Skocz do zawartości

IBG Spitfire - wątek otwarty dla każdego budującego te modele


Tainan41

Rekomendowane odpowiedzi

Zakładam ten wątek, by wszelkie uwagi i wskazówki na temat budowy modeli samolotu Spitfire firmy IBG były w jednym miejscu.

 

Jak już napisałem w wątku o modelach IBG, spasowanie skrzydeł z kadłubem jest słabe. Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli, wrzucam zdjęcia z zaznaczonymi szparami, które powstają po zamontowaniu skrzydeł. Szpary otoczone na czerwono. Niebieskim zaznaczyłem punkt styku klap z krawędzią spodu, z którą mają się stykać. 

Ponadto, uwaga przy montażu drzwiczek kabinowych. W zestawie są dwie opcje. Wybrane przeze mnie są za wąskie i zostaje szpara.

Także "luk" przedziału radiowego. Jedne "drzwiczki" wchodzą z dużym luzem (akurat te użyłem), drugie są nieco za duże.

Wczoraj skleiłem kadłub że skrzydłami. 

Na trzecim i czwartym zdjęciu osłona zbiornika paliwa jest tylko nałożona, ale widać, że w stosunku do niej, lewa burta jest bardziej zagięta do środka. Nic strasznego, tylko tu pada pytanie. Czy to defekt wynikający z błędu przy robieniu form w narzędziowni, czy też wynikający z nieostrożnego wyciągania ramki z formy. 

 

Na koniec moje subiektywne spostrzeżenia niedzielnego frajdolarskiego lepiacza zabawek politechnicznych.

 

Plusy:

- najlepiej opracowany merytorycznie model Spita 

- super rozwiązana budowa wnęk podwozia 

- podobnie chłodnice

- jednoczęściowe osłony silnika, zbiornika i spód 

- pomysł na montaż goleni podwozia głównego (ale zobaczymy jak to wyjdzie w praniu)

 

Minusy:

- spasowanie kadłub-skrzydło

- brak punktów do stabilnego zamontowania niektórych elementów kokpitu plastikowego (pedały orczyka, podstawa masztu antenowego, niektóre elementy osprzętu za pilotem)

- (dalej w kokpicie) zastosowanie półwręg w tylnej części "wanny" kokpitu; gdyby były całe, konstrukcja byłaby stabilniejsza

- brak porządnego "stabilizatora" nosa kadłuba; ten fragment jest cienki i zabiera trochę czasu by równo skleić

- montaż kółka ogonowego (stara Tamiya, Eduard a nawet szortrany AZ i Sword mają to logicznie zaprojektowane)

- jak ktoś będzie chciał zrobić zamkniętą kabinę, to będzie potrzebował linijki z przedziałka obejmującą dziesiąte części milimetra

 

Zamiennika 3D/żywicznego wymagają fotele, pedały orczyka i drążek sterowy - te plastikowe są słabej jakości. Zdaję sobie sprawę z ograniczeń wtrysku plastikowego, ale wydaje mi się, że można to było zrobić lepiej.

 

 

 

Zachęcam innych do wrzucania w tym wątku swoich spostrzeżeń

 

 

 

IMG_20250910_170741.jpg

IMG_20250906_110226.jpg

IMG20250913145808.jpg

IMG_20250913_145833.jpg

  • Like 2
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Tainan41 napisał:

- (dalej w kokpicie) zastosowanie półwręg w tylnej części "wanny" kokpitu; gdyby były całe, konstrukcja byłaby stabilniejsza

 

polecam wkleić podstawę masztu w przednią wręgę, gdy ta jeszcze jest w ramce, wtedy wiotkość tego elementu oraz tylko lekkie zaznaczenie miejsca, gdzie ma być wklejona, nam nie przeszkadza <nauczony doświadczeniem>:

 

 image.png.2d990106e17b87e4001b81e4eef3344f.png

 

A, o metodzie z instrukcji, czyli wklejamy wsad a potem całość wsuwamy od spodu w kadłub może prawdopodobnie zapomnieć ten, kto będzie wklejał to: image.png.d0fab4d5ec44f949c26b9047d57f0ad3.png

 

Wewnętrzna część  burt kadłuba łączona jest na zakładkę. Myk polega na tym, że trochę średnio na siebie zachodzą. Ja po prostu podszlifowałem lewą część do momentu, aż obie części zaczęły się ładnie schodzić razem:image.thumb.png.7882275fd17251227c47c2097f5879f1.png 

Edytowane przez ArtuRze
  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.09.2025 o 10:46, Tainan41 napisał:

Zakładam ten wątek, by wszelkie uwagi i wskazówki na temat budowy modeli samolotu Spitfire firmy IBG były w jednym miejscu.

 

Dominik, zdecyduj się, po co jest ten wątek. 
Czy to ma być ciąg dalszy narzekania jaką straszną krzywdę ten model robi (ok, spoko - ja nie mam z tym problemu - problem mają tylko skrzywdzeni) czy może konkurs na to, kto jest największą fajtłapą (podoba mi się ten pomysł) czy jak najkrzywiej to pokleić (to mi się nie podoba, bo jest złośliwe). 

 

W dniu 14.09.2025 o 10:46, Tainan41 napisał:

[...] spasowanie skrzydeł z kadłubem jest słabe

[...] defekt wynikający z błędu przy robieniu form w narzędziowni, czy też wynikający z nieostrożnego wyciągania ramki z formy. 

Minusy [...]

[...] te plastikowe są słabej jakości

[...] można to było zrobić lepiej.

 

Wnoszę, że bardzo Ci się model spodobał. Zacznijmy od starszego wpisu, który przywołujesz.

 

W dniu 10.09.2025 o 20:46, Tainan41 napisał:

[...]nie wiem czy problem wynikł z błędów w narzędziowni przy frezowaniu form, czy podczas produkcji samych ramek. 

 

A może problem wynikł z Twoich dobrych chęci?

Dlaczego a priori zakładasz ze zawinił producent, a nawet nie masz cienia wątpliwości  odnośnie własnych błędów przy montażu? 

 

Ja proponuję zgodnie z tytułem dawać tu porady, zamiast narzekać na wymyślone problemy. 
Generalna zasada klejenia -dowolnych- modeli jest zawsze taka sama: przymierz trzy razy, przyklej raz. U mnie zawsze działa, polecam. 
 

- Skrzydło. Bez żadnych szlifów i trymowań skrzydło wchodzi na swoje miejsce. Wystarczy oczyścić miejsca po połączeniu z ramką. Poskładałem tak ze 20 szt. produkcyjnych i testowych wyprasek i za każdym razem mi skrzydło pasowało - nie umiem odtworzyć co robisz źle, ale wydaje mi się że za mało się staram. Zamiast orzekać że warsztat, wtryskarnia, projektant -  zastanów się czy czasem Ty nie popełniłeś jakiegoś błędu podczas montażu. Być może źle osadzasz kokpit i Ci wypycha te skrzydła - nie wiem. W razie czego zeszlifuj go od spodu, nie będzie widać. Ostatecznie zawsze działa szpachlówka akrylowa której nie trzeba szlifować bo da się ją zmyć.
A jak znajdziesz co było źle, to napisz kolegom jak nie robić, czego unikać, aby nie musieli sami tego dociekać. To będzie pomocne. Narzekanie i oskarżanie skrzatów że sz...ikają do mleka - nie jest pomocne. 

 

IMG_3673.thumb.JPG.2180782deb276850a5ca153eb95c5f26.JPG

 

IMG_3669.thumb.JPG.c51b2af48b5f4f4b8ffc141300d847ff.JPG

 

 

-Klapy radio.  Są dwie - z nitami wklęsłymi wczesna, z nitami wypukłymi późna (to nie pomyłka). Utnij kołnierz, obie będą pasować. 

 

IMG_3679.thumb.JPG.04a73294facd53db5c75e9c1a762e4e2.JPG

 

IMG_3685.thumb.JPG.95f3ed3e9114e270677db32c4d654640.JPG


- Drzwi. B2-37 ustaw równo, wtedy pasują (są na ostatnim zdjęciu). W tym miejscu może pomóc użycie kleju średnio gęstego z igłą, nie rzadkiego w pędzelku. Albo użyj tych drugich, B1-24:

 

IMG_3684.thumb.JPG.8c059e623da2a0104fd0ded31d6c08bf.JPG


- sciany podwozia (letalin zgłasza). Skróć kołnierz albo go zupełnie utnij. 

 

IMG_3680.thumb.JPG.b102fe3df714fa538d171dee9c1866cd.JPG

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby zaraz się nie okazało, że narracja w tym wątku jest taka, że z zestawu nic się nie da skleić. Da się, tylko to po prostu przypomina momentami rozgrywanie partii szachów:

 

VCPaaph.jpg


8ME0PZP.jpg


4lN0k2z.jpg

 

 

Jak bardzo się chce, to można skleić wnęki podwozia tak, żeby uniknąć przerw:


iuShq4D.jpg

 

Miejsca na zakładkę potraktowałem tak samo jak wcześniej, raczej bym najpierw się skupił na uzyskaniu braku przerwy w krytycznym rejonie, a potem łapał resztę.

 

Miejsca oznaczone przez kolegę Tainana po prostu zakitowałem surfacerem, a nadmiar usunąłem rozcieńczalnikiem. Nie podejmuję się innej ingerencji w tym rejonie, gdzie dodatkowo znajdują się wypukłe nity. O dziwo, jestem w stanie wykazać że problem nie dotyczy pojednyczego egzemplarza (akurat MarCorp wysłał swój komentarz gdy byłem w trakcie pisania, do niego więc piję) :


5jN04Yq.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.