 1939 r. dane z okresowych badań eksploatacyjnych wykazywały, że jeden FIAT CR. 20 wylatał średnio 506 godzin. W czasie okupacji sowieckiej Litewskie Lotnictwo Wojskowe nadal używało 7 CR.20. Po włączeniu Litwy do ZSRR 3 sierpnia 1940 r. Armia Litewska stała się 29. Korpusem Terytorialnym ZSRR, a jej składnik lotniczy - Karo Aviacija - przekształcił się w Tautinė Eskadrilė (Dywizjon Narodowy). Jesienią 1940 r. wszystkie pozostałe FIAT-y zostały zezłomowane jako przestarzałe. Na przełomie 1939/40 roku Komisja Sztabowa Litewskich Sił Zbrojnych pod przewodnictwem generała brygady Klemenso Popeliučkos krytycznie oceniła uzbrojenie i możliwości Fiata CR.20 po rozważeniu doświadczeń wojny polsko-niemieckiej. W kwietniu 1940 r. został uruchomiony w warsztacie lotnictwa wojskowego eksperyment w modernizacji CR.20. Do dolnych skrzydeł samolotu nr 38 zamontowano dwa dodatkowe karabiny maszynowe Darne kalibru 7,9 mm. Po otrzymaniu wyników badań podjęto decyzję o zamontowaniu karabinów maszynowych w skrzydłach samolotów CR.20 naprawianych w tym czasie w warsztatach (nr 31, 34, 41). Dalsze próby przerwała okupacja sowiecka. Edytowane 2 Sierpnia 2021 przez obłok 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 2 Sierpnia 2021 Share Napisano 2 Sierpnia 2021 Bardzo ładny, plus za nietypowe malowanie. Jak się go sklejało? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M.A.V. Napisano 3 Sierpnia 2021 Share Napisano 3 Sierpnia 2021 (edytowane) W dniu 2.08.2021 o 17:04, mig napisał: Jak się go sklejało? no właśnie też jestem ciekawy opinii bo ostatnio zamówiłem sobie jeden z wyrobów firmy KORA, mimo że to okręt podwodny to pewnie spasowanie czy jakość żywicy będzie porównywalna Edytowane 3 Sierpnia 2021 przez M.A.V. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zloty Napisano 3 Sierpnia 2021 Autor Share Napisano 3 Sierpnia 2021 W dniu 2.08.2021 o 17:04, mig napisał: Jak się go sklejało? Źle. O ile zastrzały co do długości były w miarę ok , to już punkty zamocowania w górnym płacie nie pasowały. Rozpórka w podwoziu za szeroka jakieś 0,4 cm. Kompletnie psuję to geometrię i jak chcesz coś z tego wystrugać to obcinasz po kawałku i przy pomocy siódmej ręki łapiesz kąty. Ot taki model dla konesera. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zloty Napisano 3 Sierpnia 2021 Autor Share Napisano 3 Sierpnia 2021 4 minuty temu, M.A.V. napisał: no właśnie też jestem ciekawy opinii bo ostatnio zamówiłem sobie jeden z wyrobów firmy KORA, mimo że to okręt podwodny to pewnie spasowanie czy jakość żywicy będzie porównywalna Kora to szorty , więc wiadomo czego się spodziewać. Ten jest drugi jaki skleiłem , poprzedni D-27 był chyba trochę lepszy. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.