Skocz do zawartości

Curtiss H-75N, Royal Thai Air Force, 1/72, Clear Prop models


JollyMonk

Rekomendowane odpowiedzi

Zbudowałem wloty powietrza, które znajdują się wewnątrz maski przed silnikiem. Górny został wykonany z odlewu ciągnionego, a dolny z kawałków plastiku.

 

1026661137_CurtissHawkH-75Ncollage04.thumb.jpg.375388962e902a0cc8a62b3e5a9eb703.jpg

 

636231997_w_hawk75_thai_5copy.jpg.f43b92089bc2a43f6a5a3a6201f5874c.jpg   1505944548_w_hawk75_thai_6copy.jpg.c23cf9023498ff803447c9d3c2999f65.jpg

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.04.2025 o 19:38, JollyMonk napisał:

W wersji eksportowej samolotu Hawk zdecydowano się na zamontowanie silnika Wright R-1280 Cyclone

Muszę Cię zmartwić ,,JollyMonk" ,ale wykonałeś zupełnie niewłaściwą wersje silnika . 

Tak, w H-75N był zamontowany silnik Wright R-1820 Cyklone ( tobie się chyba cyferki poprzestawiały) ale nie ten co wykonałeś. 

To co udało Ci się zrobić ,przypomina  wersję jaką montowano w Hawkach z chowanym podwoziem ; A-4 , A-6 ,A-7-- czyli GR-1820 -G205A

W początkowym okresie , z racji zakazu wysyłania nowinek technicznych poza Stany ,w Hawkach na eksport montowano starszą wersję silnika Wright GR-1820- G3 oraz ich odmianę 1820F-19 . W taki sam silnik były wyposażone Buffalo dla Finlandii ,Curtiss CW 21 ,,Demon" dla Holandii itp  

Wczesny Cyklone np. G3, F19 różnił się od późniejszych np. G205 ,G 200  zupełnie innym kształtem kartera ,ale przede wszystkim tym, że pierścień wiązek kabli zapłonowych ,znajdował się za popychaczami ,a nie jak w późniejszych ( i Twoim ) przed popychaczami - to bardzo widoczna różnica 

Tak to wygląda w H-75N

stock-photo-royal-thai-air-force-museum-bangkok-thailand-august-inside-the-building-show-the-plane-1160726914.thumb.jpg.6ab6ccc915aea73efb6ca2eebc17a44c.jpg29.thumb.jpg.49584f8acd5da0c9ec78f8136d083e7f.jpg

0090-05.thumb.jpg.70a9b87bdab0e7139ee619bab7c38fff.jpg

A tak wygląda R1820 w wersjach późniejszych  

0090-06.thumb.jpg.36e4310d30e5d6d4aaa1a81f06fae593.jpg

Do modelu Hawka H-75N z ClearProp proponuję silnik SBS ,dedykowany co prawda do Fińskiego Buffalo,  ale tu też będzie pasował -sprawdziłem 

64624_rd.thumb.jpg.29112a3e1350a8f8991770c31bd5a7f4.jpg

Jest jeszcze silniczek od KatModel  , w wersji licencyjnej Shvetsov M 25 ,który chyba jeszcze lepiej oddaje wygląd silnika Tajskiego  Curtissa H-75N 
Pozdrawiam -zatras
  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.05.2025 o 14:05, JollyMonk napisał:

Zbudowałem wloty powietrza, które znajdują się wewnątrz maski przed silnikiem. Górny został wykonany z odlewu ciągnionego....

Cześć- a możesz napisać coś więcej na ten temat ?

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszej chwili też mnie to zastanowiło, ale zaraz wyszło mi, że to uroki tłumaczenia. My zamiast tego napisalibyśmy po prostu z gotowego profilu, lub coś w ten deseń.

Ciekawe, czy dobrze mi wyszło.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
On 6/1/2025 at 1:35 AM, zatras said:

Muszę Cię zmartwić ,,JollyMonk" ,ale wykonałeś zupełnie niewłaściwą wersje silnika .

 

Dziękuję bardzo za tak szczegółową i uzasadnioną recenzję. Rzeczywiście, bardzo przydatne informacje i być może pomogą komuś w przyszłości. Właściwie do tego służą fora.
Najciekawsze jest to, że często korzystam ze zdjęć z walka muzeum Thai Hawk, ale nie zauważyłem tego niuansu. Tak, okazuje się, że mam późną wczesną wersję tego silnika. Na swoją obronę mogę tylko powiedzieć, że to nie tylko i nie do końca mój błąd. W końcu składam model kupiony w sklepie. Tej części nie da się naprawić samemu - trzeba ją tylko wymienić. Nic więc dziwnego, że nie zauważyłem tego niuansu - w końcu po prostu modyfikowałem silnik z zestawu, który dostarczył producent.
W każdym razie jestem pewien, że te informacje będą ciekawe i przydatne dla moich kolegów modelarzy. Dziękuję!

Edytowane przez JollyMonk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 6/6/2025 at 8:36 AM, martinello said:

a możesz napisać coś więcej na ten temat ?

 

On 6/6/2025 at 12:34 PM, greatgonzo said:

W pierwszej chwili też mnie to zastanowiło, ale zaraz wyszło mi, że to uroki tłumaczenia. My zamiast tego napisalibyśmy po prostu z gotowego profilu, lub coś w ten deseń.

Ciekawe, czy dobrze mi wyszło

Tak, macie rację - źle się wyraziłem: nie wyciągnięty wlew, ale po prostu wlew (sprue). Jak powiedział kolega - profil. Wlew Clearprop jest miękki i giętki, więc łatwo nadałem mu owalny przekrój i wywierciłem go od środka.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.06.2025 o 00:35, zatras napisał:

W początkowym okresie , z racji zakazu wysyłania nowinek technicznych poza Stany ,w Hawkach na eksport montowano starszą wersję silnika Wright GR-1820- G3 oraz ich odmianę 1820F-19 . W taki sam silnik były wyposażone Buffalo dla Finlandii ,Curtiss CW 21 ,,Demon" dla Holandii itp  

Wczesny Cyklone np. G3, F19 różnił się od późniejszych np. G205 ,G 200  zupełnie innym kształtem kartera ,ale przede wszystkim tym, że pierścień wiązek kabli zapłonowych ,znajdował się za popychaczami ,a nie jak w późniejszych ( i Twoim ) przed popychaczami - to bardzo widoczna różnica 

Tak to wygląda w H-75N

stock-photo-royal-thai-air-force-museum-bangkok-thailand-august-inside-the-building-show-the-plane-1160726914.thumb.jpg.6ab6ccc915aea73efb6ca2eebc17a44c.jpg29.thumb.jpg.49584f8acd5da0c9ec78f8136d083e7f.jpg

0090-05.thumb.jpg.70a9b87bdab0e7139ee619bab7c38fff.jpg

JollyMonk, przepraszam za off-top - ale mam pytanie do Zatrasa...

Czy ten wczesny, eksportowy silnik mógł znaleźć się w Martletach Mk.I pierwotnie produkowanych dla Francji ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, martinello napisał:

Czy ten wczesny, eksportowy silnik mógł znaleźć się w Martletach Mk.I pierwotnie produkowanych dla Francji ?

 W kwestii formalnej: Marlet czy raczej Mohawk?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Baas ArK napisał:

Mnie się zawsze ex-francuskie Hawki kojarzyły po przejęciu przez RAF z Mohawkami. :toast:

Martlet Mk.I to przejęty francuski Wildcat czyli zupełnie inny samolot wink4. Francuzi mocno się zasilali różnymi amerykańskimi konstrukcjami.

Edytowane przez barszczo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry nie mogłem wcześniej odpowiedzieć . 

Tak jak ,,barszczo'' napisał Martlet MkI był wyposażony w silnik G205A  ,więc ,,rura " na wiązki zapłonowe była na zewnątrz na popychaczach ( i tak już zostało do końca we wszystkich późniejszych wersjach).

Francuzi zamówili G-36A ( 81-100 maszyn) dla swoich lotniskowców ; ,,Bearn'' , ,,Joffre '' i ,,Painleve '' 

Wyposażono je w silniki Wright  GR-1820-G2-A , oraz we francuskie wyposażenie i uzbrojenie .

Zdołano wyprodukować tylko 7 szt zanim Francja upadła .Zamówienie przejęli Brytyjczycy ,ale zażądali dokonania licznych zmian ( min. usunięcia km'ów z kadłuba ) silnik pozostał jednak ten sam : G205-A.

Tak  zmieniony samolot dostał Brytyjską nazwę Martlet MkI 

 Wracając do rodziny silników  Wright  to trzeba jednak uważać, bo późniejsze typy Cyklona miały jakby eliptyczny kształt tego rozdzielacza .Dobry przykład to silnikw Dauntless SBD 2-3 ,a w późniejszym SBD -5 

 

 Ten na zdjęciu 

 

 

image.thumb.jpeg.6530dda9d14b8aecd8540a74af034694.jpeg

Edytowane przez zatras
  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
On 6/10/2025 at 9:21 PM, martinello said:

JollyMonk, przepraszam za off-top - ale mam pytanie do Zatrasa...

Nie ma za co przepraszać - pytanie na temat, może pomoże któremuś z kolegów w przyszłości.

 

On 6/1/2025 at 1:35 AM, zatras said:

z racji zakazu wysyłania nowinek technicznych poza Stany ,w Hawkach na eksport montowano starszą wersję silnika Wright GR-1820- G3 oraz ich odmianę 1820F-19

Jeśli dobrze rozumiem, ten sam silnik zamontowano w chińskim Hawku 75N?

 

Kontynuujmy po krótkiej przerwie.
Aby dokończyć pracę nad „niewłaściwym” silnikiem, zrobiłem „końcówki” z mosiężnych rurek. Starałem się je jak najmocniej rozszerzyć ostrym narzędziem stożkowym i nożem. Złożyłem maskę.

 

2018898181_CurtissHawkH-75Ncollage05.thumb.jpg.460448cf37f2b03ce515dc448ae5523a.jpg

 

IMG_3245.thumb.JPG.04949ceaf5375aeb46e870218ad5117a.JPG

 

IMG_3246.thumb.JPG.1f523e2a9109690c367de3008bc0216f.JPG

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.