Skocz do zawartości

HH-53C Super Jolly Green Giant, Apple 4, Academy 1/72


jacmin

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki wielkie Sonic! Teraz to rozwiałeś wszystkie moje wątpliwości. Będę to budował od podstaw, więc zacznę od rysunku w skali. Jak go zrobię, to oczywiście ze wszystkimi się podzielę! A tymczasem powróciłem do maty M8A1. Wyprodukowane elementy poddałem selekcji wybierając najlepsze 25szt. Dodatkowo dorobiłem 8 "połówek" potrzebnych na zamknięcie z każdej strony. Elementy rozdzieliłem między 3 formy - 19, 8 i 6 szt.

 

20250810_010401.thumb.jpg.9a023c6ae5d79652d2552dccdc52ca8a.jpg

20250810_010406.thumb.jpg.7c9c849ebb12268527c611068e828ef4.jpg

20250810_010410.thumb.jpg.10b3597739b0364e2c4918e069971435.jpg

 

Matryce "zaszalowałem" fragmentami rurek kanalizacyjnych, zalałem silikonem formierskim i do  próżni, a po 24h można było rozszalować

 

20250810_211819.thumb.jpg.037a563b85d98881c338c9f5e0cc6ea3.jpg

 

i wyciąć z silikonu matryce:

 

20250810_211949.thumb.jpg.dcdcfb43ee83fa1a7738af03144d8b6a.jpg20250810_212026.thumb.jpg.ae75e6b679d02bdd3edf90b2ed4ee6e8.jpg

 

Teraz to już tylko 10-12 odlewów i materiał na pas postojowy będzie gotowy.

 

20250810_214024.thumb.jpg.e9a24434868f355ee53f0dadce88b112.jpg

 

Czasu zostało mi jedynie na wstępne wycieniowanie łopat wirnika głównego. Wykonałem je gęstym washem z olejnej, artystycznej bieli tytanowej. Zdjęcie tego nie oddaje, ale na gotowym elemencie widać delikatne rozjaśnienie czerni w miejscu washa:

 

20250803_231928.thumb.jpg.b726b373055fb92d6ab9149fbaeb5049.jpg

 

Na ciąg dalszy zapraszam za 2 tygodnie.

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Kolejnym etapem, który wykonałem w przypadku łopat było lekkie zróżnicowanie kolorystyczne. Zrobiłem je przy pomocy kilku kolorów artystycznych farb olejnych. Przed rozpoczęciem prac dobrze jest wycisnąć je na jakiś karton i na godzinkę odstawić. Chodzi o to, żeby karton odebrał nadmiar oleju z farby, wtedy lepiej się "rozciągają" a potem zmywają.

 

image.thumb.jpeg.2a0b0582ca26e8cfc3c29be834fc4391.jpeg

 

Następnie nakładałem naprzemiennie kolory w postaci cienkich maźnięć:

 

image.thumb.jpeg.468848b99b0e3cbcbf7706b83164b972.jpeg

 

Potem te maźnięcia trzeba pędzlem leciutko zwilżonym white spiritem (prawie suchym) rozciągnąć zgodnie z kierunkiem spływu strug powietrza opływających łopatę. Prawdę mówiąc warto mieć kilka szerokich pędzli i używać ich naprzemiennie. Po pierwszym "rozmazaniu" wygląda to tak:

 

image.thumb.jpeg.b2e85334f5821c08853a47fa75bd93fd.jpeg

 

Czynności powtarzamy aż efekt zacznie nam się podobać. Dobrze jest pomiędzy kolejnymi płukaniami podsuszyć np suszarką żeby widzieć jaki efekt osiągnęliśmy. Generalnie nie powinno się to rzucać w oczy ale po dokładnym przyjrzeniu się z bliska można zobaczyć delikatne smugi. Na koniec pigment Vietnam Earth położony na mokro

 

image.thumb.jpeg.5cc2413857af2d2f537dc8e2b6f1776e.jpeg

 

i rozmyty White Spiritem. Po wyschnięciu można jeszcze na sucho zrobić korekty i na koniec utrwalić lakierem lub dedykowanym fixerem. To samo na wirniku ogonowym:

 

image.thumb.jpeg.7a11c5d3c168c45bb8a35934de325b72.jpeg

 

Niestety zdjęcie tego nie oddaje ale z bliska to jednak widać. Skoro mamy już przygotowane łopaty to warto zabrać się za pozostałą część wirnika głównego. Pomalowałem ją na gun metal, a następnie przetarłem suchym pędzlem wszystkie wystające krawędzie olejną artystyczną farbą w kolorze srebrnym:

 

image.thumb.jpeg.61668e4678765d0f836aedb3fdf74f43.jpeg

image.thumb.jpeg.f1458abb52047aadf40fa27e15812d2a.jpeg

 

To samo zrobiłem z końcówkami łopat

 

image.thumb.jpeg.d5b589eb29cf2b3d4975f55eae5e5dbe.jpeg

 

Teraz przyszedł czas na oprzewodowanie.

 

image.thumb.jpeg.501811a8891965ea35951d59729bdd5e.jpeg

 

Wykonałem je z drutu 0,1mm pomalowanego na czarno

 

image.thumb.jpeg.daa11bc65280d825e60807f3a0742805.jpeg

image.thumb.jpeg.fc0c4185ec01ed8953649051df50fe84.jpeg

 

Teraz mogłem już zacząć składać poszczególne elementy w całość. Najpierw do szablonu trafiła głowica wirnika:

 

image.thumb.jpeg.ed3fe7c6aad0af5ecaf1ec2e1f865e9c.jpeg

 

a następnie naprzemiennymi parami wklejałem kolejne łopaty:

 

image.thumb.jpeg.a4179db408e6bfa2c21348c3c544f0a1.jpeg

 

W międzyczasie zapigmentowałem kołpak wirnika:

 

image.thumb.jpeg.8e0c9c0a4d38159eabaee6c5e066b515.jpeg

image.thumb.jpeg.141f62a0060d93018cad7b7806c4dbc5.jpeg

image.thumb.jpeg.6afcfa69d34884f10ce579aede376c36.jpeg

image.thumb.jpeg.9aac3f9737a2fb3deb715e68f831b1c2.jpeg

 

Całość po złożeniu prezentuje się tak:

 

image.thumb.jpeg.49bd71288674d5a36c9c665e2c46f618.jpeg

 

Następnie pomalowałem ciemnoszarym kolorem złączki przewodów (wcześniej naniosłem je na przewody za pomocą kleju CA w postaci żelu)

 

image.thumb.jpeg.e5781ad6629a2c0cc599d19c2e52065c.jpeg

 

Do wykonania pozostało mi oprzewodowanie wychodzące z kołpaka:

 

image.thumb.jpeg.79d25dc56d12df937935fb3ee30cec11.jpeg

 

Zrobiłem je z posrebrzanego, jubilerskiego drutu o średnicy 0,2mm

 

image.thumb.jpeg.8e638a1d0ac8da810e268a8c418206ac.jpeg

image.thumb.jpeg.a61b7bf58447fc4f3694ed19a9a509e4.jpeg

image.thumb.jpeg.b711cff16d7a0cbe3d3582c85eae0e10.jpeg

 

I to na razie tyle. Tradycyjnie na ciąg dalszy zapraszam za tydzień.

  • Like 16
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, India napisał:

Zgodnie z zasadą, zrobisz od podstaw, ktoś wypuści- mata M8 jest w nowościach ICM. Jak im wyszło, sam ocenisz.

Wyjdzie na pewno dobrze, czyli tak jak w 48 i w 35. Problem polega na tym, że nie wiadomo kiedy to będzie dostępne u nas. Jakbym mógł to kupić od ręki to pewnie bym się nie męczył ze swoją produkcją. A tak na marginesie, to produkcja zakończona. Mam już 380 elementów. Teraz je czyszczę i będę mógł docelowo kleić. Na razie robiłem próbę na sucho i wygląda nieźle:

 

image.thumb.jpeg.0b9e338db955e1bf057dca272bfd9a0a.jpeg

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czcigodni!

Zastanawiałem się, jak bardzo powinienem "postarzyć" łopaty wirnika. Postanowiłem skonsultować to w Stanach. Okazało się, że łopaty w pierwszych wersjach HH-53 były jego piętą Achillesową. Znajomy powiedział mi, że prawdopodobnie z ich powodu zginęło w Wietnamie więcej załóg niż z powodu działań operacyjnych. Dlatego bardzo rygorystycznie przestrzegano ich stanu.  Jeśli któraś łopata zaliczyła przestrzelinę - z automatu szła do wymiany. Wgniecenie od uderzenia w gałąź - do wymiany. Jakiekolwiek głębsze zarysowanie - do wymiany. Jedynym tolerowanym śladem zużycia były otarcia na krawędzi natarcia łopat do koloru podkładu i ew. delikatne przetarcia do aluminium spowodowane przedzieraniem się maszyny przez ulewne nawałnice w porze deszczowej. Mam w związku z tym do Was prośbę. Może ktoś ma zdjęcie łopaty dowolnego helikoptera w takim właśnie stanie? Byłbym bardzo wdzięczny!

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Niestety z braku materiałów poglądowych wirnik musi na razie poczekać. Ale nie ma tego złego! Mogę zabrać się za weathering. Od pewnego czasu  wypracowałem pewien schemat dla modeli wietnamskich, który w miarę mi się sprawdza. Więc po kolei. Po zabawie z kalkami mam już rzucony na model lakier błyszczący. To bardzo dobra baza do dalszych działań. Lakier matowy daję mniejszą kontrolę nad kolejnymi warstwami. Brudzenie wykonuję następującymi płynami w 3 krokach:

 

image.thumb.jpeg.32d50feaa249b420debbfdaf7754b68a.jpeg

 

 

Jako pierwszy idzie Engine Grime. Jest szary i doskonale imituje stare liczne zacieki już zaschnięte na kadłubie i stanowiące tło dla innych efektów. Nanoszę go na kadłub dość gęsto w losowych miejscach, a następnie szerokim suchym pędzlem rozcieram ruchami góra - dół. Finalnie powinno to być prawie niewidoczne, dopiero po wpatrzeniu się widać liczne równoległe smużki. Ten kolor zmienia też nieco odcień farby na którą jest nakładany, dlatego trzeba to robić z pewnym wyczuciem:

 

image.thumb.jpeg.d45c78f3a1204117c6baf16a0865b155.jpeg

image.thumb.jpeg.c68e850a9981b2a14281bf796673048c.jpeg

 

Następnym płynem jest Streaking Grime. Jego brązowy odcień doskonale pasuje na plamy w kolorze piaskowym. Jako ostatni stosuję Rust Streaks który dość dobrze imituje zacieki z wietnamskiego pyłu, który spłynął po kadłubie. Wyszło to tak:

 

image.thumb.jpeg.ce3f9132026c45adcfad477376849f0e.jpegimage.thumb.jpeg.9baa3bd847af6abf99f74f6a51c4801f.jpegimage.thumb.jpeg.a37342f968d4f485b0a30ba78fec0cfe.jpegimage.thumb.jpeg.f772b017e223cb457570995a829feb03.jpegimage.thumb.jpeg.5a02a7bf9f865fbaeedee626a016b303.jpegimage.thumb.jpeg.22b0d7645bd35711a5e27599c900e294.jpegimage.thumb.jpeg.02deab41522eb37d9d165de1ca6c08ea.jpegimage.thumb.jpeg.9d2b4b2c78c15cb6f422520cb54fb1ef.jpegimage.thumb.jpeg.67327ba0a0dec6670f132d938a449361.jpegimage.thumb.jpeg.434d7104c31e82198a2e0f12ec944d39.jpegimage.thumb.jpeg.516392715359475d35d8dc3ae5aba2d0.jpegimage.thumb.jpeg.dd00fc311be6bc041599f1c30594fe3f.jpeg

 

Teraz to wszystko poczeka tydzień, żeby dobrze wyschło, a następnie położę lakier matowy, który będzie dobrą bazą pod pigmenty.

Edytowane przez jacmin
  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

A tymczasem mogłem się zabrać za parę drobiazgów. Np za pokrywę przekładni głównej. Bardzo dobrze widać ją na zdjęciu od Sonica:

 

image.jpeg.ca79df6db6c79290564d41535ce40169.jpeg

 

czy na poniższych:

 

image.jpeg.9603a5587b94aa73e87969af3ef80889.jpeg

image.jpeg.c6662516ae4e834f62c012124f351de6.jpeg

image.thumb.jpeg.2d04105260923775087c0e57003c1172.jpeg

 

Wyglądało to tak, że po otwarciu stanowiła pomost roboczy. Wykonałem ją ze starych fragmentów fototrawów:

 

image.jpeg.007b3480f25892d40efc7d013acc67de.jpeg

image.thumb.jpeg.f78cf492cc06b8875f542a0965570056.jpeg

image.thumb.jpeg.98bbc4db39a8e10f87e80b9e674964de.jpeg

image.jpeg.b9e3cb90a19128cea717a894df44c0ca.jpeg

image.jpeg.1239c0365378f0b26df0262986d577be.jpeg

 

Wykonałem też ramki do zasłaniania oznaczeń

 

image.jpeg.439d02ed53d685c7807e3bcf1f653d63.jpeg

image.thumb.jpeg.dd338e2a58cf0cef5336a45d212bd63c.jpeg

image.thumb.jpeg.9c6c6b6601be6d351cd5a1c2532e8111.jpeg

 

a także okablowanie podwozia

 

image.thumb.jpeg.75632092053a883658e38fbe6283ffa0.jpeg

image.thumb.jpeg.c549bfe08e0c588a8a90cc3c2d72aca0.jpeg

 

image.thumb.jpeg.59737e90d5b8a39941bb8aa187eddb5c.jpeg

 

I na tyle czasu mi starczyło. Ciąg dalszy tradycyjnie za tydzień.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez jacmin
  • Like 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obserwuje z uwaga Twoje prace, bo może kiedyś odważę się zabrać za Izraelczyka. Mam Airfixa na wczesnego Yas'ura (kamuflaż trójkolorowy z wojny Yom Kippur) i Fujimi na późniejszy model.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, GreGG24 napisał:

Obserwuje z uwaga Twoje prace, bo może kiedyś odważę się zabrać za Izraelczyka. Mam Airfixa na wczesnego Yas'ura (kamuflaż trójkolorowy z wojny Yom Kippur) i Fujimi na późniejszy model.

Gdybyś czegokolwiek potrzebował, pisz śmiało na PW.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ tak! Bardzo Ci dziękuję. O to właśnie mi chodziło i tak, prawdę mówiąc, mniej więcej sobie to wyobrażałem. Jeszcze skonsultuję to ze znajomym ale myślę, że z wirnikiem będę mógł ruszyć z miejsca.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A cóż słychać na placu budowy? A nawet sporo udało się przez te dwa dni zrobić. Między innymi dodałem do silników kratki chłodnic oleju ze starych fototrawów:

 

image.thumb.jpeg.63d0fad9de5f8354f4ac2e7ef96e1b8b.jpeg

 

na sponsonach światła pozycyjne i instalację awaryjnego zrzutu paliwa:

 

image.thumb.jpeg.370b1ab1103c9cc3b36780f8d7ed3b41.jpeg

image.thumb.jpeg.561f850ef7b13beefb1f4309473b2fdd.jpeg

image.thumb.jpeg.03a69b37a54e8c0f13e1c24cec9160a4.jpeg

 

I w reszce mogłem zamontować same silniki:

 

image.thumb.jpeg.d5241837c189a5ab4fe1a0c8e1112265.jpeg

image.thumb.jpeg.56a23f9695f9d2326ada2aa05bf2acb2.jpeg

image.thumb.jpeg.f5b44645f23dbe030dcd58fd5f5bf6e4.jpeg

 

Poodsłaniałem też wszystkie siatki robiąc przy okazji niezbędną kosmetykę

 

image.thumb.jpeg.05db74a9c79f7b0d5229dc130b0fe81a.jpeg

image.thumb.jpeg.3e5082a23cec7beaf3833dd5826b240c.jpeg

image.thumb.jpeg.ce4b2b780042bf78c8dbfc4b96bbf0d0.jpeg

image.thumb.jpeg.2dded9a6b5ae5a18413fcfa19315fb6f.jpeg

image.thumb.jpeg.881333ba8f8d21352923c097e64335a0.jpeg

 

Zamontowałem też sondę do tankowania w powietrzu

 

image.thumb.jpeg.48605efd472e7262974da1e3d9dd3168.jpeg

 

Przy okazji rozmaskowania oszklenia znowu okazało się, że osiadł na nim odkurz od środka.  Nie wiem, co robię nie tak, bo po ostatnich przejściach kilka razy sprawdzałem czy wszystko jest dobrze pomaskowane a i tak wyszło. Tym razem podszedłem do tego na spokojnie i znowu doczyściłem to wyciorami dentystycznymi. W tej chwili cokolwiek robię aerografem, model idzie do szczelnego pudełka, żeby nie złapał jakiegoś oparu. Myślę, że to przyciąganie elektrostatyczne. Lepiej dmuchać na zimne. 

Tak jak widać, model powoli nabiera kształtu. Jest jeszcze dużo pracy z drobiazgami, ale widać już koniec:

 

image.thumb.jpeg.5024b082cd382159e88a3f6e77ae1c08.jpeg

image.thumb.jpeg.78fc64b59c0340593ae747a040116b9d.jpeg

image.thumb.jpeg.3f1af85bbbcbcac813b7c1348c3a22db.jpeg

 

Teraz można zabrać się za różne drobiazgi, np okna kabiny pilotów. Ponieważ będą otwarte i będzie widać ich krawędzie, nie można użyć oszklenia z zestawu. Po prostu jest za grube. Jakiś czas myślałem jak oddać wszystkie detale, a głównie rant:

 

image.thumb.jpeg.0c8f7c8fb8f54b5ab5c8fb179917ba1a.jpeg

image.thumb.jpeg.073a02f3b56a351e8dcbe2713de0b99d.jpeg

 

Zastosowałem patent z cyną. Jest miękka, bardzo dobrze się układa i nadaje się idealnie do moich celów. Zakupiłem w Państwie Środka szpulkę cyny o średnicy 0,3mm, a jako szablonu użyłem oryginalnego oszklenia, oszlifowanego o grubość wałka cynowego:

 

image.thumb.jpeg.bc49efcf541fd72835b89052fa6ac76f.jpeg

image.thumb.jpeg.94988f624a89a91be1eab3b1389870db.jpeg

image.thumb.jpeg.bc1f878fc7b4c8981e5b8584e9bb83c6.jpeg

 

Teraz wystarczy wziąć kawałek cienkiej, przezroczystej folii, ramkę z cyny pomalować przed przyklejeniem na żółto a następnie na klej CA przykleić do folii i pracowicie wyciąć skalpelem po obrysie, zachowyjąc minimalny rant:

 

image.thumb.jpeg.e12852bd1b73f34fe309ee8289889fd8.jpeg

 

Teraz już tylko klasyczne maskowanie i malowanie od zewnątrz (od środka lepiej pędzelkiem):

 

image.thumb.jpeg.2c9c9176a13ecd8c92e2a39f7316d7b3.jpeg

image.thumb.jpeg.bd12cf7a296cd318f5be9f56fdfc07f2.jpeg

 

Z mechanizmem zamykającym pobawię się za tydzień. Jak zwykle skromny czas pozwolił mi jeszcze na wykonanie detali wciągarki i wykonanie soczewek reflektorów. 

 

image.thumb.jpeg.5e1853c8a4858367afa8892cb8457e51.jpeg

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A soczewki nie lepiej zrobić z kleju UV?? Używam i jestem bardzo zadowolony.  Dobry patent z tą cyną, tylko jedna rzecz mnie by trapiła, czy nie jest za miękka... Mosiądz byłby do tego celu lepszy (tak mi się wydaje) Robota pierwszy sort.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, smialus napisał:

A soczewki nie lepiej zrobić z kleju UV?? Używam i jestem bardzo zadowolony.  Dobry patent z tą cyną, tylko jedna rzecz mnie by trapiła, czy nie jest za miękka... Mosiądz byłby do tego celu lepszy (tak mi się wydaje) Robota pierwszy sort.

Jak się już ma taki klej to na pewno tak. Ale specjalnie kupować to już trochę się nie opłaca. Cyna jest ok. Oczywiście trzeba się z nią delikatnie obchodzić ale jest dość sztywna. Na tyle sztywna. że podklejona do patyczka zniosła bez problemu malowanie aerografem na żółto. Myślę, że drut mosiężny będzie stwarzał problem przy układaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie nie powinien. Ja się zaopatruje w fabrykadrutu.com no i byłem zaskoczony miękkością tych drutów mosiężnych, bo mam taki jakiś spawalniczy to on twardy jest jak cholera. No i dużym plusem jest to, że można lutować nie kleić. A tym klejem microscale to jak to wygląda, jaka konsystencja tego kleju jest?? Powiem Ci szczerze że polecam taki klej UV tym bardziej że teraz one są za grosze, a taka tubka wystarczy na xx lat i wielkim plusem jest to, że w sekundzie po naświetlaniu lampką możesz to szlifować polerować ma pełne spektrum mechanicznego obrabiania no i co jest istotne jest bardzo twarde.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak mnie zachęciłeś, że już zamówiłem na próbę małą tubkę z latarką!

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Microscale jest dość gęsty, taka bardzo gęsta śmietana, ale w takiej soczewce się nie utrzymuje, więc musi być w poziomie. Ma też pewien skurcz, więc trzeba go nałożyć przynajmniej w 2 warstwach. Dlatego mnie przekonałeś!

Edytowane przez jacmin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będziesz żałował, klej UV nie tylko używam do światełek, normalnie można nim też kleić inne rzeczy. Nie będziesz żałował, ułatwi Tobie wiele prac. Ten Microscale to pewnie coś podobnego do Humbrolowskiego Clearfixa, mam raz użyłem zmyłem (zerwałem) i więcej po to nie sięgałem 🙃 było to miękkie i nie dało się obrabiać. A o jakie fotki chodzi??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.