Skocz do zawartości

Caudron CR.714 1/72 od podstaw, czyli warsztat jakiego nie było...


HKK

Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, Wymysl napisał:

Podwozie robisz tylko w jednym wariancie, czy przewidujesz obydwa?

Jeszcze nie zastanawiałem się jakie malowanie wybrać dla modelu. Jeśli zdecyduję się na takie z późnym podwoziem, to dorobię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Mam wciąż pewną zagwozdkę dotyczącą tylnej części przedziału silnika i przedniego segmentu centropłata. Co to może być za element?!

silnik2.thumb.jpg.1b3c4219f4210f142475bc0c257cdbbf.jpg

silnik3.thumb.jpg.89d9431c3b4a8f4812498cacc15d3633.jpg

 

W remontowanym w MLP egzemplarzu tego nie ma, jak i zresztą całego silnika. Powinno znajdować się tu:

skrzydla_front.thumb.jpg.bce23c3a29f7a5b24d15c2716ccc27cb.jpg

 

Myślałem, że może to chłodnica oleju, któa notabene wg opisu i szkicu z epoki znajduje się w innym miejscu. Ale na chłodnicę to nie pasuje bo:

  • Zbiornik oleju znajdował się w nasadzie lewego skrzydła więc po co połączenie z oboma skrzydłami. Tym bardziej, że w prawym skrzydle była w tym miejscu skrzynka na akumulator.
  • Połączenie zbiornika z chłodnicą to zwykle dość cienki przewód a nie gruby kanał. Zresztą na kolorowym zdjęciu powyżej widać wystające wąskie króćce ze zbiornika oleju.
  • Ten element najwyraźniej łączy się z kolektorem dolotowym i tym samym z wyjściem ze sprężarki. Po co!?

silnik1.thumb.jpg.7e85291cebb94fde41e08ddd172aeedb.jpg

 

I teraz najlepsze. Na niektórych zdjęciach z otwartym przedziałem silnika tego elementu po prostu nie ma! Pomimo, że zawsze występuje odpowiednie wycięcie na bocznym okapotowaniu silnika. Nic z tego nie rozumiem...

silnik4.thumb.jpg.f24a5cb2c5b95a4437abf5af8c82170e.jpg

 

Nie znalazłem w książce Stratus-a zdjęcia które pokazywałoby ten element jednoznacznie. Opis konstrukcji też go nie wspomina. Ja w tym miejscu zamodelowałem taką wyssaną z palca imitację, nawet nie wiem czego.

image.png.3f51d90d65666c4ec469bfac3278e22a.png

 

Zdjęcia pochodzą ze wspomnianej publikacji Stratus-a (Caudrony nad Francją). Zamieszczone tylko dla celów dyskusji oczywiście.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.04.2025 o 17:36, HKK napisał:

Zarówno projektowanie 3D jak i druk żywiczny to dla mnie nowa działka

coś nas chyba ściemniasz...

...

Fajnie idzie ta robota , podoba mi się.

Jak na początkującego w 3D to - chylę czoła

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, HKK napisał:

Ten element najwyraźniej łączy się z kolektorem dolotowym i tym samym z wyjściem ze sprężarki. Po co!?

Ślepy strzał, ale może to było grzanie karabinów?

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
28 minut temu, jachud3 napisał:

Ślepy strzał, ale może to było grzanie karabinów?

Dobry pomysł, ale pomijając fakt, że takich udogodnień chyba w Caudronie nie było, to spójrz na kolorowe zdjęcie. Tam nie ma żadnego kanału który prowadziłby do wnętrza skrzydła (ani gdziekolwiek indziej @Piotr Dmitruk) przy krawędzi natarcia. W głębi są dwa króćce od zbiornika oleju. A po drugiej stronie chyba kabel od pojemnika na akumulator.

 

32 minuty temu, Michal_1981 napisał:

coś nas chyba ściemniasz...

Prawdę gadam, niech mi sprężarka padnie jeśli jest inaczej. 

Faktem jest, że z ogólnie pojętą grafiką komputerową mam doświadczenie zarówno od strony użytkownika jak i programisty od wielu wielu lat. Więc opanowanie programu do modelowania poszło mi pewnie szybciej niż komuś "z poza branży". Ale spora w tym też zasługa Plasticity. To bardzo rozbudowane narzędzie o zadziwiająco intuicyjnej obsłudze jak na program do 3D. Próbowałem Blendera, próbowałem Fusion 3D. Ba, próbowałem pirackiego SolidWorksa. I za każdym razem odrzucała mnie powolność postępów i ilość czasu potrzebna do opanowania narzędzia na poziomie odpowiednim do moich potrzeb. A Z Plasticity poszło raz dwa. Plus może 3-4 godziny oglądania poradników na YT. No i w dodatku to jest wirtualne ale jednak modelarstwo. Przyciąć, wygiąć itd. plus wyobraźnia przestrzenna. To chyba każdy w miarę wysezonowany modelarz posiada.

A co do druku w żywicy - to nie jest wiedza tajemna. Naoglądałem się filmów i recenzji sprzętu na YT ile wlezie. Co pozwoliło mi uniknąć wielu prób i błędów. Do tego dwa, trzy tygodnie zabawy z własnym sprzętem i tyle. Po drodze wymiana folii, ekranu LCD i soczewki z powodu własnej głupoty.

 

 

Edytowane przez HKK
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurczaki, aż muszę spróbować Plasticity, bo mam wrażenie, że z Fusion360 to się trochę kopiemy wzajemnie, gdy próbuję się babrać w modelarskich tematach. Albo też nie odkryłem funkcji, które by mi ułatwiły życie momentami. 😛

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, HKK napisał:

W remontowanym w MLP egzemplarzu tego nie ma

Jeśli dobrze rozumiem o co chodzi.

Tu chyba już jest wydrukowany.

caudron_00.jpg

 

Dla mnie to jest element przejścia skrzydła w kadłub. Tyle, że chowa się za osłoną silnika żeby był wylot powietrza. Nie znam się na tej konstrukcji jak na większości konstrukcji lotniczych, ale jakoś tak mi na chłopski rozum wychodzi. Tak, czy owak jeśli nawet źle interpretuję przeznaczenie to na taką przejściówkę wygląda.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z inżynierskiego punktu widzenia, takie rozwiązanie oprofilowania byłoby nieco bez sensu. Owiewki tłoczy się z arkuszów blachy a tu mamy coś w rodzaju bulwiastego zbiornika skomplikowanego w kształcie i produkcji. No, ale ten samolot był cały bezsensowny więc możliwe. To tłumaczyłoby dlaczego na niektórych samolotach tego nie było. Ja jeszcze pomyślałem, że to mógłby być aftercooler. Chłodnica powietrza na wyjściu sprężarki. Wiadomo, że silnik miał tendencję do przegrzewania, więc aftercooler jako dodatkowe remedium? Ale to trochę przekombinowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, HKK napisał:

Ja w tym miejscu zamodelowałem taką wyssaną z palca imitację, nawet nie wiem czego.

image.png.3f51d90d65666c4ec469bfac3278e22a.png

Sądząc po tych fotkach to może nie trafiłeś 10, ale na pewno w tarczę.

Caudron_CR.714_Cyclone_MLP_01.jpg

55752336_2160269994050611_19590124987073

 

cr.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To musi być coś łatwo demontowalnego, bo jak samolot jest w całości to jest, a jak ma zdjęte maski silnika to znika. Myślę, że w takim razie nie mogło to być nic podłączonego do sprężarki.

Może w muzeum spytać? Może nie dorabiali "bo coś było", tylko wiedzieli co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Tak paczam i myślę - nakombinowałeś, to teraz wydrukuj i sklej cwaniaku. Hmm... Nikt nie obiecywał, że będzie letko...

image.thumb.png.ef29fb2df9ead64fe61c214955dcb5f2.png

Edytowane przez HKK
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ArtuRze napisał:

Mam pytanko, które być może pomoże w rozwiązaniu zagadki:

czy ten silnik jest chłodzony powietrzem?

tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Więc moim zdaniem te radosne kształty służą tylko i wyłącznie temu, żeby wlot przed silnikiem mógł spełniać lepiej swoją rolę 😅

Edytowane przez ArtuRze
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

_5230820_DxO.thumb.jpg.61f2aea8b2a35df1346ac9d44b194893.jpg_5230821_DxO.thumb.jpg.fcb2cdb0b7c95fd85c3c6ad08911f2e6.jpg

 

Złożony, pomalowany i załosiowany na szybko. Rama musi być inaczej zasuportowana i najlepiej wydrukowana z żywicy ABS, bo jak widać połamała się przy odcinaniu. Zresztą blok silnika też można lepiej podeprzeć. Ale kierunek wydaje się słuszny.

_5230816_DxO.thumb.jpg.662bf15b69f60686c695b6d5fd78a01c.jpg_5230817_DxO.thumb.jpg.1fc050787ac8be0559f1239b647e8147.jpg

 

A tak w ogóle, to śmigiełko ma kręcić się!

image.thumb.png.996072e9eb332fbbca2d62e81b0956db.png

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Staram się. Ale zaprawdę powiadam wam - nie idźcie tą drogą! Zabrnąłem w szczegóły, liczę nity (dosłownie). Zastanawiam się, czy śruba ma być sześcio czy ośmiokątna. Nawet jak to nie wyjdzie w druku, o dostrzeżeniu bez makro nie wspominając..

Co gorsza, nie wiem, czy będę jeszcze potrafił mieć frajdę z budowy modelu prosto z pudła.Ogladam swoje zestawy i kombinuję  już nie czy, a co do nich trzeba dodrukować! Myśl o kupowaniu jakichkolwiek blach czy żywic zdaje mi się absurdalna (wyjątek robię dla tablic Yahu). Ba, z tych aftermarketów które mam i ma które wydałem małą fortunę, połowę mogę wyrzucić. Patrzę na mój zbierany przez lata magazyn narzędzi i materiałów do wszystkiego i zastanawiam się, po co mi to wszystko. Dramat.

Edytowane przez HKK
  • Like 3
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
7 minut temu, HKK napisał:

Staram się. Ale zaprawdę powiadam wam - nie idźcie tą drogą! Zabrnąłem w szczegóły, liczę nity (dosłownie). Zastanawiam się, czy śruba ma być sześcio czy ośmiokątna. Nawet jak to nie wyjdzie w druku, o dostrzeżeniu bez makro nie wspominając..

Co gorsza, nie wiem, czy będę jeszcze potrafił mieć frajdę z budowy modelu prosto z pudła.Ogladam swoje zestawy i kombinuję  już nie czy, a co do nich trzeba dodrukować! Myśl o kupowaniu jakichkolwiek blach czy żywic zdaje mi się absurdalna (wyjątek robię dla tablic Yahu) Patrzę na mój zbierany przez lata magazyn narzędzi i materiałów do wszystkiego i zastanawiam się, po co mi to wszystko.

 

Cóż, miałem ostrzec, ale doszedłem do wniosku, że i tak nie uwierzysz. A to jeszcze nie koniec...

Edytowane przez TM48
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

To łącznie jest już nas trzech 😂. Bardzo ciepło myślę o wieżyczkach do Airfixowego Wellingtona, skoro nikt nie chce się zabrać za zrobienie zamiennika tego mydła...

Edytowane przez ArtuRze
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetny temat i super wykonanie. 

Mam kilka pytań technicznych, bo sam kupiłem drukarkę w celach modelarskich (Elegoo Saturn 4 Ultra), ale przyznam szczerze, że na razie moje dokonania są ultra słabe. Pomysł miałem podobny do Twojego tj. drukować elementy w sposób podobny do zestawu (tylko bez ograniczeń formy stalowej) i je sklejać. Wychodzi to jednak dość słabo,  głównie dlatego, że:
1. prążki - drukowałem 0.02 i raczej w kierunku modeli pojazdów, co powodowało, że duże płaskie płaszczyzny i wszystko na nich widać.

2. Trzymanie wymiarów - Grubość elementów (w tym średnice otworów) jak wiadomo zależy od czasu naświetlania i temperatury żywicy. A w moim przypadku temperatura żywicy zmieniała się w czasie wydruku i zniekształcenia nie są liniowe. 

3. Zniekształcenia i zwichrowania, przesunięcia między warstwami itp. Nie wiem czy to wina parametrów wydruku, czy wina drukarki może? Saturn 4 ma uchylny zbiornik z żywicą. Wydawało mi się to super pomysłem, ale teraz w sumie nie wiem.

Jak sobie radzisz z  powyższymi? Widziałem też, że ścianki modelu projektowałeś o grubości 0.1mm, czy nadal tak robisz? Jak to wygląda obecnie?

 

 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.