Jump to content

Messerschmitt Bf-109 G-6/AS, Eduard 1:48


DamianPoltorak
 Share

Recommended Posts

Witam,

 

Z racji, że pierwszy model prawie na ukończeniu. Pozwoliłem sobie dzisiaj rozgrzebać nowy projekt.

Mój drugi model i kolejny raz 109 od Eduarda.

Na początku swojej przygody pozostanę w barwach Rzeszy, co by nie musieć od razu wymieniać całej palety farb.

 

Odnośnie malowania waham się między tymi dwoma:

1. Pierwsze to maszyna kapitana Fredricha Mullera z 1./NJGr. 10, z czerwca 1944r. - w tym malowaniu wydaje mi się strasznie złowrogi i mroczny. No i z malowaniem było by wyzwanie, mamy tu troszkę ślaczków do malowania z ręki, oraz czarny spód, który nachodzi na boczne krzyże.

2. Drugie to maszyna którą latał Tapio Jarvis, z 2/HLeLv 24, z czerwca 1944. - o tyle ciekawsza, że maszyna szwabska ale malowanie fińskie.

 

Na początek składowe do kokpitu:

 

 

 

IMG_20220508_224244655~2.jpg

IMG_20220508_224206933~2.jpg

IMG_20220508_224420046~2.jpg

IMG_20220508_224438350~2.jpg

Edited by DamianPoltorak
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kokpit pomalowany. Jako podkład położyłem kolor  srebrny H8 od Gunze, tak żeby mieć możliwość porobienia później jakiś przetarć koloru.

Ogólnie jest kilka baboli, ale może nie zauważycie 😋. Kabina domyślnie ma być zamknięta więc i tak nie będzie za dużo widać.

Z modyfikacji, zrobiłem nowy wąż z oplotem na prawą burtę i żółtą rurkę, (oryginalna była złamana w ramce).

Zdecydowałem się też dokupić pasy fototrawione, bo w zestawie dostajemy kalkomanie oraz naklejki z Montexa na owiewkę.

 

Odnośnie malowania, będzie Fin. Żona też optowała za tą opcją, więc głosy 3:1.

 

 

IMG_20220517_231234205~2.jpg

IMG_20220517_231253320~2.jpg

IMG_20220517_231440595~2.jpg

IMG_20220517_231359096~2.jpg

IMG_20220517_231348242~2.jpg

Edited by DamianPoltorak
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Minął prawie miesiąc, a ja ledwo posunąłem prace przy modelu do przodu. Brak czasu w dzień, a nocami nie mam siły siedzieć.

Udało się zamknąć kadłub, i dzisiaj położyć podkład.

Problemy napotkałem przy wklejaniu statecznika pionowego. Połówki kadłuba nie zeszły mi się tu idealnie, z prawej strony powstała szczelina około 0.5 mam. Przykleiłem więc statecznik, a w obawie przed osłabieniem tego miejsca, w powstałą szczelinę wkleiłem pasek plastiku. na całość położona odrobina szpachli. ( Teraz na zdjęciach makro widzę, że porobiłem małe Himalaje, trzeba będzie raz jeszcze przeszlifować. Gołym okiem ledwo to widać).

Nie wkleiłem klap za chłodnicami, bo ich łączenie wydaje mi się bardzo delikatne, zostaną osobno pomalowane i wklejone przy finalnym montażu.

Zastanawiam się nad wymianą tej rurki na prawym skrzydle na igłę lekarską, kilka razy już ją skrzywiłem i podejrzewam że nie doczeka końca prac na swoim miejscu.

 

Przy ostatniej relacji, któryś z kolegów podlinkował mi film, w którym cieniowanie i główne kolory kładzione są na podkład ze srebrnej farby i tą technikę chciałbym wypróbować na tym modelu. Pytanie do was czy taki kolor srebrny (dokładnie Mr Hobby  H8), można kłaść na czarny surfacer, czy może lepiej położyć pod to czarny błyszczący?

IMG_20220612_140433235~2.jpg

IMG_20220612_140101192~2.jpg

IMG_20220612_140134741_HDR~2.jpg

Edited by DamianPoltorak
Link to comment
Share on other sites

Jeżeli decydujesz się na malowanie modelu z wykorzystaniem srebrnej farby jako podkładu, to ten czarny surfacer był Ci całkowicie zbędny, ponieważ sreberko samo w sobie można traktować jako podkład i kłaść je na goły plastik. Co do Twojego pytania o warstwę błyszczącej farby przed srebrem, to w tej technice intensywność połysku srebra nie ma aż takiego znaczenia, więc możesz moim zdaniem kłaść srebro na ten czarny podkład. Widzę ponadto, że planujesz skorzystać z H8 od gunze, proponował bym zamienić tę farbę na wersję C8, ponieważ jest ona w moim odczuciu lepsza niż H8 (lepiej trzyma się powierzchni i ma rzadsze ziarno).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, piotr2498 napisał:

Jeżeli decydujesz się na malowanie modelu z wykorzystaniem srebrnej farby jako podkładu, to ten czarny surfacer był Ci całkowicie zbędny, ponieważ sreberko samo w sobie można traktować jako podkład i kłaść je na goły plastik.

Zgadzam się, że można srebrny C8 traktowac jako podkład na plastik. Ale nie zgadzam się, że przy stosowaniu srebra surfacer jest zbędny. Wg. mnie, łatwiej przeszlifować i uzupełnić większe nierówności na czarnym (czy jakimś innym) surfacerze niz na srebrnej farbie która daje jednak cieńszą warstwę i gdzie od razu doszlifujemy sie do plastiku. No i surfacer dobrze wypełnia drobne rysy a C8 niekoniecznie. Potem można położyć srebrny jako bazę do odrapań i ostateczne sprawdzenie powierzchni.

Edited by HKK
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Każdy ma inną metodę. Ja stosuję srebro na czysty plastik, bez żadnych surfacerów i nie mam z tym najmniejszych problemów. Większe defekty powierzchni staram się wypatrywać i eliminować jeszcze przed położeniem sreberka, a z tymi mniejszymi które już wyjdą po położeniu C8 to spokojnie radzi sobie papier ścierny.  Z tym, że surfacer lepiej wypełnia drobne rysy w porównaniu do C8 to się zgodzę, ale czy jest to warte specjalnie aplikowania warstwy surfacera na model, to już na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Link to comment
Share on other sites

Wprowadziłem was w błąd, zamiast H8 na półce stoi C8, i taką też farbę położyłem na model.

 

Popracowałem  też dzisiaj nad bazą pod żółty kolor, zobaczymy jak to wyjdzie. Nie mniej starałem się odrobić lekcję domową i wprowadzić wasze komentarze.

Umieszałem sobie coś a'la łososiowy kolor i położyłem go na linie łączenia blach i nitów, a rozjaśnionym starałem się zrobić marmurek. (Jutro w dzień przy lepszym świetle, postaram się zrobić lepsze zdjęcie).

Dodatkowo na powierzchnie z płótna położyłem RLM 02, co by je wyróżnić z tłumu.

 

IMG_20220613_205324235~2.jpg

IMG_20220613_231036820~2.jpg

IMG_20220613_231006349~2.jpg

Edited by DamianPoltorak
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, DamianPoltorak napisał:

Do tej pory żyłem w nieświadomości 😶

Czasem tak bywa, po to między innymi jest forum, żeby uświadamiać pewne rzeczy...😉 Jak coś dziwnego zauważę to dam znać. Powodzenia w budowie..... O, już coś zobaczyłem, ten ładny "preszajding" trochę utrudnił wyłapanie tego: linia łączenia płata z kadłubem (spód) w wydaniu Edka przebiega całkowicie niezgodnie z realem. Warto zerknąć na zdjęcia lub plany.... chyba, że Ci to nie przeszkadza.

Edited by RogerM
coś zauważyłem
Link to comment
Share on other sites

Chodzi o tą w kształcie litery V?

Nie wiem czy mam ochotę przy tym grzebać. Przy moim poziomie umiejętności czuję, że na tym etapie narobił bym więcej szkód niż poprawek.

Bardzo mam ochotę popełnić to drugie malowanie, więc kiedyś przy drugim modelu zwrócę na to miejsce uwagę 😉

 

 

messerschmitt_bf_109g_6_gustav-91463~3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nieco poznikały wcześniejsze efekty, ale coś jednak widać. Może dla urozmaicenia powierzchni zrób trochę jaśniejszych i ciemniejszych plamek przez na przykład szorującą warstwę zmywaka?

Link to comment
Share on other sites

No właśnie, na zdjęciach tego nie widać, a nie potrafię też lepiej uchwycić tego telefonem.

Ale gwarantuję, że wszystkie efekty, w nienachalny sposób są widoczne gołym okiem.

 

Wypróbuję twoją technikę wieczorem, kiedyś widziałem coś takiego na yt.

Rozumiem, że farba musi być mocno rozcieńczona, np 5% farby i 95 % rozcieńczalnika 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, DamianPoltorak napisał:

Rozumiem, że farba musi być mocno rozcieńczona, np 5% farby i 95 % rozcieńczalnika 

Zdecydowanie tak, do tego dobrze zrobić test gdzieś na boku, bo przy takim rozcieńczeniu przy złym doborze ciśnienia wystarczy sekunda nieuwagi i zacieki gotowe.

 

Co do braku widocznego efektu na zdjęciu, to jeśli to tak wygląda w tej chwili, a będziesz nakładał na to lakier błyszczący/satynowy to efekt może zupełnie zniknąć. Zwykle żeby na koniec efekt był zadowalający po malowaniu powinno to być nieco przerysowane, ponieważ kolejne zabiegi tonują całość.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli chodzi o stopień rozcieńczenia farby to pewnie będzie on zależał od gęstości "sita", przez które będziesz ją przepuszczał. Do gęstego raczej mocne rozcieńczenie i vice versa.

Ja przy średnich oczkach rozcieńczam 1:4-5 i czasem muszę potem nieco przygasić efekt.

Próby na boku zdecydowanie wskazane.

Link to comment
Share on other sites

Coś tam się udało podziałać w tej materii. Nanosiłem dwa kolory, pierwszym rzutem kolor bazowy rozjaśniony białym, i drugim razem baza plus ciemno szary. I ta druga warstwa wydaje mi się, troszkę za ciemna.

Co myślicie? Działać coś z tym jeszcze? Czy może przygasić te efekty?

 

Ogólnie miałem problem z tym sitem zrobionym z gąbki. O ile próby na białej kartce  wychodziły bez problemowo, efekt był widoczny od razu, to na modelu jakby sito zatrzymywało całą farbę i miałem problem z naniesieniem tego efektu. 

 

IMG_20220620_050946223~3.jpg

IMG_20220620_051044219.jpg

IMG_20220620_051134991~2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lakier ujednolici to wszystko, a kolejna warstwa farby bazowej do reszty zakryje wcześniejsze zabiegi.

Ja osobiście bym nie gasił.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.