Skocz do zawartości

Znowu Ammo + aerograf i podkłady (zatykanie się areografu)


Amarok

Rekomendowane odpowiedzi

To, w jakim stopniu rozcieńczasz farbę, zależy od zakładanego celu. Stopień rozcieńczenia pozwala na osiągnięcie różnych efektów. Dlatego, w moim odczuciu, brak konieczności rozcieńczania farby, nie musi być jej przewagą - czasem farbę po prostu trzeba rozcieńczyć bardziej, niż to zrobił producent. Ale, jeśli zakładasz tylko proste pokrywanie powierzchni barwnikiem, to takie rozwiązanie może się sprawdzić.

Od produktów hiszpańskich odszedłem już dawno, dzięki temu żyję spokojniej.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, zaruk napisał:

To, w jakim stopniu rozcieńczasz farbę, zależy od zakładanego celu. Stopień rozcieńczenia pozwala na osiągnięcie różnych efektów. Dlatego, w moim odczuciu, brak konieczności rozcieńczania farby, nie musi być jej przewagą - czasem farbę po prostu trzeba rozcieńczyć bardziej, niż to zrobił producent. Ale, jeśli zakładasz tylko proste pokrywanie powierzchni barwnikiem, to takie rozwiązanie może się sprawdzić.

Od produktów hiszpańskich odszedłem już dawno, dzięki temu żyję spokojniej.

 

Wczoraj chcialem dac szanse jeszcze raz temu podkladowi One Shot poniewaz znalazlem thinner. Dalem na poczztku 30% thinnera, pozniej nawet troche wiecej ale i tak masakrycznie zapchal mi aerograf. Malowania bylo godzina, druga godzina czyszczenie aero. 

Tak jak piszesz, chyba bede z tego rezygnowal. No po prostu nie da sie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku swojej zabawy z aero też poszedłem w OneShota. Początkowo nie było nawet tak źle. U mnie problem pojawił się kilka tygodni/miesięcy po otwarciu butleczki - po prostu nie dało się tego używać. Pomalowanie czegokolwiek graniczyło z cudem a malowałem ultrą. Po przejściu na mr surfacer zero problemów. No ale musiałem zbudować kabinę lakierniczą :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Thalgonis napisał:

A jakim właściwie aerkiem pryskasz (w sensie rozmiar plamki)? Bo ja do wszelkich podkładów zakupiłem tani aerek 0,5 i właściwie z każdym (a także lakierami) daje sobie radę...

 

Teraz Ultra 0.2/0.4, ale kupiłem wczoraj Iwata HP-C Plus jednak boje sie tam wlewac cokolwiek z Ammo, zeby tego nie zepsuc : ) 

Kupie zapewne albo Tamiya albo inne farby, kabinę mam.

Mam duzo produktow Ammo bo kupilem od nich mase magazynow/ksiazek i referencyjnie maja tam fajnie kolory rozpisane. Bede musial znalezc jakas tablice konwersji kolorow z Ammo do Surfacer/Tamiya itp

Edytowane przez Amarok
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Amarok napisał:

Teraz Ultra 0.2/0.4, ale kupiłem wczoraj Iwata HP-C Plus jednak boje sie tam wlewac cokolwiek z Ammo, zeby tego nie zepsuc : ) 

Możesz wlewać cokolwiek co nie jest żrące i da się rozpuścić po zaschnięciu. Niczego nie zepsujesz. Chociaż przy  japońskich aero jest jeden szczegół, o któeym trzeba pamiętać - wkręcana dysza. Nie należy bać się jej odkręcania, ale trzeba zachować sporo ostrożności. Przede wszystkim - odkręcać i dokręcać z wyczuciem. Robic to w otoczeniu które zapobiegnie zgubienu dyszy w razie, gdyby "wymsknęła się". A w ogóle, wykręcanie dyszy w Iwacie jest potrzebne tylko w wyjątkowych przypadkach.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Amarok napisał:

Mam duzo produktow Ammo bo kupilem od nich mase magazynow/ksiazek i referencyjnie maja tam fajnie kolory rozpisane. Bede musial znalezc jakas tablice konwersji kolorow z Ammo do Surfacer/Tamiya itp

Surfacer to nie farba i występuje jedynie w kilku barwach. Żadne przeliczniki tu nie są potrzebne. Szary surfacer wystarczy w 99% przypadków. Do black basingu może przydac się czarny, ale nie jest niezbędny.

Tamiya ma ubogą paletę a przeliczniki traktuj z przymrużeniem oka. W wielu przypadkach zbliżone do historycznych kolory można uzyskać jedynie mieszaniem kilku farb Tamiya. Co jest kłopotliwe. Zamiast Tamiy-a można stosować Gunze Mr Hobby Aqueos. Mają w zasadzie identyczne właściwości jak Tamiya ale bogatszą paletę. Ja polecałbym AK RC. To sa farby o zbliżonych właściwościach do Tamiya a nawet nieco przyjaźniejsze w stosowaniu. Mają bogatą i dość wierną historycznie paletę, ale są droższe od Tamiyi.

MRP sa świetne, ale drogie, o intensywnym zapachu i trzeba je odpowiednio stosować. Jeśli używasz techniki malowania jedną lub dwoma kryjącymi warstwami, to z MRP tak się nie da. To są farby półprzeźroczsyste, które kłądzie się wieloma przenikającymi się powłokami.

No i oczywiście masz polską Hatakę. Seria niebieska i czerwona powinna byc podobna w stosowaniu do Ammo ale o lepszych właściwościach. Nie próbowałem, więc nic więcej nie powiem. Seria pomarańczowa to może być niezła alternatywa dla Tamiya czy AK RC. Mi specjalnie nie pasuje, ale wielkiego doświadczenia z nią nie mam.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, HKK napisał:

Możesz wlewać cokolwiek co nie jest żrące i da się rozpuścić po zaschnięciu. Niczego nie zepsujesz. Chociaż przy  japońskich aero jest jeden szczegół, o któeym trzeba pamiętać - wkręcana dysza. Nie należy bać się jej odkręcania, ale trzeba zachować sporo ostrożności. Przede wszystkim - odkręcać i dokręcać z wyczuciem. Robic to w otoczeniu które zapobiegnie zgubienu dyszy w razie, gdyby "wymsknęła się". A w ogóle, wykręcanie dyszy w Iwacie jest potrzebne tylko w wyjątkowych przypadkach.

 

Zostaly tutaj wspomniane rozne farby, ktore powinny byc lepsze od Ammo czyli Tamiya, AK, Mr. Paint, Mr. Hobby.

Ktora firma bedzie najlepsza do takiej Iwaty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurteczka... Kolego, nie ma czegoś takiego jak „najlepsza farba do jakiegoś aerka”... Wszystko jest kwestią umiejętności i praktyki. Tak więc WSZYSTKIE które zostały tu wymienione będą lepsze od Ammo i będą dobre do KAŻDEGO aerka a nie tylko do Iwaty.

PS. sam mam Iwaty (ale wcześniej miałem co innego) i używam do niej (i do tego poprzedniego także używałem) właśnie tych w/w farbek. Zaproponowałem Ci MRP bo jest z tych wymienionych najwygodniejsza w użyciu.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Thalgonis napisał:

Kurteczka... Kolego, nie ma czegoś takiego jak „najlepsza farba do jakiegoś aerka”... Wszystko jest kwestią umiejętności i praktyki. Tak więc WSZYSTKIE które zostały tu wymienione będą lepsze od Ammo i będą dobre do KAŻDEGO aerka a nie tylko do Iwaty.

PS. sam mam Iwaty (ale wcześniej miałem co innego) i używam do niej (i do tego poprzedniego także używałem) właśnie tych w/w farbek. Zaproponowałem Ci MRP bo jest z tych wymienionych najwygodniejsza w użyciu.

 

dzieki, takiej odpowiedzi oczekialem 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie dalej o Ammo, tym razem nie o podklad ale o farby:

 

rozcienczylem farbe thinnerem ammo w stosunku 60% farba i 40% thinner. Na poczatku bylo w miare znosnie ale po jakims czasie aerograf zaczul pluc duzymi kroplami i okazalo sie ze na koncówce aerografu kolo wyjscia igly zbiera sie farba. 

 

Co moze byc tego przyczyną?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Amarok napisał:

Mam pytanie dalej o Ammo, tym razem nie o podklad ale o farby:

 

rozcienczylem farbe thinnerem ammo w stosunku 60% farba i 40% thinner. Na poczatku bylo w miare znosnie ale po jakims czasie aerograf zaczul pluc duzymi kroplami i okazalo sie ze na koncówce aerografu kolo wyjscia igly zbiera sie farba. 

 

Co moze byc tego przyczyną?

 

To jest naturalne zjawisko przy farbach akrylowych. Trzeba mieć pod ręką wacik z rozcieńczalnikiem i od czasu do czasu wyczyścić gluta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, _OldMan_ napisał:

 

To jest naturalne zjawisko przy farbach akrylowych. Trzeba mieć pod ręką wacik z rozcieńczalnikiem i od czasu do czasu wyczyścić gluta.

 

Czyli rozumiem, ze przy farbach Tamiya, Mr.Color albo AK tez takie coś sie będzie pojawiać?

Drugie pytanie: czy przy takiej Iwacie bedzie lepiej z tym zatykaniem sie, moze po prostu ta Ultra jest jakaś wadliwa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, _OldMan_ napisał:

 

To jest naturalne zjawisko przy farbach akrylowych. Trzeba mieć pod ręką wacik z rozcieńczalnikiem i od czasu do czasu wyczyścić gluta.

 

Ok dzieki za odpowiedz, bede sie chcial przerzucic jak najszybciej na Tamiya, Mr.Color, AK RC bo Ammo same problemy :)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.06.2023 o 09:53, Thalgonis napisał:

Conversion Charts

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pulgadas.hobbycolorconverter&hl=pl&gl=US - apka na androida - mogę polecić, choć ma kilka wpadek przy podawaniu odpowiedników 😉 ale generalnie bardzo ułatwia sprawę. Poza tym możesz sobie zaznaczać  co już masz z farbek i modeli, po 20 pln rocznie znikają reklamy :)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, blackriver napisał:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pulgadas.hobbycolorconverter&hl=pl&gl=US - apka na androida - mogę polecić, choć ma kilka wpadek przy podawaniu odpowiedników 😉 ale generalnie bardzo ułatwia sprawę. Poza tym możesz sobie zaznaczać  co już masz z farbek i modeli, po 20 pln rocznie znikają reklamy :)

 

super dzieki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, _OldMan_ napisał:

Tamiya, Mr.Color, AK RC są oparte na bazie żywic.

Niemal wszystkie farby, nie tylko modelarskie są na bazie jakichś żywic.  Czyli kleistych, bezbarwnych substancji które moga zmienić stan z płynnego na stały. Farby akrylowe (wodorozcieńczalne bądż nie) na bazie żywic akrylowych. Farby typu Ammo czy Vallejo są zapewne oparte o żywice poliwinylowe, być może z dodatkiem akrylowych. 

 

4 godziny temu, Amarok napisał:

Czyli rozumiem, ze przy farbach Tamiya, Mr.Color albo AK tez takie coś sie będzie pojawiać?

Jak najbardziej może. Jak już pisałem, przy agresywniejszych farbach zjawisko ma prawo być słabsze bądź nie występować, bo strumień świeżej farby rozpuści osad z zaschniętej.

4 godziny temu, Amarok napisał:

Drugie pytanie: czy przy takiej Iwacie bedzie lepiej z tym zatykaniem sie, moze po prostu ta Ultra jest jakaś wadliwa?

Na zasychanie farby pewien wpływ ma stopień wypolerowania iglicy. Do gładszej powierzchni farba będzie się gorzej "kleić" i zasychanie będzie wolniejsze lub niekłopotliwe.

Niektórzy radzą od czasu do czasu przepolerować końcówkę igły. Ja tak robię, ale nie wiem na ile to działa, bo korzystam z farb i rozcieńczeń które ograniczają zasychanie. Doradzać tego nie chcę, bo nieumiejętnym obchodzeniem się z igłą można zrobić krzywdę jej lub sobie.

Edytowane przez HKK
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Amarok napisał:

czy przy takiej Iwacie bedzie lepiej z tym zatykaniem sie

Zasadniczo przyzwyczaj się, że należy dobierać ustawienia gęstość farby/ciśnienie/operator w zależności od wykonywanych działań. Przyjazne farby i dobry aerograf nie oznaczają, że problemy nie mogą się pojawić. Szczególnie precyzyjne pryskania na niskim ciśnieniu i na minimalnych otwarciach sprzyjają osadzaniu się zaschniętej farby na dyszy.

Lepsze farby to ograniczą, ale niekoniecznie wyeliminują. To też nie musi być jakaś wielgaśna broda, ale np. zauważalny spadek kontroli nad malowaniem. Wtedy często wystarczy przedmuchać aerograf  pełnym otwarciem, co jakiś czas. Wielu doświadczonych malarzy nie zwraca uwagi na takie rzeczy i pomija je w wypowiedziach, jako oczywistości. A początkujący drapią się w głowę, bo przeczytali, że z tym aero i z tą farbą nie ma żadnych problemów,  a u nich nie leci. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.