Kolekcjoner WP Napisano 9 Marca Share Napisano 9 Marca (edytowane) Witam, Już od dłuższego czasu chodził za mną Fairey Fulmar, ponieważ jest rozwinięciem Fairey Battle, którego póki co ciężko dostać w 1/72. Niedawno dowiedziałem się, że podczas ich służby na HMS Furious na Fulmarach latali Polacy w charakterze członków załóg w 800 i 804 dywizjonie FAA. Z tego względu postanowiłem wziąść na warsztat ten jeden z lepszych modeli przepakowanych przez Mistercrafta, a mianowicie wyrób Visty z lat 90. Mam nadzieję, że model nie sprawi trudności. Szkoda tylko, że wnętrze jest tak ubogie, bo oszklenie jest idealnie przejrzyste. Samolot będzie jednak pomalowany i oznaczony numerem N4079 na którym latał Zbigniew Oleński podczas lotów badawczych w RAE Farnborough. Informację i zdjęcia modelu podał @Wymyslza co bardzo mu dziękuję. Będzie to mój pierwszy samolot z Fleet Air Arm, przez co od razu zapytuję o odpowiednie kolory kamuflażu. Niektóre źródła podają, że spod był szary, a inne, że był pomalowany na sky/duck egg. Idealnie przejrzyste oszklenie. Ciekawe czy będzie sprawiało trudności przy malowaniu. Edytowane 26 Marca przez Kolekcjoner WP 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baas ArK Napisano 9 Marca Share Napisano 9 Marca No to patrzem na tego drugiego tu Fulmara . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lipa Napisano 10 Marca Share Napisano 10 Marca Ciekaw jestem składalności tego. Kiedyś skleiłem jakąś kartonową wycinankę w podobnej skali więc obudziłeś nieco we mnie sentyment. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
neptun1939 Napisano 10 Marca Share Napisano 10 Marca Chętnie popatrzę. Fakt oszklenie w MC jest bardzo przejrzyste i mnie zastanawia, czy zmienili granulat czy co, bo jak pamiętam to zawsze był problem z tą ich przejrzystością... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur_12 Napisano 19 Marca Share Napisano 19 Marca (edytowane) ah jak dawno nie widziałem fulmara jestem ciekaw efektów końcowych będę obserwować wątek Edytowane 19 Marca przez Artur_12 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kolekcjoner WP Napisano 20 Marca Autor Share Napisano 20 Marca Większość elementów, które wymagały potraktowania interior green, zostało nim potraktowane. Górę kabiny pomaluję po sklejeniu kadłuba, 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 21 Marca Share Napisano 21 Marca W dniu 9.03.2024 o 09:44, Kolekcjoner WP napisał: Niektóre źródła podają, że spod był szary, a inne, że był pomalowany na sky/duck egg. Jakie źródła podają szary? Standard w kamuflażu FAA był sky, więc nie ma powodu żeby tu było inaczej. W dniu 9.03.2024 o 09:44, Kolekcjoner WP napisał: Niedawno dowiedziałem się, że podczas ich służby na HMS Furious na Fulmarach latali Polacy w charakterze członków załóg w 800 i 804 dywizjonie FAA. Kontakt Polaków z Fulmarami w czasie rejsu to taki bardziej anegdotyczny. Może wolałbyś coś konkretniejszego? Np w RAE latali na Fulmarach Roland Kalpas i Zbigniew Oleński. Ten ostatni na egzemplarzu N4079. W necie jego zdjęcia nie znalazłem, ale tu masz model: https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235122142-fairey-fulmar-series-raúl-hrubisko-172-scale/&do=findComment&comment=4625463 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kolekcjoner WP Napisano 21 Marca Autor Share Napisano 21 Marca 2 godziny temu, Wymysl napisał: Jakie źródła podają szary? Standard w kamuflażu FAA był sky, więc nie ma powodu żeby tu było inaczej. Kontakt Polaków z Fulmarami w czasie rejsu to taki bardziej anegdotyczny. Może wolałbyś coś konkretniejszego? Np w RAE latali na Fulmarach Roland Kalpas i Zbigniew Oleński. Ten ostatni na egzemplarzu N4079. W necie jego zdjęcia nie znalazłem, ale tu masz model: https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235122142-fairey-fulmar-series-raúl-hrubisko-172-scale/&do=findComment&comment=4625463 Czyli jednak nie latali na lotniskowcach? Muszę się zastanowić nad tym N4079... ale do malowania i oznaczeń jeszcze długa droga Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur_12 Napisano 21 Marca Share Napisano 21 Marca dobrze że szybko już coś zrobiłeś Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 22 Marca Share Napisano 22 Marca (edytowane) W dniu 21.03.2024 o 12:34, Kolekcjoner WP napisał: Czyli jednak nie latali na lotniskowcach? Informacja o tych lotach pochodzi z książki "Polskie samoloty wojskowe 1939-1945" A. Morgały: Ktoś mu to powiedział i pewnie coś jest na rzeczy. Ale nie wiadomo kto, żadnych nazwisk. Teoretycznie jak najbardziej jest możliwe, ze takie loty się odbyły, ale miałyby raczej charakter wycieczkowy. Poza tym w konwoju WS5A lotniskowce HMS Furious i HMS Argus wiozły na pokładach skrzynie z transportem samolotów do Takoradi i przez to możliwość wykorzystania ich do startów samolotów była ograniczona. Z tego co piszą na pokładzie Furiousa została tylko eskadra samolotów Skua, a na Argusie Swordfishów. Żeby było ciekawiej kiedy konwój zaatakował Hipper to Brytyjczycy nie mogli podjąć działań lotniczych, bo bomby dla Skua były na Argusie, a torpedy dla Swordfishów na Furiousie. Dopiero kiedy Niemcy się wycofali i wystartowały Skuy na poszukiwanie (bezowocne) to zrobiło się miejsce, żeby mogły wylądować samoloty torpedowe po uzbrojenie. Czyli historia nie bardzo się zgadza z opisem u Morgały. Edytowane 22 Marca przez Wymysl 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kolekcjoner WP Napisano 22 Marca Autor Share Napisano 22 Marca (edytowane) 2 godziny temu, Wymysl napisał: Informacja o tych lotach pochodzi z książki "Polskie samoloty wojskowe 1939-1945" A. Morgały: Ktoś mu to powiedział i pewnie coś jest na rzeczy. Ale nie wiadomo kto, żadnych nazwisk. Teoretycznie jak najbardziej jest możliwe, ze takie loty się odbyły, ale miałyby raczej charakter wycieczkowy. Poza tym w konwoju WS5A lotniskowce HMS Furious i HMS Argus wiozły na pokładach skrzynie z transportem samolotów do Takoradi i przez to możliwość wykorzystania ich do startów samolotów była ograniczona. Z tego co piszą na pokładzie Furiousa została tylko eskadra samolotów Skua, a na Argusie Swordfishów. Żeby było ciekawiej kiedy konwój zaatakował Hipper to Brytyjczycy nie mogli podjąć działań lotniczych, bo bomby dla Skua były na Argusie, a torpedy dla Swordfishów na Furiousie. Dopiero kiedy Niemcy się wycofali i wystartowały Skuy na poszukiwanie (bezowocne) to zrobiło się miejsce, żeby mogły wylądować samoloty torpedowe po uzbrojenie. Czyli historia nie bardzo się zgadza z opisem u Morgały. Mam tą książkę Morgały. Znalazłem jeszcze stronę https://obcesamoloty.lotnictwo.net/ na której autor również cytuje Morgałę. Ale skoro tylko tam znaleźć można informację o polskich załogach Fulmarów na HMS Furious, to się poważnie zastanawiam nad sklejeniem tego szkolnego Fulmara, którego podesłałeś wyżej, czyli będzie prościej, bo będę musiał tylko dosztukować oznaczenia numeru samolotu. Edytowane 22 Marca przez Kolekcjoner WP Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kolekcjoner WP Napisano 22 Marca Autor Share Napisano 22 Marca (edytowane) . Edytowane 22 Marca przez Kolekcjoner WP Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 25 Marca Share Napisano 25 Marca W dniu 22.03.2024 o 16:16, Kolekcjoner WP napisał: Znalazłem jeszcze stronę https://obcesamoloty.lotnictwo.net/ na której autor również cytuje Morgałę. To moja strona W dniu 22.03.2024 o 16:16, Kolekcjoner WP napisał: szkolnego Fulmara To nie był szkolny. RAE to Royal Aircraft Establishment, instytut badawczy, Kalpas i Oleński byli pilotami doświadczalnymi, a na N4079 testowano rakiety wspomagające start (RATOG). 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kolekcjoner WP Napisano 26 Marca Autor Share Napisano 26 Marca Godzinę temu, Wymysl napisał: To moja strona To nie był szkolny. RAE to Royal Aircraft Establishment, instytut badawczy, Kalpas i Oleński byli pilotami doświadczalnymi, a na N4079 testowano rakiety wspomagające start (RATOG). Naprawdę to twoja strona? SZACUN Już zmieniam opis. Myślę, że takie rakiety jestem w stanie dorobić, ale to jeszcze wyjdzie w praniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 26 Marca Share Napisano 26 Marca 17 godzin temu, Kolekcjoner WP napisał: Naprawdę to twoja strona? SZACUN Dzięki. Niestety to już 10 lat jak zabrakło mi czasu i zapału na kontynuowanie. Od tamtej pory trochę nowych materiałów się pojawiło, niektóre się zdezaktualizowały, ale temat nadal mnie interesuje, więc jakby co to służę pomocą w miarę możliwości. Acha, informacja o Polakach na Fulmarach w RAE jest za "Polish Fighter Colours vol. 2". 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.