Skocz do zawartości

Warsztat Stugów IV


don

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie w nowym warsztacie. Żeby nie powielać tematu będzie kilka modeli w jednym. Trzy w zasadzie od podstaw, bo jednego już ktoś kiedyś zaczął, ale o tym później.

IMG_20230201_102602.thumb.jpg.4266172b8d5ec1aa10d8120fcbe967ec.jpg

Bardzo dawno temu uczyniłem stary model Academy. Wypalany zimmerit, różnego rodzaju testy malowania etc. Będzie renowacja.

IMG_20230201_102831.thumb.jpg.460fe2daf62c38c8428926dbe3511536.jpg

IMG_20230201_102852.thumb.jpg.8cd44696bdc65007c721063b79358220.jpg

IMG_20230201_102906.thumb.jpg.7864e86a127f3d937c866cb107497de4.jpg

IMG_20230201_102917.thumb.jpg.b423fb048a830e0bd62c54b2ea9ea18a.jpg

IMG_20230201_102940.thumb.jpg.f4de0f3f43c6add18eaee2ff1161f31a.jpg

Na koniec z pozostałych części chcę na bazie tej skorupy zbudować pojazd z bujanymi ekranami.

IMG_20230201_103039.thumb.jpg.46c31c544f7309d7e1ea413891a7df2d.jpg

IMG_20230201_103053.thumb.jpg.a52a47813540569add8898708e1701de.jpg

W następnym wejściu omówię bardziej szczegółowo moje plany. Mam szczerą nadzieję, że Krzysztof zajrzy do warsztatu, by pomóc swoją olbrzymią wiedzą. Zacznijcie mu już skandować 👏😁.

Edytowane przez don
Dopisek
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam na półce tego od Academy, kiedyś będę go sklejał. Cieszę się, że przetrzesz szlaki przede mną. Ale z tego co się orientuję, to jest to nowy wypust Academy i jak przeglądałem wypraski, to wygląda to bardzo porządnie. Pytanie jak ze składalnością. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skupmy się na początek na numeracji jaką proponują nam producenci. Na początek model najsłabszy.

IMG_20230201_102621.thumb.jpg.9deccc94ae544a9b2164d1aa6771beff.jpg

I kalki/schematy

IMG_20230201_120557.thumb.jpg.d68642c9a725f06a2bd0fb51434a47f3.jpg

IMG_20230201_120538.thumb.jpg.15b81767bc3ae07d785e6ec8b681608b.jpg

Wszystkie zamieszczone przeze mnie fotografie archiwalne zostały zapożyczone z sieci wyłącznie do celów dyskusji.

Znalazłem ich niewiele.

617754495_33Italy.jpg.088bc8b32b7934136eb39068a51c10ee.jpg

33 z Włoch raczej mnie nie pociąga.

1135685740_113moePolska44.thumb.jpg.6dfa5acbe3ab7d8a289916b78fe19d5b.jpg

113 prawdopodobnie gdzieś w Polsce, ale to chyba nie ten zestawowy.

111.jpg.f6ef4f96f2a1d390d2e58a10be8aff11.jpg

198358876_111(2).jpg.7a96d1c8b3eeb679c86ea679d2bc328e.jpg

111 - opisany jako 311 stug brig. Tarnopol Ukraina maj 1944. Ten jest ciekawy, ale trzeba zastosować późniejszą "budkę" kierowcy, a to element deficytowy.

Niewidoczny jest zimmerit, a na stówę powinien być. Może minimalnie na widocznym fragmencie budki kierowcy, ale błotniki na pewno czyste.

Nie znalazłem fotografii 218 z Włoch, 123 i 113 z instrukcji. Może ktoś ma?

 

Nr 2 Academy.

IMG_20230201_102631.thumb.jpg.78ed62d119eeec808aa769d7803ee2c3.jpg

Tutaj mamy większy zasób części, więc spektrum nam się poszerza.

A producent proponuje:

IMG_20230201_121148.thumb.jpg.6e63457ed860c5fe58916428a61f1ab3.jpg

IMG_20230201_121444.thumb.jpg.bebcbe6b3bd9a7d4ed3b916c356d1c82.jpg

Ten jest ciekawy, ale mam tylko ( a może aż ) jedno słabe zdjęcie.

sturmgeschtz-iv-sdkfz-167_5462937824_o.jpg.c08be6d7f74e1ee8b2f8d1561e13e49e.jpg

IMG_20230201_121514.thumb.jpg.20d51d6daeea63cb4134bd6d45395d5a.jpg

To słabe

IMG_20230201_121533.thumb.jpg.f03217b5eebd691b6ef7a9c54bf8d364.jpg

1988989725_43344SS.jpg.091867153b0e7a74a950e67518da5c4e.jpg

Na podstawie tego zdjęcia chciałbym zrobić model Italeri.

 

IMG_20230201_121543.thumb.jpg.6e8486cbf45867e67a09536c21ab1ff2.jpg

To też słabe.

 

Nr 3 RFM

IMG_20230201_121702.thumb.jpg.0d7b50d1acfd9016f7c942646638e5b8.jpg

Tego camo w życiu nie namaluję

IMG_20230201_121710.thumb.jpg.6cc096e1463878808655a5933c83c28d.jpg

To też Ela

IMG_20230201_121718.thumb.jpg.f1fdf286aaad7ac77d9c169216a94d1a.jpg

Ponownie 111

IMG_20230201_121728.thumb.jpg.2cb637d9f6369d7c3e2e8934713484e8.jpg

Ten jest dobrze obfotografowany, ale późny.

IMG_20230201_121738.thumb.jpg.d2e20dc9d5e35494ff48f872d81d3078.jpg

Ponownie 218

IMG_20230201_121754.thumb.jpg.16e4256b21f3deedc5730ae279491258.jpg

I na koniec ten, który podbił moje serce :). Niestety, żadnej fotografii. Jeżeli ktoś ma to błagam.

 

Teraz biorę się za czytanie. Podaję linki:

 

https://www.track-link.com/forums/site_blogs/50077/flat

 

https://www.track-link.com/forums/site_blogs/52851/flat

 

Ciekawa rzecz, kto nie czytał polecam zajrzeć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, bulik58 napisał:

Tez chcialbym zapytac czy jest widoczna roznica miedzy nowszym i starszym modelem Stg. IV z Academy.

Różnica jest. Szczegóły wyjdą w praniu. Będę robił zdjęcia i porównamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, bulik58 napisał:

Ale jakąs skale porównawczą masz , jak wygladaja np. wypraski, odlane czesci . Traki sa tradycyjnie gumiaki?

Tak, traki gumiane. Przejrzyj linki, które zamieściłem. W jednym z nich chłopak robi Academy. Jest dużo zdjęć i sporo informacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Evildead napisał:

mniej zimy, wiecej techniki budowy

 

Ruszam hurtem ze stugami, bo zdyt dużo zalega w magazynie. Ale kolejny zimowy projekt już mi w głowie kiełkuje 😝

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

111 - opisany jako 311 stug brig.

 

Co do StuG IV, to pojazdy te pozostawały w gestii Inspektoratu Wojsk Pancernych.

Były traktowane jako niszczyciele czołgów w dywizjach pancernych, grenadierów pancernych i dywizji piechoty, albo ekwiwalent czołgów w batalionach pancernych. 

NIE BYŁY przydzielane do artylerii, czyli brygad dział szturmowych. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Merten napisał:

 

Co do StuG IV, to pojazdy te pozostawały w gestii Inspektoratu Wojsk Pancernych.

Były traktowane jako niszczyciele czołgów w dywizjach pancernych, grenadierów pancernych i dywizji piechoty, albo ekwiwalent czołgów w batalionach pancernych. 

NIE BYŁY przydzielane do artylerii, czyli brygad dział szturmowych. 

 

Nie wiem skąd wziął się opis zdjęcia tego pojazdu. Opis z modelu jak zawsze trzeba traktować z przymrużeniem oka. A co oznacza godło na przednich błotnikach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ruszam z Italeri. Na początek kilka słów o modelu. Kto nie miał z nim styczności, niech robi wszystko żeby nigdy nie mieć. Ktoś już o tym pisał. Będę wymieniał prawie wszystko co znajdę w zapasach. Muszę się podpierać instrukcjami z pozostałych Stugów. Na bieżąco sami zobaczycie z czym mamy do czynienia.

Budować będę próbował pojazd nr 4334 na podstawie tego jednego zdjęcia.

Oderwałem wszystko co było wcześniej przyklejone. Niewłaściwie i niestarannie.IMG_20230202_174505.thumb.jpg.f10873f2202b7afb64e728417ec63295.jpg

Zerkając do Stuga rfm uciachałem te elementy

IMG_20230202_155315.thumb.jpg.d59bd05e0df23b4799a83bc9786d08a5.jpg

IMG_20230202_155328.thumb.jpg.d437fdffbb5347269de455037e186762.jpg

Zerwałem osłonę z nad jarzma.IMG_20230202_174329.thumb.jpg.ffbc67a8de21e17efc7f3fa13b0d2d3b.jpg

Coś mi w niej nie pasowało. Na zdjęciu wygląda, że pojazd chyba tej części nie ma. Za to, na szczęście, w tym miejscu jest narzucona jakaś plandeka. Przykryje ten fatalnie wykonany element.

 

Zeszlifowałem drobnym papierem śruby na dachu nadbudowy. Słusznie podejrzewałem, że tej jakości wyrób będzie miał skurcze i śruby nie zeszły do zera. Po malowaniu powinny wyglądać idealnie.

IMG_20230202_174354.thumb.jpg.bec5372b36ffafeb0df105b0d7135f6b.jpg

Kolejny kwiatek. Trzeba dorobić peryskopy.

IMG_20230202_174440.thumb.jpg.0055e98dacdf2ad62f83feb8bca51a58.jpg

Wymiana kółek podtrzymujących. Na fotce majaczą takie IMG_20230202_174709.thumb.jpg.be579eec4cad1de290de21d182339ad5.jpg

Trzeba pogrubić przednią płytę, żeby wyglądała na 80 mam. Jest to wanna 9/BW, więc ta operacja zlicuje przód z płytami bocznymi i będzie git

IMG_20230202_174835.thumb.jpg.029b5cd05bf664852876842f5bfb98fa.jpg

 

Zimmerit miałem wypalać. Nawet kupiłem lutownicę z regulacją temperatury (chociaż nie zdążyłem jej przetestować). Jednak spróbuję ze szpachlą. Robił to będę pierwszy raz, bo dotychczas bałem się zniszczyć model. Tego nie boję się zniszczyć.

 

I wszędzie pełno dziur po wypychaczach z utrudnionym dostępem. Masakra.IMG_20230202_174418.thumb.jpg.30de0b2bdc22f9c1beddf8f2ad1fcda9.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, don napisał:

A co oznacza godło na przednich błotnikach?

Najkrócej odpowiadając: pojęcia nie mam.

 

Ale mam dwie koncepcje.

1. Może to oznaczenie własne pojazdu? Bo jakoś nie pamiętam, żeby tak gorliwie emblemat dywizji był malowany na obydwu błotnikach. 

2. Jakieś improwizowane, pierwotne logo 9. SS-PzDiv "Hohenstaufen"? Bo jeśli to rzeczywiście rejon Tarnopola, to mogłoby tak być.

 

Ale to trochę (zwłaszcza to drugie) zgadywanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i już chyba jestem mądrzejszy, a wystarczyło tylko zapytać google. Pierwszy raz w życiu coś wpisałem i otrzymałem odpowiedź. 311 stug brigade była wyposażona w stugi IV. Wprawdzie nie zgadza się godło, ale pogrzebie się jeszcze.

http://opisybroni.pl/sturmgeschutz-iv/

A tutaj szczegółowo opisane przydziały do jednostek. Tylko opis modyfikacji chyba trochę pokręcony.

Edytowane przez don
Dopisek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jednak wziąłeś informacje że strony, która w bibliografii nie podaje nic co można by uznać za choć "w miarę wiarygodne" źródło.

Martin Block, Jentz i inni tego nie potwierdzają. Co najważniejsze - tych przydziałów do brygad dział szturmowych nie ma w oryginalnych dokumentach. A one hulają po necie i już teraz łatwo je znaleźć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, meser262 napisał:

Melduję się na widowni.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Miło wiedzieć, że jesteś w pobliżu. Zweryfikuj proszę informacje z linków, które wrzuciłem na początku. Według tego co gość tam pisze i słabej dokumentacji fotograficznej, stug IV daje nam dużą swobodę konfiguracyjno-wyposażeniową podczas budowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, bulik58 napisał:

Spróboj zajrzeć na poniższa stronkę , masz tu bardzo duzo zdjeć z podpisami . Wyświetlą cie sie wskazówki ktore dalem poniżej stronki nacisnij StuG IV  i jesteś .....

StuG IV sdkfz 167 | World War Photos

 Germany » Tanks » StuG IV »

Dzięki, znam te zdjęcia. Podpisy pod zdjęciami niestety nie wiarygodne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy test zimmeritu z miliputa dziubanego śrubokrętem. Chyba nie uda mi się osiągnąć takiego efektu jak widać na bocznym pancerzu. Zbyt estetycznie wykonany. Próbowałem na bardziej podeschniętej szpachli, ale też nie wyszło. Jutro ciąg dalszy. Sprawdzę działanie narzędzi do zimmeritu.

IMG_20230203_165046.thumb.jpg.d3fb851f4a1c8f8f8c2d7c269be8275e.jpg

IMG_20230203_165134.thumb.jpg.60aa3d184c0d2b761bec02d4be139af7.jpg

IMG_20230203_165205.thumb.jpg.1d3983ab3669b35ce041d5eb2bd39740.jpg

Stug pojedzie na kołach od Academy. Są paskudne, więc pasują jak ulał.

IMG_20230203_192451.thumb.jpg.5a380cd1975925aa28994b491d03af73.jpg

Zestawowe z odlewanymi kołpakami przydadzą mi się przy innym projekcie.

Edytowane przez don
Usunięcie podwójnego zdjęcia
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, don napisał:

Zweryfikuj proszę informacje z linków, które wrzuciłem na początku. Według tego co gość tam pisze i słabej dokumentacji fotograficznej, stug IV daje nam dużą swobodę konfiguracyjno-wyposażeniową podczas budowy.

Weryfikować ? Raczej nie. Piszą tam różni modelarze tak jak i u Nas na Forum. Trzeba zacząć od początku czyli od dokumentacji zdjęciowej.
Generalnie budowa od stycznia 1944 roku StuG-ów IV przez montownie Krupp'a to śmiało można powiedzieć taka trochę "wolna amerykanka". Nie ma "zasad" liczy się sztuka.

Jednak ta pierwsza seria (30szt.) jest ograniczona w spekulacjach z powodu podwozi od Nibelungenwerk.

 

W dniu 2.02.2023 o 18:52, don napisał:

Ruszam z Italeri.  ... . Budować będę próbował pojazd nr 4334 na podstawie tego jednego zdjęcia.

 

I tu jest konkret - fotografia.

Ta fotka jedyna jak na razie tego pojazdu mówi bardzo dużo. Wiemy że wszystkie pojazdy złożono w zakładach Krupp'a.
Montownie Krupp'a składały od początku Pz.Kpfw.IV. W grudniu 1943 roku zmontował tylko 22 sztuki Pz.Kpfw IV ausf.H - wersji ausf.J już nie montował.
Jednak jak rozpoczęto składanie StuG-i IV to Krupp już kończył ich składanie - pozostały mu ogromne ilości części od wcześniejszych wersji.

Części te używał do montowania StuG-ów IV do wyczerpania zapasów. Krupp przymierzał się do produkcji StuG-a IV (luty 1943 roku) jednak stwierdzono że jest zbyt drogi.
Sytuacja się zmieniła gdy zakłady Alkett zostały zbombardowane i stanęła produkcja StuG-ów III. Na froncie ogromne straty trzeba było czymś uzupełnić.
Dlatego powróciła wersja montowania w zakładach Krupp'a StuG-ów IV - choć bardzo drogi projekt. Dlatego też pilne przesłanie gotowych podwozi z Nibelungen.

Pierwsza seria 30 pojazdów złożona przez Kruppa z kompletnych podwozi (z błotnikami włącznie) oraz z obudową silnika przyszły z montowni Nibelungen.
Czyli pierwsze pojazdy będą z detalami tej właśnie montowni. Nibelungenwerk stosował w tym czasie już wanny - 10/BW. Reszta czyli nadbudowa to wczesna wersja StuG'a IV.

Teraz popatrzy na fotkę pojazdu No.4334 -
Trzeba pamiętać że szukamy takich detali które są powiedzmy nie wymienne.
Co jest dziwnego w tym pojeździe - to na pewno koło napędowe - które jest z wcześniejszej wersji niż czas budowy StuG-ów IV czyli Podwozie Pz.Kpfw.IV ausf.H.
Zastanawiające jest też koło napinające - spawane. Też możliwa wymiana po uszkodzeniu poprzedniej wersji odlewanej.
Jednak jest to element jak najbardziej wymienny po uszkodzeniu. 
Kolejnym jest co prawda słabo widocznym, ale jednak przód błotnika - zaokrąglony.(popatrz fotka)
Ostatecznym dowodem jest mocowanie dla liny holowniczej na tylnym pancerzu. Po prawej stronie mocowanie jest na skraju , natomiast lewe w środkowej pozycji.(popatrz fotka)
Jako jedyna montownia Pz.Kpfw.IV - Nibelungen na skrajnej lewej stronie montowała trzy ogniwa gąsek.

Krótko mówiąc jest to jeden z pierwszych 30 pojazdów na podwoziu z Nibelungen  zmontowany przez Krupp'a w grudniu 1943 roku.

Wyremontowany w późniejszym czasie - koło napędowe i napinające.1703677240_meser262@1111.thumb.jpg.5686d166f403328d1231378beea4e8e5.jpg

 

Bardzo, ale to bardzo rzadko można zobaczyć na fotce pojazd StuG IV na podwoziu z montowni Nibelungen. 99 % fotek Stug'a IV przedstawia pojazd z montowni Krupp'a.

Poniżej tył w wersji Nibelungenwerk - jedno z fabrycznych fotek z montowni Krupp'a tej pierwszej serii z grudnia 1943 roku. 

532513522_meser262@2222.thumb.jpg.c214d5a4f82491a478b28885a9be5fb3.jpg

 

Zaślepka odstaje od płyty i jest prostokątna bez pasty. Doskonale widać mocowania na linę holowniczą oraz zamocowane zapasowe ogniwa gąsek.

Światło kwadratowe, koło napinające odlewane + reszta.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

PS. W styczniu 1944 roku Krupp wypuścił parę pojazdów ze spawaną osłoną działa. To myślę że fajny motyw na kolejny pojazd.

 

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Krzysztofie za odwiedziny z bukietem ważnych informacji.

A więc do wymiany zaślepka. RFM ma obie, a to typow Krupp.

Co do zapasowych ogniw z tyłu, to wyczytałem w jednym z linków właśnie, że te z tyłu zlikwidowano po wprowadzeniu tych na boku nadbudowy. 4334 ma z boku, więc tylnych nie robiłem. Na zdjęciu nie dużo brakło, żeby je było widać. Ale z przyjemnością je dorobię. Tu powstaje pytanie: czy po usunięciu ogniw z tyłu lewy zaczep liny holowniczej (dotychczas mniej więcej na środku) został automatycznie przesunięty skrajnie w lewo? Czy mimo usunięcia ogniw był jeszcze montowany w starej pozycji ? Rozumiem, że dotyczy to tylko pojazdów Nibelungen? RFM (Krupp) podaje nam tak w instrukcji

IMG_20230204_192508.thumb.jpg.4ceceb3efced68c32c9ba814b927a827.jpg

Przerobienie tego to nie problem.

 

Model Academy to też Nibelung (błotniki i zaślepka). Może być ciężko znaleźć mu malowanie. No chyba, że się dorobi zaślepkę i odetnie błotniki.

Dzisiaj dalszy ciąg rzeźbienia

IMG_20230204_180809.thumb.jpg.3e1ce63b43ad09fe2709dbc3d73b9b34.jpg

Na spokojnie, powolutku nałożyłem jak najcieńszą warstwę szpachli i poczekałem aż podeschnie. Następnie widocznym narządem odcisnąłem zimm. Narząd trzeba moczyć w wodzie, żeby szpachla się do niego nie kleiła. Woda z kolei rozmiękcza szpachlę i mogą dziać się różne rzeczy. Ale po jakiejś godzinie poprawiałem miejscami, bardziej podeschniętą i bez wody i wychodziło fajnie i się nie kleiło. Więc trzeba się więcej pobawić, popróbować różnych sposobów i wreszcie człek ogarnie jak się tym posługiwać, żeby wychodziło fajnie. To już wygląda dużo lepiej. Druga strona zostaje po staremu, żeby widzieć jak nie robić. Na nadbudowie skupiłem się na wzorze widocznym na foto. Jak najcieniej i śrubokręt jak najbardziej na płasko. Usunąłem wczorajsze.

IMG_20230204_180532.thumb.jpg.d07e39a43c3b62902e83dcfa2070633e.jpgIMG_20230204_180545.thumb.jpg.539889a4af35cbf1ddabf9e7f65f3598.jpg

A to chyba wyszło najlepiej, szkoda że tylko to😁.

IMG_20230204_180616.thumb.jpg.2537244408745ea2642ffba2697a8e30.jpg

I wszystko fragmentami, żeby nie uszkodzić zrobionego.IMG_20230204_180518.thumb.jpg.e322b5887803622f6239a3587d233853.jpg

 

I na koniec jeszcze pytanie do Krzysztofa. Odnośnie kół. Czy istnieje opcja, że pojazd został zamontowany na bazie "starych" kół (napędowe-napinające)? Prawą stronę mamy, a co z lewą? I co z wanną? Mówisz, że Nibelung to 10/BW. Piszą, że 9/BW. Italeri i Academy to 9/BW. Wiem, że modele to zlepek wszelakiej maści błędów. Odnajdź mnie w tym chaosie 😕

 

Edytowane przez don
Dopisek
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.